Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 135 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Japan
Geregisseerd door: Tony Gilroy
Met onder meer: Jeremy Renner, Rachel Weisz en Edward Norton
IMDb beoordeling:
6,6 (326.832)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 6 september 2012
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Bourne Legacy
"There Was Never Just One"
Jason Bourne heeft de vuile was van de illegale clandestiene programma's Treadstone en Blackbriar buiten gehangen. Om zich in te dekken besluit de top van de samenzwering om de overgebleven agenten permanent uit te schakelen. Onder hen bevindt zich Aaron Cross (Jeremy Renner), afkomstig van het Outcome programma, die samen met een hieraan verbonden wetenschapper (Rachel Weisz) op de vlucht slaat.
Externe links
Acteurs en actrices
Aaron Cross
Dr. Marta Shearing
Byer
Turso
Ward
Outcome #3
Pamela Landy
Dr. Albert Hirsch
Noah Vosen
Ezra Kramer
Reviews & comments
Frank Zappa
-
- 9 berichten
- 14 stemmen
Heb hem vorige week gezien tijdens de "mannenavond" in Cine City in Vlissingen. Heb me geen moment verveeld.
Flipman
-
- 7115 berichten
- 1145 stemmen
Dit word dus pindakazen.
pindakaas huismerk?
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Ik heb hem afgelopen vrijdag in CineCity Vlissingen gezien tijdens de "Mannenavond". Ik moest er even inkomen en had ook het gevoel dat de film maar langzaam op gang kwam. Na het eerste half uur zat ik er echter weer goed in. Het verhaal was interessant genoeg om de aandacht vast te blijven houden en de actie, vooral tegen het einde, was erg goed.
Aaron Cross, gespeeld door Jeremy Renner, is natuurlijk geen Jason Bourne en als ik de beide personages vergelijk, gaat mijn voorkeur toch uit naar Bourne (ik vind de acteerprestaties van beide acteurs gelijkwaardig).
"The Bourne Legacy" is naar mijn mening iets minder goed dan de voorgaande films, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een goede film is.
Flipman
-
- 7115 berichten
- 1145 stemmen
zonder matt damon ga k m niet eens kijken
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Minste tot nu toe, maar blijft best een goede film. Actie viel wel wat tegen.
blackcat13
-
- 660 berichten
- 136 stemmen
Ik ben ook net als Flipman erg blij dat het hier om een geheel nieuw hoofdpersonage gaat. Lekker verfrissend en biedt stof tot nieuwe ontwikkelingen in het verhaal en een nieuwe stijl qua actie. Het zou wel heel erg uitgemolken aan voelen als we weer diezelfde Jason Bourne in actie zouden zien, zijn verhaal voelde wat mij betreft echt wel afgesloten in deel 3. Voorlopig althans. Personal problem solved, badguy defeated. Dat de naslaap van dat gevolgd word met een geheel nieuw personage is wat mij betreft de beste keus van de makers geweest.
Echter ben ik nog weinig geintresseerd in de rest van deze film. De kritieken lijken serieus en zijn wel punten waar ik waarschijnlijk op zou vallen... ik vrees een beetje dat de film dan toch de charmes van de orignele trilogie missen en dat dit eerder een standaard actiefilm is, dat het datgeen miste dat de orignele Bournes zo speciaal maakten. Ik heb op internet al wat stukken van de film gekeken uit voorzorg, en hoewel zo'n cam versie geenzins representatief is voor een echte bioscoopervaring, raakte datgeen wat ik zag mij toch op geen enkel gebied. De actie was erg 'mwah', en gaf me niet dat badass-adrenaline gevoel. Totaal niet. Momenteel twijfel ik of ik ga.
Flipman ik wacht nog even jouw reactie af.
Qua Bourne denk ik dat wij in mening weinig verschillen dus denk ik dat jouw kijkervaring wel grenst aan de mijne.
Flipman
-
- 7115 berichten
- 1145 stemmen
Welnu Black Cat, ik ga vanavond, om 18:30 uur zit ik in de zaal
! Ik loop ONT-ZET-TEND achter met stemmen, al een paar jaar, maar hier ga ik echt een uitgebreid stuk over schrijven.
Ik kan alleen maar hopen dat Gilroy en Renner niet zullen falen, ik heb hier bijna twee jaar op gewacht! In oktober 2010 liet mijn broer me de films zien, ik had ze, toen ze werden uitgebracht, aan me voorbij laten gaan. Dit is de eerste film in de reeks die ik op een groot scherm zal zien!
pieterTk
-
- 171 berichten
- 2117 stemmen
Redelijke film, maar waarschijnlijk wel de minste van de Bourne-reeks.
3*
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
Weinig over te zeggen eigenlijk. Nutteloos actie filmpje en een een verspilling van een 150,000,000 dollar budget. Acteren is aardig en de actie scènes (buiten de achtervolgingsscène in Manilla waren wel leuk. Beetje een verspilling van geld,deze is beter op dvd.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Ik ben het eens met de algemene kritieken. De film is heel solide en voldoet prima met Renner als actieheld. Echter zijn de vele verwijzingen naar Bourne een beetje onnodig(waardoor je teveel gaat vergelijken) en hangt het plot af en toe van teveel toevalligheden aan elkaar. Ook kost het even om in de film te komen door het steeds over en weer springen tussen een tiental locaties en onduidelijkheid over een aantal plot elementen.
De actie is verder degelijk en met een sneltreinvaart donder je door die ruime 2 uur heen. Rijp voor een vervolg, hopelijk met iets minder verwijzingen en gewoon lekker focussen op het plot van Aaron Cross.
3,0*
schumacher
-
- 4588 berichten
- 4289 stemmen
Matige film terwijl ik de 3 vorige echt super vond, deze laat enorm te wensen over, zeer weinig aktie, veel dode en vooral saaie momenten ook, ik lag een paar keer bijna te slapen, de film kon me ook niet boeien, ze sprongen ook van de hak op den tak, je had dan eindelijk eens wat aktie en boem na een paar minuten gingen ze naar een beeld waarbij het volledig stilvalt,bah.
Er zijn slechts 3 goede scenes in de film en daar blijft het bij.
Ga deze nie in de cinema gaan bekijke, ik vind het zijn geld niet waard.
Dit is helemaal geen goeie film, matig, zeker als je de vorige 3 al hebt gezien.
moviefan1
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Ik vond het een goede film, maar geen Bourn film, Bij lange na niet te vergelijken met de overige Bourn films. In de film mis ik toch de echte vertolking van Jason Bourne (Math Damon).
Actie was goed, al begon de film wat warrig en onduidelijk. De nodige flaschbacks waren nodig om je weer in het verhaal te brengen. Helaas sloot dit verhaal slaecht aan bij de overige films uit deze serie.
Een gemiste kans. Met Damon was het voor het zelfde geld een kaskraker geweest.
Daarom geef ik eze film maar een 2,5
Flipman
-
- 7115 berichten
- 1145 stemmen
Nou Flipman? Wat vond je ervan?
THE BOURNE LEGACY: EEN GEWAPENDE ERFENIS
't Is moeilijk om deze film te beoordelen. Ik heb er, zoals veel vaker gezegd, ruim twee jaar naar uitgekeken en hij is me niet tegengevallen. En ondanks het vele dat ik reeds over dit derde vervolg wist, moet ik er nog steeds aan wennen.
Sowieso: géén, ik herhaal, GÉÉN Jason Bourne! Verder zit The Bourne Legacy, zoals verwacht, audiovisueel heel anders in elkaar dan zeker de laatste twee delen. Ook al had ik me hier mentaal op voorbereid, het is toch erg wennen. Ik bezocht gisteravond de bioscoop met een groep van welgeteld tien mensen -mijzelf incluus- en twee van hen werden enigszins in het diepe gegooid; een hele goeie vriend had niet alle voorgaande films gezien -of wel maar slechts deels- en een ander lid van het gezelschap had nog geen enkele film gezien maar ging mee voor de gezelligheid. Later meende ie toch The Bourne Identity wel ooit aanschouwd te hebben maar details wist ie zich niet te herinneren -hoe ironisch!
Het interessante hieraan is, is dat de film nog redelijk op zichzelf staat want ook voor de niet- of minder geïnitieerden was The Bourne Legacy nog goed te volgen. Er worden referenties gemaakt aan de voorgaande trilogie en de situaties die ons worden voorgeschoteld zijn merendeels een (in)direct gevolg ervan maar deze nieuwste toevoeging aan de serie staat grotendeels op zichzelf. Sterker nog; ik heb niet het idee dat er ontzettend veel gespoild wordt betreffende het plot van de oorspronkelijke trilogie. Ga niet blindelings op mijn woorden af, maar iemand die vers aan de reeks begint kan denken: OK, ik snap het plot, maar wie is die Jason Bourne nou precies en wat heeft hij gedaan? Daar kom je achter als je daarna The Bourne Identity gaat kijken, gevolgd door diens twee vervolgen.
Waarom geen Matt Damon...
Wat maakt dit deel nou zo anders, afgezien van Bourne's totale afwezigheid? Sowieso vind ik de verhaal/actie ratio in de voorgaande films geweldig. Dat was hét element dat mij echt binnenhaalde en verliefd deed worden op de serie. Ook de sublieme score van John Powell is afwezig en vervangen door een niet onderdoende muzikale begeleiding op naam van James Newton Howard. Voeg daaraan toe dat het beeld veel minder schokt dan in zeker de door Greengrass geregisseerde producties en je hebt af en toe het gevoel dat je in de verkeerde zaal zit. Op een positieve manier. Je moet je voorstellen dat Tony Gilroy precies dezelfde -of nagenoeg, om discussie hierover uit de weg te gaan- ingrediënten bevat, maar met een radicaal gewijzigde dosering. Hierdoor is er in het eindresultaat een groot verschil in smaak en dat proef je direct.
Renner en Weisz zijn, respectievelijk als Aaron Cross en Dr. Marta Shearing, sympathiek genoeg om de film te dragen; de chemie tussen hen werkt ook goed, mede door het feit dat ze eigenlijk pas tijdens de film zelf aan elkaar worden voorgesteld, terwijl ze elkaar al jaren kennen in een patient-dokter relatie, terwijl Marta Aaron's naam niet eens weet. Wellicht heeft de kijker meer tijd nodig om te wennen aan deze personages dan aangeboden wordt door het tijdsbestek van slechts één film, des te meer omdat we al zo gekoppeld waren aan Damon's Bourne en het feit dat Cross en Shearing niet in het duister tasten; bedenk wel dat Aaron geen last heeft van geheugenverlies o.i.d. en dus weet wie hij is en wat hij doet. Echter, Jason wist zo snel respect bij mij af te dwingen voornamelijk wegens zijn talenten, waar ook Aaron over beschikt. Beide zijn ze ontzettend intelligent en voortdurend in staat om uit de klauwen van hun voormalige werkgevers te blijven. Conclusie; Aaron Cross is een goeie en welkome uitvinding van de gebroeders Gilroy en ook al wordt Bourne in deze vierde film niet gemist, hij is en blijft een grotere favoriet dan zijn -wellicht tijdelijke?- opvolger.
De nieuwe antagonisten werken ook goed. Norton, Turso en Ward, die tot nu toe de top schijnen te vormen van de operaties Treadstone en diens dochter- -of zuster?- programma's, tonen ons een veel verdergaand web van intriges dat echter niet geforceerd wordt. Zowel deze personages als de nieuw blootgelegde programma's waar ze verantwoordelijk voor zijn komen niet over als erbij geschreven om in te cashen maar lijken een logisch vervolg. Beter gezegd, logische voorgangers. Byer, het karakter van Norton, is eigenlijk een soort Alex Conklin maar dan gehaaide, machtiger en iemand aan wie je niet zo snel een hekel krijgt maar die respect weet af te dwingen. In ieder geval bij mij wel.
De onwennigheid, dat is denk ik hetgeen de film nekt bij veel kijkers. Daar kan ik goed inkomen maar de afwisseling van herkenning naar een introductie van geheel nieuwe spelers is me zeker welkom. Van meningen die The Bourne Legacy betitelen als een 'standaard actiefilm' neem ik afstand met grote passen, daar er voor zo'n label niet genoeg actie zit. Ik heb me echter ook niet verveeld, de film is zeker vermakelijk genoeg om erbij te blijven en naar mate deze vordert leefde ik ook meer mee met de twee protagonisten, hoewel mijn band met hen nog steeds niet zo groot was als die met Jason. Ik hoop vurig dat deze in een volgend deel zeer sterk ontwikkeld zal worden. Echter, de actie was wederom van groot niveau, vol adrenalinestoten en spannend van begin tot eind, telkens weer. Dit versnelde en verbeterde het gewenningsproces aanzienlijk.
Wat mij bijna deed verdrinken in nieuwsgierigheid, voorafgaand aan dit derde vervolg, was de connectie tussen 't nieuwe hoofdpersonage, Aaron Cross, en Jason Bourne; zou die er überhaupt zijn en zo ja, hoe sterk die is. Dankzij een in het hout gekraste naam en een nieuwsbericht op het journaal weten we dat Cross zich bewust is van het bestaan van Jason Bourne en dat hij weet dat laatstgenoemde verbonden is aan Treadstone. Daar Cross zijn leven niet zeker is omdat Byer nog steeds voornemens is hem uit te schakelen aan het einde van de film, lijkt het me niet vreemd dat Cross in een vervolg zal proberen Bourne op te sporen om zijn hulp te vragen. Tevens vond ik de opmerking van iemand in Byer's team interessant dat Jason eigenlijk allang dood had moeten zijn, daar hij al minstens twee, drie jaar niet de medicijnen slikte waarvan hij afhankelijk was om te overleven en te blijven functioneren. Bovendien haakt dit ook mooi in op wat the Professor zei in The Bourne Identity, vlak voor hij stierf. Toen Bourne hem immers vroeg naar wat Treadstone was, kreeg hij als antwoord: Treadstone said pills... En daar Jason alle banden met Treadstone probeert te vernietigen heeft ie die inderdaad al tijden niet geslikt. De hoofdpijnen waaraan hij onderhevig was waren wellicht afkickverschijnselen. Daarnaast haalde Cross een klein apparaatje uit zijn heup, wat een tracker bleek te zijn; deze zat op dezelfde plek waar Jason zijn chip met z'n bankrekeningnummer had zitten. Wellicht was dit bij Cross ook het geval en heeft het dingetje een dubbele functie...?
Hoe het ook zij, de twee hebben wellicht een gezamenlijk doel, ook al is Webb/Bourne naar zijn mening wellicht genoeg van de radar verdwenen om op een verzoek om hulp in te gaan. Maar ik hoop echt dat het personage terug wordt gebracht en er een team-up ontstaat tussen hem en Cross!
Er is één facet betreffende de connectie met de eerste drie films dat me enigszins ergerde; op de posters worden de namen van Albert Finney, Joan Allen en Scott Glenn, die respectievelijk Dr. Albert Hirsch, Pamela Landy en CIA Dir. Ezra Kramer vertolken direct naast die van Jeremy Renner, Rachel Weisz en Edward Norton geplaatst. En dat terwijl Hirsch alleen op een implicerende video te zien is, Landy enkel aan het einde van de film een cameo maakt -hoewel er over haar gesproken wordt en haar verschijning niet onbelangrijk is- en Kramer ook enkel aan het begin zijn opwachting maakt, om daarna niet meer gezien te worden. 't Was wel leuk om redelijk dichtbij de start Corey Johnson als Ray Wills te zien, die Byer op de hoogte stelt dat Bourne in Manhattan is -zie hiervoor The Bourne Ultimatum- en tevens om opnieuw geïntroduceerd te worden aan de door David Strathairn gespeelde Noah Vosen. Zeker weten doe ik het niet maar volgens mij zijn er ook enkele shots van Paddy Considine's personage, de reporter Simon Ross, opnieuw geschoten. Echter, ik had gehoopt meer te zien van voornamelijk Hirsch, Landy en Kramer. Wellicht waren ze niet zo ontzettend belangrijk voor het verhaal maar ik had meer verwacht, evenals een grotere connectie met The Bourne Ultimatum. Ondanks dat dit geen GROOT gemis is, is het toch een milde teleurstelling.
Rest mij nog om iets te zeggen over het open einde. Dat vind ik een groot verschil met de andere delen, omdat die min of meer en afsluiter hadden. Nu kreeg ik het gevoel dat er echt alles kon gebeuren, wat het einde op een plagende manier een mix maakt tussen bevredigend en onbevredigend. Enerzijds verheug ik me op wat komen gaat, aan de andere kant had ik al meer gewild dan ik kreeg. Ik zou iets meer een hint willen betreffende het vervolg, hoewel Gilroy dat waarschijnlijk zelf ook niet weet op dit moment en dit ook grotendeels afhankelijk is van Matt Damon's -gebrek aan- participatie. Maar in dit geval begon een nieuwe remix van Moby's Extreme Ways te spelen en dacht ik: Oh fuck, is dit 'm al?! Van mij had de film nog wel een tijdje door mogen gaan, ook al is het verreweg de langste in de serie -voorsprong van een kwartier.
Al met al is The Bourne Legacy een welkome en verfrissende toevoeging aan de franchise en doet het me, evenals The Bourne Ultimatum, smachten naar meer. Ik snap de problemen die sommige kijkers met de film zullen hebben maar mijn verwachtingen zijn nagenoeg geheel waargemaakt; nu maar hopen dat Jason in het volgende deel zijn opwachting zal maken!
Dikke acht.
janoz46
-
- 87 berichten
- 1552 stemmen
Zonder mannenavond gezien maar ik nam hem met een korreltje zout. Flashback naar deel 1 >>>>>>>>>
WouterStaps
-
- 1 berichten
- 2 stemmen
Ik snap niet dat deze film zulke hoge stemmen krijgt. Bij de men's night was er een combo van eerst deze film en daarna Ted, alleen omdat Ted nog kwam ben ik gebleven. De hele zaal riep slechte dingen over deze film. Zonde van de tijd.
Erg veel gecopy-past van de vorige films. Verder een zwakke verhaallijn. 0.5 sterren
Petje46
-
- 12 berichten
- 16 stemmen
Ik snap niet dat deze film zulke hoge stemmen krijgt. Bij de men's night was er een combo van eerst deze film en daarna Ted, alleen omdat Ted nog kwam ben ik gebleven. De hele zaal riep slechte dingen over deze film. Zonde van de tijd.
Erg veel gecopy-past van de vorige films. Verder een zwakke verhaallijn. 0.5 sterren
Hier kan ik het niet anders als mee eens zijn, behalve dat ik m niet bij mannenavond gezien heb.
Erg zwak verhaal met ook erg weinig actie, tov 1e 3 delen. Op moment dat ze op die boot zaten dacht ik, nu gaat het gebeuren maar helaas toen begon de bekende tune en was het helaas afgelopen. Vond dit echt de slechtste van de serie, ben ook benieuwd wat het volgende deel gaat brengen.
Fryce
-
- 1099 berichten
- 2338 stemmen
Heerlijke film. Lekkere opbouw, mooie actie en mooi doorgeborduurd op het verhaal van de triologie. Laat deel 5 maar komen.
Revolt
-
- 1385 berichten
- 374 stemmen
Kwam veel te traag op gang, veel informatie die uit de lucht kwam vallen en een veel te abrupt einde.
Acteerwerk overigens wel prima.
2,5*
devilsarea
-
- 56 berichten
- 51 stemmen
Zeer slechte film en zou verboden moeten worden .....wat een bagger!
Nyazzin
-
- 129 berichten
- 381 stemmen
Kwam veel te traag op gang, veel informatie die uit de lucht kwam vallen en een veel te abrupt einde.
Acteerwerk overigens wel prima.
2,5*
Eens. Ik vind dat deze film bij lange na niet kan typen aan de andere 3 Bourne films. Voor een keer kijken is hij leuk.
Flipman
-
- 7115 berichten
- 1145 stemmen
Nou, dat gaat mij wel een beetje ver, hoor! Want Independence Day zou dan wél mogen bestaan...?
Poebie
-
- 37 berichten
- 48 stemmen
Blijkbaar is deze film bedoeld om er weer meerdere delen achteraan te plakken. En waarom Jason er bij gehaald is, is mij nog steeds een raadsel.
Flipman
-
- 7115 berichten
- 1145 stemmen
In feite is Cross erbij gehaald. 't Feit dat al die assets moeten worden opgeruimd, en Aaron dus ook, komt omdat Bourne alle geheimen over Treadstone en Blackbriar op straat heeft gesmeten. Anderzijds wordt er minder naar hem verwezen dan ik had verwacht, wat me achteraf wel beviel.
Honey Blossom
-
- 186 berichten
- 923 stemmen
Na de Bourne trilogie, grapte regisseur Paul Greengrass om een vierde film te maken genaamd "The Bourne Redundancy". Deze naam lijkt geschikter dan ‘The Bourne Legacy’, concludeer ik na het zien van deze film.
Het verhaal speelt zich parallel af met The Bourne Ultimatum. Zo komen er ook enkele scènes uit The Bourne Ultimatum voor in de film. Erg leuk gedaan. Ook Pam Landy(Joan Ellen) maakt weer haar opwachting nabij het einde van de film. Het liefst had ik dat het verhaal van daar meteen werd opgepakt naar Matt Damon toe, met een volwaardige vierde deel. Ik denk dat veel fans zich toch nog afvragen wat er met Jason Bourne is gebeurd?!
Helaas moet ik het doen met Jeremy Renner als Aaron Cross, die ook een ‘speciale agent’ is net als Jason Bourne. Op zich doet Jeremy het helemaal niet verkeerd. Hij is dan ook een goede acteur met kwaliteiten, die sinds The Hurt Locker, in de ene na de andere blockbuster speelt.
Ook Rachel Weisz als Dr.Marta Shearing, speelt haar rol vol overtuiging. Zoals we gewend zijn van haar in The Mummy, Constantine en The Fountain. Alhoewel ze op sommige momenten zo verschrikkelijk lelijk op de camera lijkt te zijn gefilmd. Maar dat zijn dus de scènes die ze niet geacteerd heeft, maar waar ze werkelijk angstig was, zoals bij de achtervolging op de motor in Manila. Of wanneer ze ineens zo verschrikkelijk lelijk gilt: ‘Run Aaron!’ Ik dacht: ‘Cut! And again!
’
Helaas moeten de twee een script volgen wat nogal bagger is. In het begin komt het langzaam in. Ik vond het persoonlijk wat rommelig met de verschillende flashbacks van de personages door elkaar heen. Je moest het maar aan elkaar zien te plakken, en toen me dat eindelijk was gelukt, werd het verhaal vrij standaard. De hele film leek ineens te gaan over hun trip met als doel, een vervanging voor een medicijn te halen voor Aaron. Vervolgens ging de rest van de film over de twee die werden achtervolgd nadat ze het hadden gevonden. Het stomme open einde, waarbij de regisseur het lef had om ook nog eens de Themesong van The Bourne Trilogie te gebruiken, deed bij mij de deur dicht.
Ik bevond mezelf de vraag stellende: Hoezo The Bourne Legacy? En waar dan? Deze film is no-where- near the Bourne Trilogie, het kan er gewoon niet aan tippen met zo een script. Overigens betekend Legacy: nalatenschap, terwijl deze film zich parallel aan de trilogie afspeelt, dus dat klopt al niet.
Er was wel één geniale scene die mij de rillingen gaf en dat was wel de massamoord en zelfmoord in het laboratorium. Erg mooi afgewisseld met een mooi muziekje en een mooie natuurplaatje wat je van de verschrikking weer terug op de wereld bracht.
Edward Norton als Eric Byer was zo vast als een rots in zijn rol. Minder verwachte ik ook niet van The Incredible Hulk. Ook hier weer het script wat zo een verschrikkelijke fout maakt. De scene waarbij aan Byer wordt vraagt: ‘where did you get this?’ Waarop hij antwoord: ‘Youtube,’ waardoor het publiek moet lachen, maar ik weet toevallig dat Youtube nog niet bestond in de tijd dat deze film zich afspeelt. Zucht.
De subtitel van deze film mag dan wel zijn: ‘There was never just one’, maar ik heb meer dan genoeg aan alleen één en dat is Mister Bourne himself.
Rating: 2.5*
Falcon103
-
- 172 berichten
- 818 stemmen
Na de Bourne trilogie, grapte regisseur Paul Greengrass om een vierde film te maken genaamd "The Bourne Redundancy". ....
...De subtitel van deze film mag dan wel zijn: ‘There was never just one’, maar ik heb meer dan genoeg aan alleen één en dat is Mister Bourne himself.
Rating: 2.5*
mee eens! zeer matige en vooral lange 2,5 uur
Flipman
-
- 7115 berichten
- 1145 stemmen
Overigens betekend Legacy: nalatenschap, terwijl deze film zich parallel aan de trilogie afspeelt, dus dat klopt al niet.
De scene waarin aan Byer wordt gevraagd: ‘where did you get this?’ Waarop hij antwoord: ‘Youtube,’ waardoor het publiek moet lachen, maar ik weet toevallig dat Youtube nog niet bestond in de tijd dat deze film zich afspeelt. Zucht.
Ik zal ook heel eerlijk toegeven, na enige bezinning, dat de missie van Aaron Cross lang niet zo interessant is of belangrijk oogt als die van Jason Bourne. Maar ik vind The Bourne Legacy wel een mooi opstapje tot meer. Als je het mij vraagt proberen Aaron en Marta nu Jason op te sporen, daar die al enige successen heeft geboekt met het bevechten van de 'samenzwering', bij gebrek aan een beter woord.
In vind dit nieuwste deel in de reeks een verademing, daar het een nieuwe weg in slaat door niet in herhaling te vallen en opnieuw Bourne te tonen in zijn strijd tegen Treadstone en consorten. Daarentegen vind ik dat The Bourne Supremacy en The Bourne Ultimatum wel degelijk bestaansrecht hebben, omdat ze het verhaal mooi voortzetten.
Maar als Gilroy -en/of Greengrass, ook al botert het niet tussen hen(?)- het ECHT anders willen doen, geven ze ons over een paar jaar inderdaad een film met TWEE hoofdpersonen; OK, hadden we nu ook maar ik bedoel in de zin van twee zeer vaardige ex-overheidsagenten. Kan nog leuk worden als Cross slechts met moeite Jason weet te overtuigen dat ie aan zijn kant staat. Welke lijn het ook volgt, het lijkt me wel moeilijk voor de makers om de serie voort te zetten op een even intelligente, spannende en indringende manier als de reeds bestaande uitlatingen. Volgens sommigen heeft men daarin al gefaald met The Bourne Legacy, maar diens twee voorgangers hebben ook de nodige kritiek gekregen. Hoewel niet zoveel als deze.
Pre- en sequels

Jason Bourne
2016
324 reacties

The Bourne Ultimatum
2007
1.046 reacties

The Bourne Supremacy
2004
550 reacties

The Bourne Identity
2002
647 reacties
Gerelateerd nieuws

'The Bourne Legacy' met Jeremy Renner wordt vanavond uitgezonden op televisie

Netflix komt binnenkort met de gehele 'Bourne'-franchise: 'Hier hou ik van'

'De lat ligt érg hoog': Interview met nieuwe Bourne-regisseur zaait twijfel over de toekomst van de reeks

Onder meer deze goede films verdwijnen deze maand van Netflix
Bekijk ook

The Bourne Ultimatum
Thriller / Actie, 2007
1.046 reacties

Die Hard
Thriller / Actie, 1988
909 reacties

Batman Begins
Actie / Misdaad, 2005
1.813 reacties

The Bourne Identity
Thriller / Actie, 2002
647 reacties

Taken
Actie / Thriller, 2008
1.746 reacties

Casino Royale
Misdaad, 2006
3.171 reacties
Gerelateerde tags
sluipmoordenaarwolfespionageseoul, zuid-koreamarylandcovert operationspionagesuicide by gunshot rooftopexploding houselaptoptracking devicefake idpharmaceutical labgovernment conspiracy manila philippineshuntedfalse passportalberta canada
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








