MENU

The Exorcist (1973)

3,71

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

avatar van mikey
geplaatst op 17 november 2013, 15:32 uur, permalink
Ik vind hem ook oud!!! Maar voor die tijd was het een enge film. Films van nu zijn zoveel enger! Yeah! Weinig schrikmomenten!!!!

JvB Lucas
geplaatst op 17 november 2013, 15:40 uur, permalink
Het is inderdaad al een film uit de jaren 70, dus al best wel oud. Maar in de modernere horrorfilms zie ik veel minder opbouw dan in een film zoals The Exorcist.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 22 november 2013, 16:08 uur, permalink
Prachtige, ontroerende film over de kinderjaren van Sarah Palin.

avatar van Meltje8
geplaatst op 22 december 2013, 17:44 uur, permalink
Film wel 10x gezien en naar mijn mening beste exorcism film ooit en nog steeds eng!!

geplaatst op 22 februari 2014, 0:57 uur, permalink
Waarschijnlijk is dit duivelse meesterwerk van William Frieskin de meest angstaanjagende film aller tijden, met onvoorstelbaar intensieve beelden die in ieder geval mij door merg en been gingen. Maar het tragische verhaal over het tienermeisje was niet enkel reactionaire horror, het had duidelijk elementen van een met intelligentie gemaakt en shockerend psychologisch drama met als belangrijk thema het conflict tussen geloof en atheïsme. Kortom een film die je, nadat je 'm gezien hebt, niet een, twee, drie loslaat.

geplaatst op 28 februari 2014, 19:30 uur, permalink
Ik vond het een zeer goede film voor de tijd waarin die gemaakt is, voor nu is de film in mijn ogen redelijk ouderwets en zaten er weinig echt spannende momenten of schrikmomenten in.

avatar van AmazingPP
geplaatst op 5 maart 2014, 10:19 uur, permalink
Ebenezer Scrooge schreef:
Prachtige, ontroerende film over de kinderjaren van Sarah Palin.

avatar van Boeikens
geplaatst op 17 maart 2014, 6:17 uur, permalink
De enige echte!

Veel geprobeerd maar uiterst moeilijk te evenaren exorcist. De ijzersterke, beklemmende sfeeropbouw en de constante spanningsboog kluisteren je hier zo aan het scherm. Daarbij de zeer sterke rollen van Max von Sydow en Linda Blair maken van dit origineel een toppertje.

geplaatst op 21 maart 2014, 21:57 uur, permalink
Er zijn vaak pogingen gedaan om een betere film te maken over exorcisme dan deze, maar geen enkele is daarin tot nu toe in geslaagd. Dit blijft nog steeds de king in dit thema ook al is deze nu al meer dan 40 jaar oud. Ja, er zijn natuurlijk ook veel momenten waarbij er onderzoek wordt gedaan en wordt gepraat. Dit komt de film uiteindelijk ook allemaal ten goede. Een andere film over duiveluitdrijving is niet meer nodig als je deze topper in huis hebt.

avatar van qwertzu
geplaatst op 14 april 2014, 20:37 uur, permalink
vroeger gekeken, vond hem echt heel eng...vanavond met mijn zoon kijken, ben benieuwd wat ik er nu van vind! Film is net zo oud als ik zelf ben

avatar van Boneka
geplaatst op 19 april 2014, 14:31 uur, permalink
Had deze film al heel lang niet meer gezien. Gisteren maar eens opgezet op blu ray waar alle vuiltjes mooi zijn weggewerkt. De film begint uitstekend al ben ik een beetje de draad kwijt waarom deze vloek juist is overgegaan op dit meisje. Misschien dat ik iets gemist heb, maar ik zag het gevonden voorwerp niet bij haar binnen komen. De film was in die tijd eng, maar dat kan ik anno 2014 zeker niet zeggen. Weinig echte horrormomenten. Weinig spanning ook. Bij tijd en wijle zelfs wat vlak. Wat opviel was het ontbreken van horrormuziek. Een film wordt pas eng als de spanning wordt opgevoerd door muziek. Daar hebben ze hier bewust niet voor gekozen. Wat deze film zeker wel sterk maakt is zijn opbouw en de special effects. Het schuddende bed, achteruitlopen vanaf een trap en vooral het "liftende" meisje. Vooral dat vond ik zeer fraai en mooi om te zien. Zeker voor die tijd erg erg knap gemaakt. Nooit geweten trouwens dat deze film is gebaseerd op een soortgelijk verhaal uit 1949. Toentertijd bij een 14 jarig jongetje met soortgelijke gebeurtenissen in Maryland vlakbij waar deze film ook is gemaakt. Maakt het geheel toch wel heel bijzonder. Film heeft ook mooie momenten bij het openen van een deur waarin de pater binnenkomt. Maar ook het split second moment waar een geest echt een halve seconde in beeld komt in de keuken waar de moeder loopt. Je moet het beeld terug zetten om de geest goed te zien.

Overall goed gemaakte film, maar mist helaas de muziek om hem anno 2014 heel te vinden.

avatar van mikey
geplaatst op 19 april 2014, 14:44 uur, permalink
Boneka schreef:
De film begint uitstekend al ben ik een beetje de draad kwijt waarom deze vloek juist is overgegaan op dit meisje. Misschien dat ik.
Dat weet niemand, echter de priester verklaarde uiteindelijk dat het een soort van willekeur is van de demoon maar ook het doel om de mensen te doen geloven dat God niet van ze kan houden. Het gaat demonen denk ik, om chaos in een absurde wereld.

Dus de daynoon devil vind het juist prettig dat je niet snapt wat er gebeurt en waarom nou dat kind met welk doel etc. Chaos dus.

avatar van Boneka
geplaatst op 19 april 2014, 14:49 uur, permalink
mikey schreef:

Dank je wel voor de toevoeging!

avatar van HorrorMovieFreak
geplaatst op 20 april 2014, 14:39 uur, permalink
Zeer goede classic.

edje555
geplaatst op 27 juni 2014, 13:22 uur, permalink
Een meesterwerk !
Een film van het jaar 1973 die nog steends zijn kracht niet verliest.
Linda Blair speelt het hulpeloos meisje dat bezeten raakt door een demon.
Horror kan ik het niet noemen, er zitten veel psychologische elementen in deze film,
in die tijd was deze film een grote shock voor het publiek.
wat ik wel angstaanjagend vind in deze film, is het huis en de slaapkamer van Regan.

topper.
Deze film blijft in je gedachten.

avatar van RuudC
geplaatst op 18 juli 2014, 11:55 uur, permalink
Ruim veertig jaar na dato blijkt The Exorcist een van de horrorfilms te zien die zeldzaam weinig aan kracht en angst ingeboet te hebben. Inmiddels heb ik de film verschillende keren gezien, maar hij blijft interessant. Iets minder geloofwaardig klinkt het dan als ik zeg dat het verhaal vrij onvoorspelbaar is, maar toch lijkt me dit zeker van toepassing voor wie de film niet gezien heeft.

De sprong van het Midden-Oosten naar Washington DC is wellicht wat groot, maar het is een aardige inleiding. Het draait toch voornamelijk om Regan die bezeten raakt en wiens situatie van kwaad tot erger raakt. Bijna net zo interessant is de situatie van Father Karras, die duidelijk moeite heeft met het onderhouden van zijn geloof. The Exorcist heeft enkele lekker nare scenes. Inmiddels ben ik zo afgestompt door horrorfilms, dat ook deze me geen schrik meer aanjaagt, maar toch maakt het regelmatig indruk. De finale is genieten, maar de aanloop ertoe doet er weinig voor onder. Dit is dan ook een van de weinige Amerikaanse horrorklassiekers die ik zelf ook echt een klassieker vind.

avatar van Beertje45
geplaatst op 2 augustus 2014, 16:59 uur, permalink
Zonet de versie uit het jaar 2000, "the version you've never seen", verwerkt. Heb de film niet meer gezien sinds zo'n 25 jaar, ondanks dat ik de DVD toch al zo'n 10 jaar in bezit heb, maar ja, ik ben vast niet de enige liefhebber die meer dan 1 film tegelijkertijd kan bekijken. Ik heb al veel griezelfilms bekeken, maar ik kan niet zo meteen er eentje noemen die me meer deed huiveren, een nare sfeer bevat, - dat stukje met de zolder met valluik!, als joch van zo'n vijf jaar had de ouderlijke woning van toen een soortgelijke zolder en dat gapende duistere gat vervulde me zowel met fascinatie, maar vooral met een angst voor duisternis en verraderlijk schaduwspel. De film is erg creepy, de special make up voortreffelijk - die ogen - en van de cast was er niemand die me niet wist te overtuigen van passie voor het vak. Jammer dat een klassebak als Max Von Sydow naar mijn zin te weinig screentijd kreeg, maar het gaat niet ten koste van het geheel.

minpunten? De moeder vond ik soms erg irritant en is Regan niet erg kinderlijk voor een tiener van 15, als ik haar vergelijk met een nichtje van dezelfde leeftijd, maar ja, dat waren de beginjaren zeventig, zeker?

Ik kan vaak een film onmiddellijk herbekijken, de 2e keer met audio commentaar. Mijn DVD versie is voorzien met commentaar van regisseur Friedkin en ik dacht YES!! Wat een *******zooi!!!! Friedkin verteld tijdens de film haast enkel en alleen wat er tijdens de filmscene's gebeurd, dan kan je beter gewoon de film zonder commentaar bekijken. Geloof me, je mist niets. Audiocommentaar moet voor mij gevoed zijn met leuke anekdotes en andere weetjes die je nergens eerder las of hoorde.

avatar van ambrosini
geplaatst op 2 september 2014, 9:18 uur, permalink
Er is heel veel filmmuziek gemaakt, maar muziek van the exorcist.. sjonge sjonge dat is wel eentje die je nooit meer vergeet.

Ik was nog een kleine jochie toen ik the Exorcist voor het eerst zag en gelijk was ik bang

Later heb ik verschillende delen en extra scene gezien ..

The exorcist is een film wat zeker een aanrader is voor horrorfan.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 22 september 2014, 15:06 uur, permalink
Bijna humor.

Deze film bestaat voor mij uit 2 delen, niet twee helften qua tijd. Maar qua kwalitieit. Je hebt het proces van de bezet Regan. Wat wel sterk is neergezet. Dan heb je nog de moeder van haar, gespeelt door Ellen Burstyn die me nogal op de zenuwen werkte. Door dat overdreven paniekerige gedoe en gehuil. Vond haar niet al te sterk. Irritant zelfs.

Bij het 1e gedeelte, het sterke, hoort ook de sfeer. Lekker duister en ik denk dat die sfeer zo sterk is, vooral doordat de film zo oud is. In de hedendaagse horrorfilms wordt dit sfeerniveau niet meer gehaald. Muziek had wat mij betreft nog meer gemogen. De 1e keer dat Tubular bells te horen is had ik een kippenvel moment, mede door Bassie en Adriaan maargoed. Had gehoopt dit vaker te krijgen maar dat viel me tegen.
Ook is Linda Blair erg sterk al Regan de bezetene. "You're mother sucks cocks in hell!! Haha, dit zit dan wel gewoon tegen komedie aan. Of "Lick me!! Lick me!!" Tja. Stuk voor stuk vunzige quates waar Regan mee rondstrooit. Niet eng, absoluut niet, maar gewoon grappig.

2e gedeelte qua kwaliteit is de spanning. Die sommigen vast goed opgebouwd vinden. Maar ik niet. Het vele gepraat tussen het bezeten gedoe door, verpest een groot deel van de film. Was dit beter geweest, had ik hem absoluut beter gevonden. De sterke punten van de film komen hierdoor gewoon in contrast te staan, waardoor je je wel gaat ergeren aan bepaalde dingen. Dat haalt de film onderuit. Jammer want ik denk dat er echt nog meer in zat.

En ohja, zou het bijna vergeten. Maar Max von Sydow had wel een heel erg klein bijrolletje. Had hem meer screentime gegunt maar helaas.

avatar van Erick1985

geplaatst op 24 september 2014, 0:23 uur, permalink
Mijn moeder verbood me om deze film te kijken... (toen ik zei dat ik deze graag wilde kijken bij een vriendje thuis, toen ik rond de 9 jaar oud was). En ja; als je moeder je iets verbied; des te interessanter het juist word... dus toch stiekem bij vriendje thuis gekeken. Nou... ik heb dagenlang wakker gelegen en niet kunnen slapen, en mijn moeder was ontzettend kwaad omdat; ik ten eerste iets gedaan had wat zij verboden had en vervolgens behoorlijk wat aandacht vroeg tijdens de nachtelijke uren; en ten tweede; dat de ouders van dat vriendje het "goed" vonden. Vandaag de dag nu ik "groot en volwassen" ben; jaagt deze film mij nog steeds de stuipen op het lijf. Helemaal nu ik deze mooi strak en scherp op BluRay heb...

5 sterren, ongetwijffeld !

avatar van rcuppen79
geplaatst op 26 september 2014, 15:27 uur, permalink
Eén van de beste horrorfilms ooit, zo niet de beste!

Verfilming van de gelijknamige roman uit 1971 van William Peter Blatty, welke weer was gebaseerd op een duivelsuitdrijving van het Amerikaanse jongetje Roland Doe uit 1949.

De film werd geregisseerd door de gerenommeerde regisseur William Friedkin die een jaar ervoor nog een Oscar won voor zijn film The French Connection. De onbekende en destijds 13-jarige Linda Blair werd voor de hoofdrol gecast en doet dat met uiterste overtuiging. Actrice Ellen Burstyn acteerde voorheen voornamelijk in tv-series, maar weet hier perfect gestalte te geven aan een moeder die een inzinking nabij is. Ze geeft The Exorcist de nodige drama, waardoor de film meer is dan alleen een horrorfilm. Acteur Jason Miller maakt hier zijn speelfilmdebuut als de jonge priester Damian Karras. Eén van de opmerkelijkste rollen is echter weggelegd voor de Zweedse acteur Max von Sydow. Deze was tijdens de productie slechts 43 jaar oud, maar dankzij make-up en een voortreffelijke acteer-prestatie van Von Sydow zelf, werd de illusie gewekt dat zijn personage, de priester Lankaster Merrin, ergens in de 70 is. Wanneer men Max von Sydow tegenwoordig ziet, realiseer je pas hoe goed de make-up in The Exorcist eigenlijk was.

Het zijn niet alleen de acteurs die de film naar een hoger plan trekken, ook de regie van Friedkin past perfect bij The Exorcist. De grauwe sfeer en het claustrofobische karakter maken van The Exorcist één van de meest griezelige horrorfilms aller tijden. Ook de muziek draagt bij aan de sfeer van de film en het deuntje “Tubular Bells” van de Britse musicus Mike Oldfield bezorgt je koude rillingen.

De film werd een enorm succes en kreeg nog twee vervolgen, alsmede een prequel. Die films zou ik echter vermijden als de pest.

avatar van -LvB-
geplaatst op 26 september 2014, 15:34 uur, permalink
Dit is niet alleen een top horror, het is ook nog eens verlangen naar de goede oude tijd toen je als dokter nog mocht roken in een ziekenhuis. Anno 2014 met stomheid geslagen

The Exorcist #3 Movie CLIP - That Was No Spasm (1973) HD - YouTube

avatar van -LvB-
geplaatst op 26 september 2014, 15:43 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen

Ik denk eerder aan shockerend. Helemaal voor een doorsnee Amerikaan uit 1973.Om nog maar te zwijgen over de masturbatie met de crucifix Dat soort dingen heeft veel van die "vrome" preutse amerikanen geshockeerd, lijkt me

avatar van AC1

geplaatst op 26 september 2014, 17:05 uur, permalink
Wat shockerend was in 1973 wordt nu beschouwd als humor, zeker? Mensen zijn nu alles gewoon. Alleen schrikken werkt nog (luide eensklapse geluiden die gepaard gaan met onverwachtse verschijningen). En hoe meer je schrikt, hoe beter de film.

geplaatst op 27 september 2014, 0:35 uur, permalink
AC1 schreef:

Zwijg me van die nieuwe trend in hedendaagse horror. Ik denk dat het inbouwen van zoveel mogelijk schrikmomenten enkel wordt gedaan om de zwakheid van het plot te verdoezelen. Maar blijkbaar is er een publiek die het graag lust en de oudere horror daardoor minder of helemaal niet kan waarderen. Voor schrikmomenten kijk ik al lang geen horror meer.

geplaatst op 19 oktober 2014, 15:59 uur, permalink
Ik heb The Exorcist vorige week gezien. Er zaten wel ''enge'' stukken in. Maar ik heb de afgelopen jaren wel betere horror gezien. Het is niet echt een aanrader voor mensen die echt gruwelijke horror films willen zien. Over het Algemeen was het een redelijke film.

geplaatst op 22 oktober 2014, 16:20 uur, permalink
thetwilightsaga schreef:

Bestaat dat nog een gruwelijke horrorfilm? Als je al zoveel horror hebt gezien hoe gruwelijk kan het nog zijn? Heb je voorbeelden want je nog echt gruwelijk vind?

avatar van John Barry
geplaatst op 16 november 2014, 21:54 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
The Exorcist vind ik een erg goede film.

Deze film weet op een sublieme manier de spanning op te bouwen. Een twaalfjarig meisje genaamd Regan begint zich een beetje vreemd te gedragen. In eerste instantie lijkt het een soort ziekte te zijn. Maar de doktors kunnen het probleem niet oplossen. Er blijkt een soort kwade demon in haar te zitten.

De film begint rustig, maar de film word mede dankzij een sublieme spanningsopbouw uiteindelijk nagelbijtend spannend. De persoon in Regan heeft de volledige controle overgenomen. Twee priesters gaan uiteindelijk proberen om de demon te laten verdrijven uit Regan. Dit is toch wel het hoogtepunt van de film. Echt een heel spannend stuk. Het loopt ook allemaal totaal anders af dan ik had verwacht. Het was toch wel even schrikken toen duidelijk werd dat die oude priester Merrin de duivelsuitbanning niet had overleefd. De manier waarop de andere priester Karras de situatie redt is verassend en angstaanjagend tegelijk. Het verhaal word op een meesterlijke manier afgerond.

Het acteerwerk in deze film is erg goed. Vooral Ellen Burstyn als Chris levert een erg goede acteerprestatie af. Wat ook opvalt is het erg goede camera werk en de erg sterke muziek in deze film. Vooral de muziek zorgt goed voor een nog wat engere sfeer.

Al met al vind ik dit een erg goede, spannende en angstaanjagende film.

4,5 ster voor deze film.

avatar van VincentL
geplaatst op 4 december 2014, 20:30 uur, permalink
The Exorcist

Al een behoorlijk tijdje geleden gezien, dus ik zal mijn geheugen wat moeten opfrissen. Deze klassieker stond al een tijdje in de kast om bekeken te worden, maar is er tot dusver niet van gekomen. Horror is dan ook niet mijn genre, ik moet er echt voor in de stemming zijn om ooit eens een horrorfilmpje te kijken. Deze kon ik natuurlijk niet laten staan.

Qua verhaal is The Exorcist er een zoals we al vaak hebben gezien. Gelukkig pleit de leeftijd van deze film in haar voordeel. Ik weet niet of het een der pioniers is, maar veel voorgangers in dit thema ken ik hier niet van. De uitwerking van het verhaal is dan ook op gemiddeld niveau. Het heeft de tand des tijds niet geheel zonder kleerscheuren doorstaan. Ondanks dat is er niet veel op aan te merken, op het einde na. Dat is in mijn optiek erg goed, eentje zoals ik hem nog niet gezien heb.

Het acterend vermogen ligt ook op een goed niveau in deze horror. Ik dank Friedkin geen gillende-keukenmeidenfilm gemaakt te hebben. Ellen Burstyn zet een sterk staaltje acteerwerk neer. Als moeder bevat ze alle elementen die haar overtuigend maken: woede, verdriet, bezorgdheid en strijdvaardigheid. Top gedaan.
Linda Blair zet ook een goede prestatie neer. Met de nodige doses make-up weet ze een beangstigende verschijning te worden.

De sfeer zit er bij The Exorcist lekker in. De spanningsboog wordt optimaal benut. Er wordt fantastisch naar de climax toegewerkt. Je verveelt je geen moment. De simpele setting, die zich eigenlijk alleen tot het ouderlijk huis beperkt, wordt optimaal benut. Het overkomen is misschien iets gedateerd. Ik hoop dat de film over een paar jaar niet té gedateerd overkomt. De tijd zal leren.