• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.289 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.537 acteurs
  • 199.088 gebruikers
  • 9.376.793 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Master (2012)

Drama | 138 minuten
3,26 1.223 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 138 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson

Met onder meer: Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman en Amy Adams

IMDb beoordeling: 7,1 (199.124)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 24 januari 2013

  • On Demand:

  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Master

"Every man needs a guide."

Vlak na de Tweede Wereldoorlog komt de getraumatiseerde marinier Freddie Quell (Phoenix) terug in de Verenigde Staten en vindt het moeilijk een stabiel bestaan te leiden. Als hij de charismatische sekteleider Lancaster Dodd (Hoffman) ontmoet ontstaat er een speciale band tussen hen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1978 stemmen

Gelukkig krijgen we ook geen drie uur filmmateriaal uit het leven van Philip Seymour Hoffman te zien.

Ik denk overigens dat de aantrekkingskracht van veel films en romans juist ligt in de 'afgerondheid' van het leven van zijn personages, de samenhang erin, de voltooidheid van het leven en de absoluutheid van de gevoelens. Camus beweert zelfs dat iedereen van zijn eigen leven een roman probeert te maken. "De wereld van de roman is een correctie van de werkelijkheid, aangebracht naar 's mensen diepste verlangen."

Of wat dacht je van deze van Nietzsche: "Geen enkele kunstenaar verdraagt de werkelijkheid."


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Valt mij juist op dat vrijwel alle films die ik goed vind open eindes hebben cq veel aan de invulling van de kijker overlaten. Stoor me juist aan films, die vaak geforceerd, alle losse eindjes bij elkaar willen knopen. Je zou er een poezie vs lectuur analogie in kunnen zien.

Maar wat betreft de wensen van de massa heb je gelijk, die willen graag een gesloten en afgerond geheel. Liefst met een happy end.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1978 stemmen

Ik heb het nergens over de massa gehad, noch over een open versus een gesloten einde.

In zowel film als roman bestaan absolute gevoelens, kunnen personages tot hun doel komen, sneeuwen de dingen die werkelijk belangrijk zijn niet onder in de beslommeringen van alledag. De alledaagsheid, of zo gezegd lichtheid, van het zijn is één van de grootste frustraties in het leven. Een rouwend personage kan werkelijk rouwen en hoeft niet naar de WC. Daarom hou ik van films en romans.


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

Dank Reinbo, interessante relativering eRCee. Tuurlijk The Master is door de gemaakte keuzes een compositie, een eigenzinnig verhaal, maar de benadering is ongedwongen, subtiel, intuïtief, suggestief... de afronding is juist perfect (komisch!) in al zijn poëtische eenvoud. Maar ik geloof niet dat 'the eternal master' (met een complot) keuzes maakt.. dat doet kunstenaar bewust en/of onbewust zelf, net als uiteindelijk het publiek.

Het is eerder aan de kijker om een verhaal van te maken, zoals bij menig bijzonder filmwerk. Kortom eRCee kijken!


avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

  • 1145 berichten
  • 197 stemmen

eRCee schreef:

Gelukkig krijgen we ook geen drie uur filmmateriaal uit het leven van Philip Seymour Hoffman te zien.

Ik denk overigens dat de aantrekkingskracht van veel films en romans juist ligt in de 'afgerondheid' van het leven van zijn personages, de samenhang erin, de voltooidheid van het leven en de absoluutheid van de gevoelens. Camus beweert zelfs dat iedereen van zijn eigen leven een roman probeert te maken. "De wereld van de roman is een correctie van de werkelijkheid, aangebracht naar 's mensen diepste verlangen."

Of wat dacht je van deze van Nietzsche: "Geen enkele kunstenaar verdraagt de werkelijkheid."

Mee eens. Ik denk dan ook dat kunst geen representatie van de werkelijkheid is, maar representatie van menselijke ervaring (van de werkelijkheid). Het argument dat kunst als de werkelijkheid zou moeten zijn (een notie die je doorheen de filmgeschiedenis af en toe de kop op ziet steken), berust dus op een misvatting over de aard van (film)kunst. Bazin spreekt dan ook over de mythe van de totale cinema. Film zal nooit de fysieke werkelijkheid perfect representeren, eerder de psychologische werkelijkheid

Uiteraard heeft de kunstenaar de vrijheid het hiermee oneens te zijn, maar hij/zij zal nooit onder deze paradox vandaan kunnen komen.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1978 stemmen

NarcissusBladsp. schreef:

Het is eerder aan de kijker om een verhaal van te maken, zoals bij menig bijzonder filmwerk. Kortom eRCee kijken!

Dat gaat ook zeker wel gebeuren, geen zorgen.


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

Ik Doe Moeilijk schreef:

eerder de psychologische werkelijkheid

Dus 'character driven'...

'Plot' is dat wat mensen, 'al' interpreterend, elkaar aandoen...


avatar van MH040

MH040

  • 323 berichten
  • 1023 stemmen

Phoenix en Hoffman acteren de pannen van het dak, de film heeft goede scenes en mooie plaatjes, maar over het geheel gezien vond ik de film toch wat te vaag en ging het verhaal te weinig ergens heen om een hogere waardering te geven.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11913 berichten
  • 5318 stemmen

Ai, dit viel erg tegen. Misschien door mijn torenhoge verwachtingen na 5x Magnolia, maar ik heb me zitten ergeren aan het personage van Joaquin Phoenix (overigens wel subliem gespeeld) en de soms ellenlange therapiesessies. In elk geval even laten bezinken.

3,0*


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Ai, dit viel erg tegen. Misschien door mijn torenhoge verwachtingen na 5x Magnolia, maar ik heb me zitten ergeren aan het personage van Joaquin Phoenix (overigens wel subliem gespeeld) en de soms ellenlange therapiesessies. In elk geval even laten bezinken.

3,0*

Heb je There Will Be Blood ook gezien?


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11913 berichten
  • 5318 stemmen

Jawel. De moeite waard, maar Boogie Nights en Magnolia blijven beter. Snel Punch-Drunk een keer zien.


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

Mijn punt is: ik zie bij Anderson een bepaalde ontwikkeling... zijn stijl van filmen is steeds meer onnadrukkelijk geworden en laat meer aan de kijker over. There Will Be Blood durfde hij dat nog niet echt aan: het eind is ietwat geforceerd. Het is voordurend schipperen tussen wat je als regisseur verlangt en wat financiers (en commercie) van je eist. God dank was er 'n dappere vrouw die haar nek uitstak anders was de film, op deze wijze, nooit gemaakt...

Financiers en commercie hebben liever dat een film nadrukkelijk, duidelijk omlijnd (in genre) aanwezig is... de meeste kijkers willen hapklare voedsel. Smaak moet kant en klaar zijn. Smaakontwikkeling vergt naast voelen ook nadenken... Op dit soort films kun je langer teren.


avatar van wwelover

wwelover

  • 2605 berichten
  • 3963 stemmen

Indrukwekkende film, is pas mijn derde film van PTA, maar ga zeker binnenkort de rest ook kijken. Ben sowieso een groot liefhebber van Joaquin Phoenix, dus ben blij dat hij weer terug op het witte doek is. Hij speelt dan ook voortreffelijk, net als de rest van de cast. Amy Adams is denk ik wel één van de meest veelzijdige actrices van dit moment, en zeker één van de mooiste. Het verhaal van The Master is erg interessant. Cults spreken me sowieso aan (de verhalen dan, niet om bij aan te sluiten natuurlijk). Visueel vond ik het ook een erg mooie film. Maar ja hij duurt wat lang en soms verliest ie kracht.

4*


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

De acteerprestaties zijn geweldig, maar de film had wat mij betreft wel iets meer richting mogen hebben. Ik hoef ook geen hapklare brokken voorgeschoteld te krijgen, maar er wordt hier wel veel voor eigen interpretatie overgelaten en sommige stukjes vind ik gewoon wel te vaag. Vond Magnolia en There will be... beter

3 sterren


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2582 stemmen

Klopt het dat deze film in 3d te zien is? Of is dit een foutje van google :S ?


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Denk het niet, en zelfs als het in 3D vertoont kon worden zou het niks toevoegen


avatar van Dh PING

Dh PING

  • 304 berichten
  • 0 stemmen

Jessen0wnt schreef:

Klopt het dat deze film in 3d te zien is? Of is dit een foutje van google :S ?

Lijkt me wel heel erg sterk. Paul Thomas Anderson die in 3D werkt


avatar van SunChaser

SunChaser

  • 671 berichten
  • 750 stemmen

Wat een saaie rare gare film, goed geacteerd maar wat een debiele film


avatar van Chris0478

Chris0478

  • 109 berichten
  • 123 stemmen

Verhaal viel tegen, maar wat een acteerwerk van phoenix en hoffman. Kippenvel.


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2582 stemmen

Dh PING schreef:

(quote)

Lijkt me wel heel erg sterk. Paul Thomas Anderson die in 3D werkt

Vond het idd al een beetje raar, zal wel een foutje zijn (zag het op de website van Wolff in Utrecht ) gelukkig, want mijn date ''kan'' niet tegen 3D of zo... DONT ASK


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Tegenvaller.

Goede acteerprestaties van Phoenix en Hoffman maar het verhaal sprak mij totaal niet aan. En dan is een zit van 144 minuten natuurlijk wel erg lang. Voor mij is dit toch een van de mindere films van P.T.A.

NarcissusBladsp. schreef:

Financiers en commercie hebben liever dat een film nadrukkelijk, duidelijk omlijnd (in genre) aanwezig is... de meeste kijkers willen hapklare voedsel. Smaak moet kant en klaar zijn. Smaakontwikkeling vergt naast voelen ook nadenken... Op dit soort films kun je langer teren.

Hapklaar voedsel hoeft bij mij in een film zeker niet voorgeschoteld te worden. Ik hou wel van nadenken achteraf. Maar waar viel over deze film na te denken. Ik had meer van ....die Freddie en die sekteleden incl The Master, ze doen maar.


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

Freddie die als een fremdkörper (prachtig die typsiche houding van Phoenix) in de broeierige sekte ronddwaalt en wantrouwen oproept... De film raakt, voor mij, aan iets heel subtiels en basaals: het zijn van indivdu, het leven in een groep, de onderhuidse erotiek, de charmante leider die met pseudo-methoden controle zoekt.. etc. Heel algemeen menselijk...

En ook Freddie blijkt, op zijn niveau, charisma te hebben...


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Net deze film gezien waarnaar ik reikhalzend had uitgekeken. Grote fan van Paul Thomas Anderson. Waar ik There Will Be Blood direct goed vond en steeds beter vond worden, pas ik even met het uitspreken van een waardering voor deze film. Spel goed. Ik zie er voornamelijk een vriendschap tussen een gestoorde en een charlatan in. Door al het geshit van beiden heen blijft dat wel overeind. Ik maak het niet graag moeilijker dan het is. De commentaren hier, die vast nog wel een vervolg zullen kennen, doen me het ergste vrezen.


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

Leo1954 schreef:

De commentaren hier, die vast nog wel een vervolg zullen kennen, doen me het ergste vrezen.

Dat getuigt niet van een positieve grondhouding


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Nee, ik ken het oeverloze zweverige gepraat inmiddels wel van je.


Heb gisteren deze film gezien in de Eye , Django helaas uitverkocht en maar gekozen voor The Master, wow wat een sleur , halverwege helaas tot conclusie gekomen dat dit mijn film niet is . Ben vandaag veel reviews maar gaan lezen om te begrijpen wat ik nu niet bgreep aan deze film , er zijn zeer lovende reviews maar ook reviews die mijn mening verkondigde . Van de ene nutteloze scene naar de andere was mijn mening ook , moet zeggen misschien is dit mijn filmsoort gewoon niet . Ben eigenlijk ook benieuwd naar de mensen die wel dit een goede fim vinden , hoe bekijken zij dit dan . Vond het acteer werk wel goed .


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

Leo1954 schreef:

Nee, ik ken het oeverloze zweverige gepraat inmiddels wel van je.

Hier? In je mateloze zuurheid vergeet je dat je 't over "De commentaren" had...en niet over die ene commentator.

Zo slecht is The Master toch niet?


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Je voelde je blijkbaar aangesproken, ik heb het in mijn eerste commentaar open gelaten.

Ik vel nog geen oordeel over deze film, wie weet bekijk ik m nog eens binnenkort. Ik ben nog niet onverdeeld enthousiast en zoek het eerder bij me zelf dan bij de maker, die ik zeer bewonder. Geen straf met het prachtige spel.


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23135 berichten
  • 3566 stemmen

Inderdaad beetje lastig om onmiddellijk te beoordelen........

more to the picture than meets the eye ??


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

De werkelijkheid van de (innerlijke) mens is ongrijpbaar...wat leiders of leidsters ook beweren en proberen...voor mij toont PT Anderson dat, subtiel gedurende de hele film, aan.

Muziek is daarbij licht ironisch prikkelend... Prachtig!

Excuses.. voor mijn enthousiasme