Snowpiercer (2013)

Zuid-Korea / Tsjechië / Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Chris Evans, Tilda Swinton en Kang-ho Song

Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd ervoor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat ervoor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.

avatar van Curriculum
Wow, wat een waardeloze onsamenhangende rotzooi. De hele film sloeg nergens op. Acteerprestaties waren redelijk, maar het verhaal en de uitwerking ervan is gewoon bagger.

Het belachelijkste vond ik vlak na de explosie wordt het voorste gedeelte in vlammen gezet, en de explosie veroorzaakt een lawine, welke de trein doet ontsporen en vervolgens iedereen doodt. En toch wandelen 2 personen zonder enige schade uit de trein???

Lachwekkende slechte, onlogische troep.

avatar van sofripa
Nou, nou, wat een barbaarse kritieken. Terwijl deze film alleen al voor originaliteit de volle mep scoort. Voeg daarbij de diverse leuke rollen (Evans eens geen zacht ei) en de mooie effecten en je zit met gemak op 4 sterren! Prima kijkvoer dus

avatar van firepotatoe
Wat een knotsgekke film is dit zeg!
Vind het een heel sterk verhaal alleen het eind zeer zwak. Als je uit de trein wil waarom die deur opblazen, terwijl je bij de locomotief en dus cockpit bent om hem veilig stil te zetten.

niet mijn ding deze film.. het verhaal is mij net te ver gezocht en te overdreven.
acteerwerk vind ik ook matig

avatar van firepotatoe
stevebravo schreef:
acteerwerk vind ik ook matig

Verhaal te ver gezocht??
Dan moet je een ander genre gaan kijken, Dit is een science fiction film.
De genres science fiction en fantasy hebben nu eenmaal de eigenschap dat het fictief is en buiten de realiteit van dit moment.

firepotatoe schreef:

Verhaal te ver gezocht??
Dan moet je een ander genre gaan kijken, Dit is een science fiction film.

gewoon niet mijn ding.. had een beetje het gevoel dat de regisseur ala minute wendingen zat te bedenken.

Leuke, onderhoudende film met een vrij origineel verhaallijn die ook veel bekende elementen bevat. Er zit steeds iets mysterieus in de film, waardoor ik erg benieuwd was naar het plot.
Zou ik de film aanraden.. Ik twijfel omdat ik besef dat ik zelf erg van dit genre hou, maar mij goed kan voorstellen dat anderen afhaken omdat het te gezocht is. Hou je van sf? Kijken! Anders lekker laten lopen.

avatar van schram101
Oei. Wat een slappe film. Een aardig uitgangspunt, maar het was me iets te kolderiek af en toe. Ik had wat moeite met de steeds wisselende setting in iedere wagon en ook de slowmo's waren niet aan mij besteed. De actiescene's waar ik dan maar op moest hopen waren daardoor ook verziekt.

Evans is hier trouwens best geschikt voor, Swinton daarentegen vond ik minder, al ligt dat vooral aan het vreemde character dat ze speelde.

De effecten vond ik vaak ook maar matig. De verder aardige cinematografie kon daar weinig aan veranderen.

Ik houd niet van sf, maar vond deze film super. Alleen al omdat deze film zeer origineel is. Telkens was ik verbaasd over wat er zich weer afspeelde. Het einde vond ik idd ook een anti-climax. Had wat meer ingezeten. Maar desalniettemin.... een bizarre, originele, leuke film.

avatar van cantforgetyou
Best een aparte film. Een soort 2e wereld oorlog film in de toekomst. En het speelt zich allemaal af in een trein die maar door de sneeuw rijdt. Best een leuk gegeven. Sommige plotlijnen vindt ik niet goed uitgewerkt, andere weer wel. Je moet wel een beetje 'out of the box' kunnen denken. Wil je deze film kunnen accepteren. Dan krijg je wel een aardig spannende actie film.

avatar van Brooklyn
Curriculum schreef:

Wie zegt jou dat iedereen dood was? Dat er twee personen uitwandelen zou theoretisch toch kunnen? Alsof nooit iemand een treinramp overleefd heeft...

avatar van Offie
Geweldige film met prima acteer werk van Evans, Swinton en Bell. Het is een mooie sneer naar de huidige verdeling tussen en arm en rijk en de angst van de rijken dat het gepeupel probeert naar voren te komen. Ik vond the Host ook al een geweldige sci-fi film en met deze film staat Bong op mijn lijst van "blind kijken" films.

avatar van Curriculum
Brooklyn schreef:

De 2 personen die uit het wrak kwamen, bevonden zich in de cabine en werden vlak na de explosie omringd door vuur en de ontsporing van de trein was behoorlijk heftig, maar ik had het eigenlijk specifiek over de 2 personen die in de cabine zaten, dus achteraf gezien had ik mijn vorige bericht wel iets beter kunnen formuleren en het gedeelte over "en vervolgens iedereen doodt" achterwege kunnen laten.

avatar van NYSe
De allegorie over de huidige arm/rijk-verdeling in de wereld is natuurlijk snel gevonden, maar veeleer gaat Snowpiercer over een blinde bevolking wiens wereldbeeld gekanteld is: de trein is niet hun wereld geworden, maar de wereld is de trein geworden. Dat brengt enkele mooie filosofische mijmeringen over sociaal Darwinisme voort, maar op de eerste plaats is Snowpiercer een geniaal geregisseerd, surrealistisch actiespektakel.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Snowpiercer is een aparte film geworden met een thema over opstand en tirannie. De achterliggende boodschap is die van een maatschappij met 2 werelden: de rijken die alles hebben en in de hand houden en daarvoor de armen 'gebruiken'. In grote lijnen toch, want het heeft meer weg van de werelden die we kennen uit pakweg Hunger Games, V for Vendetta of The Matrix met een opperleider in een wereld die enkel regels kent om de betere helft te ondersteunen.

Los van dat thema is het vooral een actiefilm opgezet als een game met de trip van wagon tot wagon om te ontdekken wat er achter de volgend deur zit. Er vallen meer slachtoffers dan je zou verwachten en de humor is ook absurd genoeg om verrassend te blijven. Maar echt legendarisch wordt het nooit. Gelukkig wel voldoende om van de film te kunnen genieten. Met een cast die er voor geknipt is. Ed Harris en John Hurt zijn niet bepaald origineel, maar Tilda Swinton speelt één van haar vele absurde rollen (de vrouwelijk tegenhanger van Gary Oldman) en vooral Chris Evans is een aangename verrassing. En ook Kang-ho Song is een goeie meerwaarde. Je merkt wel de samenwerking tussen verschillende landen, zodat het toch net iets anders wordt dan je gewoon bent uit Hollywood.

avatar van barcam
Beter dan dit kan een actiefilm niet worden. Fantastische decors, heerlijk over de top onzin. Originaliteit en geinige surrealistische maatschappijkritiek.

Ik wil alvast een razzie nomineren voor Octavia Spencer. Het lijkt er op alsof zij haar eigen tekst mocht schrijven. Past totaal niet in de film.

Franse revolutie aan boord van een futuristische NS.

Hoop ellende allemaal. Ben nog steeds niet uit over wat de vis scene nou precies inhoudt.

Moet zeggen dat ik de NS een stuk fijner vind nu ik deze film heb gezien

Een 5 voor de originaliteit!

avatar van Flat Eric
Aardig wegkijkfilmpje over global warming, klassenstrijd en overlevingsdrang. De logica is ver te zoeken maar daarvoor is het dan ook sci-fi.

avatar van Antonev
We hebben de afgelopen jaren genoeg films langs zien komen waar onze planeet naar de klote gaat. Deze vond ik aardig origineel en verassend. Viel zeer zeker niet tegen.

avatar van K. V.
Naar deze keek al een tijdje uit en nu eindelijk bekeken. 'k was toch wel aangenaam verrast door deze film en hij is me zeker niet tegengevallen. 'k vond het een spannend en boeiend verhaal en was steeds benieuwd wat er in de volgende wagon ging gebeuren.
De cast deed het ook prima en verder zag het er ook goed uit.
De film duurt redelijk lang, maar heeft me eigenlijk niet verveeld.
'k vond deze zeker het bekijken waard.

Normaal vind ik sci-fi niet mijn favoriete thema, maar deze film maakte het draaglijk om naar te kijken. Het verhaal was boeiend en ook erg realistisch gefilmd zodat het sci-fi kunstmatige er niet vanaf droop zoals bij de meeste andere films van dit genre het geval is.
Het einde mocht misschien een tikje korter maar al met al was het leuk om een keer gezien te hebben.

Origineel!

avatar van sinterklaas
Dikke pluim voor deze moddervette en heerlijke surrealistische Science-Fiction-stripverfilming. Het stripboek moet ik nog lezen.

Waar te beginnen; de wereld is een grote vrieskist geworden nadat er vanuit een hoop achterdocht en worst case scenario's experimenten zijn uitgevonden om een eventuele opwarming van de aarde tegen te gaan, wat dus ook uiteindelijk niet zo slim was geweest, en hebben ze de ijstijd zelf eigenlijk opgeroepen. De mensheid zijn allemaal in ijsklontjes veranderd... maar een hele grote groep overlevenden hebben zich verschanst in de Snowpiercer, een uit de kluit gewassen stalen trein die non-stop de wereld rond rijdt (misschien heeft ie nog wel over de HSL gereden) dat je eigenlijk een wereld kan noemen op een uitgestorven wereld, want in principe is het daar net zo corrupt en oneerlijk verdeeld als hoe het in de echte wereld was. We starten in het achterste gedeelde, waar de stokarmen leven en overleven. Voormalige Avenger Chris Evans zet hier een wel behoorlijk sterke rol neer als een van de bewoners en ook Jamie Bell stal hier de show en is ook absoluut niet meer het onschuldige jongetje Billy Elliot, waar ik nog altijd wel aan moet denken als ik hem weer zie spelen. En dan zijn we kwa top-acteurs nog lang niet klaar: Alles wordt dubbel gejat door de ubercoole Song Kang-Ho, met zijn bewonderende dochter, en daarnaast zijn er ook nog stuk voor stuk sterke rollen weggelegd voor John Hurt, Ewan Brenner, Tilda Swinton, Ed Harris, Octivia Spencer en nieuweling Luke Pasqualino, die op hun beurt me ook wisten te bewonderen, maar dan ben ik zo weer hele leuzen verder als ik ze om hun beurt zou omschrijven.

Het thema is eigenlijk relatief maatschappelijk; de achterste gedeelte van de trein kan je beschouwen als een sloppenwijk en hoe verder je naar voren gaat, hoe welvarender het word. Helaas word het geen sprookje want die wereld is voor deze arme rakkers niet weggelegd, dus daarom zouden ze de strijd aan moeten gaan voor gelijkheid, en dat gaat er ook lekker extreem aan toe en willen sommige wagons nog wel eens flink rood kleuren en zijn de strijdscene's echt niets meer dan verbluffend en stijlvol te noemen, en wil het ook; net zoals in The Raid, vakkundig afwisselen van wapengekletter (die "bocht-scene" was echt ubercool) tot vuistgevechten en zwaarden, bijlen, messen, gereedschap, en andere voorwerpen. Dat wordt ook afgewisseld met een paar interessante en sterke pauzemomenten. Ook het rijkeluis-gedeelte word hier lekker uber stereotyp neergezet, met de typische rijke gladjakkers en patjepeeërs, voornamelijk onder leiding van die gestoorde Mevrouw Mason die me erg deed denken aan de juf op mijn basisschool. Ook die school-scene was wel heel erg lekker in de gezicht gesmeerd. De decoratie per wagon was ook meer dan creatief en indrukwekkend te noemen.

En hoe benauwend het op den duur kan worden; arm vs. rijk, dat later blijkt dat er kinderen de trein draaiende houden, dat verhaal over kannibalisme uit hongersnood, dit gebeurd ook gewoon in de echte wereld... alleen is de echte wereld hier nu een stukje kleiner. Verhaal met een boodschap?

Ijzersterke verfilming dat zeer goed is opgebouwd en wat mij betreft een mijlpaal is in het niet-Hollywood circuit.

avatar van Decec
Een goede actie/sf/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Ed Harris en John Hurt ...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed gemaakte SF...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van LOTR-lover
Ik werd helaas niet 'gegrepen' door Snowpiercer. M'n verwachtingen waren redelijk hooggespannen, maar uiteindelijk vond ik de film maar een rommeltje. Ik vond sowieso dat er weinig wordt uitgelegd in de film. Bij een aantal scènes vroeg ik me echt af hoe dat nou zo gekomen was, maar omdat er uitleg ontbrak moest je het als kijker maar ter kennisgeving aannemen. Dat irriteerde me wel de gehele speelduur.

Chris Evans is amper herkenbaar, leuk om hem ook is in een stoere leidersrol te zijn (en niet zo'n moraalriddertje als Captain America).

Snowpiercer is een beetje vreemd, en helaas ook niet echt lekker. De actiescenes zijn over het algemeen ook een rommeltje, zonde, want daar had nog wel wat van gemaakt kunnen worden.

5/10 (IMDB)

justforuse
2 sterren voor toch wel wat mooie beelden, maar dat is dan ook alles dat deze film te bieden heeft. Het idee achter het verhaal is idioot en de uitwerking is niet veel beter.

avatar van Vinco
Juweeltje van een film, mooi geschoten beelden, mooi neer gezette sfeer en prima acteer prestaties.
Ook verhaal technisch een origineel verhaal, jammer dat er weinig bekend is gemaakt van deze film want hij is echt de moeite waard om te kijken.

Ik heb heel de rit uitgezeten iig en er zaten wel wat aardige stukjes in maar het is zeker geen hoogstaande film ofzo, zesje is denk ik wel genoeg voor dit.