The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

3,70

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

1551 BERICHTEN69 MENINGEN

geplaatst op 6 januari 2016, 17:13 uur, permalink
Nee ooit. Heel wat enger dan de horrors van nu

geplaatst op 6 januari 2016, 17:44 uur, permalink
mikey schreef:
Nee ooit. Heel wat enger dan de horrors van nu

Zeker enger dan alle horror-films die tegenwoordig worden gemaakt en ook enger dan de meeste horror-films. Maar toch vind ik The Exorcist echt niet zo eng als iedereen beweert. The Omen, bijvoorbeeld, vond ik veel enger. Maar misschien komt dat ook omdat mijn verwachtingen erg hoog waren. Overigens is dat niet eens zo belangrijk voor horror vind ik, de film heeft in ieder geval een erg goede atmosfeer en is filmtechnisch uitstekend. Naar mijn mening niet de engste film ooit, maar wel een van de beste. (overigens zijn er niet veel films die ik eng vind).

geplaatst op 7 januari 2016, 3:02 uur, permalink
Wanneer is iets eng? Zoals AC1 hier eerder op de pagina zegt, tegenwoordig staan schrikmomenten voor eng, terwijl ik eng ervaar als het onder je huid gaat zitten. Sfeer

geplaatst op 7 januari 2016, 11:47 uur, permalink
In beide gevallen moet de film dat magische effect hebben dat je er helemaal in opgaat. Dat effect The Exorcist niet (meer) op mij. Enerzijds doordat de film verouderd is, anderzijds doordat ikzelf ouder ben geworden.

geplaatst op 7 januari 2016, 11:54 uur, permalink
verouderd? Wat is er verouderd aan?

avatar van AGE-411
geplaatst op 7 januari 2016, 19:56 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een gemiste kans.

Ik heb het niet voor Horrorfilms, maar een subtiele horrorklassieker wou ik wel eens proberen.

De film start nochtans zeer sterk. We zien een oude man (De toen slechts 44-jarige Max von Sydow!) archeologische opgravingen leiden in Irak. De Assyrische en Mesopotaamse cultuur ademen griezeligheid uit, en de hele dreigende sfeer die er in die Iraakse scenes geschept wordt is meesterlijk. Wat beloofde dat voor de rest van de film!

Maar helaas richt de film zich dan volledig op Washington. De opbouw naar het eigenlijke probleem (een bezeten meisje) duurt veel te lang en is veel te saai. Een aantal totaal overbodige figuren passeert de revue, en de film is al snel halverwege alvorens het duidelijk wordt dat Regan bezeten is. Dan volgt eerst nog een hele resem dokters en psychiaters, om uiteindelijk pas na lang gepalaver bij de kerk terecht te komen.
Het hek is tegen dan al volledig van de dam, en het bezeten meisje vind ik er ook niet meer realistisch uit zien. Overdaad schaadt.

Er worden ook nooit linken gelegd met Irak. Is Regan bezeten door de Mesopotaamse god van het kwaad? En hoe komt die in haar terecht? Bovendien, Wie bekladde het beeld in de kerk?En hoe werd Merrin gedood?
Allemaal vragen waar geen antwoord op kwam.

Het main theme mag dan wel een catchy deuntje zijn en perfect passen bij dit soort films, het komt te weinig uit de verf in deze film, en dat heeft te maken met het soort scenes waarin het gebruikt is. Zulke filmmuziek moet je gebruiken om de spannende scenes extra te onderstrepen, niet op een willekeurige, nietszeggende scene.

Ook de vele one-liners die andere leden hier in het rond gooien vond ik helemaal niet speciaal.

Voor de goede openingsscene en de met vlagen spannende scenes in de zee van saaiheid toch nog de helft.

avatar van mikey
geplaatst op 7 januari 2016, 20:42 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
AGE-411 schreef:
Een aantal totaal overbodige figuren passeert de revue
Wie dan?
Is Regan bezeten door de Mesopotaamse god van het kwaad?
In deel 2 leren we dat het de demon Pazuzu is of zo, maar die info vind ikzelf dan niet zo boeiend. Het beeld tegenover Merrin vertegenwoordigd het kwaad waar het goede (Merrin in dit geval) eeuwig tegen vecht.
En hoe komt die in haar terecht? Bovendien,
Merrin zei dat het willekeurig is, zodat de mensen het niet kunnen bevatten, om vervolgens te gaan twijfelen aan de liefde van God.
Wie bekladde het beeld in de kerk?
Het is een voorbode van wat komen gaat.
En hoe werd Merrin gedood?
Merrin had hartfalen, daarom slikt hij nitro-pilletjes.
niet op een willekeurige, nietszeggende scene.
Dit gaat over muziek, ik kan me herinneren dat de muziek onder het shot van de 2 nonnen zit.. briljante keuze. Het geeft in een keer de hele sfeer weer.

avatar van Dievegge
geplaatst op 8 januari 2016, 21:55 uur, permalink
Ze is inderdaad bezeten van de demon Pazuzu. Hij kwam het huis binnen via de zolder, vandaar die geluiden op zolder. Hij kwam in contact met Regan via het ouijabord. De desacratie van het Mariabeeld is door Regan gedaan toen ze al bezeten was.

geplaatst op 8 januari 2016, 23:10 uur, permalink
Dat is juist zo fijn dat niet alles hapklaar is uitgelegd want die zolder en dat bord zijn, in mijn optiek, slechts bijverschijnselen van de demonische intrede en hauntings. Zo kan iedereen zijn vehaal maken.

geplaatst op 9 januari 2016, 1:23 uur, permalink
mikey schreef:
verouderd? Wat is er verouderd aan?

Het hele uitgangspunt. De katholieke kerk die staat voor het goede versus de duivel en er door bezeten zijn. Voor mensen die daar in geloven zal het wel een enge film zijn. Maar wie gelooft daar vandaag, in onze contreien, nog in?

De special effects zijn ook wel verouderd. Dat meisje ziet er niet enger uit dan de kinderen die met halloween hier door de straat lopen.

De film komt daardoor op mij onbedoeld humoristisch over. Die vervelend langdurige poging een rationele verklaring te geven voor de irrationele gebeurtenissen maakt wel erg duidelijk dat het geen komedie is.

Een film als Requiem vind ik veel enger. Die laat zien wat een gevolg kan zijn van het geloof in de katholieke kerk als het goede, van het geloof in de duivel en bezetenheid ervan, met als enige uitweg duiveluitdrijving.

The Exorcist heeft de ambitie naast horror ook drama te zijn. Daarin flopt het voor mij nog meer want nog minder geloofwaardig. Het is pure fictie die zo ver van de realiteit staat dat er met de personages weinig of niks mee te leven valt voor mij.

geplaatst op 9 januari 2016, 2:13 uur, permalink
Kronos schreef:

Ik vind Alien en The Thing ook beklemmend, daar hoef je toch niet voor in Aliens te geloven

geplaatst op 9 januari 2016, 12:50 uur, permalink
-LvB- schreef:

Je hoeft niet heel mijn bericht te citeren als je enkel op dat punt reageert. 😉

The Thing heb ik al lang niet meer gezien. Alien onlangs nog en daar vond ik ook niet veel meer aan. Je hoeft niet in aliens te geloven, maar (al dan niet onbewuste) angst voor monsters zal zeker helpen om de film eng te vinden.
Als psychologische thriller vind ik Alien wel overtuigender dan The Exorcist. Het is wat mij betreft vooral de onderlinge spanning tussen de bemanningsleden die herkenbaar is en de film beklemmend maakt.

geplaatst op 9 januari 2016, 13:31 uur, permalink
Ik ben lui aangelegd, klik op quote en klaar 😉

geplaatst op 9 januari 2016, 19:39 uur, permalink
Kronos schreef:

Ik ben Katholiek, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik duiveluitbanning echt onzin vind (pas had ik een gesprek met een Protenstant die er echt nog in geloofde, daar had ik best moeite mee). Maar zoals ik al zei, vind ik The Exorcist ook niet echt eng. The Omen (een vergelijkbare film omdat het ook met het geloof/de katholieke kerk temaken heeft) vind ik wel erg eng, maar ik geloof ook niet echt in Openbaringen en de Anti-Christ en dergelijke.

Overigens was het ook helemaal niet de intentie van de filmmakers. Omdat in die tijd men al heel sceptisch was tegenover het geloof kwam men met het idee: Wat nu als het WEL allemaal waar is. Het verleden neemt wraak, als het waren. Daarmee dus juist bedoelt om mensen die er niet in geloven bang te maken.

En ik ben het ook met -LvB- eens, Alien heeft een erg angstaanjagende en beklemmende sfeer en vind ik persoonlijk de beste horror-film ooit gemaakt.

Overigens heb je wel een beetje gelijk wat Requiem betreft, dit is alleen een heel ander soort film. Veel psychologischer en geen genrefilm meer.

geplaatst op 10 januari 2016, 0:20 uur, permalink
baspls schreef:
Daarmee dus juist bedoelt om mensen die er niet in geloven bang te maken.

Dat is dan wel heel erg mislukt. 😉

Maar in zijn tijd had het ongetwijfeld op veel mensen effect. En blijkbaar kunnen ook nu nog veel mensen zich mee laten slepen in de sfeer. Het blijft uiteraard een klassieker. Als jonge gast heb ik deze film ook weleens gezien en toen vond ik het cool. Nu kijk ik er teveel doorheen. Misschien heeft dat het meest te maken met de in mijn ogen verouderde special effects. Cinema is betovering. Zonder die betovering valt er weinig van te genieten. Horrorfilms die meer psychologische thriller zijn vind ik gewoonlijk beter. Zoals Rosemary's Baby.

avatar van tattoobob

geplaatst op 23 januari 2016, 8:29 uur, permalink
'Horrorklassieker The Exorcist wordt televisieserie' 'Horrorklassieker The Exorcist wordt televisieserie' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (via @NUnl)

geplaatst op 9 februari 2016, 9:26 uur, permalink

Die William Friedkin spoort volgens mij niet helemaal... Als dit nou onder de film had gezeten was het pas echt eng geweest. Tubular Bells is een prachtig stuk muziek maar past totaal niet in een horrorfilm. Ik weet niet of iemand de moeite heeft genomen om het ooit helemaal af te luisteren, maar dan kom je erachter dat het een heel vrolijk en blij stukje muziek is. Deze muziek van Lalo Schifrin gaf me rillingen door er enkel naar te luisteren (midden op de dag).

Eigenlijk zou iemand een fan-edit moeten maken van de film. Met deze muziek eronder.
(Mensen waren vroeger trouwens echt pussies, kotsen door een film? Hou toch op 😜 )

avatar van n00r

geplaatst op 4 maart 2016, 16:29 uur, permalink
Dit was mijn aller eerste horror film toen was ik volgens mij 12. Wow wat was ik toen bang.. Wel een hele goede film!

avatar van U96
geplaatst op 12 mei 2016, 23:18 uur, permalink
baspls schreef:

. Juist het muziekstuk op YouTube beluistert koptelefoon op in een bijna donkere kamer (kwestie van de sfeer op te nemen 😊) ......en man wat een machtig stuk muziek is dit je voelt de opbouw van de spanning tot je er bijna van begint te huiveren !!!

avatar van U96
geplaatst op 12 mei 2016, 23:20 uur, permalink
n00r schreef:
Dat kan tellen als eerste horrorfilm die je zag !!!!!👍