Deddo Ribusu (2004)

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Hiroyuki Imaishi
met de stemmen van Kappei Yamaguchi, Takako Honda en Yuko Mizutani

Pandy en Retro ontwaken naakt op aarde. Ze kunnen zich niets herinneren van hun verleden. Ze besluiten vervolgens op een rooftocht te gaan. Als ze uiteindelijk zijn opgepakt worden ze naar de beruchte Dead Leaves-gevangenis gestuurd. Daar komen ze er achter dat de gevangenen worden gebruikt voor genetische experimenten. Om te overleven besluiten ze een poging tot ontsnappen te ondernemen.

avatar van Black Math
Wat is veel? Er wordt hier geloof ik niet veel meer of minder gesproken dan in de gemiddelde actiefilm.

avatar van Inland Rabbit
Gister herzien, blijft gestoord en geweldig, Heb er verder ook weinig over te zeggen. Kleurtjes!

Veel gepraat? Ja, al moet ik zeggen dat ik mezelf er gister op betrapte dat ik de helft van de tijd niet eens oplette wat er allemaal gezegd werd, echt belangrijk is het niet, leuk wel. Veel onzin.

Pirmais
Oke, bedankt allebei!

avatar van wibro
Inland Rabbit schreef:

Inderdaad een zeer gestoorde maar wel mooie animatiefilm, die ik nu voor de tweede keer bekeken heb maar nu wel op een 32 inch flatscreen scherm. Daar komt die ook het best tot zijn recht, zeker ook vanwege het prachtige kleurengebruik. Maar dan het verhaal; dat heeft een diepgang als van een roeiboot. Het beste is daarom deze film te bekijken zonder ondertiteling omdat je aan het niet begrijpen van het verhaal helemaal niets mist.

Zeer creatieve, snelle en overdonderende filmpje.

Er was een mooie afwisseling van humor en keiharde actie en andere creatieve weergaves.
Toch zakte de film naar het einde toe een beetje in. Het eindgevecht (climax) was niet zo over the top en overweldigend als dat je zou verwachten. Naar mijn mening werd het minder nadat de medegevangen allemaal dood waren. Deze medegevangen waren juist zo humoristisch en nuttig om over the top actie te creëren.

Verder is het gewoon een leuke, snelle, creatieve en keiharde film, die naar mijn mening een grandioos slotstuk mist om echt een pareltje te zijn.

Daarom hou ik het bij 3,5 sterren

Vrij uniek, over the top en bijzonder en dat is zeker wat waard. Lekker geschift, hoewel het gestoorde karakter me uiteindelijk mee (of juist tegen) viel. Het is een ontzettend drukke bedoening dat wel. En net als een adhd kind, ben je dat op een gegeven moment wel wat moe. Gelukkig dat de film kort is, het tempo hoog blijft en er genoeg te genieten valt, waardoor ik geen kans had het echt zat te raken. Vond het verhaaltje trouwens vrij eenvoudig en goed te volgen. Was een beetje bang voor een hoop ingewikkeld en onnavolgbaar gedoe. Visueel uitdagend (ook weer vooral anders dan wat ik al zag op gebied van anime), maar echt mooi vond ik het niet. Hoewel het wel echt een kleurenpracht is, wat ik misschien wel het beste vind aan de film. Samen met een aantal heel humoristische scenes waar ik hard om moest lachen.

Zeker bovengemiddeld de moeite waard. Anders, maar niet zo onderscheidend als ik had verwacht. Ik snap wel wat mensen hier gaaf aan vinden, hoewel ik sommige lofbetuigingen uiteindelijk nogal overdreven vind. Wel leuk een keer gezien te hebben. 3,5 sterren.

avatar van DwarreI
In de herkansing alsnog helemaal afgekeken. Bood jammergenoeg vooral meer van hetzelfde. Het is een snelle, veelkleurige en aardig geflipte trip die het ondanks al haar bombast voor elkaar weet te krijgen om na verloop van tijd 'saai' te worden. Ik was er op voorbereid om weggeblazen te worden, maar dat gebeurde ondanks alle drukte helaas niet.

avatar van maxo922
Als sommige scenes rustiger en nog iets dieper hadden verlopen (verhaaltje met de mieren en de rups bv die mooie shots en editing bevat) had ik iets meer binding met de film, het concept, en de personages gevoeld denk ik zo. Nu is het slechts een vermakelijke, retesnelle en trippy ervaring. Zou graag deze film heel geweldig willen vinden zoals Onderhond en bv Black Math, maar het lukt helaas niet. Ook al gisteren geprobeerd met Trava Fist Planet, maar op de een of andere manier zijn de films net niet indrukwekkend genoeg naar mijn zin.

Neemt niet weg dat ik eerlijkgezegd wel een paar keer écht dubbel heb gelegen van het lachen. De humor is ad rem en supervloeiend, en een prachtige sfeerversterker. De sfeer is sowieso prettig, en tilt de film naar een toch zeker geen laag niveau.

Niet geweldig helaas voor mij, wel gewoon erg leuk.

Dikke * 3,5

avatar van jumpstylemovie
Gigantisch bijzonder is het niet maar de chaotische animatie en de droge humor maken het zeker wel leuk. Hij duurt ook niet zo lang dus je kan hem zo opzetten wanneer je er weer een keer zin in krijgt.

avatar van mjk87
Best grappig eens te zien. Een volstrekt over the top filmpje, waarin verhaal en logica niet van belang is, maar wel de look en de drukte. Ondersteund door een lekkere score en goede sound design is het vooral heel druk, chaotisch, vol kleuren die altijd lijken te vloeken en zo veel boem boem dat Michael Bay er nog van kan leren. De klassieke muziek die langskwam is opvallend maar past wel prima, zeker op de manier hoe het is uitgevoerd. De film vind ik niet lelijk overigens, al is het mijn stijl niet, maar ook zeker niet mooi. Zeker voor een speelfilm is dit geen heel prettige stijl. En al is de film nog geen 50 minuten, het duurt allemaal wel te lang om de hele speelduur de aandacht vast te houden. Ook is de humor soms wat puberaal. 3,0*.

avatar van Insignificance
Totale waanzin. Bijna ongekend wat je hier in ca. drie kwartier op je krijgt afgevuurd. Een visueel spektakel met de meest uitzinnige taferelen in een bizar hoog tempo. Van het soort waarbij je slechts ademloos kunt toekijken en niet teveel met de ogen wilt knipperen.

Want voordat je het weet, mis je iets. Ik had al moeite genoeg om de ondertiteling mee te krijgen. Niet dat het verhaaltje verder zo belangrijk is. Dat doet al met al vooral dienst om zoveel mogelijk doldwaze en ook onbeschaamde capriolen op het beeld te toveren.

Dat wil dan wel eens plat zijn, maar tijd om daar bij stil te staan, is er niet. Elk shot zit boordevol details, de meest waanzinnige schepsels passeren de revue, de actie is tomeloos en het heeft nog eens allerlei visuele fratsen die ragfijn aan elkaar worden geregen.

Met name de split screens zijn geweldig. Abolsute meerwaarde. De muziek geeft nog een extra snok aan de gekte en zo raast het maar door. Ik heb me kapot gelachen om dat 'mecha' duel. Enkel tijdens de climax dat het iets aan kracht inboet. Verder wervelend.

avatar van SanderPuntCom
Ik kan die lovende kritieken zeker begrijpen!

Het goede sound design viel me steeds op en dat is zeker één van de onderdelen waarin deze Japanse Anime zich onderscheidt. Een ander onderdeel is natuurlijk de animatie zelf die door velen de hemel wordt ingeprezen, maar echt niet mijn ding is. Voor mij is het net te vlak, ik zie het liever met meer diepgang. Al waren die kogels, vele explosieven en slow-motion's in combinatie met het gave sound design, bij momenten wel vet! Het 3de is de snelle montage, waar ik niks slechts over kan zeggen en me zeker kon bekoren.

Maar het duurt wat te lang, het kan me niet de volledige film (55 minuten) boeien.. een pauze zal voor sommigen wel wonderen verrichten, ook al zou dat niet mogen. Ook een afknapper wat mij betreft, maar dat is maar een klein puntje van kritiek, is de humor die hier wordt ingegooid die voor mij over het algemeen, op een paar momentjes na, niet werkt.

avatar van Donkerwoud
Style over substance, maar wat een ongelofelijk creatieve en prettige stijl. Dit is een hallucinante achtbaanrit waarbij de meest idiote beelden op het scherm voorbij komen.

avatar van horizons
Trippy. Over the top. Interessant om een keer gezien te hebben, dat zeker, maar daar blijft het dan ook bij. Soundtrack was wel goed te noemen.

avatar van goongumpa
Was ik de enige die de muziek wat vond achterblijven tegenover alle andere '100%-TO-THE-MAX'-ideeën? Nogal een teleurstelling, en ik denk dat daar de sleutel lag om hier iets iconisch van te maken. Want van talent en attitude puilt deze film uit.

avatar van Antonev
Wat een achtbaan van geluid en kleur zeg! Met de bas een paar streepjes hoger word je compleet weggeblazen. Enige concentratie is wel vereist wil je het verhaal een beetje volgen, ik had soms nogal wat moeite om de ondertiteling bij te houden.

avatar van John Milton
Zo, dat was irritant.

Onderhond schreef:
Typisch love it or hate it werkje dus, waarbij ik duidelijk tot de eerste categorie behoor

Ik dacht laat ik toch eens die nummer drie uit je animatie toplijst bekijken. En het zal geen verrassing zijn denk ik, maar f*ck wat hoor ík bij de tweede categorie. Ik apprecieer de overgave van de makers, going all in, maar het resultaat kan verder op geen enkel vlak enthousiasme bij mij teweeg brengen.

Nooit meer