Heima (2007)

IJsland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Dean DeBlois

Heima, wat zoveel als thuis betekent, is een documentaire waarmee de IJslandse groep Sigur Rós een ode wil brengen aan haar geliefde land. De bandleden willen iets teruggeven aan het land waar ze zoveel aan te danken hebben. Dit doen ze o.a. door kleinschalige concerten te geven op niet alledaagse locaties, zoals in een verlaten visfabriek en een dorpshuis. Dean DeBlois volgt hen bij hun reis over het eiland.

avatar van John Milton
Als niet-fan van Sigur Rós (al kan ik er af en toe prima naar luisteren) snap ik die notering ook niet helemaal. Er zijn zulke geniale docu's, ik geloof niet dat deze op dat vlak nou echt heel veel te bieden heeft, voor mensen die minder met de muziek op hebben.

Goeie muziekdocumentaire waarin Sigur Rós wordt gevolgd tijdens een aantal gratis concerten in hun thuisland. Niet direct een concertregistratie daar het om meerdere concerten gaat en waarbij tussendoor de bandleden ook aan het woord komen. Ook wordt tijdens de nummers beelden getoond van het prachtige IJslandse landschap en de bevolking. Als je de muziek van Sigur Rós niet kunt waarderen, kun je deze film beter links laten liggen.

avatar van tbouwh
Als fan van Sigur Ros had ik deze muziekdocumentaire al een tijdje op de korrel. Ik ken weinig muziek die zich zo duidelijk identificeert met een land; de rust van de Ijslandse natuur laat zich weerspiegelen in de haast unheimliche, compleet onverstaanbare zang van Jonsi, terwijl de spaarzame instrumentale uitbarstingen (zoals op de afsluiter van het briljante Untitled-album) terug te voeren zijn op de stille slapers van dit prachtige land (de vulkanen, de geisers).

Toegegeven, puur als muziek-docu is dit een standaardproduct, waarin geen ruimte is voor grote verrassingen. Hier was dat voor mij echter ook niet zo nodig. De muziek is prachtig, de natuurbeelden maken het plaatje compleet (al is de montage niet altijd even geslaagd). Mooi te zien hoe deze band iets terugdoet voor de Ijslandse bevolking, en daar eigenlijk zelf nog het meest van geniet. De sterke performances on stage daargelaten vind ik Sigur Ros misschien wel op haar best als de band de natuur ingaat en in een akoestische setting een verstillend mooi nummer speelt.

De bandleden zijn down to earth en simpel; ze gaan zitten en beginnen te spelen. Maar ze voelen de muziek en begrijpen elkaar. Is dat niet precies hoe muziek mag (en misschien wel moet) zijn?

avatar van Henry Spencer
Reinbo schreef:
Tamme docu. Soort "Ontdek je plekje" in IJsland. En dat IJsland mooi is weet ik van mijn vakantie daar van vorig jaar. Dus dat was makkelijk scoren. Muziek was niet helemaal mijn din en vond de castraat zanger best vervelend. Begon het halverwege als een soort Mockumentairy te zien en toen werd het best geestig eigenlijk. Had met een meer absurdistische insteek veel meer in gezeten.

PS. Sigur Ros moet hun internet fanbase goed voor elkaar hebben, want dit hoort natuurlijk in de verste verte niet in de top 250 thuis..

O jawel!