Argo (2012)

Drama / Thriller
120 minuten / 130 minuten (extended version)

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

avatar van Elkie Brooks
Veel bekende gezichten. Je kijkt er toch altijd weer anders naar als het verhaal op feiten is gebaseerd. Spannende momenten vooral de vliegveldscene. Daar houd ik wel even mijn adem voor in.

avatar van Japie1971
Angelo2 schreef:

Een thriller is meestal spannend. Om bang te worden moet je een horror opzetten.

Het is verwonderlijk dat er nog steeds mensen naar een thriller kijken en verwachten dat ze er bang van worden. Try a romkom.. daar word je pas bang van.

Heb me zeker niet verveeld tijdens deze film. Ondanks het reeds bekende einde was het toch erg spannend. Knap neergezet en inderdaad de laatste, typische Amerikaanse scene had niet gehoeven. Houdt het een beetje afstandelijk.
Lekker belangrijk dat hij weer terug naar zijn gezin gaat. Had voor mij ook de nudy bar mogen zijn. Samen met Goodman (maar eerst een potje bowlen)
Verdiende 4*

avatar van usr14112
Super goeie film dit. Spannend tot op het laaste moment ook al weet je de uitkomst. Fantastisch jaren 70 sfeertje. Alles klopt, de kapsels, de auto's de gebouwen. Ook Teheran in die jaren is zeer realistisch neergezet. En dan natuurlijk het verhaal. Weergaloos goed met de wetenschap dat dit echt zo is uitgevoerd. Echt een aanrader.

avatar van Rarara
niet echt boeiende film. Typisch hollywood formule scriptje.waar gebeurd of niet. Hollywood wil elke gebeurtenis graag tot een goed einde brengen terwijl de VS. in het iran - gijzelaars-drama zich niet bepaald van zijn beste kant heeft getoond.

Best een aardig waargebeurd drama die misschien iets te Hollywood-achtig is verfilmd. Het verhaal wist me in ieder geval te boeien van begin tot einde en was op bepaalde momenten best spannend zoals tijdens het bestorming van de Amerikaanse ambassade en zeker ook het laatste gedeelte van de film. Visueel mocht de film er ook wezen en sommige beelden waren best indrukwekkend. Ook de cast deed het best goed en kon zeker ook overtuigen (leuke rol van Alan Arkin, hij zorgde ook voor wat humor). Al met al gewoon een aardig drama welke zich goed wegkijkt.

P.S. ook de aftiteling is de moeite waard om helemaal uit te kijken, inclusief het gedeelte waar Jimmy Carter aan het woord komt.

usr14112 schreef:
Fantastisch jaren 70 sfeertje.

Maak daar maar jaren 80 sfeertje van

avatar van Leo1954
Akelig spannend! Onvoorstelbaar bizar verhaal, ik wist niet dat dit ooit gebeurd was. Als het een verzonnen verhaal was geweest had je het onwaarschijnlijk gevonden.

avatar van jolof12345
Een fantastische film, spannend tot het laatste moment

avatar van Jan met de pet
Aardig........laatste gedeelte in Iran is redelijk spannend.........de rest best wel langdradig: 3,0

avatar van Re73
ja langdradig vond ik ook. Wel mooi gemaakte settting van decors kleding enz.

avatar van TomPSV
Een zeer boeiende film, die naar het einde toe ook steeds spannender werd. Best wel bizar dat dit is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Argo bleef voor mij de hele tijd interessant en dat heeft Affleck toch erg goed gedaan. Meestal kakt een film op een bepaald punt wel een beetje in, maar dat vond ik hier helemaal niet het geval.

De soundtrack was prima, datzelfde geldt voor het acteerwerk. Affleck zette een goede hoofrdol neer, maar ook Bryan Cranston mag er zeker wezen. Die vond ik in Breaking Bad echt geniaal en het was dan ook leuk om hem in deze film weer terug te zien. Het einde is inderdaad erg Hollywood-achtig, maar daar was ik eigenlijk al op ingesteld en dus stoorde ik mij daar niet echt aan. Het gaat ook meer om de operatie zelf en die is op een hele overtuigende wijze in beeld gebracht.

Binnenkort ook de andere twee films van Affleck maar eens kijken, dit kon me zeker bekoren.

avatar van charisma
de beste scene was bij dat douane , waar ze in een aparte kamertje moesten... die douanier acteerde best sterk vond ik ook benieuwd hoe die heet..

avatar van zxstyle
Goed uitgevoerde reconstructie van een waargebeurde ontsnappingspoging.

Wat me nog steeds verbaast is dat de Iraanse douaniers niet eerder die schichtige en nerveuze gezichten uit de rij haalde.

Maar goed, spannend bleef het tot het laatste moment.

avatar van Kisje
Argo

Wat me bevalt aan deze film is dat deze meteen overgaat tot actie. Er wordt niet rond de pot gedraaid maar je krijgt meteen te zien waar het allemaal om gaat... Over deze film had ik erg hoge verwachtingen en ze zijn ingelost . Het hele verhaal sprak mij al meteen aan en het feit dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten zorgt voor een extra pluspunt.

Sterke acteerprestaties van Affleck, die volgens velen al afgeschreven was,maar ook van Goodman en Arkin hun personages zijn zeker van belang, maar blijven wat op de achtergrond

Een aanrader!

avatar van Toontje35
Mooi gemaakte film, prima geacteerd Mn Affleck
Tegen het laatste deel van het het eerste uur begon de film wat in te zakken. Dat werd gelukkig daarna ruimschoots goed gemaakt.
Twijfel tussen 3,5 en 4: het eerste

Toontje zegt de goede dingen. Op het laatst werd de fim retespannend. Ik twijfel tussen een 3,5 en een 3. Een 3 dus.

avatar van Leo1954
Kisje schreef:
Argo
Sterke acteerprestaties van Affleck, die volgens velen al afgeschreven was

Het was een goede rol die Affleck mocht spelen, maar de invulling daarvan was bijzonder simpeltjes. Hij had één gelaatsuitdrukking en daar bleef het bij. Nou niet bepaald een grootste acteerprestatie.
Gelukkig maakte het voor de film weinig uit.

avatar van NYSe
Een denderende, prijswaardige acteerprestatie geeft Affleck inderdaad niet. Daarentegen heeft hij zichzelf gewoon erg goed gecast. Zijn kalme blik en blanco gelaatsuitdrukking maken van het personage een soort archetypische zwijgende held: intimiderend en koelbloedig, doch menselijk.

"Is that your real name?" "No."

avatar van Kuwiel
Goede , en spannende film, prima acteer prestaties !

avatar van Spetie
Een erg fijne film, waarmee Affleck nog maar eens laat zien een erg getalenteerd regisseur te zijn. Als acteur vond ik hem altijd maar waardeloos, maar de nieuwe weg, die hij de laatste jaren is ingeslagen lijkt de juiste te zijn.

Affleck neemt hier overigens wel de hoofdrol voor zijn rekening. Hoewel hij nog steeds geen topacteur is, draagt hij die in ieder geval naar behoren en doet wat hij moet doen. De bijrollen zijn overigens wel erg sterk. Vooral Alan Arkin en John Goodman spelen erg leuk en voegen samen veel humor aan het verhaal toe.

De opbouw en de muziekkeuze is ook meer dan goed te noemen. Het loopt natuurlijk wel een beetje zoals je kunt verwachten, maar vooral het laatste gedeelte van Argo is gewoon ontzettend spannend. Daarnaast maakt Affleck niet de fout om het te euforisch en pro-Amerikaans te maken, waardoor het in combinatie met de prima gekozen muziek allemaal toch redelijk sober blijft.

Ja. ik heb best wel genoten van Argo. Een lekker spannende thriller, met een zeer interessant verhaal. De erg mooie aftiteling, waarbij we te zien krijgen hoe de echte personages er uit zagen, is trouwens wel de kers op de taart hier.

avatar van MARCUS CORVUS
hele goede film! goed verhaal, goeie regie, goeie acteurs etc. Alleen geen 5* omdat het einde teveel 'toevalligheden' bezit. driemaal achter elkaar om precies te zijn.

avatar van JoncoJesus
lau12345 schreef:
Tijd geleden zon goeie film gezien te hebben .
4.5 * dik verdiend .min puntje is natuurlijk op het eind , ze hadden natuurlijk allang in kunnen grijpen door de verkeersleiding in te lichten en een start verbod kunnen geven verder prima film en de spanning word ook goed opgebouwd .

Het gebeurt zo rond 1980, dus je kan je voorstellen dat de mensen toen niet allemaal even snugger zijn, gezien sommige acties. Want in feite waren de betrokken Iraniërs wel "makkelijk" bij de neus genomen. En die Iraanse gast die de rest ging waarschuwen was natuurlijk wel een tijdje bezig met het traplopen. En eenmaal aangekomen bij de leiding was het vliegtuig al gestart, dus volgens mij kan je dat niet zomaar cancelen.
Verder heel sterke film met een goeie Ben.

avatar van JJ_D
Heerlijk. Een van de spannendste films die ik de laatste jaren zag. Fantastisch verhaal natuurlijk (dat overigens grenst aan het onwaarschijnlijke - of zou de scenarist alles wat hebben aangedikt?), en uitstekend gemaakt door Ben Affleck, die ook goed speelt trouwens. Beetje jammer van de Amerikanismen rondom de plot, maar de happy end is gelukkig niet al te gesuikerd.
3,75* en wat mij betreft zeker Oscar-waardig materiaal...

Spannend tot het eind, en dat terwijl de actie niet van het scherm afdruipt, en dat is zo ongelooflijk sterk!

Onwaarschijnlijk verhaal, geweldig uitgevoerd:

avatar van DDT
DDT
Goed om eens te zien,maar ook niet meer dan dat.Heb al betere "echt" gebeurde films gezien hoor

avatar van emmes
Spannend, al weten we hoe het afloopt, en zijn alle overbekende truukjes van de foor gebruikt om de spanning er in te houden. Misschien daarom dat Affleck geen regisseur-nominatie heeft gekregen bij de Oscars, omdat het een beetje te doorzichtig was.

avatar van dennis013
Ik was echt onder de indruk van deze film. Heb van begin tot eind op het puntje van mijn stoel gezeten.De gedachte dat dit allemaal waar gebeurd is, maakt het allemaal af.

avatar van notsub
De spanning in de film doet het en is gelijk de klasse. De film blijft namelijk bij de essentie van de eenvoud en weet door de acteurs een goed niveau te halen. Actie en opsmuk ontbreken, maar worden zo niet gemist. Knap gemaakt dus, het verhaal vertelt de rest. En de humor met de drank is echt leuk.

ipman-99
"Bad news, bad news. Even when it's good news, it's bad news. John Wayne in the ground 6 months and this is what is left of America." ... " !!!

Fantastische film gebaseerd op waar gebeurde feiten !!! "Argo Fuck Yourself" is een 'Quote'
die regelmatig terugkomt in deze prachtige film !
Geweldige film die de juiste sfeer met zich meebrengt en het juiste tijdsbeeld ..., geweldig weergeven.
Dan heb ik het uiteraard over de kledij, de wagens, de gebouwen, ... !
Ben Affleck voor en achter de camera schittert ..., de man levert vakmanschap net zoals de rest van de cast.
Prachtig om 'legendes' John Goodman en Alan Arkin hier in te zien ..., belangrijke bijrollen !
De spanning was over gans de film voelbaar ..., en naar het einde toe echt op het puntje van mijn stoel gezeten.
De soundtrack was geweldig en zeer bijpassend !
Benieuwd wat deze film in de wacht zal slepen qua Oscar(s) op 24 Februari ... (Dat is dus aankomende nacht) !
De film werd in 2013 bekroond met drie Bafta's voor respectievelijk beste regie, beste montage
en beste film van het jaar.
"Is that your real name?" "No."

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Argo, een film die eerst in de schaduw van Lincoln zat, maar toch gaandeweg belangrijk prijzen won: 5 nominaties bij de Golden Globes, waarvan uiteindelijk 2 x winst met beste drama film en regie. 7 nominaties bij de BAFTA's met weeral winst voor beste film en regie. Hij won de César als beste buitenlandse film, een AFI Award als beste film en nog tal van nominaties en prijzen. Niet dat het een reden is om zelf de film goed te vinden, maar deed me toch prikkelen om hem te zien. (En toch is het een schande dat hij voor regie niet eens genomineerd was bij de Academy Awards)

Ben Affleck levert met Argo zijn 3e sterke film af op rij als regisseur en doet dat een pak beter dan als acteur. De man is duidelijk gegroeid en heeft veel bijgeleerd. Een verhaal als dit is best wel moeilijk te verfilmen. Je zit eenmaal met een bestaande gebeurtenis, waar je niet al te veel van wil afwijken maar daardoor ook weinig bewegingsruimte krijgt. Bovendien is het thema vrij gevoelig waardoor de kans groot is dat je beschuldigd wordt dat je een partij kiest en daarmee de mening van de feiten opdringt aan de kijker.

De gebeurtenissen zijn waarheid, maar deels is het verhaal verzonnen en/of bijgedraaid. Wat van mij perfect mag bij een film, daar is het nu eenmaal film voor. En ik denk dat er genoeg waarheid in de film zit om een beeld te krijgen van de situatie anno 1979.

Sterke cast trouwens in een film waar je niet echt de show mag stelen om de credibiliteit van de film te behouden, maar het tegelijkertijd wel geloofwaardig moet spelen. Lang geleden trouwens dat we Clea DuVall nog eens bezig zagen.