• 8.224.705 stemmen

The Woman in Black (2012)

Thriller / Horror | 95 minuten

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Ciarán Hinds en Janet McTeer

Releasedatum: 23 februari 2012

Over The Woman in Black

"What did they see?"

De jonge advocaat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) krijgt de opdracht naar een afgelegen dorpje af te reizen om het papierwerk van een onlangs gestorven cliënt te regelen. Terwijl hij alleen in het afgelegen huis aan het werk is ontdekt hij een aantal tragische geheimen. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak wanneer hij telkens een in zwart geklede mysterieuze vrouw blijft zien. De lokale bevolking wil hem niet helpen om er achter te komen wie de vrouw is, en voor hij het weet is hij verwikkeld in een race tegen de klok, als hij haar ware bedoelingen ontdekt.

imageimageimageimageimage

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel leuk.

Was toch even moeilijk om Radcliffe zonder brilletje te zien toen ik deze film keek. Ten eerste is het natuurlijk een hele andere rol, maar tevens ook omdat Radcliffe juist bekend was om zijn acteerwerk in Harry Potter films.

Maar goed, de film zelf is als resultaat best sfeervol. Radcliffe speelt prima en het huis is lekker eng. Dit levert toch wel een aantal spannende scenes op, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het grootste deel van de film Radcliffe is die door het huis heen loopt

De mystery was prima, maar had wat beter uitgewerkt kunnen worden. De film is in vergelijking met andere horrorfilms nog mild maar is best spannend om sommige momenten. Prima uit te kijken, de zwarte vrouw is zeker wel een interessant personage.

avatar van kinkymen

kinkymen

Prima horrorfilm met de juiste duistere atmosfeer en de juiste spanning.

avatar van remorz

remorz

Sfeervol.

De film trekt er ook veel tijd voor uit, want van veel plotontwikkeling is niet echt sprake. Een gedaante waart op, een deurtje piept en Radcliffe gaat erachteraan. Gewapend met kaars in hand en ongeruste blik kun je niet echt van een uitdagende rol spreken, maar hij weet het goed te doseren en komt hier prima weg met zijn (eerste?) niet-HP-karakter.

Het huis speelt de grootste rol met haar Victoriaans bouwjaar, onderbelicht gangenstelsel en interieur, ratelend speelgoed en uiteraard de titelfiguur als bewoonster. Nergens echt om nou je nagels bij af te bijten maar de sfeer zit toch wel goed doorheen de film. Een paar flauwe jumpscares worden afgewisseld met een paar effectieve en hoewel de film qua verhaal nergens weet te verrassen, ben je voorzien van genoeg sfeer om het gebrek aan originaliteit voor lief te nemen.

Klein minpuntje voor het einde, maar verder valt hier weinig op aan te merken. Geen hoogvlieger, maar degelijkheid en een paar fijne momenten. 3*

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Na jaren herzien, en gelukkig was ik de clou al weer vergeten (volgens de IMDb-trivia-pagina werd Arthurs weerzien met zijn vrouw trouwens na de proefvertoningen nog toegevoegd omdat het testpubliek vond dat het oorspronkelijke einde [waarin Arthur en zijn zoontje dus onder de trein eindigen] te deprimerend was). Dit blijft een heerlijk creepy atmosferische horrorfilm met een perfecte Daniel Radcliffe (gelukkig heb ik geen last van Harry Potter-associaties), prachtige belichting en idem kleurgebruik (de paarse muren in die kamer van Eel Marsh House!), effectief gebruik van water, mist en landschap, een ijzersterke muziek- en geluidsband en een prima bijrol voor de altijd betrouwbare Ciarán Hinds. Ook deze derde keer weer van genoten.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Zeer sfeervolle ouderwetsige griezelfilm. Natuurlijk ook vrij eenvoudig om sfeer te scheppen met zo'n oud Engels dorpje, een moerassig wadland en een oud huis, je moet van goede huize komen om dat te verpesten.

Jammer alleen van Radcliffe als hoofdrolspeler. Zou die man weten dat je ook spieren in je gezicht hebt, zodat je uitdrukkingen kunt tonen?

avatar van Xastur

Xastur

kinkymen schreef:

Prima horrorfilm met de juiste duistere atmosfeer en de juiste spanning.

Ja mee eens. Goede acteurs heerlijk Engels accent

avatar van filmfan0511

filmfan0511

The Woman in Black is een horrorfilm die weinig mis doet, maar ook in weinig zaken echt boven de middenmoot uitsteekt. De sfeer zit echt wel goed; dat lekker Gothic Engelse plattelands/kasteel-sfeertje, tja, daar doe je in een horrorfilm gewoonweg nooit iets mis mee. Een veilige keuze, ja, maar wel geslaagd. Zeer mooie beelden, en de tragische muziek complementeert dit heel goed. Maar zoals ik zei, het blijft wel steeds erg binnen de lijntjes, en je zal in deze film dan ook niets zien dat je niet al tientallen keren ergens anders in het genre bent tegengekomen. De jump scares zijn voorspelbaar, en de spanning zit er vaak niet optimaal in. Daniel Radcliffe is grotendeels ook maar een slappe pannenkoek hier, al zie je hier en daar al wel de potentie die door hem in recente jaren steeds meer wordt waargemaakt. Geen slecht acteur, maar je moet hem meer materiaal geven dan wat doodserieus rondlopen in gangen, want dan weet hij zich geen raad en trekt hij steeds het zelfde monotone gezicht.

Het plot is zeer voorspelbaar, maar het einde wist me dan toch wel te verrassen. Ik weet niet eens of ik het wel een goed einde vind, maar het feit dat de laatste minuten me nog wisten te verrassen en shockeren is langs de ene kant een pluspunt op zich, zeker in een film die voor de rest alles zo braaf binnen de lijntjes leek te doen.

avatar van Perry Meer

Perry Meer

Waardeloze film zeg, pfff

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20195 berichten

James Watkins debuut is een van mijn favoriete horrorfilms van deze eeuw. Zijn tweede hoort daar niet bij. Het is niet onaardig, maar vooral te weinig uitgesproken. De film had meerdere afslagen kunnen nemen die 'm beter hadden gemaakt. Zo had het visueel allemaal uitbundiger gekund, of juist veel realistischer Of desnoods vuiler en exploitatiever (zoals in de sterke openingsscene). Deze film kiest geen van die richtingen en dat maakt 'm te vlak. De film moet het ook niet meteen hebben van het scenario dat nou niet meteen veel toevoegt aan gotische griezelfilms en is ook niet erg spannend. Toch wel gevoelig minder sterk dan Eden Lake.