MENU

3,52

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

geplaatst op 7 augustus 2014, 11:25 uur, permalink
Left4Dead schreef:

Net zoiets als iets twee keer moeten uitleggen, vermoeiend!

Als je bedoelt dat met het maken van een haunted house film(en de daar bijkomende clichés)op zich al is als een mop die al eerder verteld is, ja dan heb je in het geval van de Conjuring gelijk. Volgens mij zijn zo'n beetje alle reviewers het er over eens dat het plot niks nieuws of verrassends te bieden heeft. Mij meegerekend. De Conjuring doet het echter zeer doeltreffend en overtuigend. Noem mij eens een aantal haunted house films die net zo degelijk en solide zijn als de Conjuring. Je zult niet verder komen dan...ik schat 3 films. De productie van deze is simpelweg zeldzaam goed.

geplaatst op 7 augustus 2014, 11:40 uur, permalink
Voor mij persoonlijk zijn er nog aardig wat degelijke en solide haunted house films....

The Exorcist
The Uninvited (1944)
Insidious (1)
Paranormal Activity (1)
El orfanato
The Others
The Amityville Horror (1)
El espinazo del diablo

Mirrors
The Awakening
What Lies Beneath
The Devil's Backbone

En ik mis er zo snel zeker nog een paar, dan zou ik mijn database eens moeten opstarten. JacoBaco heeft er ook een paar staan. Nee The Conjuring heeft voor mij iets teveel één-op-één gestolen. Originaliteit is idd. vaak een issue bij dit gerne maar compleet de settings en personages pakken........., daar pas ik voor! Deze film pakt het meest door de soundtrack (daarvoor mijn 2.5**) die werkelijk goed te noemen is en de te donkere opname.

geplaatst op 7 augustus 2014, 14:02 uur, permalink

Mirrors
The Awakening
What Lies Beneath
The Devil's Backbone

Ok misschien was 3 een beetje overdreven van mij maar veel van jullie genoemde films vind ik een stuk slechter. Vanwege het acteerspel voornamelijk. Maar dat zal voor een groot deel dan wel persoonlijk zijn. Uiteindelijk tel ik dan nog niet 'heel veel' goede haunted house films. Mede in dat licht kan ik me gewoon niet voorstellen dat de Conjuring niet van iedere liefhebber een warm welkom krijgt.

geplaatst op 7 augustus 2014, 14:05 uur, permalink
Wel interessant dat je het hebt over acteerspel... Met Spaanstalige films vind ik het lastig oordelen of ze nu wel of niet goed acteren. Er zitten 2 Spaanse titels bij.

geplaatst op 7 augustus 2014, 14:21 uur, permalink
Daar heb ik geen idee van. Met the Devils Backbone ben ik eens begonnen maar die kon me naar zeer korte tijd al niet bekoren(misschien onterecht). Die andere ken ik niet. Spaans trekt me niet zo. Of misschien zijn het kinderen in de hoofdrol. Tesis heb ik wel een keer gezien (of is die Italiaans?). Anyway..ik doelde met name op, Insidious, Paranormal Activity, Stir of Echoes(Kevin Bacon schippert tussen goed en slecht acteren wat mij betreft), Amityville...

*Terugkomen op puntje. Insidious was toch wel ok qua acteren.

geplaatst op 7 augustus 2014, 14:38 uur, permalink
appearingink schreef:

Ik beoordeel film op meerdere punten.

Script/verhaal
Acteerwerk
Soundtrack
Beeld en geluidskwaliteit

Dus acteerwerk is voor mij nooit alleen doorslaggevend. Zou heel veel films te kort doen.
Genoemde films door mij en JacoBaco hebben echt iets speciaals waardoor ze hoge ogen scoren bij een breed publiek en zeker bij genreliefhebbers.

geplaatst op 7 augustus 2014, 14:46 uur, permalink
Left4Dead schreef:

Ik beoordeel film op meerdere punten.

Script/verhaal
Acteerwerk
Soundtrack
Beeld en geluidskwaliteit

Genoemde film door mij en JacoBaco hebben echt iets speciaals waardoor ze hoge ogen scoren bij een breed publiek.

Er zijn wat mij betreft ook niet heel veel goede films. Elk genre heeft een handjevol toppers. Er zijn daarentegen heel veel ok films die ondanks dat wel zeer vermakelijk zijn.

Mja...dat rijtje is min of meer gelijk bij mij. Maar als dat de wijze is waarop bij jou een beoordeling tot stand komt dan snap ik niet hoe je de Conjuring beoordeeld hebt. Of weegt verhaal/script wat jou betreft zwaarder dan de andere criteria?

geplaatst op 7 augustus 2014, 14:55 uur, permalink
The Exorcist was trouwens destijds ook wel heel erg bijzonder en ik vind de film nog steeds erg sterk... Maar voor ik te veel off topic ga... Er zijn niet heel veel goede films? Waarschijnlijk bedoel je meesterwerken? Maar dan nog, je bent wel heel erg kritisch of heb je pas een paar honderd films gezien appearingink?
Ik heb zeker wel 1700 films gezien en andere gebruikers zelfs nog het 3 dubbele..

geplaatst op 7 augustus 2014, 14:58 uur, permalink
appearingink schreef:

Nou algeheel gevoel kun je ook nog in het rijtje plaatsen bij beoordeling. Verhaal was echt jatwerk waardoor ik in de minpunten kom. Camerawerk was goed maar twee tinten te donker waardoor ik me irriteer (ja het ligt niet aan mijn tv 2750 eurie ding). Soundtrack en acteerwerk zijnn de steunpilaren om nog op 2.5** te komen. Ieder zijn meug natuurlijk!

Naast Haunted House-films zijn er natuurlijk nog meer heerlijke horrorklassiekers gelukkig.

geplaatst op 7 augustus 2014, 15:06 uur, permalink
JacoBaco schreef:

Zeker. The Exorcist. Dat is er zo een uit het handje vol. Maar zie ik niet helemaal als een haunted house film(of deels maar dan wordt het zo'n technische genre discussie). Veel films uhm..geen idee eigenlijk. Denk wel veel. Iig uit het horror/thriller segment. Ja het zou kunnen dat ik te kritisch ben. Maar dat maakt niet dat ik niet geniet van een film als Insidious(of deel 2, die ik beter vond). Want veel films als deze hebben zeker een aantal sterke momenten/vondsten die beklijven.

geplaatst op 7 augustus 2014, 15:09 uur, permalink
Left4Dead schreef:

In de bios was die perfect qua beeld. Maar idd op tv vond ik hem ook te donker. Heb vlc moeten gebruiken om de gamma iets omhoog te krikken.

geplaatst op 7 augustus 2014, 15:16 uur, permalink
Mja klassiekers. Kijken jullie oude films? Heb er wel redelijk wat gezien maar ze zijn me te..mjah oud denk ik. Niet spannend. Denk aan films voor 1960(psycho). Daar nog tips eventueel? Of mag ik dat niet vragen hier.

geplaatst op 7 augustus 2014, 15:34 uur, permalink
appearingink schreef:

Nou ikzelf niet zo erg, soms pak ik nog eentje uit de jaren 70 maar daarvoor eigenlijk niet. Je kunt op het forum wel een bericht plaatsen met de vraag over tips. Het wordt nu een beetje off topic. J ebent goed op weg gezien je top tien maar verraste me toch over The Mist. Dat vind ik nu een film waar bagger in geacteerd word, niet kwaad bedoeld hoor.

geplaatst op 7 augustus 2014, 20:54 uur, permalink
Left4Dead schreef:

Bagger zelfs? Het is alweer even geleden dat ik hem gezien heb het maar acteerwerk was wel ok toch? Vast niet van iedereen maar die psychologische strijd in de winkel kwam op mij wel echt over.

geplaatst op 7 augustus 2014, 21:24 uur, permalink
Het einde was echt fantastisch bij die film, wat een drama en verrassing aan het einde met het fantastische nummer Dead Can Dance - The Host o... Maar bekijk maar eens wat meer verfilmingen van King, bijna altijd zijn het slechte vertolkingen met een, tja mierzoete geloofsovertuiging erin. Nee ik meen het serieus, ook bij The Mist was dit het geval. Komt over het algemeen dat King zelf graag regisseurtje speelt maar daar totaal geen verstand van heeft.

Maar ook hier kun je over twisten natuurlijk, als je er zelf maar van kunt genieten.

geplaatst op 7 augustus 2014, 23:31 uur, permalink
Left4Dead schreef:

Haha ja klopt. Kubricks Shining vond hij ook niet deugen. Idioot:) Misery vond ik dan wel weer tof.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 31 augustus 2014, 11:48 uur, permalink
HALVE TAMME. schreef:
Prima film met als gevolg de volgende ochtend weer een paar mooie gaten
in mijn muur,want ik werd weer heerlijk achterna gezeten in mijn dromen.

Herzien in een dwangbuis, dus dit keer geen schade.

De 4 sterren die ik toen der tijd gegeven had blijven staan als een huis.

avatar van vampyrmaiden
geplaatst op 6 september 2014, 14:11 uur, permalink
halve ster meer dan de eerste keer dat ik deze film heb gezien; hij blijft creepy en zit goed in elkaar, toppertje

avatar van Malibu Stacy
geplaatst op 20 september 2014, 23:33 uur, permalink
Ondanks het bekende recept (gezin verhuist naar spookhuis) is dit een goede horrorfilm waarbij ik af en toe op het puntje van mijn stoel zat.

avatar van Kuwiel
geplaatst op 21 september 2014, 11:37 uur, permalink
Echt weer een film dat de stuipen op je lijf jaagt.

Goed weer gegeven en prima acteer prestaties.