Umfeld (2007)

Nederland / Duitsland
Animatie / Experimenteel

geregisseerd door Scott Pagano

Umfeld is een reis door ruimtelijke werelden waarin de mogelijkheden van synesthesie tussen geluid en beeld verkend worden. In acht hoofdstukken wordt in hoge mate van abstractie een dynamisch audiovisueel verhaal verteld. Beelden bewegen synchroon met geluid door een scala van tegengestelde werelden, variërend van koude, organische zwart-wit animatie tot zeer kleurrijke en hoekige syntethische composities die hun oorsprong kennen in de fotografie van oude industriële havens in Rotterdam.

Dat laatste.

avatar van Antonev
Dit duurt precies 50 minuten te lang. In het begin kunnen de snelle beelden en vreemde geluidseffecten nog wel boeien, na een minuut of 6 wordt het echter vermoeiend. Ondanks dat de beelden en geluidseffecten veranderen, lijkt het op de een of andere manier allemaal op elkaar. Dit is nou niet het materiaal waar ik bijna een uur naar kan kijken. Sommige passages deden me denken aan fragmenten uit een film, waarin iemand dergelijke beelden in zijn hoofd ziet voordat hij compleet doordraait. Kan er even niet de vinger opleggen welke film dat nou was.

avatar van wyatt earp
Voor de liefhebbers, volgen mij is deze momenteel te koop op de site van Electric Deluxe (het label van Jochem Paap / Speedy J): Umfeld DVD | Electric Deluxe Shop - shop.electricdeluxe.net

Binnenkort deze kijken, lijkt me waanzinnig .

avatar van nathaniel177
Wow, erg vet!