The Master (2012)
Genre: Drama
Speelduur: 138 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson
Met onder meer: Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman en Amy Adams
IMDb beoordeling: 7,1 (185.652)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 24 januari 2013
On Demand:
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CANAL+
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Master
"Every man needs a guide."
Vlak na de Tweede Wereldoorlog komt de getraumatiseerde marinier Freddie Quell (Phoenix) terug in de Verenigde Staten en vindt het moeilijk een stabiel bestaan te leiden. Als hij de charismatische sekteleider Lancaster Dodd (Hoffman) ontmoet ontstaat er een speciale band tussen hen.
Externe links
Acteurs en actrices
Freddie Quell
Lancaster Dodd
Peggy Dodd
Clark
Helen Sullivan
Val Dodd
Elizabeth Dodd
Doris Solstad
Bill White
Mildred Drummond
Reviews & comments
timbo_
-
- 13112 berichten
- 3720 stemmen
Jaloers!
Niet nodig. 70 mm deed het niet. Dus ze hebben gewone versie vertoond. Stelletje prutsers
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Had voor vandaag geen kaartje, dus maar The Long Goodbye (1973) gekeken. En wat bleek The Master is een enorm Altmanesque film. Lekker jazzy waarbij de focus meer op de individuele scenes en de personages ligt dan op het plot. Schitterende sfeervolle cinema. Nu is dat niet heel verrassend, want Magnolia was natuurlijk ook al zwaar schatplichtig aan een ander werk van de man. Als was die cinematografisch wel een stuk dynamischer. Hier is het juist niet het plot/verhaal, maar het tempo, cinematografie en sfeerschepping die mij sterk aan het 70's werk van Altman deed denken.
Wel treurig dan ze de 70 mm niet aan de praat kregen. Idd erg amateuristisch....
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
inderdaad enorm teleurstellend dat de70mm niet werkte, balen
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Toch verheugd dat ik dan geen kaartje gekocht heb, had het ook uitsluitend voor 70mm gedaan. Nu hopen dat de groep van vrijdag meer geluk heeft. Lekker begin van het festival zeg .
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
De film is in 35 mm/digitaal ook enorm sterk.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat geloof ik, al kan ik daarvoor ook naar de lokale cinema .
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
PTA levert met The Master een erg sterke karakterstudie af met glansrollen voor Phoenix en Hoffman.
filmisch gezien geweldig, prachtig geschoten film met zeer mooie scènes waarbij ik direct begreep waarom PTA de film in 70mm geschoten heeft, werkelijk prachtig. Ook vond ik de niet zo logische opbouw erg goed werken, het laatste gedeelte mist zoals eerder aangegeven wel wat focus het narratieve aspect vond ik hier minder dan in PTA's vorige films. Verder kan ik niet direct ergens mijn vinger opleggen, filmtechnisch gezien uitmuntend, het acteerwerk van Phoenix en Hoffman is ongelofelijk goed Amy Adams was ook trouwens. Er zitten geweldige scènes tussen maar er had denk ik verhaaltechnisch gezien net wat meer in gezeten hoewel ik geen idee heb wat dat dan zou moeten zijn.
terwijl ik dit schrijf veranderd mijn mening nog steeds constant over bepaalde zaken, in ieder geval was de film erg goed. maar niet PTA's beste film.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Is wel slordig ja dat 70mm niet werkte. Eigenlijk zouden ze de helft van de entreeprijs moeten teruggeven vanwege het "halve formaat".
Ik kijk niet raar op als ik vrijdag ook 35mm voorgeschoteld krijg maar we zien wel.
timbo_
-
- 13112 berichten
- 3720 stemmen
Heel lang naar uitgekeken en met gemengde gevoelens de zaal verlaten. Om maar met de positieve punten te beginnen. Wat een fenomenaal acteerwerk van Phoenix en Seymour Hoffman. Ik moest er een beetje inkomen maar vanaf het moment dat de twee die eerste praatsessie op de boot hebben was ik volledig om.
Vooral die strijd in woorden tussen de uitbundige en fysieke Phoenix en de intellectueel Hoffman. Ronduit weergaloos. Heb menigmaal met open mond en groot ontzag zitten kijken hoe die twee het beste in elkaar naar boven haalden. En dan doe ik de ook fantastische Amy Adams flink tekort.
Toch had ik ook wel wat puntjes van kritiek. The Master is een film die over heel veel grote thema's gaat en die niet altijd even sterk uitwerkt. Ook valt de film aan het einde wat in herhaling waardoor The Master uiteindelijk van een echte topscore afblijft. Doodzonde, want een film met zulk duizelingwekkend acteerwerk verdient meer.
Voor een uitgebreide recensie zie: Filmmad.nl | Recensie: The Master (24 januari)
Ew_MK1
-
- 202 berichten
- 82 stemmen
Gewoon een dikke wide flatscreen kopen voor thuis en bekijken in HD. Heb je geen 70mm film nodig.
jacobine_rodijk
-
- 2812 berichten
- 9511 stemmen
Gaat niets boven bioscoop. Zeker geen widescreen tv
Wat valt er volgens jou daar nog allemaal tussenin?
jipt
-
- 3416 berichten
- 3153 stemmen
Weer een briljante PTA. Boeiende personages die op knappen staan en elk moment kunnen ontploffen. Goede verhaal ook dat een lekker rustig tempo neemt om het te vertellen. Scheelt ook dat er weer meesterlijk in gespeeld wordt. dikke 4,5*
Zie het einde zo:
Quell wint door zich niet meer toe te wijden aan de methodes van Dodd. Dodd voelt zich verloren en weet dat zijn methodes compleet waardeloos zijn, zijn twijfel wordt bevestigd.
Probeer het ook als tweeluik te zien met There Will Be Blood met thema's als vrijheid, geloof/cult en tweestrijd. Zelfs op het einde is een zelfde soort confrontatie waarin de meester (het geloof) en de alcoholist/gek (de vrijheid) een laatste ontmoeting hebben. Uiteindelijk wint (net als in There Will Be Blood) de vrijheid.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Wat valt er volgens jou daar nog allemaal tussenin?
Thuis bios (Beamer)
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Zie het einde zo:
Quell wint door zich niet meer toe te wijden aan de methodes van Dodd. Dodd voelt zich verloren en weet dat zijn methodes compleet waardeloos zijn, zijn twijfel wordt bevestigd.
Ik zie het totaal anders. Quell neemt uiteindelijk de methodes (teachings) van Dodd over, zo verspreidt een religie zich via de volgelingen.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Gewoon een dikke wide flatscreen kopen voor thuis en bekijken in HD. Heb je geen 70mm film nodig.
Nog nooit in de bioscoop geweest of zo? Een dik tv scherm haalt het noot bij de bios.
Reden 1: TV scherm zendt licht uit, waar eenscherm licht reflecteert: rustiger voor de ogen.
Reden 2: Flatscreen is brak stereo geluid. Bioscoop is 7.1 master HD audio va een paar 100 watt.
Reden 3. 70 mm bevat veel meer detail en kleud dan een HD file.
jipt
-
- 3416 berichten
- 3153 stemmen
Ik zie het totaal anders. Quell neemt uiteindelijk de methodes (teachings) van Dood over, zo verspreidt een religie zich via de volgelingen.
akira124
-
- 666 berichten
- 3484 stemmen
Nog nooit in de bioscoop geweest of zo? Een dik tv scherm haalt het noot bij de bios.
Reden 1: TV scherm zendt licht uit, waar eenscherm licht reflecteert: rustiger voor de ogen.
Reden 2: Flatscreen is brak stereo geluid. Bioscoop is 7.1 master HD audio va een paar 100 watt.
Reden 3. 70 mm bevat veel meer detail en kleud dan een HD file.
Geluid kan je oplossen met een goede surroundset. De tv's van nu zijn zo goed dat je geen last van je ogen krijgt, althans ik niet.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Gewoon een dikke wide flatscreen kopen voor thuis en bekijken in HD. Heb je geen 70mm film nodig.
Wat jij nodig hebt is een bril, denk ik.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Nog nooit in de bioscoop geweest of zo? Een dik tv scherm haalt het noot bij de bios.
Reden 1: TV scherm zendt licht uit, waar eenscherm licht reflecteert: rustiger voor de ogen.
Reden 2: Flatscreen is brak stereo geluid. Bioscoop is 7.1 master HD audio va een paar 100 watt.
Reden 3. 70 mm bevat veel meer detail en kleud dan een HD file.
Moet toch wat minder via mijn iPhone schrijven als ik het zo nalees.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Hollywood stikt van 'plot driven' films, vaak gaat dit ten koste van de geloofwaardigheid van de personages, want het leven zelf is niet 'plot driven'... laat staan dat we een onderdeel zijn van een perfect grand (intelligent) design. God & producers hebben een beroepsafwijking: ze neigen tot het zijn van controlfreaks...vaak via messiaanse en/of commerciële sluipwegen. Het leven als format. Ze 'kennen' het grote publiek: afgerond verhaal met 'n een positief eind of met een spannende cliffhanger zijn de geijkte dictaten .
Anderson heeft zich nu echt losgemaakt van die (messiaanse en/of commerciële) dwang... de film is dan ook niet spectaculair maar des te meer 'character driven' sfeervol en verfijnd...het legt niet uit...toont subtiele suggesties. Het gaat om een ont-moet-ing tussen twee persoonlijkheden, alcoholist & sekteleider, die iets ongrijpbaars (mooi shot van chaotische golven op 't achterdek) in elkaar herkennen...
Philip Seymour Hoffmann is weergaloos. Je begrijpt waarom mensen van Dodd houden. Maar Hoffman toont ook dat Dodd vol subtiele berekening is....waarbij z'n fascinerende echtgenote het stuur in handen lijkt te hebben. . Echt prachtige rollen...maar Joaquin Phoenix intrigeert mij nog het meest, hoewel de film The Master heet blijkt Freddie de meest ongrijpbare: hij heeft de magistrale hoofdrol. Freddie is de zwakke plek van Dodd: drank, vrouwen en ook agressie... Dodd wil Freddie onder controle krijgen...maar eigenlijk ook zichzelf. Zijn vrouw lijkt dat te doorzien. Freddie's trouw is meer intuïtief 'dierlijk' i.p.v. intellectueel...etc. etc.
Meesterwerk voor de liefhebber.
voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
Toch wel weer een van de betere films die ik de laatste tijd heb gezien! Prima acteerwerk en een verhaal wat je langzaam meezuigt! Zoals gezegd voor de liefhebber
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Toenmalig en nu een YouTube master Alan Watts legt, met vooruitziende blik, Anderson's 'simpele' shot op het achterdek uit.
Mat_
-
- 736 berichten
- 1309 stemmen
Hoe komt het eigenlijk dat deze geen oscarnominaties heeft gekregen in de belangrijkste categorieën? (op acteur na)
Werd toch wel naar voor geschoven als één van de grote kandidaten, en bijna alle recensies zijn (zeer) lovend?
vph1272qm
-
- 220 berichten
- 147 stemmen
even over de bioscoop of thuis beamer discussie, ik ga vaak naar de bioscoop maar stoor me mateloos aan tijdens de film pratende mensen, telefoons, popcorn vreters, krakende zakken chips enz, dat ze dat geluid zelf niet irritant vinden snap ik niet.
en stoor me ook aan de ondertitels, ik versta donders goed, boven dat chips en popcorn gekraak uit dan, wat er gezegd wordt en de ondertitels leiden me dan erg af, zeker als er niet precies hetzelfde staat als er gezegd wordt.
al deze geluidsoverlast heb ik met mijn thuis beamer niet, en ondertitels zet ik uit, vind ik toch meerwaarde boven een misschien iets beter beeld en geluid...
Fortune
-
- 4088 berichten
- 2536 stemmen
Hoe komt het eigenlijk dat deze geen oscarnominaties heeft gekregen in de belangrijkste categorieën? (op acteur na)
Werd toch wel naar voor geschoven als één van de grote kandidaten, en bijna alle recensies zijn (zeer) lovend?
Ik denk omdat films van P.T.A nooit veel geld opleveren, i.t.t. films van Steven Spielberg of Quinten Tarantino. Er is in het algemeen minder aandacht voor.
Mat_
-
- 736 berichten
- 1309 stemmen
TWBB won toch gewoon een oscar voor beste cinematografie, en was toch genomineerd voor beste film?
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Bioscoopbezoekers zijn geen groep van gelijkgestemden, voor de liefhebber is thuis kijken in je eentje, de meest optimale ervaring. Maar het is leuk om waar te nemen hoe andere mensen reageren op een film. The Master vergt een speciale concentratie... zonder opgelegde spanningsboog haken velen af. De spanning zit hem hier onderhuids in de dialogen, in de keuze's van bepaalde shots, in de keuze's van fragmenten uit levens, in etc etc... Bv: deze scène is één die voorwaarts wijst.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Hollywood stikt van 'plot driven' films, vaak gaat dit ten koste van de geloofwaardigheid van de personages, want het leven zelf is niet 'plot driven'... laat staan dat we een onderdeel zijn van een perfect grand (intelligent) design. God & producers hebben een beroepsafwijking: ze neigen tot het zijn van controlfreaks...vaak via messiaanse en/of commerciële sluipwegen. Het leven als format. Ze 'kennen' het grote publiek: afgerond verhaal met 'n een positief eind of met een spannende cliffhanger zijn de geijkte dictaten .
Anderson heeft zich nu echt losgemaakt van die (messiaanse en/of commerciële) dwang... de film is dan ook niet spectaculair maar des te meer 'character driven' sfeervol en verfijnd...het legt niet uit...toont subtiele suggesties. Het gaat om een ont-moet-ing tussen twee persoonlijkheden, alcoholist & sekteleider, die iets ongrijpbaars (mooi shot van chaotische golven op 't achterdek) in elkaar herkennen...
Philip Seymour Hoffmann is weergaloos. Je begrijpt waarom mensen van Dodd houden. Maar Hoffman toont ook dat Dodd vol subtiele berekening is....waarbij z'n fascinerende echtgenote het stuur in handen lijkt te hebben. . Echt prachtige rollen...maar Joaquin Phoenix intrigeert mij nog het meest, hoewel de film The Master heet blijkt Freddie de meest ongrijpbare: hij heeft de magistrale hoofdrol. Freddie is de zwakke plek van Dodd: drank, vrouwen en ook agressie... Dodd wil Freddie onder controle krijgen...maar eigenlijk ook zichzelf. Zijn vrouw lijkt dat te doorzien. Freddie's trouw is meer intuïtief 'dierlijk' i.p.v. intellectueel...etc. etc.
Meesterwerk voor de liefhebber.
het leven zelf is niet 'plot driven'
Gerelateerd nieuws
In de ban van 'Pray and Obey' op Netflix: zes films over een sekte
Bekijk ook
Jagten
Drama, 2012
713 reacties
Walk the Line
Muziek / Biografie, 2005
727 reacties
Festen
Drama, 1998
815 reacties
Magnolia
Drama, 1999
1.538 reacties
Krótki Film o Zabijaniu
Drama, 1988
40 reacties
Boogie Nights
Drama, 1997
519 reacties
Gerelateerde tags
post-traumatische stress-stoornissexual obsessionboekreligiedrifteralcoholischpost warcult leaderscientology religious cultcharismatic leaderright hand man jaren 40past life regression
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.