The Woman in Black (2012)

3,06

Verenigd Koninkrijk / Canada / Zweden
Thriller / Horror

geregisseerd door James Watkins
met Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds en Janet McTeer

De jonge advocaat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) krijgt de opdracht naar een afgelegen dorpje af te reizen om het papierwerk van een onlangs gestorven cliënt te regelen. Terwijl hij alleen in het afgelegen huis aan het werk is ontdekt hij een aantal tragische geheimen. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak wanneer hij telkens een in zwart geklede mysterieuze vrouw blijft zien. De lokale bevolking wil hem niet helpen om er achter te komen wie de vrouw is, en voor hij het weet is hij verwikkeld in een race tegen de klok, als hij haar ware bedoelingen ontdekt.

357 BERICHTEN 74 MENINGEN
avatar van Vinokourov
geplaatst: 21 december 2014, 22:13 uur [permalink]
Tsja, dat valt nooit mee om na 7 delen tovenaarsleerling een andere rol aan te nemen. Maar veel valt er niet op te merken aan Daniel Radcliffe. Sterker nog, het is juist knap hoe hij de film nog probeert te dragen. Het is alleen dat het scenario zo uitgekauwd is en nauwelijks spannend wordt. Radcliffe brengt een aantal dagen door in een klein Engels dorpje met als horror-ingrediënten een spookhuis en een rancuneuze geest. Je kunt zelf wel invullen wat er allemaal dan gebeurt.

avatar van Beun de Haas BV
geplaatst: 3 januari 2015, 00:57 uur [permalink]
Men neme een oude vrouw, wat mysterieuze moorden en een spookhuis. Van het verhaal gaan er dus dertien in een dozijn. Deze film moet het dan ook hebben van de donkere sfeer en de prima spanningsopbouw. Aardige horror. Niet meer, niets minder.

avatar van Erick1985
geplaatst: 3 januari 2015, 01:46 uur [permalink]
Pfff slappe hap... erg verwarrend en behoorlijk voorspelbaar. Vond er eerlijk gezegd geen donder aan...

avatar van Bottleneck
geplaatst: 17 januari 2015, 00:51 uur [permalink]
Dit soort landhuisverhaaltjes zijn sinds de jaren zestig van de vorige eeuw zo uitgemolken als een ouwe koe dus daar valt geen winst te behalen, wel bij de uitwerking en die is prima. Behoorlijk sfeervol allemaal (locaties, muziekdoos, vervallen huis), maar tegelijkertijd verloopt het vrij tam en te gepolijst. Redelijke slow burn griezelfilm.

geplaatst: 3 februari 2015, 05:23 uur [permalink]
vond em wel goed spannend, goed sfeertj. Vooral Jip en Janneke blivjen kijken als je lager geeft dan 3 ster... dan zit je in het verkeerde genre

geplaatst: 8 februari 2015, 13:33 uur [permalink]
Mooie film, duister sfeertje en ik vondt dat Daniël Radcliffe goed acteerde. Toch wel een van de betere spannende films op dit moment

avatar van TomBroers
geplaatst: 23 februari 2015, 10:31 uur [permalink]
Gewoon een vrij goede horror/thriller!

De film heeft een erg lange opbouw, wat het verhaal zeker goed doet. De spanning komt wel pas later echt goed los, maar de sfeer die de film uitademt zit meteen zeer goed erin! Een erg donkere, ouderwetse en beklemmende sfeer, die word aangescherpt door een erg goede cast. Daniel Radcliff laat zien niet alleen Harry Potter te zijn en zet een erg goede rol neer.

Een van de betere horrorfilms van de afgelopen jaren dit!

avatar van Insignificance
geplaatst: 21 maart 2015, 12:46 uur [permalink]
Klassieke spookhuis horrortje. Jammer dat Watkins zich aan zo'n uitgeput subgenre waagt. Hij mag zich wat mij betreft nog wel eens uitleven met bittere Britse hoodies. Laat dit soort stijloefeningen maar aan anderen over. Neemt niet weg dat het op dat gebied, eigenlijk in alles, wel een oerdegelijke worp is. Zo heeft de film al behoorlijk snel een adequaat sfeertje te pakken.

Het is er niet pluis in het dorpje, zoveel is duidelijk, en dat gaat gepaard met zoveel mogelijk griezeltjes en schrikkertjes. Bizar gedrag, schimmen, een handafdruk, enge speeltjes, zelfs een schommelstoel en meer van dat die de boel enigszins onder stroom krijgen. Een prachtige locatie natuurlijk met het huis en de weg daarnaartoe. Met de muziek is ook weinig mis.

Radcliffe is nog een beetje te droog achter de oren voor deze rol, Hinds past hier veel beter, maar ik heb gelukkig geen last van zijn imago. Watkins doet er van alles aan om het zo spannend mogelijk te maken met plaagstootjes en soms bijna (maar niet helemaal) tergend langzame opbouw, maar het is te bekend terrein om er echt mee te scoren. Vakkundig zonder te beklijven.

avatar van LauraArsenal
geplaatst: 16 april 2015, 15:30 uur [permalink]
Ik houd van Horror, maar eerlijk? Dit was niet echt mijn ding ...

avatar van comely

geplaatst: 6 juni 2015, 12:02 uur [permalink]
De positieve reacties vind ik enger dan de film.

avatar van misterdhdh
geplaatst: 25 juni 2015, 15:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goed filmpje, had weinig verwachtingen van deze film onder meer omdat Radcliffe hierin de hoofdrol speelde. Heb hem nog nooit een andere rol zien spelen dan Harry Potter, en zou toch even aanpassen zijn om hem nu in een horrorfilm te zien. Hij doet het toch zeer goed en zat tijdens de film niet echt meer met Harry Potter in mijn hoofd. Acteerwerk is over het algemeen wel goed in deze film. Verhaal is ook goed gevonden en goed uitgewerkt. Een paar nieuwe elementen worden afgewisseld met clichéhorror stukjes: poppetjes die opeens beginnen te leven, was wel leuk uitgewerkt, geest in raam, ... Paar schrikmomentjes, al ben ik niet zo hard verschoten, spanning was er ook wel, al werd het nooit echt lang spannend aan één stuk. Einde vond ik goed gevonden en ik was toch blij dat het eens een slecht afloopt. Zeker leuk om eens te bekijken, film blijft boeiend en zitten paar goede stukken in met één van de beste scene in het begin wanneer de drie meisjes uit het raam springen, de toon is meteen gezet
3.5/5

avatar van Decec
geplaatst: 9 juli 2015, 21:43 uur [permalink]
Een goede drama/horror/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Daniel Radcliffe en Ciarán Hinds...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van broncode
geplaatst: 29 juli 2015, 14:45 uur [permalink]
Ik heb een zwak voor series en films die zich afspelen in de victoriaanse tijd en dan als die zich dan afspelen in een haunted house dan scoor je sowieso een extra punt.
Het is een goed en spannend verhaal en soms met een sterk schrikmoment op het juiste moment.
De vormgeving en camerawerk is ook prima, maar vind Daniel Radcliffe echt ondermaats en niet geschikt om dragende rollen te spelen in de toekomst.
Maar goed, was ook geen Harry potter fan dus misschien is het te subjectief.
Vond trouwens het einde ook oké, en prima passen in het verhaal.

avatar van BlueJudaskiss
geplaatst: 4 september 2015, 23:47 uur [permalink]
Onverwacht goede film die ik een stuk enger vond dan ik op voorhand dacht. Irritant is dat de film het té vaak moet hebben van schrik-of-ik-schiet door de volumeknop omhoog te zetten, maar de vrouw uit de titel komt gelukkig spaarzaam in beeld waardoor er veel suggestie bij komt kijken. Sfeervol spookverhaal zonder al te veel poespas, tof!

avatar van hijman1946
geplaatst: 23 oktober 2015, 23:46 uur [permalink]
BlueJudaskiss schreef:

sluit me hier helemaal bij aan paar uurtjes genoten van n goede ouderwetse horror.verrassend einde

avatar van Drs. DAJA
geplaatst: 26 oktober 2015, 10:19 uur [permalink]
The Woman in Black heeft een plekje gekregen in de Top 25 met de beste Horror films van de jaren '10:

Halloween Horror Top 25 jaren '10

geplaatst: 6 november 2015, 13:42 uur [permalink]
Tarkus schreef:
Niet echt een goede film dit, een verwarrend verhaal en een zeer duister opgenomen film, 90 % speelt zich af in een duisternis zodanig dat je amper nog wat van de actie, als die er al is, kan zien.
Ik ga niet zeggen dat de vertolkingen slecht waren, maar Daniel Radcliffe (Harry Potter) zal toch betere producties moeten gaan zoeken of hij zou wel eens snel vergeten kunnen worden.

Hoewel deze film de tweede maal wel vlotter weg keek ben ik toch niet van mening veranderd.
Hij blijft me te duister en Radcliffe is ook niet dé acteur die je zou verwachten.

geplaatst: 18 januari 2016, 16:48 uur [permalink]
Hier was ik niet echt kapot van, verwarrend en gewoon vervelend.

avatar van BlueJudaskiss
geplaatst: 18 januari 2016, 17:39 uur [permalink]
Phantasm schreef:
Hier was ik niet echt kapot van, verwarrend en gewoon vervelend.

Wat was hier verwarrend aan?

avatar van hdehoon
geplaatst: 11 mei 2016, 13:23 uur [permalink]
Eerder een klassieke 'ghost story' dan een horrorfilm en als zodanig geslaagd: sfeervolle beelden, mooie kostuums, voorspelbare ontwikkelingen, maar dat hoort erbij. Leuke rol voor Daniel R. Ik zag de toneelversie in Londen en ik moet zeggen dat ik toen vaker bijna van mijn stoel viel van de schrik dan bij de film. Een aanrader om hem in het theater te gaan zien: The Woman In Black - thewomaninblack.com

avatar van Geno
geplaatst: 24 mei 2016, 22:39 uur [permalink]
Een heerlijke genre-film. Echt genoten van de sfeer die is neergezet; zo goed gedaan. Een dikke voldoende... en... ooit nog eens zien.

3.5 *

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst: 14 juni 2016, 10:01 uur [permalink]
Wat een bagger.
Bijna alle horrorfilms die tegenwoordig gemaakt worden, zijn hetzelfde opgebouwd met dezelfde elementen.
Het verhaal wordt op een irritante manier verteld, waardoor ik absoluut niet meeleef. De personages waren allemaal vlak neergezet, en er is voor de kijker geen mogelijkheid om in het verhaal te komen, omdat er haast geen sprake is van een verhaal.
Deze film moet het hebben van flauwe schrikmomentjes, zoals alle horrorfilms van tegenwoordig het hiervan moeten hebben. Er is blijkbaar geen enkele filmregisseur die weet dat schrikeffecten geen horrorfilm maken. Een horrorfilm moet de kijker beangstigen, bang maken. En niet even een gil slaken.
Andere films (die wellicht nauwelijks horrorfilms te noemen zijn) Psycho en Silence of the lambs vind ik vele malen enger, omdat in die films gewoon een verhaal verteld wordt op een kundige manier, zodat ik meeleef.
Verder zaten er gigantisch onlogische aspecten in deze film, en was het verhaal vrij voorspelbaar.

De aankleding was wel prima.

avatar van kleintje 2

geplaatst: 21 juni 2016, 09:35 uur [permalink]
zeker veel spanning aanwezig, ga hem zeker nog een keer kijken

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: 30 september 2016, 18:36 uur [permalink]
Dit is tot nu toe de engste horrorfilm die ik ook heb gezien. Ik had het warm en koud tegelijkertijd! Bijna geen enkele andere film kan dit nadoen.

avatar van krosnicky
geplaatst: 4 oktober 2016, 22:47 uur [permalink]
Prima spook film wel had het wat enger gemogen en wat meer hoor maar Daniël maakte veel goed

avatar van soom
geplaatst: 29 januari, 22:42 uur [permalink]
Daniel kan wel beter. Dat weet ik van Horns. Het verhaal is wel heel tam. Afgetrapte zooi, die zo veel beter had kunnen zijn dan dit cliché na cliché filmpje. Maar over het algemeen wel redelijk. Het trekt op twee kanten. Er zitten wel enkele enge momenten in ( Het begin begon wel lekker luguber, ja), maar het wil aan de andere kant toch ook niet helemaal vlotten. Het ligt gewoon aan de tamheid waarmee alles op het scherm wordt getoond. Iets meer pit enzo, zou wel fijn zijn. Maar het is dus wel gewoon kijkbaar. Meer is het ook niet. Nee, Daniel kan dus wel beter dan dit. Maar voor een eerste klus na Harryyyy wel een goede eerste.

geplaatst: 16 april, 10:21 uur [permalink]
je heb nu eenmaal mensen die niets kunnen waarderen
ik kan met geen enkele woorden omschrijven wat er fout is aan de film als je hem niet goed vind dan kun je better dan films kijken waar er meer bloed in zit dat van je scherm spat dan de spanning en de sfeer die de films mee hebben. ik vond het zeer goed lekker duister heb hem dan ook gekocht er zijn films van horror die bloeden maar waar er nog film in zit daarom zijn het ook horror films maar tegenwoordig zijn bijna allemaal de zelfde en dan krijg je nog de vervolgen. a.u.b. geef mij maar dit