Mad Max: Fury Road (2015)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door George Miller (II)
met Tom Hardy, Nicholas Hoult en Charlize Theron

De film speelt zich af in een grimmig woestijnlandschap waar de mensheid is gebroken en waar bijna iedereen gek is en vecht voor de noodzakelijkheden van het leven. In deze wereld van vuur en bloed zijn twee rebellen op de vlucht die misschien wel de orde zouden kunnen herstellen. Max (Tom Hardy), een man van actie en weinig woorden, tracht gemoedsrust te vinden na het verlies van zijn vrouw en kind in de nasleep van de chaos. Furiosa (Charlize Theron), een vrouw van actie die haar pad naar overleving kan bereiken als ze door de woestijn geraakt terug naar het vaderland uit haar kindertijd.

avatar van horizons
NYSe schreef:
Dat precies. Ben zelf doorgaans ook geen echte actieliefhebber, al komt dat meestal door het lullige verhaaltje dat ze erin willen stoppen. Hier is dat tot het absolute minimum gehouden; iets dat, als je het mij vraagt, prima werkt. Dan is het inderdaad voornamelijk die stoffige, krankzinnige en sfeerrijke vormgeving die de film maakt. Dat en natuurlijk het ongekend strakke camerawerk. Niks geen shaky cam; hier is een kunstenaar aan het werk geweest en daar ben ik blij om.

Blijft dan toch apart die film ervaring. Bij films als dredd en the raid vond ik de non-stop actie zonder verhaal een stuk beter werken.

avatar van Vinokourov
Wauw! Dit is een erg leipe achtbaanrit door de woestijn met enorm veel mafketels en ruige actie. Ik vind de minieme aanpak wel geslaagd. Je blijft als kijker bespaard van een of ander suf verhaaltje met een poging tot diepgang. Dat verhaaltje is zelfs niet eens nodig, het gaat gewoon om actie en een roadtrip tegelijk in een desolate omgeving. Het design zag er op de wat neppe explosies na overigens voortreffelijk uit. Vooral die sepia-scenes sprongen er bovenuit.

avatar van NYSe
horizons schreef:

The Raid was ook fijn (al vond ik de tweede beter, net iets strakker; het beetje verhaal dat daar aan toegevoegd werd hielp juist net wat beter, misschien omdat een wraakplot wat meer achtergrond vraagt?). Dredd moet ik snel nog zien; die vergelijking kom ik ook vaak tegen namelijk.

avatar van tattoobob
Deze film walst wat mij betreft makkelijk over de vorige delen heen......erg knap.
Visueel een fantastische film om te zien....goede sfeer en omgeving,ook de personages en of characters zijn geweldig en verveeld nooit.
Junkie-xl heeft de soudtrack ook super afgeleverd en draagt echt zijn steentje bij aan deze film.
Het script is zoals het moet zijn voor een film in dit genre.....een simpel verhaal maar nergens word het oninteressant op het scherm integendeel zelfs.
Die gast op de gitaar..........geweldig

Acteerwerk helemaal niets op aan te merken........ik hoop dat er snel nog een deel aan komt

avatar van beegie
Het zal wel aan mij liggen, ik vond het net een playstation spelletje.

avatar van comely
Verfrissende actiefilm met een coole soundtrack. Heb er van genoten.

Deze laatste en opgepimpte versie kan weer zorgen voor een nieuwe "Mad Max" reeks.
De film ziet er gelikt uit. Prachtig geschoten beelden, mooie kleuren, maf uitziende bizarre types en natuurlijk heel veel actie. 2 uur lang op volle snelheid.
Maar Tom Hardy is helaas geen Mel Gibson, die zijn rol als Max toch net wat geflipter neerzette.
ook leken mij de klassieke "Mad Max"films in gedachten een stuk sadistischer en harder?

Bovendien merk ik dat ik "Mad Max"een beetje ontgroeit ben. Of het genre boeit mij niet meer zo.
Opa wordt te oud denk ik. Ondanks het hoge tempo en vele acties scenes verveelde ik mij al snel met deze film. Een eventueel vervolg zal ik dan ook waarschijnlijk aan mij voorbij laten gaan.

beegie schreef:
Het zal wel aan mij liggen, ik vond het net een playstation spelletje.

Borderlands 2 deed het me aan denken.

avatar van xgogax
Zwaar overschat filmpje . Sin City: A Dame to Kill For (2014) ( als CGI-pulp ) vind ik veel beter ...

** / *****

avatar van Imperial Figure
rustugan schreef:

Borderlands 2 deed het me aan denken.

Idd, ik zou zeggen het is een combinatie van mad max 2, borderlands, Twisted Metal Black en Twisted Metal 2012
Daarnaast lijkt Immortan Joe extreem veel op de clown uit twisted metal, check: afbeelding

avatar van Uier
Nou, als twee druppels water.

avatar van HarmJanStegenga
Wat een film. Na de trailer waren mijn verwachtingen van deze 'Mad Max: Fury Road' erg hoog - gelukkig lost de uiteindelijke film het makkelijk in allemaal. Heb erg genoten van deze stoffige achtbaanrit door de eindeloze woestijn. Heerlijk. Miller doet gelukkig geen poging om één of ander verhaaltje met diepgang te scheppen, maar heeft op z'n oude dag gewoon zin in actie en krankzinnigheid. En het is 'm gelukt!

Vanaf het begin tot het einde genieten van een post-acopalyptische wereld, vol met actie, verschrikkelijk vette personages en genoeg idiote en maffe taferelen die dit echt tot een machtig geheel maken. Regisseur Miller weet op z'n oude dag (ja die man is 70), de jonge geest in 'm naar boven te halen. Wat is het toch mooi als je dit als regisseur zijnde op zo'n leeftijd nog kan realiseren. Fantastisch. Laat 'm ook op die regiestoel zitten voor de volgende delen. Heb er nu al zin in. Die man weet precies wat-ie doet.

Want in deze prent slaat-ie zo'n beetje alle planken raak. Van de werkelijk machtig, maffe Gitarist ( ) tot Immortan Joe; een bad-guy waar we het over weet ik veel hoeveel jaar nog over zullen hebben. Fantastisch. Vond de wisselwerking tussen Furiosa en Max (i.p.v. een hoofdrol voor Max alleen) ook erg goed werken. Waarom ook niet. Visueel imponerend, prachtig dat zand, de blauwe lucht, de verschillende filters en de ondersteunende score van Junkie XL. Eén van de beste actie-films sinds hele lange tijd. Meesterlijk.

avatar van DjFrankie
Prima film boordevol actie. Maar een hoge score vooral vanwege de details (de drummende en gitaarspelende jongens), en die met de poppenhelm, heerlijk.

Vreselijk opgeblazen film veel te bombastisch en waar hier nog gesproken word van heerlijk de drummende en gitaarspelende jongens) vond ik dat te lachwekkend voor woorden. Aan de cast lag het ook niet die was gewoon goed. Verder zouden minder van die freaks de film ook verbeteren en wat is dan Mad Max 2 (1981) eigenlijk een veel betere film. Ze hadden moeten laten zien hoe dorstig de mensen waren en hoe elke druppel eigenlijk puur goud was dat zelfde geld ook voor de brandstof . Ook miste de film het nodige sadisme, gore en drama en daarom hadden ze de film beter voor 16 jaar en ouder moeten schieten. Met pijn en moeite een voldoende ( Een zesje) dus 3*

avatar van james_cameron
Wat een feest. Dertig jaar na de laatste Mad Max-film levert regisseur George Miller een spektakel af dat zich qua aktie en pure adrenalinestoot kan meten met het beste deel van de originele trilogie, The Road Warrior. De film ziet er werkelijk oogverblindend mooi uit, met tot in de puntjes verzorgd production design en zeer spectaculair stuntwerk. Qua plot en personages stelt ook dit deel niet veel voor, maar de opwindende aktiescenes en het sfeervolle camerawerk maken heel veel goed. Zwakke punt is vreemd genoeg de rol van Tom Hardy, te ingetogen en te weinig intens. Als Max is hij hier verworden tot een soort bijrolspeler in zijn eigen film. De andere personages, vooral Charlize Theron en Nicholas Hoult, zijn een stuk interessanter. Maar goed, de film dendert lekker bombastisch door en alles wordt zo heerlijk vet in beeld gebracht dat je de minpuntjes op de koop toeneemt.

avatar van witboek
Monstertruck film.

avatar van Basto
witboek schreef:
Monstertruck film.

Dat kwam als een verrassing?

avatar van madmax1
Als Madmax fan toch nog eens proberen de film voor de tweede keer te bekijken.
Langer als 20 min hield ik het niet meer vol ,gelijk omgewisseld voor de oudere Road – Warrior
helemaal laten uitspelen en weer genoten.
Ook al heb ik Hardy wel hoog zitten ,maar hij kan Gibson niet over treffen laat staan benaderen daar was het scrip niet naar gemaakt,Mel met zijn slepende beweging en hond is de enige Road – Warrior die ook in de vervolgings serie nooit wordt overtroffen.

bertito
Na een half uur uitgezet, kon er niet doorheen komen. Charlize Theron (waanzinnig mooie en getalenteerde vrouw) mocht wel erg weinig dialoog uitspreken, "we're good" verder kwam ze niet. Wat een totale onzinfilm is dit. Het is niet eens een speelfilm,maar meer een post apocalytische modeshow cq domme game. Had me door de Volkskrant recensie laten verleiden, maar daar zitten ook alleen nog maar blagen de laatste tijd

avatar van John Milton
Zijn er veranderingen in de VK filmredactie geweest dan? Die is toch al tijden stabiel? Toma, Beekman, Floortje nogwat?

avatar van 606
bertito schreef:
Man en dan durf je nog een 0,5 te geven ? het beste spektakel mis je.

stinissen schreef:

Jep, de schaarste van de brandstof was eigenlijk niet te merken in de film. Het leek erop of er teveel aan brandstof was.

avatar van horizons
Remedy schreef:

En op het eind doen ze ook nog eens aan water verkwisting .

bertito
606 schreef:
Man en dan durf je nog een 0,5 te geven ? het beste spektakel mis je.

Spektakel zonder gevoel en inhoud interesseert me niet. Die onzin van die mannenplaag met gespierd bloot torso die allemaal door het magnesiumpoeder zijn gehaald...met schrale lippen, dat heb ik al zo vaak gezien. Tenenkrommend gewoon, en heel erg afgezaagd. De makers weten niet beter dan dat dit zo hoort...

avatar van schram101
Doldwaze rollercoaster. Het is zoeken naar de rustmomentjes in dit vierde deel van de reeks. Vrijwel de gehele 120 minuten worden er achtervolgingen, actie en ander spektakel getoond en dat maakt dat de kijker gierend van de adrenaline de bioscoop uit loopt. Het spreekwoord overdaad schaadt gaat in het geval van Mad Max: Fury Road niet op. Sterker nog, het maakt de film tot een heerlijke zit.

Naast de actie, is er ook nog het visuele spektakel. Prachtig geschoten, schitterende kleuren, een cinematografisch hoogstandje. Geniaal dat Miller dit nog steeds kan.

Tom Hardy, ongetwijfeld de coolste acteur van dit moment, doet het (uiteraard) weer prima, al stelen Theron en Hoult misschien wel de show. Hoult als gekke War Boy en Theron als Furiosa, waar de coolness van af druipt. Ja, erg lekker!

avatar van Bacchero
Toch wel een beetje ontgoocheld... het eerste half uur vond ik fantastisch en was ik onder de indruk van de actiescènes, special effects, decors, kostuums... er leek zelf een leuke verhaallijn te zijn maar halverwege de film zakt de verhaallijn grotendeels in, er had wat dit betreft toch meer kunnen inzitten ondanks het feit dat dergelijke filmen vooral gericht zijn op actie. Het blijft een visueel spektakel met enkele momenten die er totaal over zijn. Ik heb evenwel twijfels bij Tom Hard in de rol van Mad Max,Charlize Theron past perfect in de rol van Furiosa.

avatar van Barry83
Enorme tegenvaller. Vond het ontzettend slecht en saai. Twee uur lang met een truck rijden door de woestijn met wat stunts wordt al snel vervelend.

avatar van IH88
Nu al de film van 2015? We zitten pas in juli maar Mad Max legt de lat erg hoog voor alle films de aankomende maanden. De energie spat van het scherm en visueel is de film echt een pareltje. De actiescénes, de acteerprestaties, de kostuums, alles klopt. De verhaallijn is erg 'straight forward' en zit goed in elkaar. Het is allemaal gericht op actie en overleven en er zijn gelukkig geen onnodige subplotjes. Charlize Theron acteert geweldig en wordt ondersteund door onder andere de altijd sterke Tom Hardy. Topfilm!

avatar van grandpa
Waku schreef:

Ik dacht Mad-Max ook ontgroeid te zijn maar na een nachtje slapen kom ik tot de volgende conclusie.
IK had (zonder review, trailers of wat dan ook te hebben gezien) min of meer een "vervolg" verwacht van de laatste film, dat Gibson en Tina niet meer mee zouden doen had ik vrede mee, maar het bijzonder saaie Mad-Max karakter in deze film kon ik echt niet pruimen, Theron is een bijzonder mooie vrouw maar geen idee wat voor meerwaarde ze bracht in dit deel.
Mijn verwachtingspatroon werd in ieder geval flink om zeep geholpen door 1.5 uur de woestijn in om in 15 minuten weer terug bij af te zijn. het kwam over als of men moeite had 2uur vol te filmen.

avatar van NYSe
grandpa schreef:

Het was toch gewoon onderdeel van de achtervolging? De chase begint; de hele clan van Immortan Joe volgt waardoor het thuisfront verlaten is, wat vervolgens de krankzinnige mogelijkheid opent om terug te keren. Natuurlijk niet het meest diepgaand, maar helemaal terug bij af zijn de hoofdpersonages ook weer niet: het feit dat ze iedereen hebben weggeleid maakt dat er zeker een soort ontwikkeling plaats heeft gevonden, hoe klein ook.