• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.145 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.194 acteurs
  • 199.045 gebruikers
  • 9.373.656 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Naar aanleiding van mijn herziening van GitS gisteren ook maar eens Patlabor 2 herzien. Best apart, GitS heb ik inmiddels volgens eigen telling 7x gezien, terwijl dit pas de tweede kijkbeurt van Patlabor 2 is, terwijl het ook zo'n ontzettend sterke film is. Ik heb me altijd wel afgevraagd waarom je Patlabor 2 verkoos boven GitS, dus fijn dat je er hier wat over schrijft.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

005. Tenshi no Tamago [Angel's Egg]

Mamoru Oshii - 71 mins - 1985

http://www.onderhond.com/animation-100/005.png

De makkelijkste weg richting mythische film is om als regisseur een unieke film te maken en die film dan vervolgens bijna nergens uit te brengen. 32 jaar na datum is Tenshi no Tamago nog steeds niet officieel te vinden met niet-Japanse subs. De eerste keer dat ik de film keek was op een laptopje (enige regio-vrije DVD speler in de buurt) met een uitgeprint script ernaast. Gelukkig zit er niet al te veel dialoog in, want met een printje of twee kom je er al. Wat wél bestaat is een Hong Kong bootleg, maar da's gewoon de fansub illegaal op DVD uitgebracht. Die kan je dan maar beter downloaden wat mij betreft. In ieder geval een wervelende animatie, maar wel eentje voor de arthouse liefhebber. Want de film is erg abstract en zit vol symboliek, het soort waar de regisseur zelf ook niet alle antwoorden heeft. Gevoelscinema dus, die worstelt met geloof en filosofie én veel baat heeft bij de enorm gave stijl van Yoshitaka Amano (bona fide kunstenaar, maar ook oa art designer van Final Fantasy). Je moet er wat moeite voor over hebben om deze te zien, maar dan heb je ook wat.

MovieMeter | Onderhond

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

004. Genius Party Beyond

Various - 81 mins - 2008

http://www.onderhond.com/animation-100/004.png

Het eerste deel van deze omnibus is eerder al voorbijgekomen, maar het tweede deel vind ik nog een stukje kwalitatiever. Niet zozeer de eerste short, die is zeker niet slecht maar eigenlijk nogal mak in vergelijking met de rest (al is dat ook wel een taaie vergelijking). Wat er daarna volgt is een opeenvolging van filmpjes die de titel van de omnibus waardig zijn. Moondrive is een gave combinatie van artistiek en vulgair, Wanwa ziet eruit alsof één of andere wonderbaby zijn leefwereld op een vel papier heeft gekwakt. Twee zeer unieke filmpjes die het niveau enorm de hoogte in gooien. Tojin Kit is dan weer een verder uitgewerkte versie van een kortfilm uit een eerdere 4°C omnibus, absoluut de moeite maar eigenlijk een opwarmertje voor het moment supreme. De omnibus eindigt met Koji Morimoto's Dimension Bomb, waarin Morimoto nog maar eens toont dat hij lichtjaren voorloopt op de rest. De stijl is bekend terrein voor wie wel eens een Morimoto short gezien heeft, maar de uitwerking is ongeëvenaard. 't Is jammer dat hij nooit wat langere films maakt.

MovieMeter | Onderhond

003. Dead Leaves

Hiroyuki Imaishi - 55 mins - 2004

http://www.onderhond.com/animation-100/003.png

Er is ondertussen al wat gekkigheid gepasseerd. Films als Mind Game, Redline en Hells zijn geweldige opties als het iets gestoorder mag, maar er is wat mij betreft geen enkele zo out there als Dead Leaves. Een razend tempo, een bewust verwaarloosd verhaal (letterlijke dialoog zelfs), een erg typisch visueel stijltje en dat alles erg sterk geanimeerd. De virtuele camera heeft het hier erg hard te verduren, met als hoogtepunt waarschijnlijk enkele split screens. In live action een redelijk eenvoudig stijlmiddel, maar in een animatiefilm niet zo evident. Het is ook niet voor niks dat je die zelden tegenkomt. De humor (erg puberaal) moet je wel een beetje liggen en wie niet zo van het weirde of hyperactieve houdt kan deze gewoon links laten liggen, want Dead Leaves is zo erg gefocused op wat het wél wil zijn dat de rest amper aandacht krijgt. Typisch love it or hate it werkje dus, waarbij ik duidelijk tot de eerste categorie behoor.

MovieMeter | Onderhond

002. Umfeld

Scott Pagano - 56 mins - 2007

http://www.onderhond.com/animation-100/002.png

Umfeld is misschien niet het eerste wat in mensen opkomt als ze aan animatie denken, maar deze film hoort natuurlijk wel gewoon in de lijst thuis. Een geweldig gevecht tussen beeld en geluid dat 60 minuten aanhoudt. Umfeld is opgezet door Jochem Paap (DJ/producer Speedy J) en werd vormgegeven door Scott Pagano. De twee lieten zich constant door elkaar inspirerend, waaruit uiteindelijk het finale resultaat gegroeid is. Het is een volledig abstracte trip weggelegd voor mensen die wat hebben met electronische muziek. Het is een soort van opgefokte Gantz Graf (Autechre), niet geheel perfect (jammer van de hoofdstukken) maar wel volledig uniek en eigenlijk een perfecte basis voor meer van dit soort films. Jammer genoeg bleef het bij deze enkeling. Redelijk niche, vooral omdat de filmwereld nog steeds niet geheel klaar is voor dit soort soundtracks, maar voor de liefhebber wel om van te smullen.

MovieMeter | Onderhond

001. Kôkaku Kidôtai 2: Inosensu [Innocence]

Mamoru Oshii - 99 mins - 2004

http://www.onderhond.com/animation-100/001.png

Verwachtingen zijn vaak desastreus voor films, zeker wanneer het sequels betreft. En Innocence had het ook echt wel zwaar. Opvolger van een landmark film als Ghost in the Shell, uitgebracht in het énorm sterke anime jaar 2004 met het toenmalige hoogste anime budget ooit, ik die op het verloren gegane Production I.G webforum zat en de progressie toen stap voor stap kon volgen en dan nog eens het eindeloze wachten tot de film hier daadwerkelijk in de bioscoop kwam (toen gebeurde dat nog af en toe). Als je als film tegen die verwachtingen kan opboksen én ze nog kan overtreffen, dan ben je het voor mij wel waard om deze lijst af te sluiten. Nog meer dan bij de eerste film gaat Oshii hier z'n eigen weg. Nog meer speelt hij met vorm (zowel in beeld als geluid en dialoog). Het resultaat vond ik werkelijk verbluffend. Kawai en Oshii maken er samen weer een compleet spektakel van, anders dan de eerste film, maar met nét genoeg binding om het een waardige sequel te maken. Sanders kan er wat van opsteken.

MovieMeter | Onderhond

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

En dat was de lijst alweer!

Toch altijd fijn om te zien dat mensen lekker braaf meevolgen met de aftelling, terwijl de halve lijst (1-42) gewoon af te leiden valt uit m'n persoonlijke toplijst Verder altijd wel een heel gedoe om in elkaar te knutselen, het zal dus wel weer even duren vooraleer ik aan een nieuwe lijst begin. In ieder geval iedereen bedankt om te volgen, altijd leuk om te zien dat mensen er wat aan hebben.

Verder ook nog John Milton bedanken voor het bijhouden van de lijst op ICM, toch altijd leuk om daar ook een weerslag te hebben: Onderhond's Top 100 Animated Films @ ICM

En als afsluiter, de hele lijst nog gevangen in één beeld:

Onderhond's Top 100 Animated Films (JPG, 7MB)

Onderhond's Top 100 Animated Films (PNG, 53MB)

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Van de top 5 heb ik enkel Innocence gezien. Inderdaad een topfilm. Geen idee of de andere 4 titels mij zullen liggen. Toch maar eens opzoeken.

Fijn lijstje, Onderhond!

horizons

• 5688 berichten
  • 2406 stemmen

5, 3 en 1 gezien.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Alle films van OH's top 10 gezien en mijn waarderingen liegen er niet om:

10. (5,0*) Mary and Max (2009)

09. (4,5*) Tekkon Kinkurîto (2006)

08. (4,0*) Jin-Rô (1999)

07. (5,0*) Redline (2009)

06. (3,0*) Kidô Keisatsu Patorebâ: The Movie 2 (1993)

05. (5,0*) Tenshi no Tamago (1985)

04. (4,5*) Genius Party Beyond (2008)

03. (4,0*) Dead Leaves (2004)

02. (3,5*) Umfeld (2007)

01. (5,0*) Innocence (2004)

Dien er wel bij te vermelden dat ik deze films ooit ben gaan bekijken juist vanwege de hoge waarderingen van Onderhond.

Oh ja, nog even mijn animatie top 10:

01. Tenshi no Tamago (1985)

02. Innocence (2004) (I)

03. Byôsoku 5 Senchimêtoru (2007)

04. Papurika (2006)

05. Redline (2009)

06. Mary and Max (2009)

07. Cossette no Shôzô (2004)

08. Genius Party Beyond (2008)

09. Memorîzu (1995)

10. Mind Game (2004)

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

wibro schreef:

07. Cossette no Shôzô (2004)

Die zat er bij mij niet in vanwege OAV. Zelfde reden waarom Yukikaze, Karas en FLCL de lijst niet gehaald hebben

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

En daarmee is de lijst volledig, en bijgewerkt op ICM, zie OH's link hierboven.

Ik heb uiteindelijk van de top 10 alleen nummer 10 gezien, een weinig eervolle score. Hierdoor haal ik exact de 30 checks.

Bij mij zouden er toch zeker enkele Pixars en een verdwaalde Disney tussen staan, maar daar zijn inderdaad al genoeg lijstjes van, daarom is dit juist waardevol. Al mis ik niet geheel verrassend vele hoogtepunten die iets meer aansluiten bij mijn persoonlijke smaak. Ik ga er zeker (selectief) wat fijne tips uitpakken, en een aantal titels vermoedelijk ook nog iets bewuster vermijden

Titels die ik er zelf zeker in zou hebben gezet:

- Persepolis

- It's Such A Beautiful Day

- La Tortue Rouge

- Die Abenteuer des Prinzen Achmed

- World of Tomorrow

- Song of the Sea (en evt The Secret of Kells )

- Watership Down

En last but not least, mijn eeuwige liefde: The Lion King. I just can't help myself...

Onderhond, bedankt voor de mooie presentatie en je originele keuzes.

SergioMalick

• 1232 berichten
  • 1833 stemmen

Bedankt Onderhond! Ondanks dat ik slechts 20 van de 100 films heb gezien, ben ik toch elke dag wel even komen spieken. De Miyazaki's staan overigens in de goede volgorde!

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Toplijst!

Wel jammer dat je FLCL niet hebt meegenomen, is toch wel een van mijn favorietjes.

En gek genoeg had ik Umfeld helemaal over het hoofd gezien als animatiefilm.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Als ik het goed heb geteld zag ik er 43. Wat heel netjes is.

Genius Party Beyond, Redline, Perfect Blue, Renaissance, Memories, Genius Party, Strings, Minuscule, Metropia, Paprika, The Dog of Flanders en Blood: The Last Vampire heb ik nog op DVD / BR liggen.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Thanks voor deze lijst Onderhond! Heb er 70 gezien, niet slecht. The Dog of Flanders staat al jaren bovenaan m'n lijstje, maar die kan ik echt nergens vinden . Verder stond Kizumonogatari nog helemaal niet op de radar, bij deze dus wel. Er is een paar films waar ik weinig van verwacht of nooit zin in heb (Appleseed bv). Regelmatig ook aan Kino no Tabi (2003) moeten denken bij deze lijst, ook al is het geen film of course. Wel extra zin om die nog eens te kijken binnenkort.

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

Bedankt voor de moeite en inzet Onderhond. Het is een knappe, eigenzinnige lijst geworden. Ik kom zelf uit op 24 geziene titels.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Bedankt voor de mooi vormgegeven lijst, Onderhond! Ik vind mezelf totaal geen animatieliefhebber, maar kom uiteindelijk toch op 38 checks, die ik over het algemeen allemaal met dikke voldoendes waardeer. Ik zal dus wat vaker wat (uit deze lijst) opzetten!

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Mooie lijst en genoeg nog voor mij om te ontdekken. Uiteindelijk 57 van de 100 films gezien, dus ik ben nog wel even zoet. Wat ik heb gezien ben ik voor het grootste gedeelte op het spoor gekomen door je reviews waarvoor ik je erg dankbaar ben.

Animosh

• 4665 berichten
  • 538 stemmen

Onderhond schreef:

Wel met de kanttekening dat ik de gerelateerde series die voor deze film [Kizumonogatari] kwamen nooit gezien heb, dus geen idee hoeveel van de originaliteit hier geleend is uit eerder bronmateriaal.

Wat betreft sfeer en stijl is de film duidelijk een verlengstuk van de serie - en wat betreft plot uiteraard ook (als je de serie kent is het een stuk minder onnavolgbaar). Maar de films hebben meer budget, waardoor de animatie veel meer detail heeft. En waar de serie zich vooral op eindeloze dialogen richt nemen de films meer tijd om sfeer neer te zetten met scènes waarin weinig wordt gesproken (zoals de opening). Ik vind de serie persoonlijk ook wel de moeite waard (het plot is mijns inziens van een hoger niveau - in ieder geval in het begin van de serie: later begint het een beetje in herhaling te vallen / verliest het haar frisheid - en de foute humor is minstens memorabel), maar verwacht dus geen animatie op hetzelfde niveau als de films.

Anyway, bedankt voor de lijst! De films op de hoogste posities (zeker 0-25) heb ik vrijwel allemaal al gezien, maar uit de rest van de lijst heb ik nog best een aantal tips op kunnen doen.

Dopke

• 695 berichten
  • 8973 stemmen

94 vd 100. Leuk, aangezien ik verwacht had op een 100/100 uit te komen. Miss Hokusai staat al een tijdje klaar, Nyócker! heb ik ooit in Hongarije gekocht maar dacht dat het niet veel zou zijn, maar ga het nu snel een kans geven en voor Amazing Lives of the Fast Food Grifters wacht ik al een kleine tien jaar op fatsoenlijke subs. De overige drie die ik niet gezieb heb (Minuscule, Chasseurs de dragons, Blanche Neige, la suite) kende ik nog niet of heb ik bewust genegeerd omdat het me niet veel soeps leek, maar ga ik nu zeker kijken.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Dank je voor de lijst en het vele werk (respect voor dat en voor de hobby, en de vele reviews en het delen van je meningen die ik graag lees wanneer ik een film gezien heb die jij ook zag), 2/100 gezien. Ja, Ghibli zal me zeker liggen, en hoe het met het harde werk zal opschieten, blijft voorlopig een raadsel. Voor mijn top 10 kan je in het topic terecht dat ik even ga bumpen

EW101

• 1256 berichten
  • 2284 stemmen

Bedankt voor de mooie lijst. Het is ook mooi bij elkaar gevoegd.

Het zal een tijd duren voordat ik alles gezien heb. Maar in ieder geval:

Dead Leaves: 4*

Ghost in the Shell 4.5*

Grave of Fireflies 4.5*

My Neighbour the Yamadas-de dvd ligt nog op de kast.

Tale of Princess Kaguya 4*

The Girl who leapt through Time 3.5*

Wind Rises 4.5*

Ponyo 3.5*

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Ik wil volgende week een Top 100 van muziek brengen. Films over muziek, muziekdocumentaires, musicals, concertfilms, ... Musicals zijn bij velen 'love it or hate it' en bij veel films of documentaires over muziek wordt het oordeel van de film nog meer bepaald door de smaak van muziek dan de kwaliteit van de film zelf. Maar er zijn vele muzikale filmklassiekers en hopelijk ontdekt men zo mooie dingen.

Nog even zoeken naar materiaal voor de presentatie, de lijst is al klaar.

SergioMalick

• 1232 berichten
  • 1833 stemmen

Goed idee Film Pegasus! Ik ben vooral benieuwd welke muziekdocumentaires en concertfilms je in je lijst zal opnemen.

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Ben nog wel op zoek naar een praktische manier om wat met foto's of zo te kunnen werken. Heb nog wel een weekje tijd.

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Ik ben klaar met mijn lijstje. Vrijdagavond doe ik alvast de aftrap. Het is wat handiger met het weekend.

Als voorproefje geef ik vandaag en morgen alvast 10 titels die het niet hebben gehaald. Als opwarming, of misschien net als geruststelling.

Deze muziekfilms hebben het alvast niet gehaald:

Moulin Rouge!: nooit een fan van Baz Luhrmann geweest. La la Land: veel gehoord: 'ik hou niet van musicals, maar dit is wel goed'. Ik hou zelf van musicals en ben toch wel teleurgesteld in het gebrek aan creativiteit. Moonwalker en Fantasia omdat ze eerder knip en plakwerk zijn en dus ook mindere momenten. Tommy, Dirty Dancing en Saturday Night Fever hebben hun tijd wat gehad. Annie en Happy Feet zijn leuk voor kinderen, maar niet sterk genoeg. En Jailhouse Rock, één van de betere Elvisfilms heeft het net niet gehaald. Zegt vooral wat over de rest van Elvis' films.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Nou moet je wel met wat goeds komen hoor.

Een top 100 muziekfilms aftrappen met geen Baz Luhrmann en geen La La Land, schept wel verwachtingen....

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Film Pegasus leuk, ga ik volgen! Ook hier een geliefd 'genre', al is het verschil tussen docu en musical vaak natuurlijk groot genoeg. Zoals JM zegt, als La La Land en Moulin Rouge (twee favorieten) het niet halen ben ik benieuwd waar je allemaal mee komt (en wat op de lijst kan)

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Kan me goed vinden in de keuze van FP, Moulin Rouge!, La La Land en Happy Feet komen bij mij niet verder dan de 2,5*.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Ik verwacht toch wel die schitterende muziekdocu over de "Pratende Hoofden" van de gisteren overleden Jonathan Demme in de top 100.

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Mijn senses werken al overuren.

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Ik heb zeker genoeg films gezien voor een top 100. De laagste film in het lijstje is 3,5*. Goed genoeg om iemand die film aan te raden dus.

• 31148 berichten
  • 5448 stemmen

Zoals beloofd nog eens 10 muziekfilms die het niet gehaald hebben.

Grootmeesters Michael Jackson en Prince maken mooie muziek, maar This is it, The Wiz en Purple Rain hebben dan wel boeiende muziek, als film is het niet bepaald sterk. The Rose over Janis Joplin haalde de lijst ook niet. Boeiend, maar niet goed genoeg. Pitch perfect mikt vooral op flauwe humor ipv muziek. Grease, Mamma Mia en Sister Act missen de nodige charme en zijn mij te geforceerd (zelfs voor een musical). En ook klassiekers Jesus Christ Superstar en Cabaret hadden te veel concurrentie om in de lijst te mogen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.