The Conjuring (2013)

3,55

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

602 BERICHTEN93 MENINGEN

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst op 15 augustus 2015, 7:14 uur, permalink
Waar gebeurd 😜 😕 🤐
Ik vond dit een belachelijke film. Als hij puur als vermakelijke film neergezet was ok, maar het als waargebeurd verhaal neerzetten maakt het voor mij een zeer ongeloofwaardige katholieke propaganda film.
Ook vind ik dat sinds The Exorcist (wat ik als moeder van dat soort film beschouw).
weinig vooruitgang geboekt is...

avatar van SmackItUp
geplaatst op 20 augustus 2015, 16:02 uur, permalink
Behoorlijk sterke en redelijk angstaanjagende film. Heeft iets weg van de Exorcist, maar ik moet zeggen dat ik deze toch wel iets sterker vind..

avatar van Drs. DAJA
geplaatst op 19 oktober 2015, 12:17 uur, permalink
The Conjuring heeft een plekje gekregen in de Top 25 met de beste Horror films van de jaren '10:

Halloween Horror Top 25 Jaren '10

avatar van schenkowiets
geplaatst op 27 oktober 2015, 23:33 uur, permalink
Beste film in dit genre in mijn ogen

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 2 november 2015, 8:00 uur, permalink
Terechte rating. Heel wat horrorfilms ontgoochelen, deze niet en behoort tot het betere horrorwerk van deze eeuw. Meesterlijk camerawerk & geluidseffecten, hoewel ik niet rap ergens bang van zal worden wel leuk gedaan. Ook sentimenteel pakt het je wel, maar dat zal wel persoonlijk zijn door bepaalde gebeurtenissen die me in iedere film wel zullen pakken.

Los van het feit of dit nu waargebeurd is, geloof ik wel niet in dit soort materie. Ik ben absoluut niet paranoide, en mij maak je niet rap iets wijs. Ik ben ook niet religieus. Maar los daarvan, blijft het - in wat iemand nu gelooft - een goede film. Of dit nu waargebeurd is of niet, zou eigenlijk weinig verschil mogen uitmaken bij een bepaalde quotering. De waarheid zal toch altijd verdraaid worden in een film, en ik vermoed dat zelfs de mensen die dit hebben meegemaakt, ook niet weten of dit waar is of niet. Dit valt erg moeilijk te verifiëren.

James Wan heeft bewezen een zeer capabele horrorregisseur te zijn, misschien wel de beste in zijn vakgebied. (met Saw bewees hij dat hij een slasher ook aankan) Ook kuddo's voor Mackenzie Foy die op 14-jarige leeftijd al twee significante bijrollen heeft gespeeld, en qua kindactrice al indruk op me heeft gemaakt.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 4 november 2015, 17:18 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een echte horrorfilm om de stuipen op het lijf te jagen. Waanzinnige special effects en ongelooflijke make-up en je hebt een uitstekende horrorfilm.
Je komt direct in het verhaal met de sterke proloog met de pop Anabelle. Dat was voor mij zelfs het griezeligste deel van de film. Prima begin!

Tijdens de film viel mij op dat er momenten waren van andere films. Het dienstmeisje met haar opengesneden polsen deed mij denken aan The Sixth Sense en natuurlijk The Exorcist.

Maar in de film werd zeer goed geacteerd zodat de personages echt tot leven kwamen. De gebeurtenissen in het verhaal waren zeer onverwacht. Geweldig!

Een verdiende 4.5.

avatar van Decec
geplaatst op 6 november 2015, 22:36 uur, permalink
Een goede horror film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Wel bekende acteur Patrick Wilson...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Mementos75
geplaatst op 7 november 2015, 23:18 uur, permalink
Niet mijn type film. Slap verhaallijn. Had gehoopt op wat flinke dosis spanning. Die was er wel, maar helaas was de spanning niet geloofwaardig.

avatar van Woland
geplaatst op 7 november 2015, 23:50 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik sta een beetje in dubio. In principe is dit, qua verhaal, een behoorlijk dertien-in-een-dozijn horror. Bezeten huis, bezeten vrouw, rondspokende heks, exorcismes, dat hebben we al veel vaker gezien, en dan moet ik met name denken aan The Amityville Horror en The exorcist waar deze film wel behoorlijk leentjebuur heeft gespeeld. Maar hoewel de film op dat gebied nul interessants biedt en het plot van eerdere films herkauwt, is dit verder wel een kwalitatief uitstekend gemaakte film. Acteerwerk, cinematografie, special effects, schrikmomenten, het is allemaal echt puik voor mekaar. Nul vernieuwing en bijna nul originaliteit, maar wel een goed uitgevoerde genre-exercitie. Ik ga voor de zeven.

avatar van Proeneke
geplaatst op 18 november 2015, 23:05 uur, permalink
Best wel goed, en die waar gebeurde feiten mededeling helpt mee aan de griezeligheid.

geplaatst op 25 november 2015, 3:17 uur, permalink
Iets te veel gebruik gemaakt van het religieuze zoals heksen tegen de kerkelijke waarden die je niet kan serieus nemen. Daar gaan 'Insidious, Poltergeist en 'Paranormal activity subtieler mee om dat het niet irritant word zoals hier. Het verhaal was beter geweest met minder van dit, minder cliché en eens iets anders dan 'bezeten' mensen.

avatar van Cellulord
geplaatst op 23 december 2015, 12:06 uur, permalink
Dit was een positieve verrassing. Alhoewel het allemaal een beetje cliche is werkt het wel. Dit is vooral te danken aan de goede acteer prestaties en de creepy muziek.
Ik had zelfs enkelle kippenvel momenten 🙂

geplaatst op 27 december 2015, 17:40 uur, permalink
super goede film en de soundtrack was bangellijk

geplaatst op 3 februari 2016, 23:54 uur, permalink
Ik had er persoonlijk iets meer van verwacht na al de reacties hierrond.

Het neemt niet weg dat hij toch wel goede schrikmomenten heeft en de spanning loopt soms hoog op. De muziek maakt het inderdaad allemaal iets angstaanjagender.

Ik ben wel fan van horror met geest en poppen en zoals eerder aangehaald mag er iets meer gebeuren met die pop. 😉

avatar van dinhus
geplaatst op 9 februari 2016, 21:49 uur, permalink
Allicht een clichématig, uitgemolken concept, maar toch weet de regisseur hier een onheilspellend sfeertje neer te zetten waar menig horror-producer ú tegen mag zeggen. Echt een steengoede horror-film!

geplaatst op 12 februari 2016, 10:48 uur, permalink
Voorspelbare horrorfilm met een verhaal dat we al heel vaak hebben gezien. Toch lukt het Wan weer om er het maximale uit te halen; de sfeer is goed getroffen, de setting is sterk en de schrikmomenten zijn goed, waar het voor een groot gedeelte toch om draait. De cast is goed en de karakters zijn aardig geschreven, zeker met kinderen wil dat nog wel eens mis gaan (lees: irritant worden).

geplaatst op 8 maart 2016, 21:26 uur, permalink
Wat een belachelijk hoog gemiddelde hier en overal overigens. Verhaal is mega voorspelbaar en heb ik voor mijn gevoel al 1000x eerder gezien. Uit zo'n beetje elke horrorfilm is wel wat gejat (Exorcist en Insidious all over again en enge poppen dat kennen we inmiddels ook wel). Daarnaast zag ik de scares en schrikmomenfen allen van mijlenver aankomen en is de film mij net iets te over de top en weinig subtiel. Film ziet er verder mooi uit en heeft interessante setting.

Heb erg m'n best gedaan om, vanwege het hoge gemiddelde, de positieve punten uit de film geprobeerd te halen maar het lukt me maar niet. Jammer!

Ik ga maar weer zitten wachten op een horror die me eindelijk wél weer zal verassen. Ik heb nog steeds hoop dat ie er ooit nog komt...

avatar van plano
geplaatst op 28 maart 2016, 22:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Verhoogd naar 5 sterren. Dit is toch wel mijn favoriet in dit genre.

De verhoging zit mij in het verdiepen van de stof. Een film die "waargebeurd", of daarop gebaseerd, is heb ik altijd wel een zwak voor. Dat kijkt toch anders. Soms, of toch eigenlijk wel vaak, blijkt er maar heel weinig waar van wat er in de film gepresenteerd word; er moet toch een film gemaakt kunnen worden. In dit geval kwam ik tot een andere ontdekking.

Dit verhaal is, voor zover je dat wilt geloven, waar gebeurd. Na het doorspitten van de interviews blijken er zelfs belangrijke stukken (zoals de exorcist in de kelder) luchtiger in beeld gebracht dan eigenlijk gebeurd is. Is het allemaal niet gewoon een publiciteitsstunt?! Hoor ik jullie al denken, misschien wel. Maar er zijn ook genoeg interviews aan het licht gekomen van voor het uitkomen van de film. Of je het allemaal wilt geloven, laat ik aan jullie over. Ikzelf vind het ontzettend bijdrage aan deze creepy horror film die onder je huid kruipt, welke los van alle commotie ook gewoon een topper is.

geplaatst op 28 maart 2016, 22:29 uur, permalink
Heb je hem op blu-ray/dvd, plano? Daar staat als extra een docu op over het verhaal achter het verhaal, maakt de film nog luguberder(der).

Er zijn overigens ook leuke boeken over dat stel geschreven, met o.a. de verhalen achter The Conjuring en Annabelle erin.

geplaatst op 29 maart 2016, 19:27 uur, permalink
Zwolle84 schreef:

Deze heb ik nog niet in mijn bezit, na de herziening wilde ik deze wel in mijn eigen verzameling hebben. Met deze info erbij, maar besloten om de dvd direct te bestellen, ik ben benieuwd! Dank voor de tip.

De boeken trekken ook zeker mijn interesse, maar ik ben zo iemand die ze dan koopt, maar vervolgens niet gaat lezen.. Op beeld zijn er gelukkig ook vele uren van het stel te vinden, super interessant allemaal. Annabelle ook gezien, waarna ik de echte pop in de digitale rondleiding van het museum heb bekeken, welke nog steeds mensen van het leven lijkt te beroven.......

P.S; Misschien niet de juist plaats om dit te vragen, maar als mensen mij noemen bij een film staat er een mooi linkje waar mijn schermnaam dan staat, ik krijg dan ook bericht dat ik genoemd ben. Hoe kan ik gebruikers op deze manier in een bericht plaatsen? Alvast bedankt!

geplaatst op 29 maart 2016, 19:34 uur, permalink
plano schreef:

Met het meest rechter icoon boven het typveld, dat poppetje naast de smileys.

geplaatst op 29 maart 2016, 19:38 uur, permalink
Zwolle84, bedankt!

avatar van aorsongmachine
geplaatst op 3 april 2016, 18:27 uur, permalink
Degelijke horrorfilm waarbij de spanning geleidelijk aan wordt opgebouwd naar een hoogtepunt. Het feit dat deze film gebaseerd is op ware feiten maakt het kijken nog interessanter.Goed gebruik gemaakt van diverse camerastandpunten.

avatar van ME1
geplaatst op 10 april 2016, 23:48 uur, permalink
Dat waargebeurde is toch altijd maar discutabel. Zeker voor mensen die gewoonweg niet geloven in paranormale gebeurtenissen. En ja, ik ben zo'n scepticus. Ben wel een liefhebber van horrorfilms en deze film is erg spannend. Een van de weinig goede in deze huidige tijd. De spooky momenten blijven nog lang bij. De ontknoping is misschien weer net iets too much, maar toch zeker goed onderhouden. In zijn totaliteit ver boven het gemiddeld!

avatar van Flavio
geplaatst op 29 mei 2016, 19:17 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijke horrorfilm die zoals zo vaak in dit genre wat ontspoort op het eind. Wat je niet ziet is vaak enger dan wat je wel ziet (de Japanners hebben dat beter begrepen) dus vanaf het moment dat de demon zichtbaar wordt was het wel gedaan met de echte spanning.

Neemt niet weg dat begin en middenstuk sfeervol zijn, en het oude huis (een replica kennelijk van het echte huis) is een toffe locatie die goed gebruikt wordt. Ook acteerwerk is in orde, evenals de soundtrack/ audio - spanning wordt toch wel voor minimaal 50 % gecreëerd door geluid.

Maar jammer dat het einde wat minder is, en ook de episode van de pop en de dochter van de Warrens leek niet echt in het verhaal te passen.

avatar van comely

geplaatst op 9 juni 2016, 2:00 uur, permalink
Het was allemaal redelijk, spannend en sfeervol. Maar dat exorcist-gedoe was niet nodig. Had graag een originele ontknoping gezien.

avatar van xaid
geplaatst op 12 juni 2016, 1:35 uur, permalink
Stem verhoogt naar een dikke 5*
Na herziening blijft echt een pareltje, mijn mening de beste horrorfilm binnenkort deel 2 erg zin in 🙂

avatar van Zwolle84
geplaatst op 17 juni 2016, 22:48 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ophoging naar een 10 en een plek in m'n top 10.

Ik heb de afgelopen jaren heel wat horrorfilms gezien, variërend van heel goed tot heel slecht. Er is er echter niet één die zo compleet aanvoelt als The Conjuring. Zo is de pacing simpelweg perfect, met voldoende ruimte voor karakteropbouw zonder dat het de vaart uit de film haalt. Dat is ook gelijk een van de voornaamste redenen dat dit zo'n unieke film is; het gros van de horrors anno nu mikt direct op de horror zelf, waardoor je lang niet zo meeleeft met de personages.

En zo vindt The Conjuring op allerlei vlakken de perfecte balans. Een angstaanjagende maar niet té dominante soundtrack, zeer sterke karakters (vooral de Warrens zelf) die echter nergens té veel aandacht opslokken, erg mooi camerawerk dat tegelijkertijd niet afleidt van het verhaal, buitengewoon enge scènes die doordat ze spaarzaam zijn ingezet eng blijven, enzovoorts. Aan alles zie en hoor je af dat we hier met Wan de vakman te maken hebben.

Nog zo'n unicum is dat deze film buitengewoon meeslepend, verstikkend en doodeng blijft, waar andere (ook goede) horrors toch vaak wel iets van hun mysterie verliezen als je de clou eenmaal kent en weet wanneer de jump scares plaatsvinden. Er zitten ook zoveel van die zeer korte fragmenten in die je eenvoudig de eerste keer/keren mist als je net even de andere kant opkijkt. Zo zag ik nu pas - zal hem een keer of 5 hebben gezien - dat tijdens die korte storm het laken dat van de waslijn waait heel even blijft hangen op een menselijke vorm voordat hij tegen het huis waait. Het is mede dankzij dat soort kleine 'ontdekkingen' dat The Conjuring altijd fris blijft aanvoelen.

Er zijn meer tijdloze horrors. The Shining bijvoorbeeld is ook zo'n eeuwige klassieker die hoog in m'n toplijst staat, maar daar leef ik toch een stuk minder mee. Het zal er ook sterk aan liggen of de film uit jouw tijd stamt. Bij The Conjuring beleef ik elke scène vrij intens; zo'n film krijgt een plekje in je hart omdat je ermee opgroeit, destijds al doodsangsten hebt uitgestaan in de bios.

Ik begrijp nu ook weer beter waarom The Conjuring 2 zo'n teleurstelling voor me was. Het zit hem inderdaad in die té kleurrijke demonen, die je eerder in een Insidious-film zou verwachten. Het geheimzinnige ontbreekt ook, waardoor hij lang niet zo als een slowburner aanvoelt als het tweede deel. Toch gooi ik morgen ook The Conjuring 2 in de herkansing, want het blijft aan me knagen dat ik links of rechts iets gemist heb. Zal hem eens proberen te bekijken als een op zichzelf staande film, in plaats van als deel 2 van...

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 19 juni 2016, 12:48 uur, permalink
The Conjuring

Ik houd het even mooi kort met de recensie bij The Conjuring want ik wilt heel graag The Conjuring 2 (2016) gaan typen die ik gister heb mogen bewonderen.

Dit eerste deel was lekker spannend, had zo zijn momenten maar werd eigenlijk op veel fronten niet eng. Ik wist nog wel dat er in 2013 een hele hype was ontstaan bij ons omdat we deze zo graag wouden zien en, hij was prima! Er zaten fijne schrikmomenten tussen en ik heb vol weten te genieten van The Conjuring! Verhaal was fijn en concept erg goed!

avatar van mhulsie

geplaatst op 19 juni 2016, 23:20 uur, permalink
The Conjuring is een spookfilm welke niet berust op goedkope jump scares. Deze film is slimmer met een flinke opbouw waarmee de karakters rustig worden neergezet.

Ed en Lorraine Warren, de onderzoekers van het paranormale, zijn uiteindelijk de hoofdpersonages. Zij worden sterk gespeeld door respectievelijk Patrick Wilson en Vera Farmiga. Vooral Farmiga weet Lorraine overtuigend neer te zetten als een vrouw die minstens zoveel hinder ondervindt van haar "gave" als dat zij er mensen mee kan helpen. Het eist zijn tol.

Dit is mede te danken aan de insteek van regisseur James Wan. Het is duidelijk wat hij als eng beschouwd: wat doet het met de personages die het moeten ondergaan? Dit concept verdiend een pluim aangezien het werkt als een malle! Door mee te leven met de personages zijn jump scares niet nodig om angst aan te jagen. Elke wrede actie werkt als een klap in het gezicht. James Wan, chapeau!

avatar van John Milton
geplaatst op 24 juni 2016, 7:35 uur, permalink
Halfje opgehoogd bij herziening, die ik volgens mij aan Zwolle84 (kan dat? Ik kan het niet meer vinden) had beloofd. Eens kijken of ik die tweede mee kan pakken in de bios.

Het is een ophoging iig Zwolle, moet je maar denken. Geen mager zesje meer!

geplaatst op 24 juni 2016, 8:21 uur, permalink
Dat was hier, John Milton. En goed bezig, nog drie stapjes te gaan. 😉

Wat vond je er nu beter aan?