MENU

The Exorcist (1973)

3,71

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

1505 BERICHTEN63 MENINGEN

avatar van justforuse
geplaatst op 5 januari 2015, 9:07 uur, permalink
Dit is toch wel verschrikkelijk saai allemaal, geen moment spannend laat staan eng.
Waar al de goede verhalen vandaan komen is me een compleet raadsel. En ik kan niet geloven dat die 40 jaar geleden zo bijzonder was, want voor halverwege de 70er jaren waren er toch al betere griezelfilms gemaakt.

avatar van Gruffalo
geplaatst op 10 januari 2015, 13:05 uur, permalink
Engste film ooit. Prachtige ontwikkeling in het verhaal, geweldige scènes. Geweldige horror èn geweldige film.

geplaatst op 10 januari 2015, 16:45 uur, permalink
Dit was echt de moeite waard om hem te kijken. Voor die tijd was die gruwelijk eng, maar nu zijn de films iets enger. Maar over het algemeen vond ik het een goede film, geen slechte acteurs en mooie effecten. Zeker een aanrader!

avatar van mikey
geplaatst op 10 januari 2015, 20:10 uur, permalink
HorrorxFreak schreef:
Voor die tijd was die gruwelijk eng, maar nu zijn de films iets enger.
nee hoor!

avatar van Beertje45
geplaatst op 11 januari 2015, 2:55 uur, permalink
Ben het eens met Mikey! Exorcist heeft alles wat een gruwelfilm, ik vind die term meer passen bij deze film dan het thema horror, groots maakt. Sfeerschepping
, een onbehaaglijk gevoel tijdens het kijken
en het oeroude, maar steeds bij het mensdom aanwezige bekende gegeven, de duivel himself
is nog steeds een onuitputtelijke bron voor filmmakers