The Master (2012)
Genre: Drama
Speelduur: 138 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson
Met onder meer: Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman en Amy Adams
IMDb beoordeling:
7,1 (199.124)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 24 januari 2013
On Demand:
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Master
"Every man needs a guide."
Vlak na de Tweede Wereldoorlog komt de getraumatiseerde marinier Freddie Quell (Phoenix) terug in de Verenigde Staten en vindt het moeilijk een stabiel bestaan te leiden. Als hij de charismatische sekteleider Lancaster Dodd (Hoffman) ontmoet ontstaat er een speciale band tussen hen.
Externe links
Acteurs en actrices
Freddie Quell
Lancaster Dodd
Peggy Dodd
Clark
Helen Sullivan
Val Dodd
Elizabeth Dodd
Doris Solstad
Bill White
Mildred Drummond
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Niet in de bioscoop gezien trouwens (want dat lijkt voortaan heel belangrijk te zijn).
Prachtige film. Balanceert op de grens van parodie, maar de personages behouden toch hun 'echtheid'. Ook hun motieven blijven interessant. Mijn favoriet voor de Oscars! Na Magnolia, de beste film van Anderson.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Niet in de bioscoop gezien trouwens (want dat lijkt voortaan heel belangrijk te zijn).
Dat is niet enkel voortaan belangrijk. Vrijwel elke film komt al jaren in de bioscoop het best tot zijn recht. Ook bij deze film is het geluid erg sterk, dat zul je als laptopkijker (voor zo ver je dat bent) nooit meekrijgen. Ik wil hem in ieder geval nog eens in de bios zien en dan in een betere zaal dan die op de SS Rotterdam.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3566 stemmen
Balanceert op de grens van parodie
Opvallend hoe toch iedereen zijn eigen film ziet.
Voor mij is het eerder een intense mindtrip over religie en manipulatie, over individu vs groep over America itself....... Dodd lijkt wel een beetje de reincarnatie van Plainview.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Voor mij lijkt de film te zeggen dat we als mens het emotionele, instinctieve, dierlijke (Phoenix) moeten combineren met het geplande, georganiseerde, gefocuste (Hoffman). We moeten een balans zien te vinden. Daar zit 'm ook de aantrekkingskracht tussen de twee mannen. Phoenix komt er goed van af; hij leert echt iets van Hoffman. Hij pikt het juiste element uit de 'rationele' onzin die Hoffman verkoopt. Hij vindt zichzelf. Hoffman komt er slechter vanaf; hij zit gevangen in het systeem dat ie zelf heeft opgezet, met Adams als de bewaker.
Wat dat betreft vind ik dat er wel een 'afronding' aan het verhaal zit.
PS: die twee aftrekscènes zijn echt geweldig! Exemplarisch voor de beginsituatie van de twee mannen. Daarom is die eindscène ook zo goed.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dat is niet enkel voortaan belangrijk. Vrijwel elke film komt al jaren in de bioscoop het best tot zijn recht. Ook bij deze film is het geluid erg sterk, dat zul je als laptopkijker (voor zo ver je dat bent) nooit meekrijgen. Ik wil hem in ieder geval nog eens in de bios zien en dan in een betere zaal dan die op de SS Rotterdam.
Je weet hoe ik daar over denk (ik kijk immer via de mediabox)! Ik ga daar niet meer over discussieren. De kwaliteit van een film komt toch wel naar voren.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Mooi Ramon! Trouwens zo'n film in de bioscoop zien...zonder publiek
... lijkt mij het ideaalst.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je weet hoe ik daar over denk (ik kijk immer via de mediabox)! Ik ga daar niet meer over discussieren. De kwaliteit van een film komt toch wel naar voren.
Maar is er op de mediabox dan al een fatsoenlijke versie voor handen? Ik vond de kwaliteiten ook zeer zeker in de geweldige fotografie en sounddesign liggen. Kan me niet voorstellen dat dat via een cam versie of screener goed overkomt. Maar in 720P met DTS track natuurlijk wel. Maar is die er al?
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Ik heb wel een zeer goede versie thuis inmiddels, maar wil deze eerst in de bioscoop zien vooraleer ik hem thuis herzie. Zeer scherpe beelden, goed geluid ook,
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Ben gisteren in slaap gevallen bij het zien van deze film. Heb hem niet helemaal afgekeken maar wat ik heb gezien vind ik echt behoorlijk matig. Heb vooral het gevoel dat de film ontzettend veel herhaalt en herhaalt. Qua beelden en muziek wel sterk maar waar is het zwierige camerawerk? Veel klassieke muziek maar had liever wat meer originaliteit willen zien met de soundtrack. P.T.A blijft een van de sterkste Amerikaanse regisseurs en deze film binnenkort nog een keer een kans geven maar als ik er nu een punt aan moet geven zit ik te denken aan een 1.5.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Kijk 'm eerst nou eens af
. Zal ook in slaap vallen bij een dvdrip maar dat terzijde
.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Maar is er op de mediabox dan al een fatsoenlijke versie voor handen? Ik vond de kwaliteiten ook zeer zeker in de geweldige fotografie en sounddesign liggen. Kan me niet voorstellen dat dat via een cam versie of screener goed overkomt. Maar in 720P met DTS track natuurlijk wel. Maar is die er al?
Nope. Ik zag de film in dvdkwaliteit. En die 1080pversie zal over een maand wel te vinden zijn. Maar 't doet er voor mij niet toe. Goede films kijk ik vaker, dus die 1080p versie komt er nog wel van. Ik heb jaren dvd's verzameld, of gezocht naar films en dat doe ik niet meer. Ik kijk waar ik zin in heb. Voor de Blu-ray er kwam was niemand zo radicaal. Nu is een dvd niet genoeg meer. Totale onzin. Hebben we het al vaker over gehad.
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Kijk 'm eerst nou eens af
. Zal ook in slaap vallen bij een dvdrip maar dat terzijde
.
Ga er nog niet op stemmen. Binnenkort ga ik deze weer een keer opzetten, helemaal vanaf het begin of ergens in het midden maar wat ik ervan heb gezien vind ik niet goed...
Ben een fanboy van PTA waarvan er nog geen een film is tegengevallen. Expres helemaal blanco de film ingestapt en had van alles kunnen verwachten maar niet wat ik er nu van denk.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik ga volgende week is richting de bios voor deze, draait hier in de buurt weer niet. Moet sowieso There Will Be Blood nog zien voordat ik aan The Master begin dus dat plan ik deze week wel in.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik ga volgende week is richting de bios voor deze, draait hier in de buurt weer niet. Moet sowieso There Will Be Blood nog zien voordat ik aan The Master begin dus dat plan ik deze week wel in.
Toch niet op dvd he? 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik had 'm kunnen verwachten
. Op bluray, al is dat meer een persoonlijke vereiste (toegegeven daar kan ik wel in doorslaan) maar wil dat anderen nog wel eens opdringen. Dat gaat inderdaad nergens over.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen

Maar ik kijk ook gemiddeld maar 20/30 nieuwe films per jaar. Ik heb 4 vrienden en kennissen met complete thuisbioscopen; 2 daarvan importeren de onderdelen en draaien zelf hun geluidsinstallaties in elkaar. Bij filmfestivals kwamen er stemvorken/ meters aan te pas om het geluid perfect af te stemmen. Ik word er ooit gek van! Ik heb geen zin om dit soort discussies immer te voeren (moet ik daar ook). Ik heb Django Unchained 3 maal gezien: eerst een cam (doe ik echt nooit), daarna een screener/dvd, en tenslotte ben ik ook nog in de bioscoop geweest. Dat laatste was de minst leuke ervaring. Dus wat doet 't ertoe? City Lights zag ik pas in de bios; ik merkte 't verschil niet eens met de Blu-ray.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Doet er eigenlijk ook niet toe, zolang het je niet stoort in je filmervaring. Ikzelf vind het wel belangrijk, vooral bij de huidige recente films die in HD geschoten zijn maar moet dat niet op gaan dringen. Dat gedoe bij Django maar vergeten dus
. We moeten inderdaad ook niet gaan doen alsof DVD zo'n armoedelijke kwaliteiten bezit.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Haha! Zit ik er nog over door te drammen. Ik zag vandaag de Blu-ray van Splash----->afgewaardeerd. Misschien zag ik 'm de eerste keer wel op een VCCrecorder in de jaren 80! 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nope. Ik zag de film in dvdkwaliteit. En die 1080pversie zal over een maand wel te vinden zijn. Maar 't doet er voor mij niet toe. Goede films kijk ik vaker, dus die 1080p versie komt er nog wel van. Ik heb jaren dvd's verzameld, of gezocht naar films en dat doe ik niet meer. Ik kijk waar ik zin in heb. Voor de Blu-ray er kwam was niemand zo radicaal. Nu is een dvd niet genoeg meer. Totale onzin. Hebben we het al vaker over gehad.
Dvd kan prima zijn mits een goede transfer. Betwijfel of die nu al uit is. Maar heb er ook niet naar gezocht.
Verder was ik begin jaren 90 al bezig met het zoeken naar bronnen die de bioservaring thuis konden evenaren. Niemand die ooit hard kon maken dat vhs net zo goed was als 35 mm dus geen wonder dat het pas een discussie van de laatste jaren is. Voorheen was thuiskijken absoluut kansloos.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb een prima versie gezien. Wat en hoe, dat weet ik niet! Ik kan via de mediaplayer heel wat rare dingen aan; er zijn gasten die blu-ray na blu-ray toevoegen (720/1080p): Skyfall, Seven Psychopats, Man with the Iron Fists. Geen idee hoe ze daar aankomen. Verder een hoop streams, regelmatig nog hele goede ook. Ik ga daar ook niet bij stilstaan. Je kunt zelfs blu-rays van youtube halen. Ik zou me niet te veel verwonderen.
Enige waar ik misschien bij echt grote, goede films over zou kunnen vallen is de aspect ratio. Verder maakt 't niet zoveel uit. Ik denk dat je de waarde van een film echt wel in kan schatten. En de interessante films komen toch wel op 1080p bij je terecht uiteindelijk. En dan kan je nog kijken of de film met perfect beeld en geluid tot een diepere ervaring leidt. Bij mij: niet vaak.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Nu is een dvd niet genoeg meer. Totale onzin. Hebben we het al vaker over gehad.
Helemaal eens.. uiteindelijk is inhoud (intentie makers) doorslaggevend. Daarom kunnen zeer oude films zo prachtig zijn!
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ben het er ook helemaal mee eens. Kwaliteit van een dvd is voor mij meer dan voldoende. Als een film mij op dvd niet kan overtuigen zal dat niet veranderen als ik de film op een andere manier bekijk.
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Eens met Nomak.
Overigens begin ik echt een hekel te krijgen aan deze bioscoop vs downloaden discussies die ergerniswekkend bij teveel films gevoerd worden.Open hiervoor een topic, dit is allemaal spam en onzin die niks met de desbetreffende film te maken heeft. Mensen kijken film op de manier die hun deugd doet en that's it. Houd het gewoon bij de film zelf.
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Al kan een normale tv zonder goed geluid daar wel afbreuk aan doen. Een Punch-Drunk Love bijvoorbeeld, met die auto aan het begin, en meer zware geluiden, kan eigenlijk niet zonder een goed geluidssysteem. En wat ik nu zag van The Master even: die wil ik wel met zo'n goed systeem zien.
mcdaktari
-
- 7301 berichten
- 0 stemmen
Deze ga ik zeker kijken want hij krijgt best een goede waardering hier, ben heel benieuwd.
Thomas83
-
- 4028 berichten
- 3633 stemmen
Ik weet nog niet helemaal waar ik de film moet plaatsen. Vond de boodschappen die de film uit wil dragen, als de film dat al wil, maar onduidelijk. Las dat zelfs Roger Ebert er in zijn recensie weinig van kon maken. Dat de film de psychologische grenzen sterk verkent, dat is wel duidelijk. Die dialogen en confrontaties tussen de personages zijn vaak geweldig, en met Freddie en Lancaster heb je wel twee erg interessante en geheimzinnige hoofdpersonages, beiden ook fantastisch gespeeld. Mijn favoriet Hoffman als de charismatische sekteleider, Phoenix als de verloren ziel.
Hoffman speelt altijd wel goed, maar de rol van Phoenix is simpelweg ontzagwekkend, memorabel. Ik had het niet verwacht, maar ik denk dat hij serieus kans maakt om Daniel Day-Lewis van een Oscar te houden. In elk geval is hij nu mijn grote favoriet. Wat een pijn, dreiging en energie straalt hij uit. Pacino- of DeNiro-achtig. Een personage waar je bang van wordt. En dan heb ik Amy Adams nog niet eens genoemd, ook al zo'n acteur die altijd fantastisch is.
De ene na de andere sterke scène volgt, maar helaas vond ik pakweg de laatste driekwartier, een uur zelfs misschien, zich wat voortslepen. Het bezoek van Freddie aan Doris' ouderlijke huis raakte me nog wel echt. Wat wrang.
Verder blijft de film sowieso altijd zeer aantrekkelijk in visueel opzicht. Prachtig vooral hoe de zee er in de film uitziet. Het camerawerk is ook zeer goed. Het mooiste vond ik misschien nog wel de eerst shot van de boot. Of de openingsscène op het strand direct. En de kostuums zien er ook mooi uit. Op technisch en visueel vlak sowieso geen gebreken, en de scènes met Freddie en Lancaster zijn sowieso altijd genieten. Maar wat wil de film nu uitdragen? Die mystiek kan ook wel mooi zijn natuurlijk, maar het is nog mooier als je ziet dat alles inhoudelijk goed is uitgedacht. Ik begin voorzichtig met een 3.5*.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Phoenix als de verloren ziel.
Aan het eind is Freddie, in vergelijking tot de anderen die veelal in de ban of afhankelijk van de master zijn, juist het tegendeel van een verloren ziel...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar gedurende de film kun je hem toch wel als dusdanig beschouwen. Op het eind geeft hij er overigens blijk van zijn ziel aan the master verkocht te hebben. Hij start immers met het verspreiden van de methode.
Gerelateerd nieuws

In de ban van 'Pray and Obey' op Netflix: zes films over een sekte
Bekijk ook

Jagten
Drama, 2012
714 reacties

Walk the Line
Muziek / Biografie, 2005
731 reacties

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Magnolia
Drama, 1999
1.554 reacties

There Will Be Blood
Drama, 2007
1.424 reacties

Boogie Nights
Drama, 1997
525 reacties
Gerelateerde tags
post-traumatische stress-stoornissexual obsessionboekreligiedrifteralcoholischpost warcult leaderscientology religious cultcharismatic leaderright hand man jaren 40past life regression
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








