The Quiet Ones (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door John Pogue
met Jared Harris, Sam Claflin en Laurie Calvert

Een onorthodoxe professor maakt gebruik van controversiële methoden, waarbij hij zijn studenten laat deelnemen aan een gevaarlijk experiment om een poltergeist te creëren. Op basis van de theorie dat paranormale activiteit wordt veroorzaakt door negatieve menselijke energie, voert hij een reeks aan testen uit op een jonge patiënt. Wanneer beangstigende gebeurtenissen zich beginnen af te spelen, realiseert de groep zich al snel dat ze een angstaanjagende kracht hebben geactiveerd.

avatar van Filmkriebel
Een wetenschapper wil via een controversieel experiment aantonen dat paranormale manifestaties het product zijn van de menselijke geest en niet iets "externs". Maar dan blijkt dat zijn overtuigingen wel eens verkeerd zouden kunnen zijn . Harris is een goed acteur en een rol als gekke professor is hem op het lijf geschreven. Ook de rest van de cast doet het correct. Jumpscares en geluidstrucs drijven de spanning wat op, maar het gevoel van déjà vu overheerst grotendeels. De aanloop is wat aan de trage kant en veel vernieuwends valt hier niet te bespeuren. Ik keek er wel naar uit want het gegeven leek me origineel genoeg. Uiteindelijk bleek dit een redelijke maar geen essentiële toevoeging aan het genre.

avatar van Richard_Voorhees
Als je het mij vraagt is dit na "The Woman in Black" wederom een geslaagde "nieuwe Hammer film". Met name het sterke acteerwerk van Jared Harris en Sam Claflin zorgt ervoor dat je de hele film verbonden blijft met de personages. Verder heeft men ook gewoon prima spanningsopbouw en weet men de schrikmomenten effectief te benutten.
Verrassend creepy en eigenlijk een beetje de film die het teleurstellende "The Apparition" eigenlijk had moeten zijn. Tof voor de liefhebbers van het (oude) Hammer werk.

avatar van Halcyon
Geen slechte film, al heb ik het gevoel dat men in het verklaren van het bovennatuurlijke een aantal pistes bewandelt die redelijk oppervlakkig uitgewerkt worden en ook geen bevredigend geheel vormen. Wel geslaagd is de klassieke setting, de klassieke opbouw en de klassieke cinematografie. Zo'n beetje alles aan deze film is eigenlijk klassiek en dat past ook wel bij het (sub)genre. Toch mag een film als deze van mij nog een halfuur langer duren, om de spanning nog meer op te bouwen en de personages/gebeurtenissen van meer achtergrond te voorzien. Echt spannend of ongemakkelijk wordt het niet, maar vermakelijk zondermeer, met af en toe een goed getimed schrikmoment. Ik kan die nieuwe wind vanuit de Hammerstal wel smaken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond er eigenlijk weinig aan. Dit kwam vooral doordat de film na een redelijk rustige intro vrij rommelig werd en ik niet echt in het verhaal gezogen werd. Echt spannend was het nooit, echt interessant ook niet. En zo richting het einde kwamen de klassieke ghost-elementen weer erbij, waardoor ik naar de zoveelste versie zat te kijken. De schrikeffecten waren ook wat goedkoop en voorspelbaar. En daarom is dit gewoon niet genoeg om met een voldoende te waarderen, maar ik geloof best dat genoeg mensen hier best een leuke film aan hebben. Vooral als je niet al te vaak een ghost-movie kijkt.

avatar van Brabants
Deze film die deels gebaseerd is op het 'Phillip experiment' uit de jaren zeventig lijkt een goed uitgangspunt om een geslaagde productie van te maken. De film is een mix van handheld en steadicam camerawerk wat op zich best interessant is om als kijker eens te ervaren. De regisseur heeft de beschikking over een goed spelende cast en toch willen deze ingrediënten er niet voor zorgen dat de film slaagt. Langdurige saaie momenten en ineens harde geluidsknallen voeren de boventoon en de ervaringen uit het experiment zijn ronduit slap uitgewerkt.

wat een slechte film...totaal geen spanning en schrikeffecten.. en heb deze zelfs in t donker gekeken . vond t zelfs met zn 94 minuten te langdradig...

avatar van rep_robert
Beetje een slappe bedoening, ondanks dat alles vakkundig in elkaar is gezet. Het begint al met een zwakke intro, waardoor je nooit echt in de film komt. Hierdoor komen de motivaties van de personages niet goed over. Verder vind ik het hele gedoe maar overdreven, is de film niet spannend en lijkt het nooit echt los te gaan in de film.

avatar van knusse stoel
Wij vonden dit een fijne film waarin ook nog eens goed gespeeld werd (kan je van sommige horror niet zeggen!) met een mooi verhaal. Verder wil ik hier niet al te veel over kwijt, de film gewoon zien en je eigen mening vormen.

avatar van james_cameron
Kruising tussen Poltergeist en The Exorcist, zich afspelend in de jaren '70. Dat klinkt helaas leuker dan het is, aangezien we hier te maken hebben met een behoorlijk trage en saaie bedoening. Het akteerwerk is degelijk maar de personages zijn niet bepaald memorabel. Visueel is de film aan de claustrofobische en grauwe kant, maar dat zal de bedoeling wel zijn geweest. Het maakt de kijkervaring echter niet aangenamer. Flink wat effectieve schrikmomenten, dat wel, maar wanneer de film dermate eentonig en weinig boeiend is heeft dat ook niet echt meerwaarde.

avatar van 3 2 1 cut
Vond hem 'verfrissend' ! Op een positieve manier.

Goed uitgewerkt wat betreft de tijdsperiode waar het afspeelt. Tekstueel, props en looks.

Het verhaal trekt je mee in de diepere krochten van de hoofdpersonen. Het verleden wordt verwerkt in de toekomst. Elementen van The Blair Witch, The Exorcism of Emily Rose en zelfs vleugjes van Inspector Morse ! Very British !

Sommige beelden, net als bij The Woman in Black kunnen zo geschilderd worden. Zoals de scène waarin Jane liefkozend als een moeder haar pop koestert.

Ergens ook de lege afstandelijkheid in het huis zelf wat een onrustig gevoel geeft om zo snel mogelijk het huis uit te willen gaan.

En vergeleken met vele commerciële geestfilms van de laatste jaren een topper. Hammer Horror zoals alleen de Britten dat kunnen.

avatar van Daan258
Toen ik de trailer zag van deze film had ik er redelijk hoge verwachtingen van en heb ik er erg naar uitgekeken en lang op moeten wachten.
Jammer genoeg valt de film daardoor vaak een klein beetje tegen. Zo had ik precies hetzelfde bij Oculus (2013) en The Conjuring (2013), allebei zeker geen slechte films maar door de hoge verwachtingen was het toch niet helemaal wat je ervan verwacht had.

De sfeer en had acteerwerk in deze film is niks om op aan te merken, met name de sfeer was echt fantastisch. Maar qua verhaal en spanning was het het gewoon allemaal net niet. Elke keer als je het gevoel krijgt dat het spannend wordt schiet de film door naar de volgende scene, en zo zie je dat een behoorlijk aantal keer in de film waardoor het gelijk een stuk minder spannend is.
Ook het verhaal vond ik wat aan de magere kant, naarmate je de film kijkt verwacht je op het einde een grote ontknoping maar helaas was dat toch allemaal vrij simpel en viel het een beetje tegen.

Toch heb ik me hier prima mee vermaakt en is zeker het kijken waard, maar wat ik al zei: ik had er gewoon wat meer van verwacht.

Al heel lang geen horror meer gezien omdat er velen teleurstellend waren. Deze ga ik vannacht kijken, want zulke films moet je niet overdag kijken want dan hebben ze geen impact. Ik hoop dat die een indruk achter laat.

avatar van Pazmaster
Matig verhaal, matig acteerwerk. Enkele schrikmomenten maar dat kwam meer door het plotseling harde geluid. Echt eng wordt het helaas niet. 2,5 ster

avatar van Spetie
Hammer films ben ik niet heel bekend mee. The Woman in Black is de enige die ik ooit zag en die was niet slecht. The Quiet Ones is er qua opzet zeker mee te vergelijken, al doet het ook erg aan de Excorcist denken.

Ik vond het niet zo'n hele sterke film. De opzet en aanvang is niet onaardig en er zitten een paar degelijke schrikmomenten in, waarbij het geluid op die momenten wel erg aanzwelt. In het middenstuk wordt het op een gegeven moment nogal rommelig. Eng wordt het nooit, maar ik was wel benieuwd naar de afloop.

Al met al best redelijk. Het had een iets beter middenstuk moeten hebben, maar zit verder vrij degelijk in elkaar, al had het zeker nog een stuk beter gekund.

avatar van Mac Hammer Fan
Zowaar één van de minste films van de Hammer Studio die ik tot nog toe zag. Zwak scenario en matige effecten. Ik kan veel meer genieten van de oude Hammer films met Christopher Lee en Peter Cushing...

avatar van Boeikens
Weinig vernieuwend in zijn genre maar toch ergens vrij goed onderhoudend.
Redelijk wat schrikmomentjes maar weinig sfeervol noch spannend.

avatar van Kondoro0614
Ik vond de film leuk om naar te kijken, en vaak beetje Creepy. Ik zou niet zeggen dat de makers van The Woman In Black dit hebben gemaakt, want rijken tot zo'n goeie film lukt niet met deze... 3,0* vind ik een mooi aantal voor deze. Hoger ook niet.

avatar van Noodless
Aardige film waarin het verhaal geleidelijk aan opgebouwd wordt naar een bevredigende climax. Het acteerwerk is degelijk en het geluid werkt hier wel positief. Er zitten wel een paar schrikmomenten in. Maat echt spannend of eng wordt het niet in dit horrorwerkje. Ook de sfeer ontbrak. 6/10

avatar van GrobbekuikenXL
Best aardig. Er zijn zoveel spookfilms tegenwoordig en het gaat allemaal op elkaar lijken natuurlijk. Als je al 40 jaar horrorfilms kijkt is er nog weinig verrassends te zien. Niet denderend maar wel voldoende. Conjuring en Oculus waren uitschieters van de laatste jaren en Insidious 2 ook wel te genieten.

avatar van DragQueen
Gemiddeld werkje, met af en toe een prima schrikmomentje. Maar echt boeiend of spannend wordt het helaas bijna nergens. Visueel oogt het allemaal prima, en het acteerwerk kan ermee door. Toch blijft het geheel te rommelig uitgewerkt. 2,5 Ster.

avatar van parcivalis
Goedkope productie die, meeliftend of het succes van Hammer en Woman in Black, geld in het laatje moet brengen. Zwak verhaal, moeizaam verteld. Ongeloofwaardig. Handheld camera is slaapverwekkend. Jammer van Hammer. Ik ben bang dat de Woman in Black deel 2 een gezwollen productie gaat worden met veel effectbejag en meer vorm dan huiver.

avatar van Left4Dead
Nou nee.... dit ist niet voor mij. Totaal geen spanning kunnen ontdekken en shokkende camerabeelden maken het niet eng maar eerder irritant hier. Harris doet het prima, eigenlijk zoals altijd, de rest is nou niet bijzonder te noemen in dit "horrorwerkje".

Traag als dikke stroop in de winter kruip je door het verhaal wat niet meer dan een slap extract blijkt van verschillende klassiekers. Het cameragebruik met filters om een tijdsbeeld te geven was me een doorn in het oog. De Brit-rock me een doorn in het oor, het beet me allemaal in mijn gezicht.

avatar van Flat Eric
Redelijke doch geen must-see film in het possesed genre die maar traag op gang komt.
Toch onderhoudend genoeg om af te kijken omdat je wilt weten hoe die afloopt. De grauwe 70ies sfeer draagt bij aan het mad scientist gevoel die de film wilt oproepen.

Het was wel het kijken waard maar ik vond hem net niet je van het, helaas.

avatar van U96
U96
moeilijk te zeggen wat ik van deze horrorfilm vind.....het was allemaal iets te flauw, geen degelijke schrikmomenten of huivermomenten langs de andere kant was het wel leuk om te zien sfeer en het decor klopte wel maar eigelijk niks meer of minder dan de meeste spookfilms komt lang niet in de buurt van the conjuring, insidious of sinister......

Niet meer dan een matige Britse Horror, die nooit echt opgang komt en ook nergens echt boeiend of spannend wordt.

Het verhaal wat zich afspeelt in 1974 was nog wel aardig gevonden, maar de uitvoering valt helaas tegen. Zo komt de film traag opgang en is hij geregeld zelfs langdradig en saai, want echt veel gebeurt er eigenlijk niet. En wordt het op een gegeven moment eens spannend (zoals o.a. de badkamer scene met Erin Richards), dan wordt al vrij snel alle spanning weer in één klap teniet gedaan. De film oogt eigenlijk ook best goedkoop, want de cast is zeer beperkt en alles speelt zich min of meer af in een landhuis. Visueel vond ik het ook weinig bijzonder en hetzelfde geldt voor de matige special effecten die hier en daar werden toegepast. Het laatste gedeelte van de film is eigenlijk nog het beste en daar gebeurt tenminste nog wat. Goed vond ik het einde ook weer niet, want het sloeg eigenlijk nergens op.

De cast weet eigenlijk ook nergens te overtuigen, hoewel ik Olivia Cooke in de rol van de bezeten Jane Harper het nog wel verdienstelijk vond doen en Erin Richards (in de rol van Krissi Dalton) vond ik leuk om naar te kijken en ze liep er regelmatig ook uitdagend bij. De film duurt met circa 90 minuten gelukkig niet lang, waardoor hij wel nog goed te bekijken valt. Maar veel stelt het helaas allemaal niet voor en ik denk dat ik deze film ook weer snel vergeten ben (en dat is zeker niet erg).

Zwolle84
Halfje eraf na hem nu ook thuis te hebben bekeken, mist toch wel een stukje impact t.o.v. de bioservaring. Desondanks nog steeds een erg fijne slowburner die zich ergens tussen horror-light en drama begeeft. Klein beetje à la The Others, maar dan uiteraard op alle vlakken minder dan dat meesterwerk.

Ik moest ook meermalen aan The Woman In Black denken en lees hier nu dat ze uit dezelfde stal komen. Leuk omte zien hoezeer dat dan toch een stempel op zo'n film drukt.

Niet geweldig. Zoals hier al is opgemerkt: niet spannend, niet eng, zwak verhaal. Makers van dit genre zouden zich eens achter de oren moeten krabben en niet altijd maar films met cliches uit te brengen. Geluidsklappen te pas en te onpas, filmen in (vooral!) donkere ruimtes (en geen lampje te bekennen), deuren die zomaar dichtslaan en pas openen als de 'gebeurenis' voor bij is....echt, het is allemaal al vele keren eerder gedaan. De cast vond ik niet slecht, zette een paar behoorlijke rollen neer. Maar het script was beroerd, zat vol gaten en mankgaande verklaringen. Al met al geen voldoende.

avatar van HALVE TAMME.
Herzien, halve ster eraf.
HALVE TAMME. schreef:
T.Q.O bezit over teveel pogingen tot schrikmomenten (zelf heb ik dit als storend ervaren),
als ze dat gedoseerd hadden gehouden dan was dit de film zeker ten goede gekomen.

Toch beschikt T.Q.O over een aantal aardige scenes, maar over het geheel blijf ik toch
met een teleurstellend gevoel achter.

Krappe 2,5 sterren van mijn kant voor The Quiet Ones (2014).

avatar van ambrosini
Ik mis scenes waarin het verhaal echt tot leven komt. Behalve 1 scene "zolder" krijg je het gevoel dat het film tot leven komt, maar dat is dan ook snel afgelopen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wat een dikke geluidsband voor je film kan doen.. Quiet Ones excelleert op de momenten waar het sound design de boventoon voert en laat vele soortgenoten -verrassend genoeg- achter zich. Het kindje dat het hardste schreeuwt krijgt alle aandacht; Pogue is hier het stille mannetje achterin de klas, die het beter kan, maar er niet mee te koop loopt. Heerlijk gedoseerd opgebouwd, met een klassieke invalshoek en met een eigen klank/smoelwerk. Onverwachts goed.

avatar van Lord Flashheart
Goede opbouw, matige pay-off.

The Quiet Ones is geen enkel opzicht vernieuwend. Het is een typische exorcist film, met wat found footage ertussen door gemonteerd. De opbouw is nochtans prima: de creepy locatie en wat sterke geluidseffecten creëren al snel een ongemakkelijke sfeer. Schrikmomenten zijn goed gedoseerd; iets wat in veel Amerikaanse tegenhangers vaak over-the-top gaat.

Maar richting de finale strandt de film. Veel occult geleuter en uiteraard een intrige, zoals dat vaak bij Hammer films het geval is. Uiteindelijk mist het spanning en gaat de film als een nachtkaars uit. Hier had meer mee gedaan kunnen worden. Positief was het acteerwerk, vooral van het meisje. Zij zet een goed griezelig type neer, met die donkere holle ogen.

Al met al maakt ook moderne Hammer voorlopig geen indruk op mij. 2,5*