MENU

The Exorcist (1973)

3,71

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

1509 BERICHTEN63 MENINGEN

avatar van justforuse
geplaatst op 5 januari 2015, 9:07 uur, permalink
Dit is toch wel verschrikkelijk saai allemaal, geen moment spannend laat staan eng.
Waar al de goede verhalen vandaan komen is me een compleet raadsel. En ik kan niet geloven dat die 40 jaar geleden zo bijzonder was, want voor halverwege de 70er jaren waren er toch al betere griezelfilms gemaakt.

avatar van Gruffalo
geplaatst op 10 januari 2015, 13:05 uur, permalink
Engste film ooit. Prachtige ontwikkeling in het verhaal, geweldige scènes. Geweldige horror èn geweldige film.

geplaatst op 10 januari 2015, 16:45 uur, permalink
Dit was echt de moeite waard om hem te kijken. Voor die tijd was die gruwelijk eng, maar nu zijn de films iets enger. Maar over het algemeen vond ik het een goede film, geen slechte acteurs en mooie effecten. Zeker een aanrader!

avatar van mikey
geplaatst op 10 januari 2015, 20:10 uur, permalink
HorrorxFreak schreef:
Voor die tijd was die gruwelijk eng, maar nu zijn de films iets enger.
nee hoor!

avatar van Beertje45
geplaatst op 11 januari 2015, 2:55 uur, permalink
Ben het eens met Mikey! Exorcist heeft alles wat een gruwelfilm, ik vind die term meer passen bij deze film dan het thema horror, groots maakt. Sfeerschepping
, een onbehaaglijk gevoel tijdens het kijken
en het oeroude, maar steeds bij het mensdom aanwezige bekende gegeven, de duivel himself
is nog steeds een onuitputtelijke bron voor filmmakers

avatar van Dievegge
geplaatst op 22 februari 2015, 17:40 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
I'm telling you that thing upstairs is not my daughter!

Met Rosemary's Baby verplaatste Ira Levin het griezelverhaal van het vervallen kasteel of plattelandshuis naar de moderne stad. Met The Exorcist plaatste William Peter Blatty een verhaal over duiveluitdrijving in Washington D.C.

Het begint echter in Irak, of Mesopotamië, waar de priester-archeoloog Lankaster Merrin (Max von Sydow) een beeldje vindt van de Assyrische demon Pazuzu. Het kwaad is van alle tijden en dringt vanuit het Tweestromenland via de zolder en het oui-ja-bord (Frans en Duits voor ja) de moderne samenleving binnen.

Het goede wordt vertegenwoordigd door de rooms-katholieke Kerk, en nog wel de jezuïeten! Als de Duivel al bestaat, kun je je afvragen of die in werkelijkheid niet geïnfiltreerd is in de Kerk, maar in dit verhaal geldt dat dus niet. De eerste actie van de demon is het ontheiligen van een Mariabeeld.

Een thema is de tegenstelling tussen geloof en wetenschap. Damien Karras (Jason Miller) is priester en psychiater tegelijk. Hij probeert zo lang mogelijk een rationele verklaring te vinden voor het gedrag van Regan (Linda Blair). Dokters schrijven haar eerst ritalin voor, het geneesmiddel tegen ADHD. Ze laten haar ook een PEG (pneumo-encephalografie) ondergaan, een verouderde onderzoeksmethode die een vorm van horror op zich is.

In dat opzicht komt de veelbesproken spiderwalkscène te vroeg in de film. In de oorspronkelijke versie zat die er niet in. Vanaf dan bestaat er geen enkele twijfel meer dat Regan bezeten is. Op zich is het wel een fantastisch beeld, waarvoor een contortionist (slangenmens) als body double van Linda Blair gebruikt is.

De demon gebruikt het onschuldige meisje Regan om de mensen in haar omgeving met een schuldgevoel op te zadelen. Tegen Karras spreekt hij met de stem van die bedelaar in de metro en van zijn in een instelling overleden moeder. Tegen Chris (Ellen Burstyn) spreekt hij met de stem van de vermoorde regisseur Burke Dennings (Jack MacGowran), om haar te doen geloven dat ze een slechte moeder is.

Tijdens de uitdrijving bezwijkt Merrin aan een hartziekte. We zagen hem al nitroglycerinepillen slikken. Dit zwakke hart is wellicht een gevolg van zijn vorige confrontatie met Pazuzu. Uiteindelijk offert Karras zich op voor Regan.

Voor de technische effecten werd onder andere een Regan-pop gebruikt. De make-upafdeling deed Von Sydow dertig jaar ouder lijken; hij ziet er nu ongeveer zo uit in het echt. De flitsen van Pazuzu dragen bij tot de dreigende sfeer. De gele ogen hebben iets herkenbaars. Als iemand vol haat zit, kan hij inderdaad een duivelse blik in de ogen hebben.

Ook de muziek creëert een macabere stemming, niet enkel de asymmetrische ritmiek van Mike Oldfields Tubular Bells, maar ook de dissonanten van Krzysztof Penderecki, Anton Webern en Hans Werner Henze.

The Exorcist is een van de beste horrorflms omdat het tegelijk een goed drama is met psychologisch onderbouwde personages, waarin de lugubere scènes opgespaard worden als climax.

avatar van GrobbekuikenXL
geplaatst op 27 februari 2015, 15:49 uur, permalink
Er staat een leuk filmpje op YouTube over The Exorcist 1973. Enorme lange rijen voor de bios, mensen die de zaal uitvluchten of flauwvallen
er werden toen zelfs kotszakjes uitgedeeld omdat mensen onpasselijk werden. Onvoorstelbaar eigenlijk, maar waar gebeurd

avatar van Daan258
geplaatst op 27 februari 2015, 15:55 uur, permalink
GrobbekuikenXL schreef:

Klopt

Hier is een link voor degene die geïnteresseerd zijn.
The Exorcist | Audience Reactions - YouTube

avatar van GrobbekuikenXL
geplaatst op 2 maart 2015, 9:12 uur, permalink
Ik bedoel Cultural Impact of The Exorcist. Duurt 20 minuten. Andere filmpje deed het niet. Gaat dat zien