Breathless (1983)

Misdaad / Romantiek

geregisseerd door Jim McBride
met Richard Gere, Valérie Kaprisky en Art Metrano

Hij wordt achterna gezeten door de politie, steelt aan de lopende band auto's en heeft een van de mooiste vrouwen ter wereld aan zijn zijde. Voor de kleine crimineel Richard Gere is het leven een groot feest zonder regels. Totdat het leven zelf ingrijpt.

avatar van petey
zoals zo vaak is het origineel vele malen beter dan de remake.
Kijk die dus liever.

avatar van mikey
nog nooit van het origineel gehoord. dus daar had ik niet zoveel last van. geniaal geacteerd door gere. Zo slecht is deze film niet, ik kan me het wel voorstellen dat men deze film maar met moeite kan.. inmiddels een cultklassiekertje voor de liefhebber.. het uiterlijk van die mevrouw is zo bijzonder dat haar acteertalent niet meer opvalt. 4.

avatar van speedy23
Dit is het origineel: À Bout de Souffle (1960)

BovanMo
Een van mijn eerste favo's, de jonge Gere die toen al liet zien enorm charismatisch te zijn. De knullige effecten maken het eigenlijk alleen maar leuker om de film te zien. 4*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Behalve de goed acterende Gere valt er weinig te beleven aan deze bijna slechte film die geen enkele balans weet te houden. Vanwege het commerciële succes van American Gigolo werd Gere opnieuw gecast als knappe jongen om vooral vrouwen naar de bioscoop te lokken. De toenmalige posters insinueerden ook meer een romantisch drama dan deze mislukte thriller. Benedengemiddeld.

Op Breathless valt heel wat aan te merken, maar de genotsmomenten zijn veelvuldiger en intenser.

Wellicht geen goed idee van McBride om een remake van deze klassieker te maken. Hij was wellicht beter met een grotendeels eigen verhaal op de proppen gekomen dat vaagweg overeenkomsten vertoonde met het origineel. Afkomen met een all american remake van een Franse klassieker is vragen om zelfs door de meest tolerante kritieker afgekraakt te worden. Desondanks is het vooral McBride's persoonlijke stempel die Breathless voor mij zo geslaagd maakt. De virtuose look van de film, het tempo, de verplaatsing naar Miami als setting en het ingenieuze gebruik van de geweldige soundtrack maken enorm veel goed, en het verbaasd me steeds weer hoe graag ik Breathless opnieuw bekijk, ondanks de film's zwakheden.

Die zwakheden zijn er wel degelijk. Het verhaaltje is flinterdun, en de personages zijn van bordkarton. Dat Kapriski op geen enkel moment blijk geeft akteertalent te hebben helpt geenszins. Gere is regelmatig fantastisch over the top energiek en fysiek in de portrettering van zijn innemend oppervlakking personage,... maar soms zit je te knarsentanden als hij weer staat te vertrouwen op zijn irritante tics.

Maar surprise... de vonken slaan over tussen de twee protagonisten/acteurs. In de film hebben ze in feite weinig met elkaar gemeen - je vraagt je regelmatig af wat ze uberhaupt in mekaar zien. Ik vermoed dat het antwoord is 'bitter weinig', behalve dan wanneer ze met elkaar in de koffer duiken. Op die momenten zindert de film. Ik vind Breathless dan ook nog altijd een van de zwoelste en meest sexy films ooit. De douchescene (met elvis erbij bijna een triootje), de zwembadscene, de cinemascene. pure klasse. en honderd keer romantischer en erotischer dan de pseudo erotiek van 9 and a half weeks en consoorten. bovendien heb je nooit het gevoel dat McBride puur een verhaaltje vertelt teneinde zijn erotische scenes te kunnen tonen.

Breathless is voor mij schuldig genot. De film heeft zoveel tegen zich, maar telkens weer zit ik vingerlikkend te genieten van al de goede punten. McBride hanteert een zwierige filmtaal (de scene waarin Gere rondrijd met in de achtergrond bewust die typische bewegende beelden die men vroeger gebruikte teneinde een bewegend voertuig te faken). Miami is een personage op zichzelf. Gere tooit zichzelf in de meest belachelijke broeken en hemden, en blijft er maar cool uitzien. En de soundtrack is subliem (zowel het originele werk als het geleende pop en rock werk). Kleurrijke bijrolletjes ook.

Ramon K
Ik ben gewoon echt een beetje verbaasd: Breathless blijkt gewoon een erg coole remake te zijn van Godard's klassieker. McBride behoudt de simpele plot van het origineel, maar verder lijkt ie alles opnieuw in te vullen: erotiek, Jerry Lee Lewis, The Sillver Surfer, filmreferenties en een flink portie cool. Gere is geweldig, soundtrack is heerlijk (en goed op de emotie van de betreffende scene afgestemd), camerawerk is goed en de film kent een aantal juweeltjes van scenes. Mijn favoriete scene is de vrijpartij in de cinema. Zelfs de film in die scene is geweldig gekozen: de film noir (pre- Bonnie and Clyde) klassieker Deadly is The Female/Gun Crazy. Echt een aanrader deze film van McBride.

En wat mij betreft geen guilty pleasure! 4*

avatar van aburex
Een film de wat gedateerd overkomt en het origineel is zoveel maal beter. Maar de piepjonge Gere laat toch al zien dat hij een enorm acteertalent heeft en Kaprisky heef dit niet nodig met haar geweldig lichaam

avatar van rokkenjager
Tegenvaller. Natuurlijk nooit met de gedachte om een geëvenaarde film als die van Godard te zien, gekeken, toch schepte Ramon's enthousiasme wat verwachtingen. Helaas niet zoveel fun als verwacht. Ik vind de toon eigenlijk nooit echt cool, Richard Gere meestentijds vervelend, de plot echt te zwak, en de gebeurtenissen te geforceerd. Daarnaast Ik mis vooral de charme en de frisheid van het origineel. Wel een fantastische finale. Kleine 2,5*

avatar van Filmkriebel
The Silver Surfer sucks...

Had zijn momenten en liet bij mij eerder een positieve dan een negatieve indruk achter. Het is inderdaad wel zoals Ramon zegt, dat de muziek en andere omgevingselementen perfect afgestemd zijn op het verhaal. De songs passen perfect bij de scènes en enkele andere scènes doen dat ook, oa waarin die jongen in de boekhandel hem vertelt dat hij de Silver Surfer maar een eikel vindt. Voor Gere is het net alsof zijn geweten tegen hem praat. Gere speelt een vrij intense rol, compleet nuts en dronken van leven. Kaprisky was echt hot. Gelukkig zag ik die film niet in de jaren '80 of ik kon niet meer slapen van het fantaseren. Alleen het magere plotje viel wat tegen... het wil soms wel eens van de grond komen maar net niet genoeg voor een magisch en blijvend filmmoment. De finale deed me denken aan Butch Cassidy and the Sundance Kid. Een correcte 3*.

avatar van Mythos
Ach is toch leuk, jeugdsentiment voor mij.
Vorig jaar maar gekocht en gewoon weer kijken zo voor de zoveelste keer

4,0 Wat een ultracoole film.met vreselijk coole Richard Gere.De kleding in de film is zo fout als het kan zij.,Maar Gere komt er mee weg toch werkelijk de droom voor vele vrouwen dat bewijst hij in deze film.
Je kan zien dat hij plezier had in het maken van deze remake.Valarie moest het wat minder hebben van haar acteerkunsten,gelukkig is ze een mooie verschijning dus kijken we er beetje langs heen.De muziek hielp ook lekker mee in het verhaal,ik had het idee dat de muziek ook in de film Desperado gebruikt is.

belgikskenikske heeft het prima verwoord. Er valt genoeg op Breathless aan te merken, maar je blijft kijken. Naar de tomeloze energie van Richard Gere, boordevol expressie, en Valérie Kaprisky, met het mooiste kontje dat je kunt dromen. Ach, ze is misschien geen groot actrice, maar ze kan meer dan ze hier kan laten zien. Is tenslotte een actiefilm. Ik heb genoten. Ademloos...

avatar van goongumpa
Dit is de meest romantische film die ik ken. Gere is briljant, sowieso de rol van zijn leven, Kaprisky is verrukkelijk. Zijn tattoo van een bloedend hart, haar roze jurkje, het lichtgevende kermiskettinkje dat voor hun liefde staat, op de achtergrond de muurschilderingen in Los Angeles. Het is een plaatje.
Subliem geregisseerd: speels, met heel veel plezier en energie, en elk detail is zorgvuldig uitgekozen.
Het Americana/pop-art universum van deze film, met moderne desperado's, rockabilly muziek en 50's fetisjisme, heeft Tarantino duidelijk goed bekeken voor hij met Pulp Fiction kwam.
LEKKER, LEKKER, JAMMIE.

avatar van missl
Makkelijke film over Gere als rokkenjager en foute man, kwam bij mij niet zo door.

mooie auto's slappe film

Goeie film waarin een autodief een meisje achterna gaat die hij ontmoet heeft in Las Vegas. Qua verhaal stelt het allemaal niet veel voor en het begint ook wat rommelig. Er is genoeg chemie tussen de twee hoofdrolspelers en Richard Gere zet zijn rol lekker dik aan op een coole manier. Een fijne soundtrack en genoeg mooie scenes voor een kleine 3.5 sterren.

avatar van Jack Sparrow
Geweldige film dit en aangename verrassing. Gere acteert goed hierin. Speelse manier van filmen met prachtige 80's LA locaties. Voor die tijd zeker een frisse film inclusief comic book verwijzingen en een ijzersterke swingende soundtrack. Het origineel nog niet gezien. Die volgt binnenkort.