The Conjuring (2013)

3,54

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

584 BERICHTEN87 MENINGEN

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst op 15 augustus 2015, 7:14 uur, permalink
Waar gebeurd

Ik vond dit een belachelijke film. Als hij puur als vermakelijke film neergezet was ok, maar het als waargebeurd verhaal neerzetten maakt het voor mij een zeer ongeloofwaardige katholieke propaganda film.
Ook vind ik dat sinds The Exorcist (wat ik als moeder van dat soort film beschouw).
weinig vooruitgang geboekt is...

avatar van SmackItUp
geplaatst op 20 augustus 2015, 16:02 uur, permalink
Behoorlijk sterke en redelijk angstaanjagende film. Heeft iets weg van de Exorcist, maar ik moet zeggen dat ik deze toch wel iets sterker vind..

avatar van Drs. DAJA
geplaatst op 19 oktober 2015, 12:17 uur, permalink
The Conjuring heeft een plekje gekregen in de Top 25 met de beste Horror films van de jaren '10:

Halloween Horror Top 25 Jaren '10

avatar van schenkowiets
geplaatst op 27 oktober 2015, 23:33 uur, permalink
Beste film in dit genre in mijn ogen

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 2 november 2015, 8:00 uur, permalink
Terechte rating. Heel wat horrorfilms ontgoochelen, deze niet en behoort tot het betere horrorwerk van deze eeuw. Meesterlijk camerawerk & geluidseffecten, hoewel ik niet rap ergens bang van zal worden wel leuk gedaan. Ook sentimenteel pakt het je wel, maar dat zal wel persoonlijk zijn door bepaalde gebeurtenissen die me in iedere film wel zullen pakken.

Los van het feit of dit nu waargebeurd is, geloof ik wel niet in dit soort materie. Ik ben absoluut niet paranoide, en mij maak je niet rap iets wijs. Ik ben ook niet religieus. Maar los daarvan, blijft het - in wat iemand nu gelooft - een goede film. Of dit nu waargebeurd is of niet, zou eigenlijk weinig verschil mogen uitmaken bij een bepaalde quotering. De waarheid zal toch altijd verdraaid worden in een film, en ik vermoed dat zelfs de mensen die dit hebben meegemaakt, ook niet weten of dit waar is of niet. Dit valt erg moeilijk te verifiëren.

James Wan heeft bewezen een zeer capabele horrorregisseur te zijn, misschien wel de beste in zijn vakgebied. (met Saw bewees hij dat hij een slasher ook aankan) Ook kuddo's voor Mackenzie Foy die op 14-jarige leeftijd al twee significante bijrollen heeft gespeeld, en qua kindactrice al indruk op me heeft gemaakt.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 4 november 2015, 17:18 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een echte horrorfilm om de stuipen op het lijf te jagen. Waanzinnige special effects en ongelooflijke make-up en je hebt een uitstekende horrorfilm.
Je komt direct in het verhaal met de sterke proloog met de pop Anabelle. Dat was voor mij zelfs het griezeligste deel van de film. Prima begin!

Tijdens de film viel mij op dat er momenten waren van andere films. Het dienstmeisje met haar opengesneden polsen deed mij denken aan The Sixth Sense en natuurlijk The Exorcist.

Maar in de film werd zeer goed geacteerd zodat de personages echt tot leven kwamen. De gebeurtenissen in het verhaal waren zeer onverwacht. Geweldig!

Een verdiende 4.5.

avatar van Decec
geplaatst op 6 november 2015, 22:36 uur, permalink
Een goede horror film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Wel bekende acteur Patrick Wilson...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Mementos75
geplaatst op 7 november 2015, 23:18 uur, permalink
Niet mijn type film. Slap verhaallijn. Had gehoopt op wat flinke dosis spanning. Die was er wel, maar helaas was de spanning niet geloofwaardig.

avatar van Woland
geplaatst op 7 november 2015, 23:50 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik sta een beetje in dubio. In principe is dit, qua verhaal, een behoorlijk dertien-in-een-dozijn horror. Bezeten huis, bezeten vrouw, rondspokende heks, exorcismes, dat hebben we al veel vaker gezien, en dan moet ik met name denken aan The Amityville Horror en The exorcist waar deze film wel behoorlijk leentjebuur heeft gespeeld. Maar hoewel de film op dat gebied nul interessants biedt en het plot van eerdere films herkauwt, is dit verder wel een kwalitatief uitstekend gemaakte film. Acteerwerk, cinematografie, special effects, schrikmomenten, het is allemaal echt puik voor mekaar. Nul vernieuwing en bijna nul originaliteit, maar wel een goed uitgevoerde genre-exercitie. Ik ga voor de zeven.

avatar van Proeneke
geplaatst op 18 november 2015, 23:05 uur, permalink
Best wel goed, en die waar gebeurde feiten mededeling helpt mee aan de griezeligheid.

geplaatst op 25 november 2015, 3:17 uur, permalink
Iets te veel gebruik gemaakt van het religieuze zoals heksen tegen de kerkelijke waarden die je niet kan serieus nemen. Daar gaan 'Insidious, Poltergeist en 'Paranormal activity subtieler mee om dat het niet irritant word zoals hier. Het verhaal was beter geweest met minder van dit, minder cliché en eens iets anders dan 'bezeten' mensen.

avatar van Cellulord
geplaatst op 23 december 2015, 12:06 uur, permalink
Dit was een positieve verrassing. Alhoewel het allemaal een beetje cliche is werkt het wel. Dit is vooral te danken aan de goede acteer prestaties en de creepy muziek.
Ik had zelfs enkelle kippenvel momenten

geplaatst op 27 december 2015, 17:40 uur, permalink
super goede film en de soundtrack was bangellijk

geplaatst op 3 februari 2016, 23:54 uur, permalink
Ik had er persoonlijk iets meer van verwacht na al de reacties hierrond.

Het neemt niet weg dat hij toch wel goede schrikmomenten heeft en de spanning loopt soms hoog op. De muziek maakt het inderdaad allemaal iets angstaanjagender.

Ik ben wel fan van horror met geest en poppen en zoals eerder aangehaald mag er iets meer gebeuren met die pop.