- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Nooit de moeite genomen Oshii's film Tachiguishi Retsuden (2006) te bekijken wat aan niets anders kan liggen dan aan de zeer negatieve kritieken.

Als je Memories of Matsuko al knotsgek noemt, hoe moet je Oshii’s half-geanimeerde film dan noemen?? Alles is hier dubbelknotsgek, maar Oshii beheerst de techniek om het dubbelknotsgekke te verkopen in een soort documentaire. Een collage van verschillende media. Het werkt en je kijkt het met een continue glimlach en het idee 'wtf'?! De DVD heeft overigens alleen Franse subs - iets sjiekers is er nog niet. En ik vind dit een van de mooiste posters. Hoewel niet vergelijkbaar in stijl en inhoud is dat verwarrende, volledig stuurloze maar o zo fascinerende wel een beetje te vergelijken met een film als Aquele Querido Mês de Agosto (2008).
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Mooie update.
Deze Oshii helaas nog steeds niet gezien, maar Totoro is een persoonlijk favorietje, 5 Centimeters is prachtig en Godkiller is gaaf en vrij uniek. Enkel Short Piece vond ik wat te wisselvallig.
Overigens, nog even hierop terugkomend:
Absoluut voer voor de stop-motion en Wes Anderson fans. Wat mij betreft mag hij nog een keer zo'n poging wagen.
Daar is hij al mee bezig. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Toch al 33 films gezien. Niet slecht! En dus nog wat ruimte voor tips. 
John Milton
-
- 24225 berichten
- 13388 stemmen
Totoro had bij mij een beetje Ponyo syndroom: (wellicht te snel, denk ik nu achteraf) neergesabeld als een werkje voor de kleintjes en met een zeventje opzij geschoven. Ik beloof bij deze plechtig jullie tere hartjes te verblijden met een herkijk op zijn tijd, om te kijken of ik inderdaad te makkelijk ben geweest.
Byôsoku 5 Senchimêtoru (2007) vond ik schitterend, bij vlagen zelfs adembenemend, tot het wanstaltige j-pop liedje aan het einde er een volle ster aftrok. Desondanks, zeer de moeite. Short Peace en Godkiller gaan op de 'waslijst'. Ik denk niet dat JM klaar is voor Tachiguishi retsuden.
27 checks van de 85 nu, waarmee het nu al een fijne lijst is wat mij betreft, al is de focus wellicht wat neigend naar een 'bepaald segment' van de animatiewereld. Maar ja, daar is het een persoonlijke lijst voor natuurlijk.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Toch nog even benadrukken dat Tachiguishi Retsuden NIET beschikbaar is met Engelse subs. Er is wel een autotranslated versie, maar er zit zoveel dialog in die film en het gaat zo snel dat daar echt geen choco van te maken is.
Je doet jezelf en de film er echt geen plezier mee om er zo doorheen te moeten. Enkel wie over een relatief niveau Frans beschikt zou ik de film aanraden 
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Tot nu toe 47 films gezien. Naarmate de lijst richting 1 gaat merk ik dat ik er meer van gezien heb. Maar nog genoeg niet gezien, dus ik kan nog wel even voort.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
015. Kizumonogatari: I Tekketsu-hen
Akiyuki Shinbo & Tatsuya Oishi - 64 mins - 2016
http://www.onderhond.com/animation-100/015.png
Deel 1 van het drietal staat een stuk hoger dan deel 2. Dat heeft er dan vooral mee te maken dat alles in deze eerste film nog écht origineel was, daar waar deel 2 toch vooral veel recyclede. Wel met de kanttekening dat ik de gerelateerde series die voor deze film kwamen nooit gezien heb, dus geen idee hoeveel van de originaliteit hier geleend is uit eerder bronmateriaal. Kizumonogatari valt nog het best te vergelijken met FLCL, qua aanpak dan, niet zozeer qua plot. Het is onverbloemde anime, laat zich niet aan één bepaalde visuele stijl vastpinnen, is compleet gestoord maar wel steeds technisch knap uitgevoerd. Een redelijk onnavolgbaar gebeuren, maar daar ligt juist de kracht van deze film. Al zou ik dit toch vooral aanraden aan mensen die al wat anime achter de kiezen hebben, kwestie van toch een beetje houvast te hebben.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
014. Kôkaku Kidôtai [Ghost in the Shell]
Mamoru Oshii - 83 mins - 1995
http://www.onderhond.com/animation-100/014.png
Waarschijnlijk de film die ik al het meest gezien heb (zowel animatie als live action). Ook de film die samen met Akira en Spirited Away op de shortlist van meest belangrijke en invloedrijke animes staat. En de film die de laatste jaren wat meer aan gewicht heeft gewonnen en wat serieuzer genomen wordt als "echte" film. Volledig terecht wat mij betreft. 't Is zeker niet m'n favoriete Oshii, maar wat hij hier deed met het bronmateriaal is fantastisch. De actiescenes zijn grandioos, maar het zijn toch vooral de rustigere momenten tussendoor die indruk maakten. Vooral dan de stadscene halverwege. Ook het einde is in dat opzicht best uniek. De laatste actiescene is eens niet de climax van de film, in de plaats daarvan een stevige dialoog die het concept achter de film nog even wat extra lading meegeeft. Daarnaast ook zeker het werk van Kawai niet vergeten, want zonder zijn soundtrack zou het nooit dezelfde film geweest zijn. Landmark die je gewoon een keertje gezien moet hebben.
013. Heruzu Enjueruzu [Hells]
Yoshiki Yamakawa - 117 mins - 2008
http://www.onderhond.com/animation-100/013.png
Apart verhaal, deze Heruzu Enjueruzu. Gemaakt in 2008 maar werd pas uitgebracht in 2015. Nu zijn er genoeg redenen waarom een film als deze op de plank zou blijven liggen, niet in het minst omdat het geen makkelijke film om te marketen is. Qua animatieniveau geen enkel probleem, maar de vreemde tekenstijl, de weirde personages en het onnavolgbare plot maken van dit filmpje een best taaie brok voor wie niet in het rechtstreekse vaarwater ligt. Daar staat tegenover dat wie wél binnen de doelgroep valt een geweldig gestoord, experimenteel werkje te stekken heeft. Wie films als Dead Leaves of een serie als Kill La Kill wel kan waarderen, gewoon proberen. Kans is dat het nog altijd tegenvalt, maar doet het dat niet heb je iets unieks en memorabels vast.
012. Hotaru no Haka [Grave of the Fireflies]
Isao Takahata - 89 mins - 1988
http://www.onderhond.com/animation-100/012.png
Miyazaki is ondertussen al even verdwenen uit de lijst, Takahata nog niet. De reden waarom ik hem hoger inschat dat Miya is onder andere deze film. Tussen de bekendere landmarks wordt hij nogal eens vergeten, maar het is wél de film die mensen als Roger Ebert omkregen wanneer het over Japanse animatie ging. Verder ook een film waarbij de beleving nogal eens durft verschillen. Sommigen vinden de film te sentimenteel en zoetsappig, anderen omschrijven hem eerder als overdreven kritisch en best hard. De waarheid ligt allicht een beetje in het midden, punt blijft wel dat deze een aantal magistrale en memorabele scenes kent en qua animatie bijzonder krachtig is. Kleine gebaren en houdingen die personages zoveel meer diepte meegeven. Niet te missen film, zelfs al heb je verder niet zoveel met Japanse animatie.
011. Hôhokekyo Tonari no Yamada-kun [My Neighbors the Yamadas] Isao Takahata - 104 mins - 1999
http://www.onderhond.com/animation-100/011.png
En om dan meteen nog even Takahata af te werken, mijn favoriete film van de beste man. De eerste volledig CG anime, grappig genoeg zou je het er niet aan afzien. En net daarom zo geweldig, het is weinigen gegeven om iets geheel nieuws van de eerste keer tot in de puntjes afgewerkt te brengen. Prachtige tekenstijl en ditto animatie. Verder erg sketchmatig, maar de film speelt net met die opzet. Ook niet zo héél verwonderlijk als je weet dat het bronmateriaal een 4-panel krantencomic is. Erg grappige fragmenten, leuke en herkenbare situaties, wat leuke tegeltjeswijsheid in de vorm van Basho quotes tussendoor en een gezinnetje dat bijblijft, lang nadat de film afgelopen is.
John Milton
-
- 24225 berichten
- 13388 stemmen
Mijn vuurvliegjes, net buiten de top tien. So close 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Jammer dat Hotaru no Haka net niet in de top 10 zit. Gelukkig wel hoog in het lijstje. Blijft de beste oorlogsfilm (en animatiefilm) wat mij betreft.
tbouwh
-
- 5810 berichten
- 5402 stemmen
Ik verwacht dan nu Innocence in de top-10
vond die zelf nog een stuk beter dan het origineel uit '95, en kan me haast niet voorstellen dat 'ie de top 100 misloopt...
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Dat filmpje Kizumonogatari: I Tekketsu-hen lijkt me zeer de moeite waard om te bekijken, maar hoe kom ik daaraan?
011 Hôhokekyo Tonari no Yamada-kun en vooral 012 Hotaru no Haka zijn absoluut niet mijn ding. 014 Kôkaku Kidôtai is uiteraard een prima filmpje dat het wel moet afleggen tegen zijn vervolg uit 2004.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Totoro had bij mij een beetje Ponyo syndroom: (wellicht te snel, denk ik nu achteraf)
Hotaru no Haka kreeg na de eerste kijkbeurt direct de 5* van mij, brok in de keel. Het verhaal blijft indruk maken.
De teller staat inmiddels op 21 checks.
John Milton
-
- 24225 berichten
- 13388 stemmen
Volgens mij gaat er iets mis met je copy-paste, wibro?
Ik had het dus bij beide, Arno, maar ik denk dat ik er inmiddels misschien toch iets opener voor sta.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Weer eentje niet gezien van de 5: Kizumonogatari I. Zag nog geen enkel deel.
Van de overige 4 is Yamadas hier favoriet. Zou zeker top 3 scoren bij mij. Een van de warmste en meest humane films die ik ken.
71/90 nu. Toch nog wel wat werk aan de winkel.
Ik verwacht dan nu Innocence in de top-10
vond die zelf nog een stuk beter dan het origineel uit '95, en kan me haast niet voorstellen dat 'ie de top 100 misloopt...
Hehe, lekker open deur als de film ook in z'n reguliere top 10 staat. 
kaketoe
-
- 827 berichten
- 1708 stemmen
Fantastische lijst, al enkele meegepikt waaronder Kizumonogatari. De achtergrondinformatie bij elke film is fijn om te lezen. Erg benieuwd waar mijn nummer 1, Tekkon Kinkurîto, terecht komt in de top 10.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
010. Mary and Max
Adam Elliot - 93 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/010.png
De beste in z'n soort. Ik herinner me nog dat ik eerder per ongeluk op deze film stootte, 't is ook geen titel die meteen uitnodigt om op zoek te gaan naar wat er achter schuilt. Maar wie ook maar het minste interesse heeft in stop-motion is het zichzelf verschuldigd deze film een keer te proberen. Het is een typisch filmpje waarvan je zou verwachten dat het 5 minuten duurt en gefinancieerd is door de maker zelf, gelukkig zat er meer geld achter zodat Elliot de film naar behoren kon uitwerken. Prachtig stop-motion werk, geweldig camerawerk en een wat duisterder geheel. En dat niet enkel omdat alles in compleet afgebleekte kleuren gepresenteerd wordt, de film heeft zelf ook een aardig donker randje, ondanks dat er nog genoeg te lachen valt. Ondertussen is de film langzaam aan algemene waardering aan het winnen, maar er kan gerust nog wat bij.
009. Tekkon Kinkurîto [Tekkonkinkreet]
Michael Arias - 111 mins - 2006
http://www.onderhond.com/animation-100/009.png
Arias slaagde erin om als eerste "buitenlander" een animatiefilm te regisseren bij een Japanse studio. Zowat drie jaar voor de release van deze langspeler was er al een soort van "demo" voor Tekkon, verstopt in één van Studio 4°C's vele omnibus projecten. Toen nog van de hand van Koji Morimoto als ik me niet vergis, maar wel al met Arias in het team. Die demo mistte z'n impact niet, toch heeft het voor Arias nog even geduurd alvorens de rest echt overtuigd was dat hij dé man was die deze film tot een goed einde zou brengen. En men heeft geen ongelijk gekregen. Machtig geanimeerd, erg unieke tekenstijl, erg tof plot ook. En met een soundtrack van Plaid. Niet dat ik de grootste Plaid fan ben, maar het werkt hier echt wel. Eén van de meest rijke "alternatieve" animes die er te vinden is.
008. Jin-Rô [Jin Roh: The Wolf Brigade]
Hiroyuki Okiura - 102 mins - 1999
http://www.onderhond.com/animation-100/008.png
Deze kon uiteraard niet ontbreken. Gescript en deel uitmakend van een door Oshii gecreëerd universum, maar Okiura gaf een compleet eigen draai aan deze film. Niet geheel naar de zin van Oshii trouwens, die lekker dwars doet in de extras (hoewel hij volgens mij het eindresultaat wel respecteert), maar het werk van Okiura is er toch eentje om in te kaderen. Sowieso voor mij een iets specialere film, omdat ik al sinds jaar en dag rondzeul met een Jin-Ro avatar. Die priemende rode oogjes gaan ondertussen al meer dan 15 jaar mee. Wel een best kille film met een hardvochtig einde. Redelijk politiek, maar met net genoeg actie tussendoor om het levendig te houden. Een sterk drama, zeer zuivere animatie en een duistere maar mooie artstyle. De parallel met het bekende roodkapje verhaal maakt het gewoon af.
007. Redline
Takeshi Koike - 100 mins - 2009
http://www.onderhond.com/animation-100/007.png
Redline is een film die alle filmwetten volgend eigenlijk nooit had mogen bestaan. Als productiehuis ben je half gestoord als je iemand als Koike een flinke bom geld én daarbij carte blanche geeft. Koike is een geweldig talent, maar niet meteen de meest commerciële mens. Da's allemaal leuk in een omnibus project, daar kan hij zich 5 minuutjes compleet uitleven en de mensen die het niks vinden hebben daarna weer een andere kans, maar over een film van 100 minuten is dat een serieus risico. Anderzijds, als animatiefan heb ik helemaal niks te klagen, want dit soort projecten zie je zelden tot nooit, maar zijn wél gewoon érg gaaf. Gestoord geanimeerd, compleet weirde personages, maffe verhaallijn en uitzinnig einde. De film was een financiële flop en ik zie Koike niet snel nog zo'n kans krijgen, maar voor de liefhebber om duimen en vingers bij af te likken. Unicum dus, niet te missen.
006. Kidô Keisatsu Patorebâ: The Movie 2 [Patlabor 2: The Movie]
Mamoru Oshii - 113 mins - 1993
http://www.onderhond.com/animation-100/006.png
Oshii oogste dan vooral lof met Ghost in the Shell, Patlabor 2 kwam gewoon eerder. En wat mij betreft is deze film zelfs nog iéts beter. Patlabor 2 bevatte ook echt al alle elementen die GitS zo speciaal maakte, maar omdat ze in deze film iets meer ruimte krijgen oogt het nog iets indrukwekkender. De muziek van Kawai stond hier al vol op punt, het rustige mid-film intermezzo is hier minstens zo mooi en het verhaal is ingenieus en nog een stuk relevanter dan dat van GitS. Minder scifi, meer gegrond in de realiteit. De mechas zelf komen pas helemaal aan het eind aan bod, dus wie bang is voor een film van 113 minuten met grootse robotgevechten kan deze toch gerust kijken. Kers op de taart is Goto, geniaal personage. Animatie is verder ijzersterk en er wordt vaak ook leuk gebruik gemaakt van live action technieken (zoals de fish eye lens). Ondergesneeuwd filmpje, onverdiend. En wie zich zou afvragen of anime écht niet te vertalen valt naar live action, er is onlangs een soort van live action reboot/mashup van deze film verschenen, geregisseerd door La Oshii zelve. Ik moet de extended versie nog een keertje kijken (want de 90 minuten cut voelde wat gehaast aan), maar Sanders had er best wat van kunnen opsteken.
John Milton
-
- 24225 berichten
- 13388 stemmen
Mary and Max vond ik ook erg sterk, een bijzondere film. Redline ligt al paar jaar klaar. Rest dus niet gezien, en alleen die Tekkonkinkreet ken ik überhaupt van naam. Gaan wel alledrie op watchlist natuurlijk, gezien hun positie hier.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Voordat de lijst af is alvast bedankje aan Onderhond voor het maken van deze lijst. Aantal gezien zal niet veel zijn (hoewel de nummer 1 waarschijnlijk wel) dus ik kan genoeg aan "cherry-picking" gaan doen.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Nice hoor, ik geniet wel van deze toplijst. Niet heel veel tips kunnen ontdekken (omdat ik veel wel gezien heb en van wat andere titels niet veel verwacht), maar zoiets als Renaissance moet ik nu dan toch eindelijk wel eens gaan zien!
John Milton
-
- 24225 berichten
- 13388 stemmen
Eindigen op 33 checks kan ik mooi vergeten nu ik slechts 1 van deze 5 gezien heb, tenzij ik de top 5 compleet gezien heb, en met de afgelopen 5 in gedachten, is er weinig reden meer dat aan te nemen 
Ik doe het voor 30 checks, kom op OH je kunt het!
(pssst gooi gewoon The Lion King of Wall*e er nog even in, in die top 5!)
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Finding Nemo is nog steeds niet geweest!
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Weinig officiële checks trouwens ... maar dat zal wel veranderen als die Paste anime lijst officieel wordt. Daar zit best wat overlap in 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Nu ik tot mijn verrassing de complete Top 10 gezien heb, kom ik tot 69 checks, precies het percentage wat ik vooraf gokte
Inderdaad veel overlap qua nieuwe checks met de Paste lijst. Dat is echt geen gekke lijst.
Nog wel vier klaarliggen dus: Hells, Spriggan, Wicked City en Patema Inverted. Dat zal niet lang duren denk ik.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Nu ik tot mijn verrassing de complete Top 10 gezien heb, kom ik tot 69 checks, precies het percentage wat ik vooraf gokte
Inderdaad veel overlap qua checks met de Paste lijst.
Zal ik je alvast teleurstellen? 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Trouwens de iCM lijst klopt niet, daar ontbreken 11 t/m 15 John Milton
Zal ik je alvast teleurstellen?
Laat me raden: je hebt Dead Leaves er niet in gezet?? 
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Deze telt niet:
Xenoblade Chronicles X English - The Movie [All Main Cutscenes & Boss Battles] - YouTube
Nah, en al zeker niet de Engelse dub