Holy Motors (2012)

Frankrijk / Duitsland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Leos Carax
met Denis Lavant, Edith Scob en Eva Mendes

We volgen 24 uur in het leven van een wezen. Het ene moment is het een man, dan weer een vrouw. Soms is het jong, vervolgens weer zo oud dat het op het punt staat te sterven. De functie die het vervult is eveneens wisselend; van moordenaar tot bedelaar, van zakenman tot monsterlijk wezen en van arbeider tot familieman. Het wezen lijkt vreselijk eenzaam en uitgeput door al deze verschillende gedaantes, waarin het met tegenzin moet moorden en van mensen moet houden die het niet kent. De vraag rijst waar zijn thuis en zijn familie zijn en waar het zijn gemoedsrust kan vinden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film waar je inderdaad weinig aan kan vastknopen als kijker. De film heeft niet echt samenhang en de sfeer is niet sterk genoeg om daar op terug te vallen. We het absurdisme en de verrassende gebeurtenissen die je als kijker net genoeg weten vast te houden. Een film die je als kijker onbeantwoorde vragen toespeelt. Het is een circusact geworden, maar dan minder conventioneel. De film bleef in elk geval hangen, maar op sommige vlakken evengoed met een beetje honger. En het overweldigd visueel niet genoeg om een echte topfilm te worden.

avatar van SmackItUp
Absurd, echt absurd, maar geweldig. En geweldig grappig. Met name het eerste uur is ontzettend goed. Dit was alles wat ik ooit zocht in een film, die absurditeit. Als die lijn was doorgezet waren dit absoluut 5 sterren geweest, maar helaas kakt ie halverwege een beetje in en zitten er enkele saaiere stukken tussen. Maar toch, excentriek, hilarisch en gortdroog. Niemand zal weten waar het echt over gaat, Carax zelf waarschijnlijk ook niet, maar amusant is het zeker. Ik moet echt meer van deze man zien.

avatar van Flavio
Bizar en fascinerend, deze Holy Motors, een film die dan weer bewondering oproept, dan weer walging. Een film die dus iets met de kijker doet, en alleen daarom al de moeite waard is.

Waar het over gaat, iedereen kan daar zijn wildste theorieën op loslaten, of het gewoon over zich heen laten komen, want Holy Motors is een typisch multi-interpretabel werk. Daarom vind ik de plotomschrijving over een "wezen dat steeds van gedaante verandert" behoorlijk discutabel. Het is volgens mij steeds dezelfde man, ergens in de 40, die verschillende rollen speelt maar dan niet op toneel maar in de echte wereld. Het wordt wel opgenomen, want er wordt gerept over camera´s die te klein zijn. En er zijn kennelijk meer acteurs aan het werk want tegen het eind zie je een stoet limousines naar de parkeergarage rijden. Wie weet zitten daar de mensen in die Mr Oscar gedurende zijn werkdag is tegengekomen?

Maar deze wellicht weinig spannende theorie verklaart een hoop ook niet. Want hij komt zichzelf tegen als hij iemand moet vermoorden. En hoe zit het met de pratende auto's? En de beginscene, zag je nou een ruimteschip? En zo zijn er nog wel meer scenes die niet rijmen met wat ik uit de film haalde. Het zou me dus niet verbazen als ik na een volgende kijkbeurt tot een heel andere conclusie kom.

avatar van Redlop
Eindelijk eens gezien. Absurdistisch verhaal over de spelingen van het lot. Veel verder dan deze interpretatie kom ik niet. De film is excentriek maar wil dat ook iets te graag zijn en dat is mijn bezwaar. Ondanks enkele visueel fraaie scenes kom ik niet hoger dan een 2,5*.

avatar van Flat Eric
Merkwaardig.

Of geniaal?
Een paar weken geleden gezien en moest hem nog letterlijk en figuurlijk 'verwerken'.
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik kon er geen touw aan vastknopen terwijl ik graag films wil begrijpen. Althans, het hoe en waarom en hoezo.
Feit blijft dat er enkele memorabele scènes in zitten die me toch wel bij zijn gebleven. Mooie aparte of vreemde scènes. En als dat gebeurt heeft de film me tóch iets gedaan in positieve zin.
Voor nu even een 2,5*, maar sluit niet uit dat het op den duur bij herziening een hoger cijfer oplevert.

avatar van Mrs. Donut
Ben behoorlijk nieuwsgierig naar deze film geworden, ik neem de film op en ga deze op mijn gemak bekijken. Ben benieuwd.

avatar van Flat Eric
Herzien en toch weer gefascineerd zitten kijken...

avatar van Cikx
Ik snap waarom er mensen zijn die deze film geweldig vinden, want het is een bijzonder eigenzinnig stukje cinema, maar voor mij was het te absurdistisch. Op visueel gebied is het prima, op het acteerwerk valt niks aan te merken en het is zonder enige twijfel origineel, maar op mij kwam het over als een verzameling sketches waarvan sommige me intrigeerde, maar ik de meeste te bizar vond.