• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.425 films
  • 12.235 series
  • 34.018 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.129 gebruikers
  • 9.379.030 stemmen
Avatar
 
banner banner

Big Fish (2003)

Drama / Fantasy | 125 minuten
3,81 3.998 stemmen

Genre: Drama / Fantasy

Speelduur: 125 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Tim Burton

Met onder meer: Ewan McGregor, Albert Finney en Billy Crudup

IMDb beoordeling: 7,9 (476.424)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 februari 2004

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Big Fish

"An adventure as big as life itself."

Will Bloom is de ongeloofwaardige verhalen over de avonturen van zijn vader Ed grondig beu. Een ruzie over Eds legendarische levensloop op de avond van zijn huwelijk zorgt er zelfs voor dat Will drie jaar lang niet meer met zijn vader praat. Wanneer hij echter ontdekt dat zijn vader terminaal ziek is en niet lang meer te leven heeft, keert Will terug naar huis. Hij is vastberaden de échte Ed Bloom te leren kennen. Door al diens fantasierijke verhalen onder de loep te nemen, probeert Will het leven van zijn vader in kaart te brengen en de feiten van de mythes te onderscheiden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ed Bloom (young)

Ed Bloom (senior)

Will Bloom

Sandra Bloom (senior)

Jenny (young & senior) / The Witch

Sandra Bloom (young)

Dr. Bennett (senior)

Karl the Giant

Don Price (age 18-22)

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Captain_Kuro

Captain_Kuro

  • 29 berichten
  • 103 stemmen

brabusRUS schreef:

Dit is denk ik de meest overgewaarde film die ik ooit gezien heb. Ik geef films niet zo vaak een erg laag cijfer, maar deze film verdient het zeker! Echt een vreselijk saaie film. Ook Ewan McGregor vond ik geen leuke acteur.

dat bedoel ik nou te zeggen


avatar van 074

074

  • 147 berichten
  • 0 stemmen

Captain_Kuro schreef:

(quote)

dat bedoel ik nou te zeggen

het viel me op bij echhooo dat hij de film niet eens meer herinnerd, hij weet zelfs niet meer hoe het afloopt. en dan toch je stem geven over iets wat je niet eens meer kent. dat vind ik heel iets anders dan een mening van iemand. als iemand heb heeft gezien zoals de jongen hierboven en hem niet goed vond dan kan ik het nog wel begrijpen.

of zie ik dat verkeerd


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Deze stond al lang op mijn (denkbeeldige) lijstje en vanavond dan eindelijk gezien. Er is al zoveel hetzelfde over Big Fish gezegd; over de kwaliteiten van deze film zullen de meeste filmliefhebbers het ook wel eens zijn. Wat het bij mij echter niet goed deed was de drama-kant van het verhaal. Ik kan best emotioneel worden van films, maar bij deze was daar echt totaal geen sprake van. In tegenstelling tot wat ik in vele reacties las hier, raakte het mij totaal niet. Het zware onderwerp 'de dood' zo uitwerken dat je er een goed gevoel bij krijgt werkte dan wel weer positief.

Verder gewoon mooie film, leuk gevonden, zeer sfeervol, goed gespeeld etc. Wel werd naar mijn mening iets teveel het Hollywood-sentiment opgezocht. Maarja Tim Burton he..

Samengevat: op sommige gebieden zeer geslaagd, en op andere wat minder. 3,5 *


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4028 berichten
  • 3633 stemmen

Zeer vermakelijk en schattig filmpje, maar ik vind hem wel wat overschat. Natuurlijk is de film visueel een plaatje met de locaties, kleuren, het camerawerk, en ook de muziek zorgt voor veel sfeer, maar het wordt allemaal ietsje overdreven met steeds weer diezelfde soort warme muziek. Ook vond ik het plot wel geinig, maar het voelde allemaal iets te weinig samenhangend aan, en ik vond de acteerprestaties soms vrij matig. Bovendien is er opvallend veel nog "geleend" van Forrest Gump. Je zou de film een combinatie tussen Forrest Gump en een modern sprookje kunnen noemen. Lekker surrealistisch en schattig, sfeervol. Een echte Tim Burton dus eigenlijk, a la Edward Scissorhands. Maar dan zonder het echt duistere wat die film nog een beetje bevat.

Al met al een leuke film, maar een van de meest overschatte in mijn ogen. Ik vind dit geen top-250 materiaal, en daar staat hij zowel hier als op IMDB in.


avatar van LimaMambo

LimaMambo

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

hoe kan een fantasy film nou ongeloofwaardig overkomen??

kennen jullie het begrip 'fantasy' niet?

ik gaf de film 5 punten!

leuke film!


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

brabusRUS schreef:

Dit is denk ik de meest overgewaarde film die ik ooit gezien heb. Ik geef films niet zo vaak een erg laag cijfer, maar deze film verdient het zeker! Echt een vreselijk saaie film. Ook Ewan McGregor vond ik geen leuke acteur.

Wat had jij dan verwacht van deze film? Een film zoals Heat, zoals Scarface of Donnie Brasco? Heb jij het plot wel goed gelezen? Volgens mij niet, want dan had jij toch moeten weten dat de fantasy in deze film centraal staat en dat het verhaal in deze film met de realiteit niets maar dan ook helemaal niets te maken heeft.

Toch gewoon zonde van je tijd om naar een film te kijken die je bij voorbaat niet ligt.


avatar van Zuzuu

Zuzuu

  • 557 berichten
  • 757 stemmen

brabusRUS schreef:

Dit is denk ik de meest overgewaarde film die ik ooit gezien heb. Ik geef films niet zo vaak een erg laag cijfer, maar deze film verdient het zeker! Echt een vreselijk saaie film. Ook Ewan McGregor vond ik geen leuke acteur.

Als je van actie films houdt, dan is dit niet aan te raden.

Ik vond het persoonlijk een top film.


avatar van AC/DC

AC/DC

  • 420 berichten
  • 0 stemmen

Wat een geweldige film! Echt prachtig verhaal.

5,0*


avatar van s0njaa

s0njaa

  • 225 berichten
  • 580 stemmen

Zware tegenvaller.. De tv-gids die positief is over een film.. dat gebeurd niet vaak.. Tim Burton.. Ook meestal wel goed te doen.. Maar ik vond deze film echt TE.. in alle bedoelingen van het woord.. Het mag dan wel fantasy wezen.. Ik vond dit echt jammer..!

2


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

s0njaa schreef:
Zware tegenvaller.. De tv-gids die positief is over een film.. dat gebeurd niet vaak.. Tim Burton.. Ook meestal wel goed te doen.. Maar ik vond deze film echt TE.. in alle bedoelingen van het woord.. Het mag dan wel fantasy wezen.. Ik vond dit echt jammer..!

2


Het is geen fantasyfilm op zich. Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen de echte wereld en de verhalen van de vader. Wanneer het Te voor jou is, klopt het. Want het was een enorm grote fantast.


avatar van under/the/sea

under/the/sea

  • 176 berichten
  • 0 stemmen

wibro schreef:

Wat had jij dan verwacht van deze film? Een film zoals Heat, zoals Scarface of Donnie Brasco?

Dat hij het niet een goede film vindt, betekent nog niet dat hij een film als Heat, Scarface of Donnie Brasco verwachtte.


avatar van Dutch Ownage

Dutch Ownage

  • 173 berichten
  • 2628 stemmen

Prachtig sprookje in een prachtige tim burton sfeer. Dit keer alleen iets minder duister als normaal. Ik weet niet wat het met het einde was, want volgens mij was het niet zo speciaal. Maar toch vond ik het een zeer ontroerend einde waarbij ik moeite moest doen om geen traantje weg te pinken.


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

Dutch Ownage schreef:

Ik weet niet wat het met het einde was, want volgens mij was het niet zo speciaal.

Niet speciaal? Alles viel op z'n plek


avatar van Dutch Ownage

Dutch Ownage

  • 173 berichten
  • 2628 stemmen

deTuinman schreef:

(quote)

Niet speciaal? Alles viel op z'n plek

Je bedoelt dat hij erachter kwam dat zijn vader toch niet alleen maar onzin had verkondigt? Ja oké, dat kan. Maar dat verbaaste mij niet dat er dat ging gebeuren, het was net zoals alle grote producties waarbij op het einde het toch nog allemaal goed komt en alles koek en ei is. Toch vond ik dit einde veel ontroerender dan andere eindes van andere films terwijl er eigenlijk weinig tot niks van verschilt.


avatar van brabusRUS

brabusRUS

  • 1628 berichten
  • 2810 stemmen

wibro schreef:

(quote)

Wat had jij dan verwacht van deze film? Een film zoals Heat, zoals Scarface of Donnie Brasco? Heb jij het plot wel goed gelezen? Volgens mij niet, want dan had jij toch moeten weten dat de fantasy in deze film centraal staat en dat het verhaal in deze film met de realiteit niets maar dan ook helemaal niets te maken heeft.

Toch gewoon zonde van je tijd om naar een film te kijken die je bij voorbaat niet ligt.

Hoezo een film was Heat etc? Ik heb de plot van te voren niet gelezen, maar wist wel dat het een fantasy is. Heb laatst ook Stardust(2007) gezien. Ook een fantasy en die was best leuk. Er is niks mis met fantasy, alleen deze film viel bij mij gewoon niet.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

brabusRUS schreef:

(quote)

Hoezo een film was Heat etc? Ik heb de plot van te voren niet gelezen, maar wist wel dat het een fantasy is. Heb laatst ook Stardust(2007) gezien. Ook een fantasy en die was best leuk. Er is niks mis met fantasy, alleen deze film viel bij mij gewoon niet.

Kan gebeuren. Smaken verschillen. Ik bedoel er verder ook niks mee. Ik was alleen nogal verbaasd over jouw reaktie.


avatar van under/the/sea

under/the/sea

  • 176 berichten
  • 0 stemmen

Ik moest stiekem huilen tijdens het kijken


avatar van maerk

maerk

  • 4249 berichten
  • 2702 stemmen

Hoge verwachtingen voor Big Fish, alleen niet helemaal waargemaakt.

Ik had totaal iets anders van Burton verwacht. Het verhaal is leuk maar ik miste toch echt een klein beetje sfeer zoals je die bij Charlie and the Chocolate Factory en Sleepy Hollow wel had. Ook de humor vond ik niet bijzonder leuk. De cast is wel goed met uitzondering van Ewan McGregor. Ik vond hem niet in het plaatje passen.

3,5*

(Maar uiteindelijk weet de film je trouwens toch wel stevig te raken aan het einde).


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

brabusRUS schreef:

Heb laatst ook Stardust(2007) gezien. Ook een fantasy en die was best leuk.

Stardust en Big Fish zijn niet hetzelfde genre, danwel subgenre.

dat is hetzelfde als The Exorcist met Scream vergelijken.

Het blijft een in eerste instantie een drama.


avatar van Goldenskull

Goldenskull

  • 24398 berichten
  • 3094 stemmen

Lomp, flauw en sentimenteel, Burton dus.

Onvoorstelbaar eigenlijk dat ik liefst 9 Burton's gezien heb, al was het grootste deel voor ik bij MM kwam en ik geen idee had dat die rommel door hem gemaakt was. Alleen Mars Attacks! vond ik goed.

De humor is voor 80-90% buitengewoon flauw en voor een fantasy film is het allemaal vreselijk voorspelbaar. Ok, fantasy is niet bepaald een genre waar ik graag naar kijk en als Big Fish niet in de top 250 had gestaan, had ik um graag links laten liggen, maar ik kan het haast niet geloven dat zoveel mensen dit goed vinden.

Eigenlijk alle personages zijn irritant en matig uitgewerkt. Wederom een matige McGregor, na Trainspotting weinig tot niks meer gepresteerd. Ook de rest van de cast speelt zwak tot belabberd. De settings en het visuele plaatje zijn compleet oninteressant en dat Alabama accent is echt vreselijk.

Ik zie hier boven ook ergens Forrest Gump genoemd, laat ik daar nou ook aan hebben gedacht tijdens de film. Jammer, want die film haalt 0.5*.. dan weet je het al wel. Dat gewissel tussen verhalen en overgangen tussen scenes bevielen me ook niet, verder nog een erg banaal en voorspelbaar einde.

1.0*


avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

Burton sentimenteel? Ik zie de link niet.


avatar van Goldenskull

Goldenskull

  • 24398 berichten
  • 3094 stemmen

Heb je het einde van de film gemist?

Hij probeert in veel van zijn films, wat in Big Fish misschien nog wel het duidelijkst te zien is, drama te combineren met humor. Dit kan natuurlijk goed lopen, bij hem wordt het (in meer of mindere mate) sentimentele brei. Een gemiddeld sprookje komt er beter mee weg.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Goldenskull schreef:

Heb je het einde van de film gemist?

Hij probeert in veel van zijn films, wat in Big Fish misschien nog wel het duidelijkst te zien is, drama te combineren met humor. Dit kan natuurlijk goed lopen, bij hem wordt het (in meer of mindere mate) sentimentele brei. Een gemiddeld sprookje komt er beter mee weg.

Sentimentele brei heb ik ervaard ik bij veel films, maar absoluut niet bij "Big Fish", voor mij nog altijd de beste film van Tim Burton. Het einde vond ik zeer ontroerend. Schitterend!


avatar van The Last

The Last

  • 7169 berichten
  • 0 stemmen

Goldenskull schreef:

Heb je het einde van de film gemist?

Hij probeert in veel van zijn films, wat in Big Fish misschien nog wel het duidelijkst te zien is, drama te combineren met humor. Dit kan natuurlijk goed lopen, bij hem wordt het (in meer of mindere mate) sentimentele brei. Een gemiddeld sprookje komt er beter mee weg.

Maar dan nog, opmerkelijk dat je Burton opnoemt, is bij 9 van de 10 regisseurs zo.

M.i. is Burton absoluut geen (typische) regisseur die opvallend zware vormen van sentimentaliteit in zijn films stopt. Laat staan dmv drama met humor te combineren.

Dit is ongetwijfeld één van zijn meest sentimentele films, maar dat lijkt me meer dan logisch bij een redelijk brave fantasy-sprookjesachtige film. Net zoals dat het geval is bij Edward Scissorhands. Is gewoon de bedoeling.


avatar van Lad

Lad

  • 5700 berichten
  • 0 stemmen

Het einde van die film is prachtig! Gewoon een schitterend einde bij een schitterende film! Zelfs ik kreeg het toen moeilijker...


avatar van Goldenskull

Goldenskull

  • 24398 berichten
  • 3094 stemmen

The Last schreef:

(quote)

Maar dan nog, opmerkelijk dat je Burton opnoemt, is bij 9 van de 10 regisseurs zo.

M.i. is Burton absoluut geen (typische) regisseur die opvallend zware vormen van sentimentaliteit in zijn films stopt. Laat staan dmv drama met humor te combineren.

Dit is ongetwijfeld één van zijn meest sentimentele films, maar dat lijkt me meer dan logisch bij een redelijk brave fantasy-sprookjesachtige film. Net zoals dat het geval is bij Edward Scissorhands. Is gewoon de bedoeling.

Tja in combo met fantasy irriteer ik me er sneller aan. Burton is gewoon een regisseur die me totaal niet ligt, met name zijn brave fantasy-sprookjesachtige films


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Goldenskull schreef:

Heb je het einde van de film gemist?

Hij probeert in veel van zijn films, wat in Big Fish misschien nog wel het duidelijkst te zien is, drama te combineren met humor. Dit kan natuurlijk goed lopen, bij hem wordt het (in meer of mindere mate) sentimentele brei. Een gemiddeld sprookje komt er beter mee weg.

Ben het daar mee eens hoor. Ik vind het ook maar fantasieloze oversentimentele meuk. Kan er weinig mee.


avatar van tonnyhk

tonnyhk

  • 245 berichten
  • 348 stemmen

Thomas83 schreef:

Zeer vermakelijk en schattig filmpje, maar ik vind hem wel wat overschat. Natuurlijk is de film visueel een plaatje met de locaties, kleuren, het camerawerk, en ook de muziek zorgt voor veel sfeer, maar het wordt allemaal ietsje overdreven met steeds weer diezelfde soort warme muziek. Ook vond ik het plot wel geinig, maar het voelde allemaal iets te weinig samenhangend aan, en ik vond de acteerprestaties soms vrij matig. Bovendien is er opvallend veel nog "geleend" van Forrest Gump. Je zou de film een combinatie tussen Forrest Gump en een modern sprookje kunnen noemen. Lekker surrealistisch en schattig, sfeervol. Een echte Tim Burton dus eigenlijk, a la Edward Scissorhands. Maar dan zonder het echt duistere wat die film nog een beetje bevat.

Al met al een leuke film, maar een van de meest overschatte in mijn ogen. Ik vind dit geen top-250 materiaal, en daar staat hij zowel hier als op IMDB in.

Grappig dat je het vergelijkt met Forrest Gump. Ik vind het er ook wel wat van weg hebben. Alleen vind ik Forrest Gump echt een topfilm die mij meermalen ontroerde en waarom ik vaak echt moest lachen. Daarvan was in deze film nauwelijks sprake. Soms vond ik deze film tegen het randje aan zitten van irritatie. Maar al met al vind ik de film toch wel de moeite waard vanwege de mooie beelden en toch ook wel mooie en sterke momenten die er zeker ook in voorkwamen. Maar een top 250 film ? Nee zo goed vind ik het zeker niet.


avatar van Captain_Kuro

Captain_Kuro

  • 29 berichten
  • 103 stemmen

Waarom de film zo goed is? het komt door een sfeer denk ik waar je in moet geraken. Deze film die raakt je, mist je rakelings, of vliegt volledige mis.


avatar van Lad

Lad

  • 5700 berichten
  • 0 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

Ben het daar mee eens hoor. Ik vind het ook maar fantasieloze oversentimentele meuk. Kan er weinig mee.

Dan ligt het genre je gewoon helemaal niet.

Ik hou dus wel van dit genre en betere films erin bestaan tot dusver nog niet denk ik.