La Belle Époque (2019)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Nicolas Bedos
met Daniel Auteuil, Guillaume Canet en Doria Tillier

Victor, een gedesillusioneerde zestiger, ziet zijn leven op zijn kop staan op de dag dat Antoine, een briljante ondernemer, hem een nieuw soort attractie aanbiedt. Hierbij mengt Antoine theatrale kunstgrepen en historische reconstructies. Aan de klanten wordt een kans geboden om terug te duiken in het tijdperk van hun keuze. Victor kiest er voor om de meest gedenkwaardige week van zijn leven opnieuw te beleven: de plek waar hij 40 jaar eerder zijn grote liefde ontmoette.

Vanaf 2 januari 2020 in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

Tweede film van Nicolas Bedos (zoon van Guy) die, zo te zien, net als in zijn eerste "Mr & Mme Adelman", een drama-komedie brengt waarin "grote en bijzondere" liefde centraal staat.
Stevige cast en ook weer met Doria Tillier.

avatar van Iron Maiden
Vanmiddag zonder verwachtingen gezien in het lokale filmtheater, maar wat was dit een onvergetelijke filmervaring. Daniel Auteuil is ontzettend goed als charismatische zestiger die zowel zijn jeugd als de liefde opnieuw ontdekt. Bovendien zijn zowel de bijrollen, muziek, camerawerk en dialogen allemaal tot in de puntjes verzorgd. Vooral Doria Tillier is betoverend en adembenemend tegelijk. Voor mij in ieder geval één van de beste films van 2019 en een bescheiden meesterwerk. De 4 sterren zijn meer dan verdiend voor La Belle Époque, was het maar elke dag zo’n sfeervolle dag in 1974.

avatar van Graaf Machine
Iron Maiden schreef:

Mooi bericht, Iron. Ik ga hem donderdag zien. Zo'n korte recensie die zo positief is, is goed voor de voorpret !

avatar van Iron Maiden
Graaf Machine schreef:

Geniet ze! Van begin tot eind een gegarandeerde glimlach op je gezicht. Ik zie je recensie tegemoet (;

avatar van wibro
Gisteren deze film in de voorpremière gezien en ik was er toch niet helemaal enthousiast over. Het eerste half uur was moeilijk door te komen en dacht ik van; waar zit ik nu weer naar te kijken. Dat gedeelte in het nep La Belle Epoque was best wel aardig met dank mede ook aan Doria Tillier in de rol van Margot. Meest hilarische scène vond ik die waar Victor terecht kwam in een scène met nep Nazi's en waarbij hij de nep Hitler een flinke dreun voor zijn kop gaf. Het was ook de enige scène waarbij ik echt moest lachen en dat is toch wel erg weinig voor een komedie zoals deze. Tegen het einde aan vond ik het trouwens allemaal weer een stuk minder worden. Dus, voor mij niet helemaal geslaagd deze komedie. Ligt ook enigszins aan de hoofdrolspeler Daniel Auteuil die mij toch niet helemaal lag.

Deze eerste film voor mij in 2020 is een verrassend goede: Franse films vind ik vaak tegenvallen, zeker ook de komische, maar dit is gewoon een heel mooie en intelligente film waarbij de humor niet zozeer grappig of hilarisch is zoals in Amerikaanse komedies maar geestig als in geestrijk zodat de film wel aldoor een blijde glimlach naar boven haalt.

De film is druk en wat verwarrend – zodat je je kop erbij moet houden – maar aldoor interessant waarbij de film commentaar geeft op zowel het eeuwige thema van de liefde als het vluchtige van de hedendaagse maatschappij met zijn gadgets en ‘belevenis’-cultuur. Het drukke en verwarrende is ook functioneel: we leiden ook een druk, jachtig leven waarin we aldoor nieuwe ervaringen of vooruitgang najagen (het leven mag vooral niet saai zijn) en de film blijkt helemaal niet een nostalgische trip zoals Midnight in Paris (2011) te zijn zoals je misschien zou verwachten (hooguit wordt Woody Allens film geparodieerd), maar meer als ‘postmoderne’ films zoals The Truman Show (1998) waarbij men verstrikt raakt in wat echt en wat niet echt is, wat spontaan en wat geregisseerd is.

De boodschap van de film is volgens mij zoiets als dat we alsmaar vernieuwing of vooruitgang willen maar in de liefde moeten koesteren wat we hebben waarbij tegelijkertijd de liefde vaak berust op nostalgie en we het geluk tevergeefs najagen in wat niet echt is. Dat is misschien een beetje cliché voor een romantische film maar zoals we leren heeft de liefde ook geen nieuwigheid nodig. Deze film is een juweel en zal hoog gaan eindigen in mijn eindlijst van 2020.

Echt goed na een half uur
het eerste half uur is vermoeiend en verwarrend
meer rust daar had de film beter gedaan

kappeuter schreef:

Vanaf 2 januari 2020 in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

Nee, heeft in de verste verte geen overeenkomst met Midnight in Paris, behalve dat in die film ook de term la Belle Epoque valt. (En het tijdperk bezocht wordt)

In de verste verte nog wel enige overeenkomst dus.

Hele verre verte wel

avatar van wwelover
Hele leuke Franse komedie. Fijne humor, heerlijk sfeertje en bij vlagen ook dramatisch sterk.

kappeuter schreef:

Vanaf 2 januari 2020 in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

Eerste gedachte van mij ook toen ik het verhaal las en trailer zag. Denk dat ik vandaag ga zien

Zojuist terug van la belle epoque. Aparte film die mij sterk laat denken aan Midnight in Paris. Totaal niet mijn genre. Onbedoeld toch traantje weggepinkt aan einde

avatar van mrklm
Dankzij de steun van Victor Drumond [Daniel Auteuil] heeft Antoine [Guillaume Canet] de moed gevonden om zijn droom waar te maken en hij is nu eigenaar en directeur van een enorm en succesvol entertainmentbedrijf dat mensen de kans geeft om hun favoriete periode uit de geschiedenis te herleven. Wanneer Antoine ziet dat de relatie tussen Victor en zijn echtgenote Marianne [Fanny Ardant] stuk lijkt te lopen hoopt hij zijn terneergeslagen vriend te helpen door hem gebruik te laten maken van zijn diensten. Victor kiest voor Parijs in 1974 en wil het moment waarop hij Marianne ontmoette herbeleven. Daarvoor moet Antoine alle details weten, bovendien wil hij zijn favoriete actrice inzetten in de rol van Marianne: zijn vriendin (min of meer) Margot [Doria Tillier], die Antoines gedrag als haar baas echter behoorlijk beu is.

Een wat gekunsteld basisgegeven en het is niet zo vreemd dat het scenario wat ongemakkelijk heen en weer springt tussen heden en (gereconstrueerd) verleden, gezien de verschillende verhaallijnen. Maar Auteuil is buitengewoon sympathiek en realistisch als de man die hoopt zichzelf en de liefde voor zijn vrouw terug te vinden in een reconstructie van het verleden. Bovendien zijn er voldoende vermakelijke momenten om de tekortkomingen van het script te maskeren.

avatar van Gorilla
Leuke Franse jaren 70 nostalgie. Ik bespeurde zelf een laagje maatschappij kritiek in het geheel. Zegmaar het Westworld idee een beetje, maar dan in een Frans rokerig jasje of coltruitje.

avatar van Pecore
Echt van genoten! Heerlijk hoe alles door elkaar geweefd wordt; de verschillende tijdsbeelden, de beide liefdesverhalen (hoewel het ene interessanter is dan het andere), de flashbacks/flashforwards, de acteurs vs de klanten. Niet overal werkt het even goed, maar het levert een hele fijne en sfeervolle film op. En Tillier is inderdaad om je vingers bij af te likken.