- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Blue Velvet (1986)
Blue Velvet (1986)
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Ik vind dat je bij Mulholland en Lost Highway meer kunt zien bij een herziening.
Bij Blue Velvet blijf je met dezelfde mening en gedachte zitten, omdat hierin niet zoveel onverklaarbaars gebeurt als bij de andere 2.
De 2e keer blijft ie hetzelfde als de 1e keer.
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
@ RzeroY
Zoals je 't hier beschrijft is zoals ik het ook zie. En ik geef de mogelijkheid van een droom van Jeffrey binnenin z'n vaders droom het meeste kans tot een goede verklaring, omdat dit zo netjes afgelijnd ligt tussen in- en uitzoemen van een oor, alsof de vader hem dit ganse verhaal in het oor wil toefluisteren.
Of zoals ik het voorheen al verwoordde :
Een droom-in-een-droom dus.
RzeroY
-
- 109 berichten
- 675 stemmen
Interessante en zeer plausibele theorie. 't Einde moet haast wel droom zijn. Het is zo'n overdreven happy gedoe. 't Ligt er zo dik bovenop. Alsof die vader ineens zomaar weer topfit is, terwijl hij op t moment dat de kijker hem 't laatst ziet nog doodziek op een ziekenhuisbed ligt.
Dat is haast niet te behappen en zou ook te makkeljk zijn, zeker voor Lynch... Droom in droom, ik denk dat ik me maar bij deze theorie aansluit Er is in ieder geval niets wat deze theorie onderuit kan halen, voor zover ik me kan bedenken...
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
Misschien dit : op het einde van Jeffreys droom, is het alsof Jeffrey en Sandy al lang een koppel zijn (ouders bij elkaar, samen een maaltijd nemen), terwijl ze bij aanvang van de droom (na het vinden van het oor) elkaar nauwelijks kennen.
Waarschijnlijk houdt de vader er dan rekening mee dat, behalve dat avontuur (Jeffreys droom), er parallel ook effectief een vriendschapsrelatie tussen Jeffrey en Sandy ontstond. Maar dan is het weer gek dat Jeffrey een ontmoeting met Sandy droomt, anders dan hun werkelijke ontmoeting.
Een hint die dan weer in het voordeel van "droom-in-droom" pleit, is dat in het happy-end gedeelte Jeffrey aanhaalt "Maybe the robins are here", waarop een sterk verwonderde blik van Sandy ("hoe weet jij dat ik dit gedroomd heb ?").
Het blijft twijfelen : droom-in-droom : wel of niet. Het in- en uitzoomen op dat oor doet mijn vermoeden overhellen naar de wel-zijde. Lynch zou dit anders toch zomaar niet in de film verwerken ?
In ieder geval ben ik net zoals jou, er relatief zeker van dat deze film alvast één droom inhoudt, namelijk een wensdroom van de vader.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik denk dat in deze film sprake is van veel jeugdherinneringen, gekleurd door volwassen (droom)interpretatie.
De vader krijgt een hartaanval......... Ik denk eerder dat het jongetje zag dat zijn vader neerviel, nadat deze een klap op het achterhoofd had gekregen en alleen nog kggg kggg kon zeggen (wurging?). De man greep naar zijn hoofd, niet naar zijn hart.
De vader die in het ziekenhuis ligt....., Jeffrey is m.i. een volwassen versie van het jongetje. Geen idee wat de vader precies mankeert, hij kan het niet vertellen. Wat is er op zijn hoofd geschroefd en waarom kan hij niet praten? Dit heeft toch niets met een hartaanval te maken?
M.i. een herbeleving van het jongetje welke nu Jeffrey is.
Wat is het verband tussen de vader, het oor en de andere verwondingen?
Verder is er de tuinslang, associatie met brandweerspuit, wat mij betreft.
De beelden van de brandweerauto met de zwaaiende man zegt mij ook dat de vader brandweerman is en zijn zoontje toezwaait. De 'buurman', Mr. Williams, is politieagent.
Beiden kunnen dan een politiescanner in bezit hebben, zij het in verschillende functies.
En Frank heeft dus ook in zo'n soort functie.
De beelden van Jeffrey in de kast doen mij denken aan hoe een kind zich in de kast kan verstoppen en wellicht ziet wat zijn ouders doen (of andere volwassenen doen) in de slaapkamer.
Ik denk dat Dorothy Vallens een beeldvorming van de moeder van het kind is.
Jeffrey is hierin volgens mij de volwassen 'detective' die de jeugd van Donny onderzoekt.
Dat Jeffrey op zijn moeder zou vallen is een vaker voorkomend verschijnsel bij (vooral kleinere) kinderen.
Misschien wilde het kind de nare ervaringen van zijn moeder met Frank wegnemen en door betere vervangen. Dorothy heeft trouwens af en toe Blue Velvet aan en af en toe een rode jurk. al gelang haar rol in het geheel, denk ik. En de oudere moeder (daar bij tante) lijkt best op de jongere Dorothy.
Frank is een zeer dreigende aanwezigheid. Hij mishandelt moeder Dorothy en ontvoert vader Don en snijdt diens oor af (werd gezegd).
Dorothy mag haar kind Donny zien terwijl zij bij Ben in huis is. Wie is Ben? Een onderwereldrelatie van bad cop Frank? Wat doet Donny bij Ben in huis? Hij ging steeds mee met mams (ook in de auto)?
(De namen Don, Dorothy en Donny doen mij trouwens op een éénheid wijzen, 1 gezin. misschien 1 persoon)
Frank bevindt zich in het huis van Ben tussen oudere dames (van plezier?) en wat 'boeven'.
Frank zegt dat Jeffrey/Donny precies hemzelf is. En ook dat Jeffrey de 'pussy' is van de 'boeven'......
Het oor was waarschijnlijk afgeknipt met een schaar, zei Mr. Williams. Meteen erna een beeld van een schaar waarmee een politielint wordt doorgeknipt. Is de schaar van een agent?
Ik krijg verder steeds het idee dat Frank de nare versie of andere gedaante van iemand is. Had deze een (afpersings)verhouding of gewoon een SM-verhouding met Dorothy, de moeder van Donny?
En WAT deed Frank met Dorothy op de grond en met een schaar in zijn hand?
Dan hebben we verder nog Gordon.... En het oor (symbool voor iets anders?) en de vader van Donny zijn nog een beetje een raadsel. Ik ben eigenlijk nog niet eens verder toegekomen aan het misdaad- en detective verhaal. En what about Sandy en haar roodborstjes bv?
Nou ja, de films van Lynch zijn echt onuitputtelijk om mee bezig te zijn. Elk frame en wat daarin te zien is, is van belang. Misschien later meer
RzeroY
-
- 109 berichten
- 675 stemmen
Wat me ook heel erg opviel bij de derde kijkbeurt inmiddels, is het feit dat bepaalde kleuren zo expliciet op de voorgrond treden. 'Blue' Velvet, 'rood'borstjes, candy colourd: roze/paarse pakjes, de man met zijn gele jasje. Zou dit een betekenis kunnen hebben, bedacht ik me?
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Zou kunnen. Op het spoilertopic van Inland Empire had ik een hele kleurentheorie geplaatst, misschien is dat hier ook van toepassing. Deze film is het inderdaad waard weer eens te bekijken