Argo (2012)

Drama / Thriller
120 minuten / 130 minuten (extended version)

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

avatar van Oliveri
Film met de nodige spanning, ook al weet je hoe hij af zal lopen.

avatar van opa-ben
spannende film, vooral op het laatst zit je op het puntje van je stoel.

yesplease schreef:
MantA1952, het is moeilijk te geloven, maar waar gebeurd.

De scene op het eind waarin de bewaking het vliegtuig nog achtervolgt, lijkt me erg sterk dat dit gebeurd is. Zitten waarschijnlijk wel meer inaccurate dingen in de film om het spannender te maken.

avatar van cor1946
Goed gespeelde film, begon wat traag maar werd later nog spannend.

avatar van nilserr
Deze wil ik echt zien! Affleck heeft al eerder bewezen wat te kunnen.

avatar van TomPSV
Deze wil ik ook heel snel gaan zien. Ik zie dat Bryan Cranston een grote rol heeft en dat vind ik echt een held. Hij speelt namelijk ook Walter White in Breaking Bad

avatar van Nin
Nin
Ik vond de film niet zo goed, zo slecht zelfs dat ik halverwege de film uit de bioscoop ben gelopen!
Snap ook alle lovende reacties hier niet zo.

De film begint zo slaapverwekkend traag dat zelfs de humor" niet meer aankomt....

Jammer want was een fan van affleck zijn werk.

Ik heb hem net ook gezien en vond het een goede film...

Voor een ieder die van een drama/waargebeurd verhaal houd is dit de juiste film.
Het bevat veel spanning en je leeft je gauw in de personages.

Ik moet ook wel eerlijk zijn dat dit niet Afflecks beste werk is.

ps. in welke bios heb jij deze film bekeken?

avatar van popcorn en cola
Mooi verhaal, maar omdat iedereen weet hoe de film afloopt is het gewoon minder spannend. Met alle respect voor de echte gebeurtenis, de film heeft om mij niet veel indruk gemaakt. Wel een voldoende.

Thank god for the Canadians!

Verder wordt het actuele vuurtje mbt Iran nog maar even opgestookt.

Als acteur was Ben Affleck niets bijzonders als regisseur is hij des te beter, Vond Gone Baby Gone en The Town al erg geslaagd en Argo volgt die weg. Vooral het authentieke sfeertje doet de film goed. De jaren 80 snorren en kapsels en de oude straten heerlijk. Pas na afloop kwam ik er achter hoe goed Affleck bovendien naar het basismateriaal had gekeken. De originele foto's en de filmbeelden waren bijna identiek.

Daarnaast veel lof voor het acteerwerk. Over de gehele lijn meer dan prima maar vooral John Goodman en Alan Arkin geven de film wat extra's met hun humor. Humor die Argo goed kan gebruiken. Bovendien slaat de film er niet in door waardoor de ernst van de situatie altijd voelbaar blijft.

Simpelweg een uitstekende film. Voor een uitgebreide recensie lees: Recensie: Argo (8 november) « Tim's Filmblog - filmmad.wordpress.com

avatar van cordiacovens
Argo fuck yourself

Ben Affleck brengt met Argo een erg goede thriller met een goede dosis humor en sterk acteerwerk.
Na zijn eerdere 2 films ben ik na Argo zeker dat Affleck een groot regisseur zal worden, deze film is filmisch weer net een stuk beter dan de vorige. De films is stijlvol en authentiek en voelt ook zo aan, de setting lijkt echt op die tijd en dat is knap van het productie team.
De film begint met een goede intro waardoor de context waarin het verhaal zich afspeelt duidelijker wordt, vanaf dat moment is het een spannende film met een zeer spannende finale

Het acteerwerk is over de gehele linie zeer sterk met Goodman en Arkin als komisch duo die de film luchtig houden, daarnaast worden alle rollen goed ingevuld door de acteurs en ook Affleck gaat steeds beter acteren, misschien omdat hij zelf regisseert

De film is zeer geslaagd in zijn opzet, is goed gemaakt, goed geschreven , goed geacteerd en de muziek van Alexandre Desplat is ook erg goed, zoals ik van hem gewend ben eigenlijk.

De film heeft dus bijna alles wat ik kan verlangen en is zeker één van de betere films van dit jaar.

avatar van Nin
Nin
dirtymoney777 schreef:

Ik heb hem net ook gezien en vond het een goede film...

Het bevat veel spanning en je leeft je gauw in de personages.

Ik moet ook wel eerlijk zijn dat dit niet Afflecks beste werk is.

ps. in welke bios heb jij deze film bekeken?

Pathe Haarlem, zaal 6 21:40

avatar van geezoes

Jammer want was een fan van affleck zijn werk.

Ieder zijn mening natuurlijk, maar dan ben je denk ik wel een van de weinige. Ik vond het een topfilm!

avatar van Ricky Roma
Nin schreef:

Precies nog fier op ook. Van het moment dat het eens geen voer voor de massa is, beginnen ze meteen te spartelen.

avatar van Montorsi
Vrij aardige film vanwege het tijdsbeeld, de geschiedenis, en het toch wel bijzondere verhaal. Goeie acteurs ook wel, Affleck is nooit zo heel slecht maar niet echt denderend. Vind het wel erg gedurfd om jezelf dan elke keer in de hoofdrol in je eigen film te casten, dan moet je je wel dubbel bewijzen. Gaat hem redelijk af omdat de dialogen ook wel goed geschreven zijn.

Minder wordt het tegen het einde, met een zeer artificiele spanning waar de Iraanse autoriteiten de groep elke keer net te laat doorhebben, en ze net op tijd opstijgen enzo. Was allemaal wel erg toevallig en nipt, erg Amerikaans ook vooral.

avatar van Partyboooi
Aardige film waarbij een redelijk kort verhaal in 2 uur wordt verfilmd. Knap dus en op het eind de nodige spanning uiteraard. Gebaseerd op ware feiten dus dat maakt het wel wat beter mijn inziens. 3,5**

avatar van Biosguru
Het is mischien interessant om te weten dat de ambasade in Iran in die tijd het knooppunt was voor alle USA spionage activiteiten in die regio en ver daarbuiten. De Iraniers hebben in die tijd alle vertrouwelijke documenten die ze vonden in de ambasade in boekvorm uitgebracht. Wikileaks '80 dus. Het was dus geen gewone amerikaanse ambasade.

avatar van Stijn B.
Affleck is goe bezig als regisseur en dat bewijst hier ook weer met deze spannende thriller. Knappe film!

avatar van Ralf81
In één woord retespannend!

absolute topfilm.
1 van de beste films van dit jaar als je het mij vraagt.
Werkelijk elke film met Ben Affleck als regisseur is top.

Goede jaren '80 sfeer en af en toe mooie beelden, maar de film heeft als geheel gewoon te weinig om het lijf. Zowel het plot als alle karakters zijn in 1 zin te vangen. Het eerste uur vond ik, op de openingsscène na, ronduit saai. Het tweede uur is onderhoudend. Het laatste kwartier daarentegen weer overdreven nationalistisch. Al met al ondermaats.

Reinbo
Erg sterke spannende film van Afflieck, die zich hiermee een vaardig regisseur toont. Wist hier van te voren helemaal niks over en dat is iedereen zeer aan te raden. Bijzonder verhaal, goed verfilmd met enkele geweldige rollen en een heerlijk tijdsbeeld.

Dikke 4 a 4,5.

Reinbo
Montorsi schreef:

In het echt liepen ze zonder probleem door de douane, maar dat maakt natuurlijk geen spectaculair slot. Al kreeg toen wel het vliegtuig pech. Maar het eind wat idd. van minder niveau dat de rest van de film. Jammer, want tot die tijd zat het op een solide 4,5 bij mij.

D2C
Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van het werk van Affleck, maar ik werd toch wel erg geprikkeld door de goede reacties hier dus besloot maar een poging te wagen.

Waar het bij mij mis ging is dat ik het eigenlijk helemaal niet spannend vond. Het plot was veelbelovend, maar na het zien van enkel de reclame op tv wist ik blijkbaar al genoeg. Helaas wist ook de weg naar het onvermijdelijke einde mij niet te boeien. Geen enkel personage zorgde ervoor dat ik actief meeleefde met de missie en hoopte op een goed einde, iets waar ook de monotone uitdrukking van Affleck aan bijdroeg.

Een gemiste kans, hier had meer in gezeten denk ik.

avatar van Blekkerstifte
Klassefilm hoor.

Heb echt 100% genoten van deze film. Het thema, de politieke achtergrond, het geschiedkundig aspect, de acteerprestaties, de retro-setting, de spanning. Voor mij had deze film geen zwakke punten.

En dan Ben Affleck. Wat een aimabele verschijning op het scherm is dat. Heeft in een nog niet zo heel ver verleden inderdaad geacteerd in mindere films, maar wat hij de laatste vijf jaar laat zien is echt wel van wereldklasse. Zowel op vlak van regie als op vlak van acteerniveau. Denk maar aan Gone Baby Gone, The Town, State of Play, en nu ook Argo.

Wat ik nog het leukst vind aan Affleck is dat hij geen "ster"/"hot shot" is zoals bijvoorbeeld Brad Pitt of Tom Cruise etc. , maar gewoon een aura van OERdegelijkheid over zich heen heeft gecreëerd..
Bewijst zich echt als een intelligente kerel met sterke visie in mijn ogen. Zeer bewust van de maatschappelijke ontwikkelingen rondom zich.

Tip: loop niet meteen de zaal uit als de aftiteling begint!

Topper

avatar van schram101
Waar Affleck zich met The Town al behoorlijk herpakte van zijn matige debuutfilm laat hij met Argo zien behoorlijk veelzijdig te zijn. De film duurt gelukkig niet te lang waardoor het boeiend blijft over de gehele speelduur. De cast doet het prima, de lede puppy ogen van Affleck doen het grootste gedeelte van het werk en met mannen als Goodman en Alan Arkin zit je als regisseur natuurlijk sowieso wel gebakken. De de personages in Teheran krijgen dan weer wat minder ruimte uit te blinken. Jammer, want hierdoor was echt meeleven met hun situatie net wat moeilijker.

De eighties zien natuurlijk een heerlijke setting en Affleck leeft zich dan ook helemaal uit dat zo goed mogelijk weer te geven. Knap gedaan. Naar het einde toe werd de film wat minder en ik kreeg al zo mijn twijfels of het echt zo gegaan was op het vliegveld. Reinbo bevestigd inderdaad hierboven dat het toenertijd net wat gemakkelijk ging dat Argo hier schetst. Zonde, want het was net wat te Hollywoodiaans, ondanks dat ik een hekel heb aan dat woord.

avatar van Quentin
Affleck wordt met de film een betere regisseur, natuurlijk helpt de fijne cast ook mee. Sterke bijrollen van Bryan Cranston, John Goodman & Alan Arkin. De beangstigende sfeer van het revolutionaire Iran wordt op een bijzonder evenwichtige manier afgewisseld met de humor rond het opzetten van 'the best worst idea'. Spannend en geestig tot de laatste minuut, bovendien veel goeie snorren & baarden.

Met name de tweede helft van de film, waarin het verhaal gestaag naar de climax toewerkt is sterk. Eerlijk gezegd had er in het algemeen iets meer van verwacht/gehoopt, met name verhaaltechnisch.
Het lijkt alsof Affleck het meeste werk heeft gestoken in het gedetailleerd nabootsen van de kleding, kapsels, sfeer, omgeving, lokaties etc. het verhaal lag er immers al moet hij gedacht hebben.
Maar de hele aanleiding naar de operatie toe inclusief de producers komt toch niet heel erg goed over.

Alan Arkin is as usual wel weer .

Montorsi schreef:

Ja de laatste minuten waren er net iets teveel aan. Dat cliche gejuich enzo.