The Conjuring (2013)

3,54

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

594 BERICHTEN89 MENINGEN

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst op 15 augustus 2015, 7:14 uur, permalink
Waar gebeurd 😜 😕 🤐
Ik vond dit een belachelijke film. Als hij puur als vermakelijke film neergezet was ok, maar het als waargebeurd verhaal neerzetten maakt het voor mij een zeer ongeloofwaardige katholieke propaganda film.
Ook vind ik dat sinds The Exorcist (wat ik als moeder van dat soort film beschouw).
weinig vooruitgang geboekt is...

avatar van SmackItUp
geplaatst op 20 augustus 2015, 16:02 uur, permalink
Behoorlijk sterke en redelijk angstaanjagende film. Heeft iets weg van de Exorcist, maar ik moet zeggen dat ik deze toch wel iets sterker vind..

avatar van Drs. DAJA
geplaatst op 19 oktober 2015, 12:17 uur, permalink
The Conjuring heeft een plekje gekregen in de Top 25 met de beste Horror films van de jaren '10:

Halloween Horror Top 25 Jaren '10

avatar van schenkowiets
geplaatst op 27 oktober 2015, 23:33 uur, permalink
Beste film in dit genre in mijn ogen

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 2 november 2015, 8:00 uur, permalink
Terechte rating. Heel wat horrorfilms ontgoochelen, deze niet en behoort tot het betere horrorwerk van deze eeuw. Meesterlijk camerawerk & geluidseffecten, hoewel ik niet rap ergens bang van zal worden wel leuk gedaan. Ook sentimenteel pakt het je wel, maar dat zal wel persoonlijk zijn door bepaalde gebeurtenissen die me in iedere film wel zullen pakken.

Los van het feit of dit nu waargebeurd is, geloof ik wel niet in dit soort materie. Ik ben absoluut niet paranoide, en mij maak je niet rap iets wijs. Ik ben ook niet religieus. Maar los daarvan, blijft het - in wat iemand nu gelooft - een goede film. Of dit nu waargebeurd is of niet, zou eigenlijk weinig verschil mogen uitmaken bij een bepaalde quotering. De waarheid zal toch altijd verdraaid worden in een film, en ik vermoed dat zelfs de mensen die dit hebben meegemaakt, ook niet weten of dit waar is of niet. Dit valt erg moeilijk te verifiëren.

James Wan heeft bewezen een zeer capabele horrorregisseur te zijn, misschien wel de beste in zijn vakgebied. (met Saw bewees hij dat hij een slasher ook aankan) Ook kuddo's voor Mackenzie Foy die op 14-jarige leeftijd al twee significante bijrollen heeft gespeeld, en qua kindactrice al indruk op me heeft gemaakt.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 4 november 2015, 17:18 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een echte horrorfilm om de stuipen op het lijf te jagen. Waanzinnige special effects en ongelooflijke make-up en je hebt een uitstekende horrorfilm.
Je komt direct in het verhaal met de sterke proloog met de pop Anabelle. Dat was voor mij zelfs het griezeligste deel van de film. Prima begin!

Tijdens de film viel mij op dat er momenten waren van andere films. Het dienstmeisje met haar opengesneden polsen deed mij denken aan The Sixth Sense en natuurlijk The Exorcist.

Maar in de film werd zeer goed geacteerd zodat de personages echt tot leven kwamen. De gebeurtenissen in het verhaal waren zeer onverwacht. Geweldig!

Een verdiende 4.5.

avatar van Decec
geplaatst op 6 november 2015, 22:36 uur, permalink
Een goede horror film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Wel bekende acteur Patrick Wilson...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Mementos75
geplaatst op 7 november 2015, 23:18 uur, permalink
Niet mijn type film. Slap verhaallijn. Had gehoopt op wat flinke dosis spanning. Die was er wel, maar helaas was de spanning niet geloofwaardig.

avatar van Woland
geplaatst op 7 november 2015, 23:50 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik sta een beetje in dubio. In principe is dit, qua verhaal, een behoorlijk dertien-in-een-dozijn horror. Bezeten huis, bezeten vrouw, rondspokende heks, exorcismes, dat hebben we al veel vaker gezien, en dan moet ik met name denken aan The Amityville Horror en The exorcist waar deze film wel behoorlijk leentjebuur heeft gespeeld. Maar hoewel de film op dat gebied nul interessants biedt en het plot van eerdere films herkauwt, is dit verder wel een kwalitatief uitstekend gemaakte film. Acteerwerk, cinematografie, special effects, schrikmomenten, het is allemaal echt puik voor mekaar. Nul vernieuwing en bijna nul originaliteit, maar wel een goed uitgevoerde genre-exercitie. Ik ga voor de zeven.

avatar van Proeneke
geplaatst op 18 november 2015, 23:05 uur, permalink
Best wel goed, en die waar gebeurde feiten mededeling helpt mee aan de griezeligheid.

geplaatst op 25 november 2015, 3:17 uur, permalink
Iets te veel gebruik gemaakt van het religieuze zoals heksen tegen de kerkelijke waarden die je niet kan serieus nemen. Daar gaan 'Insidious, Poltergeist en 'Paranormal activity subtieler mee om dat het niet irritant word zoals hier. Het verhaal was beter geweest met minder van dit, minder cliché en eens iets anders dan 'bezeten' mensen.

avatar van Cellulord
geplaatst op 23 december 2015, 12:06 uur, permalink
Dit was een positieve verrassing. Alhoewel het allemaal een beetje cliche is werkt het wel. Dit is vooral te danken aan de goede acteer prestaties en de creepy muziek.
Ik had zelfs enkelle kippenvel momenten 🙂

geplaatst op 27 december 2015, 17:40 uur, permalink
super goede film en de soundtrack was bangellijk

geplaatst op 3 februari 2016, 23:54 uur, permalink
Ik had er persoonlijk iets meer van verwacht na al de reacties hierrond.

Het neemt niet weg dat hij toch wel goede schrikmomenten heeft en de spanning loopt soms hoog op. De muziek maakt het inderdaad allemaal iets angstaanjagender.

Ik ben wel fan van horror met geest en poppen en zoals eerder aangehaald mag er iets meer gebeuren met die pop. 😉

avatar van dinhus
geplaatst op 9 februari 2016, 21:49 uur, permalink
Allicht een clichématig, uitgemolken concept, maar toch weet de regisseur hier een onheilspellend sfeertje neer te zetten waar menig horror-producer ú tegen mag zeggen. Echt een steengoede horror-film!

geplaatst op 12 februari 2016, 10:48 uur, permalink
Voorspelbare horrorfilm met een verhaal dat we al heel vaak hebben gezien. Toch lukt het Wan weer om er het maximale uit te halen; de sfeer is goed getroffen, de setting is sterk en de schrikmomenten zijn goed, waar het voor een groot gedeelte toch om draait. De cast is goed en de karakters zijn aardig geschreven, zeker met kinderen wil dat nog wel eens mis gaan (lees: irritant worden).

geplaatst op 8 maart 2016, 21:26 uur, permalink
Wat een belachelijk hoog gemiddelde hier en overal overigens. Verhaal is mega voorspelbaar en heb ik voor mijn gevoel al 1000x eerder gezien. Uit zo'n beetje elke horrorfilm is wel wat gejat (Exorcist en Insidious all over again en enge poppen dat kennen we inmiddels ook wel). Daarnaast zag ik de scares en schrikmomenfen allen van mijlenver aankomen en is de film mij net iets te over de top en weinig subtiel. Film ziet er verder mooi uit en heeft interessante setting.

Heb erg m'n best gedaan om, vanwege het hoge gemiddelde, de positieve punten uit de film geprobeerd te halen maar het lukt me maar niet. Jammer!

Ik ga maar weer zitten wachten op een horror die me eindelijk wél weer zal verassen. Ik heb nog steeds hoop dat ie er ooit nog komt...

avatar van plano
geplaatst op 28 maart 2016, 22:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Verhoogd naar 5 sterren. Dit is toch wel mijn favoriet in dit genre.

De verhoging zit mij in het verdiepen van de stof. Een film die "waargebeurd", of daarop gebaseerd, is heb ik altijd wel een zwak voor. Dat kijkt toch anders. Soms, of toch eigenlijk wel vaak, blijkt er maar heel weinig waar van wat er in de film gepresenteerd word; er moet toch een film gemaakt kunnen worden. In dit geval kwam ik tot een andere ontdekking.

Dit verhaal is, voor zover je dat wilt geloven, waar gebeurd. Na het doorspitten van de interviews blijken er zelfs belangrijke stukken (zoals de exorcist in de kelder) luchtiger in beeld gebracht dan eigenlijk gebeurd is. Is het allemaal niet gewoon een publiciteitsstunt?! Hoor ik jullie al denken, misschien wel. Maar er zijn ook genoeg interviews aan het licht gekomen van voor het uitkomen van de film. Of je het allemaal wilt geloven, laat ik aan jullie over. Ikzelf vind het ontzettend bijdrage aan deze creepy horror film die onder je huid kruipt, welke los van alle commotie ook gewoon een topper is.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 28 maart 2016, 22:29 uur, permalink
Heb je hem op blu-ray/dvd, plano? Daar staat als extra een docu op over het verhaal achter het verhaal, maakt de film nog luguberder(der).

Er zijn overigens ook leuke boeken over dat stel geschreven, met o.a. de verhalen achter The Conjuring en Annabelle erin.

geplaatst op 29 maart 2016, 19:27 uur, permalink
Zwolle84 schreef:

Deze heb ik nog niet in mijn bezit, na de herziening wilde ik deze wel in mijn eigen verzameling hebben. Met deze info erbij, maar besloten om de dvd direct te bestellen, ik ben benieuwd! Dank voor de tip.

De boeken trekken ook zeker mijn interesse, maar ik ben zo iemand die ze dan koopt, maar vervolgens niet gaat lezen.. Op beeld zijn er gelukkig ook vele uren van het stel te vinden, super interessant allemaal. Annabelle ook gezien, waarna ik de echte pop in de digitale rondleiding van het museum heb bekeken, welke nog steeds mensen van het leven lijkt te beroven.......

P.S; Misschien niet de juist plaats om dit te vragen, maar als mensen mij noemen bij een film staat er een mooi linkje waar mijn schermnaam dan staat, ik krijg dan ook bericht dat ik genoemd ben. Hoe kan ik gebruikers op deze manier in een bericht plaatsen? Alvast bedankt!

avatar van Zwolle84
geplaatst op 29 maart 2016, 19:34 uur, permalink
plano schreef:

Met het meest rechter icoon boven het typveld, dat poppetje naast de smileys.

geplaatst op 29 maart 2016, 19:38 uur, permalink
Zwolle84, bedankt!

avatar van aorsongmachine
geplaatst op 3 april 2016, 18:27 uur, permalink
Degelijke horrorfilm waarbij de spanning geleidelijk aan wordt opgebouwd naar een hoogtepunt. Het feit dat deze film gebaseerd is op ware feiten maakt het kijken nog interessanter.Goed gebruik gemaakt van diverse camerastandpunten.

avatar van ME1
geplaatst op 10 april 2016, 23:48 uur, permalink
Dat waargebeurde is toch altijd maar discutabel. Zeker voor mensen die gewoonweg niet geloven in paranormale gebeurtenissen. En ja, ik ben zo'n scepticus. Ben wel een liefhebber van horrorfilms en deze film is erg spannend. Een van de weinig goede in deze huidige tijd. De spooky momenten blijven nog lang bij. De ontknoping is misschien weer net iets too much, maar toch zeker goed onderhouden. In zijn totaliteit ver boven het gemiddeld!