Genre: Thriller / Mystery
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Kyle MacLachlan, Isabella Rossellini en Dennis Hopper
IMDb beoordeling:
7,7 (241.413)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 juli 1987
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Woensdag 4 februari in één bioscoop (Amsterdam)
Plot Blue Velvet
"It's a strange world, isn't it?"
Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) vindt op een dag een afgesneden oor. Nog voordat hij het zelf beseft, betekent dit het begin van een bloedstollende en verontrustende thriller waarin hij helemaal wordt meegesleurd. Het verhaal ontrafelt zich rond een emotioneel gestoorde nachtclubzangeres (Isabella Rossellini) en een aan drugs verslaafde, levensgevaarlijke sadist (Dennis Hopper). Hoe dieper Beaumont in de problemen raakt, hoe meer hij geobsedeerd raakt door de donkere onderwereld waarin hij is beland.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,7 / 241413)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Blue Velvet (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dorothy Vallens
Jeffrey Beaumont
Frank Booth
Sandy Williams
Mrs. Williams
Ben
Detective Williams
Mrs. Beaumont
Aunt Barbara
Mr. Beaumont
Reviews & comments
vdc
-
- 825 berichten
- 619 stemmen
Inderdaad, je interpreteerde “af zijn” anders. Voor een film als Lost Highway of Mulholland Drive is meer surrealisme (symboliek, dromen etc) nodig, om aan een verklaring te komen.
Toch lijkt het me niet toevallig dat Lynch bij deze film al (in 1986), met een rechtlijnig verhaal, bewust koos voor een einde dat niet helemaal klopt. Of je moet al verregaande verklaringen zoeken ( vermomde man : dubbelleven ? ). Misschien wilde Lynch hier ook al insinueren dat het verhaal als een droom geïnterpreteerd kan worden (vb. van Jeffrey’s vader, na z’n hartaanval).
John Doe
-
- 916 berichten
- 2122 stemmen
Toch lijkt het me niet toevallig dat Lynch bij deze film al (in 1986), met een rechtlijnig verhaal, bewust koos voor een einde dat niet helemaal klopt.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Mwah, het had een stuk beter kunnen zijn m.i.
Dennis Hopper is het grootste pluspunt voor mij , één van de beste bad guys die ik in tijden heb gezien. Minpunten (zowel in deze film als in het algemeen) zijn Kyle MacLachlan en de grootste miskleun die Hollywood ooit heeft voortgebracht en in vele films een zekere irritante factor : Laura Dern
Het zal wel aan mij liggen maar ik irriteer me altijd mateloos aan haar en kom er meestal achter dat ze er verantwoordelijk voor is dat ik een film een halve dan wel hele ster lager beoordeel.
Buiten dat vind ik dat de film toch meer had moeten zijn en wordt het hele Rossellini-verhaal helemaal niet goed uitgewerkt wat lijdt tot meer vraagtekens dan antwoorden en ook al kon ik dat goed hebben bij Rabbits en vooral Mulholland Drive vond ik het hier gewoonweg niet nodig.
Lukic
-
- 268 berichten
- 176 stemmen
Helemaal eens.
De strategie van Lynch is duidelijk : hij bouwt een mysterieus verhaal op, dat niet meteen te verklaren valt. Als je het verhaal verder analyseert, zal je misschien op een drie- tot vijftal theorieën uitkomen, die allemaal kloppen, maar telkens ergens wel een zwak punt bevatten. In de pers verklaart Lynch dat er een theorie bestaat, die alles uitlegt (althans dat deed hij ooit bij Mulholland Drive). Maar ongetwijfeld doelt hij dan ook wel op één van die vijf theorieën, waar het zwakke punt voor hem als aanvaardbaar overkomt. Maar er moet wel een zwak punt zijn, want enkel zo zal de kijker zich blijven afvragen : “is dit wel de juiste theorie ?”. Want daar ligt het geheim van Lynch : een film mag bij hem nooit “af” zijn.
Hier sla je de spijker op de kop. Ik denk ook zeker dat dit het geval is voor deze film. Het kan bijvoorbeeld ook gelden voor een film als Donnie Darko.
Maar nu even over de film. Die weet met soms een ongekende spanning te bewerkstellige. De sfeer in de film is soms wel een beetje achterhaald maar het is al een oude film en een vroege voor Lynch. De muziek is soms wel eg bombastisch vind ik. Ook is het soms niet passend bij de beelden. Soms lijkt de muziek een beetje de beelden te overschreeuwen waardoor het er nogal gemaakt en goedkoop uitziet (en hoort). De film had verder op bepaalde punten heftigere plotwendingen kunnen krijgen zonder aan vaagheid en mysterie te verliezen. Het blijft soms een beetje lau. Maar buiten kijf staat dat het een bovengemiddelde film is die van mij 3,5 a 4 sterren krijgt. Ik maar er maar 4 van.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Stúkken minder gestoord dan ik verwachtte. Let wel, het is mijn 2e Lynch pas, maar na het zien van Mulholland Drive en enkele reactie's bij films als Eraserhead en Rabbits maakte ik me op voor een echte mindfuck.
Viel dus mee. Vond ik wel jammer, had wel zin in een hele avond denken over hoe de vork nou precies in de steel zit, maar goed... Blijkbaar kan Lynch zich ook een beetje inhouden
.
Wil natuurlijk niet zeggen dat er niets te genieten viel (Hopper! Camera! Muziek!) maar over het algemeen vond ik het, afgezien van enkele hallucinante scènes, een nogal doorsnee thriller.
Het einde zat ook niet helemaal lekker. Ik begrijp dat het gaat over een perfecte wijk waar toch iets raars aan de hand kan zijn, maar voor mij hoeft het dan niet zo goed te eindigen. Dat Sandy Jeffrey zomaar eventjes vergeeft ging er bij mij moeilijk in. Helemaal nadat we, ten koste van spanning, veel scènes zien waarin Jeffrey Sandy met veel moeite verovert.
3,5*
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8556 stemmen
Erg goede film, maar ik heb hem nog niet goed en intens genoeg bekeken, ga hem zsm opnieuw bekijken. Tot nu toe 4 * (zal waarschijnlijk hoger worden)
chiquita
-
- 1109 berichten
- 1683 stemmen
Ik ben het helemaal eens met Phoenix, alleen houd ik het op 3*. Ik stoorde me nogal aan dat hele gedoe tussen Jeffrey en Sandy, het was zo gemaakt, zo nep, so annoying.
vdc
-
- 825 berichten
- 619 stemmen
Dit happy end bevestigt wat hierboven al werd gesuggereerd : de film stelt een soort wishful thinking droom voor van Jeffrey’s vader, meteen na z’n hartaanval. De vader heeft z’n zoon nooit kunnen waarschuwen, en hoopt nu dat Jeffrey zelf het boosaardige ontdekt in zijn idyllische omgeving (en ook in zichzelf). Uiteraard moet zo’n droom dan wel weer eindigen in schoonheid.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Ik ben het helemaal eens met Phoenix, alleen houd ik het op 3*. Ik stoorde me nogal aan dat hele gedoe tussen Jeffrey en Sandy, het was zo gemaakt, zo nep, so annoying.
was de bedoeling. De relatie tussen hen is expres erg naief uitgelicht zodat de donkere schaduwzijde des te meer indruk maakt. daarom is het ook erg mooi om te zien hoe op den duur Sandy ook een klein beetje wordt meegesleept in het hachelijk avontuur. Beide werelden komen tot elkaar maar kunnen elkaar niet verdragen.
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Soms heb je van die films waar zo'n beetje iedereen positief over is (vandaar in de top 100) behalve jijzelf. De hierboven genoemde spanning kwam geen moment op mij over waardoor de slechte acteer prestaties extra opvallen. Zelfs Dennis Hopper vond ik matig, al weet ik dat ik nu een hoop liefhebbers over me heen zal gaan krijgen.
Mijn laatst geziene film voor deze was The Shawshank Redemption, dus daar valt misschien alles bij in het niet, maar ik kom helaas niet verder dan 1.5* voor de moeite.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Mijn laatst geziene film voor deze was The Shawshank Redemption, dus daar valt misschien alles bij in het niet.
-grinnik-
chiquita
-
- 1109 berichten
- 1683 stemmen
was de bedoeling. De relatie tussen hen is expres erg naief uitgelicht zodat de donkere schaduwzijde des te meer indruk maakt. daarom is het ook erg mooi om te zien hoe op den duur Sandy ook een klein beetje wordt meegesleept in het hachelijk avontuur. Beide werelden komen tot elkaar maar kunnen elkaar niet verdragen.
Hm, misschien heb ik de film niet helemaal begrepen. Het geheel kwam bij mij in ieder geval enigszins 'onuitgewerkt' over. Ik geloof dat ik het nog maar eens moet bekijken. Mijn stem staat onder voorbehoud genoteerd.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Waar ik de sfeer in deze film veel betr vond dan in wild at hart viel het slechte acteren me hier heel erg op, vooral van de hoofdrol, Kyle MacLachlan, de andere acteurs (hopper, rossellinni) waren daar tegen over wel weer heel goed.
Ik kom net als bij WildAtHart uit op 4 sterren.
De_Filmpoëet
-
- 63 berichten
- 431 stemmen
Veel films heb ik nog niet van deze eigenzinnige regisseur gezien, doch de mythe achter de naam Lynch zorgt voor nieuwsgierigheid. Toch heb ik zolang gewacht tot er een van zijn hand op de tv te zien was. En opgenomen, want het verhaal doet de ronde dat 1 kijkbeurt niet voldoende zou zijn. Na de eerste kijkbeurt moest ik tegenover mezelf bekennen dat een tweede bezichtiging zeer op z’n plaats is, omdat het geheel mij nog niet helemaal duidelijk is.
De film lijkt een uitnodiging tot interpreteren. Lynch heeft bewust ‘puzzelstukjes’ weggelaten zodat de kijker deze met fantasie of verstand (of een combinatie daarvan) kan aanvullen. Ik kon mij dus niet van dat metafoor ontdoen: een puzzel met weggezonken stukjes zodat er nevelige gaten overblijven. Zo had lynch zijn film op een slimme manier gevoed met mysterie. Het is het andere uiterste van het kijkpubliek een hapklare brok meegeven. Ik vind dit de grootste kracht van ‘Bleu Velvet’, het benadrukt de sfeer, terwijl ik nog geeneens over het camerawerk of acteerwerk heb gesproken, die ook daar een steentje aan bijdragen. 3.5*, maar dit kan heel goed een groeidiamant zijn!
Obiwannes
-
- 758 berichten
- 898 stemmen
Na mulholland drive vond ik dit ook een tegenvaller. Ik ben helemaal niet voor Lynch' stijl van filmmaken ... meer kan ik er niet over zeggen. Ik vond de film gewoon slecht.
t_v_b
-
- 296 berichten
- 734 stemmen
Na mulholland drive vond ik dit ook een tegenvaller. Ik ben helemaal niet voor Lynch' stijl van filmmaken ... meer kan ik er niet over zeggen. Ik vond de film gewoon slecht.
Minder dat zou kunnen maar slecht!! ?
Ik vond hem zeker niet slecht 4*
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Yihààààààà: David Lynch op z'n best! Wie hier iets op DURFT zeggen houdt niet van film! Hilariteit (die zwaaiende brandweerman!), humor (die wonderbaarlijke dialogen), een méésterlijke mise-en-scène, een onaards sterke Dennis Hopper in dé rol van zijn leven ('Baby wants to fuck'), een welgerichte middelvinger naar de gestelde middenklasse, een uppercut voor de cinema-ganger en bovenal ô zo mééslépend entertainment! Blue Velvet is een van dé grote meesterwerken van de jaren '80, en een cultfilm zijn status waardig. Lang leve de gassnuivende psychopaten, lang leve lynch! Dit is samen met 'lost highway', 'the elephant man' & 'wild at heart' dé lynch grand cru waar we zoooo verliefd op zijn! Lynch forever, hopen dat ie dit niveau terughaalt na het iets mindere, maar daarentegen nog steeds wonderlijke mulholland drive..
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Grapje zeker he? Dat is zijn beste film. Wild at Heart vind ik juist een grote teleurstelling.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12847 stemmen
Spreek even voor jezelf als je wil.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ach kom, zie niet veel verschil met de "maar dat is jouw mening/vindt jij"-discussies die hier constant gevoerd worden en deze post. Vind het juist leuk om een dergelijke enthousiaste recensie te lezen.
Misschien dat je nu ook snapt hoe sommige mensen jouw posts als universeel opvatten.
(wat is er trouwens met die andere prachtposter gebeurd?
)
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12847 stemmen
De nuance zit in de we (in zijn post), en in de opmerking die hij in het begin van z'n post maakt.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Je bedoelt?:
Mensen die dit de beste animatiefilm ooit vinden moeten dringend wat meer films kijken, of zichzelf uit de kleuterbanken hijsen.
En waarom dat "we" anders is dan menig post waarin een mening als universeel wordt geformuleerd ontgaat me ook.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Mijne kinderen *grapje hoor
*
Mijn enthousiasme over deze film (idd pakken beter dan wild at heart, hoewel ook uitstékend!) is geen aanval op jullie goede smaak. Alleen, wanneer je ziek bent van een meesterfilm als blue velvet, is het moeilijk te geloven dat sommigen deze ronduit slecht vinden. En persoonlijk ben ik van mening dat het met lynch is zoals met oesters: of je bent er dol of of je erkent zijn waarde maar houdt er toch niet zo van.. Maar blue velvet 'slecht' noemen, is toch beetje kortzichtig en zonder rekening te houden met àlle nuances.
ps 'wij' is eerder bedoeld als een opschepperig 'pluralis majestatis', een protserig grapje
haha enjoy lynch, all of you! 
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Grapje zeker he? Dat is zijn beste film. Wild at Heart vind ik juist een grote teleurstelling.
Wat is zijn beste film? Toch niét 'mulholland drive'? Pleazzze zeg niet 'mulholland drive'... Want dat vind ik nu échtéchtécht - ondank heel mooi in beeld gebracht en schitterende mise-en-scène en mooie vertolkingen- gewoon een 'light versie' van de lynch-meesterwerken voor het grote publiek
Gerelateerd nieuws

'Blue Velvet' van David Lynch is straks niet meer te streamen: 'Echt een film die je grijpt en je niet meer loslaat'

De tien speelfilms van de overleden regisseur David Lynch

Klassieke filmschurken van 1970 tot en met 2000
Bekijk ook

Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
27 reacties

Idi i Smotri
Drama / Oorlog, 1985
740 reacties

Paths of Glory
Oorlog / Drama, 1957
265 reacties

Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
329 reacties

Magnolia
Drama, 1999
1.554 reacties

True Romance
Actie / Misdaad, 1993
904 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









