MENU

The Exorcist (1973)

3,71

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

avatar van mikey
geplaatst op 17 november 2013, 15:32 uur, permalink
Ik vind hem ook oud!!! Maar voor die tijd was het een enge film. Films van nu zijn zoveel enger! Yeah! Weinig schrikmomenten!!!!

JvB Lucas
geplaatst op 17 november 2013, 15:40 uur, permalink
Het is inderdaad al een film uit de jaren 70, dus al best wel oud. Maar in de modernere horrorfilms zie ik veel minder opbouw dan in een film zoals The Exorcist.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 22 november 2013, 16:08 uur, permalink
Prachtige, ontroerende film over de kinderjaren van Sarah Palin.

avatar van Meltje8
geplaatst op 22 december 2013, 17:44 uur, permalink
Film wel 10x gezien en naar mijn mening beste exorcism film ooit en nog steeds eng!!

geplaatst op 22 februari 2014, 0:57 uur, permalink
Waarschijnlijk is dit duivelse meesterwerk van William Frieskin de meest angstaanjagende film aller tijden, met onvoorstelbaar intensieve beelden die in ieder geval mij door merg en been gingen. Maar het tragische verhaal over het tienermeisje was niet enkel reactionaire horror, het had duidelijk elementen van een met intelligentie gemaakt en shockerend psychologisch drama met als belangrijk thema het conflict tussen geloof en athe´sme. Kortom een film die je, nadat je 'm gezien hebt, niet een, twee, drie loslaat.

geplaatst op 28 februari 2014, 19:30 uur, permalink
Ik vond het een zeer goede film voor de tijd waarin die gemaakt is, voor nu is de film in mijn ogen redelijk ouderwets en zaten er weinig echt spannende momenten of schrikmomenten in.

avatar van AmazingPP
geplaatst op 5 maart 2014, 10:19 uur, permalink
Ebenezer Scrooge schreef:
Prachtige, ontroerende film over de kinderjaren van Sarah Palin.

avatar van Boeikens
geplaatst op 17 maart 2014, 6:17 uur, permalink
De enige echte!

Veel geprobeerd maar uiterst moeilijk te evenaren exorcist. De ijzersterke, beklemmende sfeeropbouw en de constante spanningsboog kluisteren je hier zo aan het scherm. Daarbij de zeer sterke rollen van Max von Sydow en Linda Blair maken van dit origineel een toppertje.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 21 maart 2014, 21:57 uur, permalink
Er zijn vaak pogingen gedaan om een betere film te maken over exorcisme dan deze, maar geen enkele is daarin tot nu toe in geslaagd. Dit blijft nog steeds de king in dit thema ook al is deze nu al meer dan 40 jaar oud. Ja, er zijn natuurlijk ook veel momenten waarbij er onderzoek wordt gedaan en wordt gepraat. Dit komt de film uiteindelijk ook allemaal ten goede. Een andere film over duiveluitdrijving is niet meer nodig als je deze topper in huis hebt.

avatar van qwertzu
geplaatst op 14 april 2014, 20:37 uur, permalink
vroeger gekeken, vond hem echt heel eng...vanavond met mijn zoon kijken, ben benieuwd wat ik er nu van vind! Film is net zo oud als ik zelf ben

avatar van Boneka
geplaatst op 19 april 2014, 14:31 uur, permalink
Had deze film al heel lang niet meer gezien. Gisteren maar eens opgezet op blu ray waar alle vuiltjes mooi zijn weggewerkt. De film begint uitstekend al ben ik een beetje de draad kwijt waarom deze vloek juist is overgegaan op dit meisje. Misschien dat ik iets gemist heb, maar ik zag het gevonden voorwerp niet bij haar binnen komen. De film was in die tijd eng, maar dat kan ik anno 2014 zeker niet zeggen. Weinig echte horrormomenten. Weinig spanning ook. Bij tijd en wijle zelfs wat vlak. Wat opviel was het ontbreken van horrormuziek. Een film wordt pas eng als de spanning wordt opgevoerd door muziek. Daar hebben ze hier bewust niet voor gekozen. Wat deze film zeker wel sterk maakt is zijn opbouw en de special effects. Het schuddende bed, achteruitlopen vanaf een trap en vooral het "liftende" meisje. Vooral dat vond ik zeer fraai en mooi om te zien. Zeker voor die tijd erg erg knap gemaakt. Nooit geweten trouwens dat deze film is gebaseerd op een soortgelijk verhaal uit 1949. Toentertijd bij een 14 jarig jongetje met soortgelijke gebeurtenissen in Maryland vlakbij waar deze film ook is gemaakt. Maakt het geheel toch wel heel bijzonder. Film heeft ook mooie momenten bij het openen van een deur waarin de pater binnenkomt. Maar ook het split second moment waar een geest echt een halve seconde in beeld komt in de keuken waar de moeder loopt. Je moet het beeld terug zetten om de geest goed te zien.

Overall goed gemaakte film, maar mist helaas de muziek om hem anno 2014 heel te vinden.

avatar van mikey
geplaatst op 19 april 2014, 14:44 uur, permalink
Boneka schreef:
De film begint uitstekend al ben ik een beetje de draad kwijt waarom deze vloek juist is overgegaan op dit meisje. Misschien dat ik.
Dat weet niemand, echter de priester verklaarde uiteindelijk dat het een soort van willekeur is van de demoon maar ook het doel om de mensen te doen geloven dat God niet van ze kan houden. Het gaat demonen denk ik, om chaos in een absurde wereld.

Dus de daynoon devil vind het juist prettig dat je niet snapt wat er gebeurt en waarom nou dat kind met welk doel etc. Chaos dus.

avatar van Boneka
geplaatst op 19 april 2014, 14:49 uur, permalink
mikey schreef:

Dank je wel voor de toevoeging!

avatar van HorrorMovieFreak
geplaatst op 20 april 2014, 14:39 uur, permalink
Zeer goede classic.

edje555
geplaatst op 27 juni 2014, 13:22 uur, permalink
Een meesterwerk !
Een film van het jaar 1973 die nog steends zijn kracht niet verliest.
Linda Blair speelt het hulpeloos meisje dat bezeten raakt door een demon.
Horror kan ik het niet noemen, er zitten veel psychologische elementen in deze film,
in die tijd was deze film een grote shock voor het publiek.
wat ik wel angstaanjagend vind in deze film, is het huis en de slaapkamer van Regan.

topper.
Deze film blijft in je gedachten.

avatar van RuudC
geplaatst op 18 juli 2014, 11:55 uur, permalink
Ruim veertig jaar na dato blijkt The Exorcist een van de horrorfilms te zien die zeldzaam weinig aan kracht en angst ingeboet te hebben. Inmiddels heb ik de film verschillende keren gezien, maar hij blijft interessant. Iets minder geloofwaardig klinkt het dan als ik zeg dat het verhaal vrij onvoorspelbaar is, maar toch lijkt me dit zeker van toepassing voor wie de film niet gezien heeft.

De sprong van het Midden-Oosten naar Washington DC is wellicht wat groot, maar het is een aardige inleiding. Het draait toch voornamelijk om Regan die bezeten raakt en wiens situatie van kwaad tot erger raakt. Bijna net zo interessant is de situatie van Father Karras, die duidelijk moeite heeft met het onderhouden van zijn geloof. The Exorcist heeft enkele lekker nare scenes. Inmiddels ben ik zo afgestompt door horrorfilms, dat ook deze me geen schrik meer aanjaagt, maar toch maakt het regelmatig indruk. De finale is genieten, maar de aanloop ertoe doet er weinig voor onder. Dit is dan ook een van de weinige Amerikaanse horrorklassiekers die ik zelf ook echt een klassieker vind.