Argo (2012)

Drama / Thriller
120 minuten / 130 minuten (extended version)

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

avatar van Koerok
Wel goed gemaakt, en ook goed genoeg gespeeld (niet eindeloos blijven zeiken over Affleck, hij speelde meer dan ok), maar helaas was de kwestie net niet spannend genoeg voor 'n hele spannende politieke thriller. Het is geen Salvador.

avatar van Ew_MK1
Prima film, spannend en onderhoudend. Mooie beelden ook, net of je naar een film uit de jaren 70 zit te kijken. Dat maakt het nog echter en komt de sfeer ten goede. Knap gedaan.

Superspannende gijzelings thriller.
Zeker aan het eind als de gebeurtenissen plaatsvinden rondom het vliegveld inTeheran duef je als kijker bijna niet te knipperen met je ogen. Bang om wat te missen.
Desondanks valt er zeker aan het begin nog wat te glimlachen als de film industrie op de hak wordt genomen. Maar " Argo" is vooral boeiend.
En zoals eeerder gezegd bloedstollend spannend.

avatar van mjk87
Uitstekende spannende politieke thriller van Affleck die tegen het einde helaas zichzelf verliest.

Het verhaal is zo onwerkelijk dat het wel waargebeurd moet zijn – wie verzint immers zoiets. Vervolgens krijgen we een nette verfilming waarin vooral de regie opvalt. Met goed gebruik van 8mm(?)-camera’s voor een bepaalde authenticiteit, uitstekende cross-cutting scènes en een heerlijke 70’s sfeer. Het is allemaal dan wel volgens het boekje, maar wel prima uitgevoerd. Beter slecht gejat dan… Ook de eindgeneriek was aardig met beelden uit de film naast de originele beelden van toen. Verder aardige fotografie, decors, sfeer en fijne muziek.

De film is spannend, zeker, al komt dat ook soms door gedramatiseerde stukken. Dat maakt niet uit als het effectief is, maar het is wel vervelend als het er te dik bovenop gaat liggen. Zeker die laatste scène in Iran waarin ze het vliegtuig proberen te volgen gaat er te ver over. Ook dat laatste shot met zijn vrouw had wat mij betreft niet gehoeven en past ook helemaal niet in de film. Dat is jammer want dan houdt Affleck zich zo in de hele film en verprutst hij het toch een klein beetje op het eind.

Affleck als acteur is degelijk. Hij lepelt netjes het script op en met zijn volle baard is hij wel geloofwaardig, maar hij laat je nooit echt meeleven. Nooit komt er enige diepgang in zijn persoon. Nu is dat ook niet direct nodig (al had je bijvoorbeeld die laatste scène dan ook moeten schrappen) maar een betere speler had misschien iets meer kunnen doen. Ik zal er niet over vallen, maar de regisseur Affleck is duidelijk de betere van de twee. Wat verder wel helpt zijn enkele leuke bijrollen van onder meer een zeer dikke John Goodman. Dat zorgt voor de nodige luchtigheid in verder een behoorlijk serieus onderwerp en het werkt ook wel.

Al met al wel vermaakt, maar met een beter laatste kwartier was het echt een topfilm. 4,0*.

avatar van Frank Slade
4 sterren. Goed inelkaar gezette film. Af en toe beetje te geromantiseerd, maar toch erg spannend met goed acteerperformances. Aanrader.

avatar van Thomas83
Echt een Hollywoodfilm, maar wel een goede. Het waargebeurde verhaal is sowieso al erg bijzonder. Verder weet je al hoe het afloopt, maar toch is de film spannend. Er worden eigenlijk heel goedkope cliffhangertrucjes gebruikt, maar mede door de goede montage en score (Desplat leverde voor Zero Dark Thirty ook al een lekker spanningopwekkende soundtrack af) zit je toch vaak op het puntje van je stoel.

Vond dat komische middenstuk wel wat apart in een film die verder vooral een echte thriller is, maar grappig was het wel, vooral dankzij weer een vertrouwde en goede Arkin. Of dat hem nou gelijk een Oscarnominatie op moest leveren, nee, maar dat geldt wel voor meer nominaties voor deze film, en ik gun het Arkin sowieso. Goodman is ook wel weer grappig, maar ben hem wat beu. Misschien is het sinds zijn flauwe rol in Flight, ik weet het niet.

Vond de intro van de film met deels animatie wel goed trouwens. Deed me wat denken aan Persepolis door de animatie, en de politieke situatie werd eigenlijk nog best efficiënt in razend tempo geschetst. Verder ziet Argo er vooral heel authentiek 1979 uit.

Ook blijken veel van de acteurs best op de personen die ze spelen te lijken. En ze acteren prima. Affleck is een matig acteur maar ik vind dit een van zijn meest overtuigende rollen. Het is de baard denk ik, haha. Dat verhaaltje over vrouw en zoon hadden ze wel evengoed kunnen schrappen. Voor de rest nog wat andere bekende gezichten, vooral leuk dat Cranston ook meedeed. De film heeft ook een paar leuke oneliners. 3.5*

avatar van Filmfan74
Heel aardige film en behoorlijk spannend, vooral tegen het einde. Origineel verhaal met een leuk tintje humor. Het is alleen jammer dat alle personages zo plat als een dubbeltje zijn en blijven.
Interessant plot, het is weer eens wat anders. Ik heb me behoorlijk vermaakt met deze film, maar nu ik hem heb gezien vind ik een Golden Globe voor het beste drama voor deze prent behoorlijk overdreven.

spannende thriller, met een een hele goeie onderhuidse spanning..
je voelt gewoonde spanning en gaat er helemaal in mee op. Ook het acweerwerk is prima (hoewel ik alleen B. Affleck iets minder vind acteren)
Alleen het begin van de film vond ik een tikje warrig, het vloog van het ene beeld en moment naar het andere waardoor er niet helemaal duidelijk was wat er gebeurde.. waardoor het even duurde voordat je echt in de spanning en in de ilm zat.
Maar alsnog erg sterke thriller en daarom 3.5*

Gewoon een goede film, jaren 70 effecten zeer goed gedaan.

avatar van Insignificance
De Canadian Caper. Was dit bizarre plan pure fictie geweest, had niemand het geloofd. Geweldige blauwdruk voor een film waar Affleck zich dan wel bedient van een serie goedkope thrillertrucjes en, oké, het einde suddert ook net iets te lang door, maar met dit materiaal perst hij er zo ongeveer het maximale uit. En dat is deels te danken aan het achterwege laten van heroïsche, sentimentele en andere vervelende trekjes.

Zo staat-ie zelf zeer ingetogen te acteren, speelt zijn gezinsleven slechts een kleine rol (het heeft zelfs een doel dat ook weer heel beheerst wordt bereikt) en zit je niet opgescheept met een personificatie van de grote, enge vijand. Het scenario concentreert zich bijna uitsluitend op de CIA operatie, terwijl de woelige periode aan zowel Amerikaanse als Iraanse zijde wordt gevangen door archiefbeelden en meer. De snorren e.d. doen de rest.

Bonus is dat Affleck ook nog kan spelen met het Hollywood van toen waar Goodman en Arkin de film van een dosis flair en humor voorzien. De opmerking over John Wayne is in ieder geval een rake. Wanneer Argo wordt gekoppeld aan nieuwsberichten over de gijzeling geeft dat een merkwaardige spanning aan de film, die het eenmaal in Teheran ook niet meer verliest. Nog een extraatje is de aftiteling met opvallende gelijkenissen.

Prima (retro)film, echter vind ik de waardering wel wat hoog.
Acteerwerk dik in orde, verhaal ook boeiend, alleen werd die op het einde pas wat spannend...

avatar van Justinw
Prima in orde, alleen het script/story is te saai om de film wat unieks te laten zijn. Jammer, met een goed script ben ik ervan overtuigd dat Affleck een goede film neer kan zetten.

avatar van Sisko
Prachtig gemaakte spannende film. Ik kende het verhaal niet.
Een van de helden was natuurlijk de Iraanse hulp van de Canadese ambssadeur. Weet iemand hoe het uiteindelijk met haar is afgelopen. Haar vlucht naar Irak lijkt achteraf niet zo handig met de oorlog Irak - Iran voor de deur.
De acteurs deden het prima. Leuke rol ook voor Goodman. Mooi tijdsbeeld ook.

avatar van jipt
Justinw schreef:
Is toch juist een heel spannend verhaal.

avatar van Insignificance
Sisko schreef:
Weet iemand hoe het uiteindelijk met haar is afgelopen.

Is een zgn. composite character. Fictief personage dus.

avatar van redbullzuiper
Een welverdiende 4,

En dan te bedenken dat dit ook echt gebeurt is. Hoe kut zal het voelen dat iemand anders er met de eer vandoor gaat...

avatar van Angelo2
Goede film van een interessante gebeurtenis waarvan de wat jongeren kijkers misschien nog nooit gehoord hebben. Je waant je de hele film in de jaren 70. Acteerwerk was sterk en ook de gelijkenis met de echte personages is goed gedaan. Richting het einde is de spanning te snijden dankzij de bekende filmtrucjes. Ondanks dat het einde me al bekend was zat ik op het puntje van me stoel.Een dikke 8 voor de verfilming van een onwaarschijnlijke Verhaal.

avatar van mnrk
You're worried about the Ayatollah? Try the WGA.

Een sterke film van Ben Affleck, deze man maakt steeds betere films....

Het verhaal is dik in orde net zoals de gehele uitwerking ervan, de film heeft ook de juiste sfeer uit de jaren 70 (mede door het camerawerk en de aankleding)...

De cast is ook in orde, niet alleen regiseert Affleck de film goed ook zijn acteerwerk in deze film is zeer overtuigend. De overige spelen ook overtuigend en natuurlijk is het duo Alan Arkin/John Goodman gewoon top...

En de film is ook voorzien van een prima soundtrack...
Alexandre Desplat - Argo (2012) - MusicMeter.nl

avatar van Pazmaster
Prima film met een interessant verhaal en prima acteerwerk. Prima! 3,5 ster

avatar van ralfsjam
rete spannend! Van begin tot einde. Ook al weet je w.s. wel hoe het af gaat lopen... Maar de spanning is er perfect in gezet. Door het goede script en het goede acteerwerk blijft dit een soort van constant aanwezig. Zeker het laatste half uur! Genoten van alle 120 minuten.

avatar van qwertzu
erg spannend, mooi verhaal en prima geacteerd!

Dominootje
Subliem! Waarom dan het laatste halfje niet? Ik mistte de uitwerking van het "verraad"..

Raffael77
Matige film met mooi verhaal. Slap uitgewerkt en nergens echt spannend. Het thriller gehalte is ver te zoeken. Het kwam bij mij ook niet echt over van nou wat ben ik bang.

avatar van lau12345
Tijd geleden zon goeie film gezien te hebben .
4.5 * dik verdiend .min puntje is natuurlijk op het eind , ze hadden natuurlijk allang in kunnen grijpen door de verkeersleiding in te lichten en een start verbod kunnen geven verder prima film en de spanning word ook goed opgebouwd .

avatar van JacoBaco
Goede film, maar wel één die ik echt nooit meer wil zien.

avatar van Naomi Watts
Ze zijn niet aan te slepen in 2012. Enorm geprezen films die bij mij maar vies tegenvallen. Deze van Affleck is geen uitzondering. Kundig gemaakt overigens maar wel vrij leeg. Ook de hele misvattende weergave richting de situatie in Iran destijds wringt nogal.

De supporting cast is echt magnifiek en dat heb ik het vooral over Arkin en powerhouse Cranston. Goodman mag dan weer vooral opdraven voor de nodige komische noot, wat ie wel weer naar behoren doet. Affleck is weer solide maar iets staat me aan hem tegen. Ik blijf het altijd een beetje een wezenloos figuur vinden.

Plot is solide maar Affleck heeft wel wat moeite om het in beweging te krijgen. De aanloop is te lang en ook die aanloop is op sommige momenten na weinig enerverend. Mijn interesse week in de eerste helft ook wel af en toe af. Waar ik wel zeer over te spreken ben is de aandacht die het nabootsen van een tijdsbeeld gekregen heeft. Echt indrukwekkend.

De aanloop naar het eind is solide maar bij het einde maakt Affleck het zich te gemakkelijk vanaf. Hij gaat leunen op toevalligheid en dat blijft toch een van de meest onzorgvuldige oplossing om gaten in een niet zo doordacht screenplay op te vullen.

avatar van Angelo2
Raffael77 schreef:

Een thriller is meestal spannend. Om bang te worden moet je een horror opzetten.

avatar van Toontje G
Mooi (waargebeurd) verhaal dat helaas wat langzaam op gang komt, maar naarmate de tijd vordert wordt de film steeds spannender. De scene op het vliegveld is echt goed gedaan.

Verder gaat onze dank gaat uit naar de Iraanse huishoudster in Canadese dienst, goed gedaan, anders was het allemaal zover niet gekomen, ook de korte scene dat ze de grens overgaat is een blijk van waardering dat ze haar niet vergeten zijn te bedanken voor haar bewezen diensten.

avatar van otherfool
Een uitstekende film dat het wat zware en anno 2013 misschien niet direct tot de verbeelding sprekende gegeven op vlotte wijze vertelt zonder dat het al te luchtig wordt. Goede mix tussen de spanning van Teheran, de intensiteit van Washington/CIA en (altijd handig voor de Oscars) de absurditeit van Hollywood. Arkin steelt bij deze laatste overigens nog maar eens de show.

Derde goede film alweer van regisseur Affleck, wie had dat kunnen denken. Kleine 4*.

avatar van the crook
Vanmorgen Argo gezien en ik vond 'm juist wel erg spannend! Affleck bewijst maar weer eens een prima acteur / regisseur te zijn en vertelt dit waargebeurde verhaal in een prima uitgewerkte film. Misschien neemt hij naar het einde toe nét iets te veel tijd, maar dat stoort nauwelijks. Tel daar de prachtige shots bij op en je hebt een geweldige film, wat mij betreft zelfs een van de betere van 2012!