The Quiet Ones (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door John Pogue
met Jared Harris, Sam Claflin en Laurie Calvert

Een onorthodoxe professor maakt gebruik van controversiële methoden, waarbij hij zijn studenten laat deelnemen aan een gevaarlijk experiment om een poltergeist te creëren. Op basis van de theorie dat paranormale activiteit wordt veroorzaakt door negatieve menselijke energie, voert hij een reeks aan testen uit op een jonge patiënt. Wanneer beangstigende gebeurtenissen zich beginnen af te spelen, realiseert de groep zich al snel dat ze een angstaanjagende kracht hebben geactiveerd.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wat een dikke geluidsband voor je film kan doen.. Quiet Ones excelleert op de momenten waar het sound design de boventoon voert en laat vele soortgenoten -verrassend genoeg- achter zich. Het kindje dat het hardste schreeuwt krijgt alle aandacht; Pogue is hier het stille mannetje achterin de klas, die het beter kan, maar er niet mee te koop loopt. Heerlijk gedoseerd opgebouwd, met een klassieke invalshoek en met een eigen klank/smoelwerk. Onverwachts goed.

avatar van Lord Flashheart
Goede opbouw, matige pay-off.

The Quiet Ones is geen enkel opzicht vernieuwend. Het is een typische exorcist film, met wat found footage ertussen door gemonteerd. De opbouw is nochtans prima: de creepy locatie en wat sterke geluidseffecten creëren al snel een ongemakkelijke sfeer. Schrikmomenten zijn goed gedoseerd; iets wat in veel Amerikaanse tegenhangers vaak over-the-top gaat.

Maar richting de finale strandt de film. Veel occult geleuter en uiteraard een intrige, zoals dat vaak bij Hammer films het geval is. Uiteindelijk mist het spanning en gaat de film als een nachtkaars uit. Hier had meer mee gedaan kunnen worden. Positief was het acteerwerk, vooral van het meisje. Zij zet een goed griezelig type neer, met die donkere holle ogen.

Al met al maakt ook moderne Hammer voorlopig geen indruk op mij. 2,5*

avatar van Collins
De naam Hammer Film Productions Ltd. stond ooit voor sfeervolle griezelfilms, die met name in de jaren 60 grootschalig werden geproduceerd. In de jaren 70 ging het bedrijf ter ziele. Vanaf 2008 produceert Hammer weer films. Van die films zag ik er een aantal. Met The Woman in Black (2012) en The Lodge (2019) bracht Hammer wederom fijne horrorfilms die recht deden aan de oude traditie. The Quiet Ones doet dat niet. De film raakt niet aan de fijne klassieke sfeer die de Hammerfilms doorgaans zo kenmerken.
De film past naadloos in de wereld van de moderne horrorfilm. De wereld van de goedkope effecten. De wereld van de shockelementen. In plaats van de kijker te trakteren op sfeervol spannend griezelwerk met gebruikmaking van de stilistische mogelijkheden die de prachtlokatie (oude villa) biedt, wordt gepoogd spanning te kweken met (geluids)effecten.
Alle ogenschijnlijk vreemde gebeurtenissen worden begeleidt met een enorme dosis aan decibellen. (Hoezo, Quiet Ones!). Dat trucje is in den beginne nog wel charmant, maar verliest al snel aan kracht en raakt steeds meer een vermoeiende en steeds minder een spannende snaar.
Het stramien is als volgt. Er wordt een (in aanzet) interessante opbouw ingezet naar een gebeurtenis die vervolgens telkens teleurstellend uitmondt in een explosie van lawaai en hectiek. En dat kunstje flikt men bij elke spannende gebeurtenis. Een film lang.
Het cameragebruik is in deze film opmerkelijk. De film wisselt een normale camera af met een handcam die de paranormale gebeurtenissen vastlegt. Dat klinkt op voorhand als een leuke toevoeging die de film meer levendigheid, sfeer en authenticiteit verleent. Nee. De afwisseling van camera’s werkt vooral rommelig en draagt alleen maar extra bij aan de nervositeit die alle geluidsexplosies al veroorzaken. Leuk bedacht, maar het werkt averechts. En zo is The Quiet Ones behalve een vermoeiende ook een vrij instabiele film.
Ook het acteerwerk genereert vermoeidheid. Weinig dynamiek en veel gemakzucht. Neem bijvoorbeeld het personage van de paranormale onderzoeker. Zijn gelaatsuitdrukkingen zijn even afwisselend als het saaie verhaal. Met een bevroren mimiek ondergaat hij alle hectiek. Zelfs in scènes waarin hij van zijn à propos raakt, blijft zijn gelaatsuitdrukking ongewijzigd. Het oogt soms bijna komisch en dat lijkt me niet de bedoeling.
The Quiet Ones is een teleurstellende film die niet kan bogen op verrassend geplaatste scares, op een intrigerende verhaalloop, op interessantepersonages of op een geraffineerd sounddesign.

avatar van Daan258
Na ongeveer 6 jaar weer is opnieuw bekeken!

Prima vermakelijke film maar zonde van wat het had kunnen zijn.
Zoals ik ook al eerder vermelde is de 70's sfeer goed neergezet en fijn om naar te kijken. Daarnaast een goede cast en goed acteerwerk. Het verhaal was oké maar ook hier had meer in kunnen zitten. Naast dit had het ook allemaal een heel stuk spannender gemogen, miste ik wel.

Maar ook de 2e kijkbeurt niet verveeld.