Argo (2012)

Drama / Thriller
120 minuten / 130 minuten (extended version)

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

avatar van wibro
Ijzersterke politieke thriller met als enige minpunt dat ik toch mijn twijfels heb of deze film wel volledig op feiten gebaseerd is. Ik heb het dan over die achtervolgingsscène door de politie en gardisten toen het vliegtuig opsteeg. Ging het er in werkelijkheid ook zo aan toe? Ik geloof er helemaal niks van. Maar niettemin, spannend was deze film zeker wel, tot het einde toe. Dus, geamuseerd heb ik mij kostelijk, zeker ook door het meer dan uitstekende acteerwerk. De opbouw naar het einde toe was zonder meer geweldig.
Wat zeker ook meespeelt in mijn zeer positieve waardering voor deze film is dat in het begin kort en krachtig duidelijk werd gemaakt waarom de Iraniërs de Amerikanen zo haatten. En in mijn ogen terecht ook. Eigen belang, eigen belang en nog eens eigen belang, dat is alles waar het bij die Amerikanen om draaide. Dit alles ten koste van de Iraanse bevolking. Tja, uiteindelijk wordt je daarvoor zwaar gestraft.

avatar van The One Ring
wibro schreef:
Ging het er in werkelijkheid ook zo toe? Ik geloof er helemaal niks van.

Nee. Sterker nog, vanaf het inchecken tot het opstijgen verliep alles vlekkeloos en alle obstakels op het vliegveld zijn dan ook verzonnen door de film. Doet er verder weinig toe wat mij betreft. Dit is geen reconstructie voor een documentaire, maar een dramatisering van een waar verhaal.

wibro schreef:

Alsof het bij de Iraniërs niet om eigenbelang ging?
Is geen Amerikaanse eigenschap, maar een menselijke.

avatar van Heester
Weer een geweldige film van Ben Affleck, die Iraanse soldaten werden supergoed neergezet. Ik had echt de hart in mijn keel op het einde.

Ohja, er liepen ook vier mensen uit de bioscoop op de helft van de film..

Toch weer een bevestiging dat goede films en witte nike petjes niet samen gaan.

avatar van wibro
Reinbo schreef:

Alsof het bij de Iraniërs niet om eigenbelang ging?
Is geen Amerikaanse eigenschap, maar een menselijke.

De sjah is met steun van de VS aan de macht gebracht puur om economische belangen van die grote mogendheid. Bij Khomeini mag het bij zijn machtsovername dan ook wel gaan om eigen belangen, maar hij kreeg hierbij de steun van de Iraniërs zelf, zonder inmenging van een buitenlandse mogendheid. De Iraanse revolutie is dus een puur interne aangelegenheid. Dat is het verschil.

avatar van Co Jackso
The One Ring schreef:
Een echt speciale regisseur,zeg, een Scorsese of en Fincher, had daar iets mee gedaan, maar Affleck filmt gewoon het script. Dat doet hij met sfeer, maar dat is ook alles dat hij toevoegt. Als regisseur wil hij vooral niet in de weg staan. Dergelijk gebrek aan zelfbewust zijn in de regie past perfect bij Gone Baby Gone (nog altijd zijn beste wat mij betreft) en The Town, maar ik denk dat Argo net iets meer te bieden had. Nu is het dus gewoon een goede thriller, maar de enorme waardering die hij krijgt begrijp ik toch niet helemaal.

Deels eens. Met Argo kleurt Affleck inderdaad iets teveel binnen de lijntjes en het had allemaal wel wat rauwer en minder "Hollywood" mogen zijn. Maar ik zie toch veel potentie in Affleck en met Gone Baby Gone, inderdaad zijn beste film, heeft hij bewezen dat hij best kan uitgroeien tot een bijzondere regisseur.

En niet alles wat Scorsese aanraakt verandert in goud (maar dat is uiteraard een andere discussie).

avatar van Redlop
De beste films worden bewaard tot het einde van het jaar blijkt opnieuw. In het genre drama onlangs met Amour en Jagten zekere top 5 films gezien, Argo is de veruit beste thriller voor mij dit jaar.

Erg spannend verhaal dat haast documentaire-achtig realistisch in beeld werd gebracht. Ben Affleck mag ik steeds meer als regisseur. Het eind roept associaties op met The Last King of Scotland.

De politieke discussie zal ik niet aangaan, behalve te zeggen dat sinds het vertrek van de sjah de macht in Iran nog steeds in handen is van een kleine welvarende elite, alleen dan geen westers georiënteerde elite.

Iran Before 1979 .

avatar van hoffhaan
Spanning die naar de keel grijpt. Goede film over een waar gebeurd verhaal van Amerikaanse gijzelaars in Iran, na de machtsovername van Khomeini. Er werd goed geacteerd en de beelden gaven goed de eind jaren zeventig weer. 3.5

avatar van jipt
Zenuwslopend spannende film. Goed verhaal, sterk geregisseerd (door Ben Affleck) en een heerlijke sfeer. hele dikke 4*

avatar van numb nuts
D2C schreef:
Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van het werk van Affleck, maar ik werd toch wel erg geprikkeld door de goede reacties hier dus besloot maar een poging te wagen.

Waar het bij mij mis ging is dat ik het eigenlijk helemaal niet spannend vond. Het plot was veelbelovend, maar na het zien van enkel de reclame op tv wist ik blijkbaar al genoeg. Helaas wist ook de weg naar het onvermijdelijke einde mij niet te boeien. Geen enkel personage zorgde ervoor dat ik actief meeleefde met de missie en hoopte op een goed einde, iets waar ook de monotone uitdrukking van Affleck aan bijdroeg.

Een gemiste kans, hier had meer in gezeten denk ik.

ja haald de woorden uit me hoofd helemaal mee eens

Ik vond hem wel ok! Snap de hoge rating niet zo! Leuke filmavond gehad, maar zal hem niet nog eens gaan bekijken!

zeer goeie film vond ik het, je werd werkelijk meegezogen zouden ze het wel of niet halen.
in de film gebeurde er vrij weinig, maar de spanning die in de film zit voel je ook echt.
alleen op het einde word het pas echt spannend als ze bij het vliegveld er uitgepikt worden en ze bellen naar het kantoor in LA
ook als ze in het vliegtuig zitten en de revolutinaire garde er achteraan rijden om ze tegen te houden en niet lukt
Ben Affleck zet een zeer goede rol neer, en als regisseur heeft ie al paar goede films gemaakt en kan niet wachten op de volgende films.
hij is een zeer groot talent

avatar van Koen87
Sterke politieke thriller waarbij het venijn zit in de staart. Het is niet mijn favoriet voor de Oscar's, al kan ik wel begrijpen waarom deze tot de genomineerden behoort.

Reinbo
Ik vond juist het eind het zwakste deel van de film. Werd een beetje standaard thriller gebeuren. De dikke anderhalf uur daarvoor waren erg sterk met een geweldige sfeertekening.

avatar van vranque
Ik denk toch dat het niet onbelangrijk is om die tijd ook daadwerkelijk meegemaakt te hebben. Zoals Reinbo hierboven schrijft dat de sfeertekening geweldig is. Helemaal mee eens. Voor mij dan. Prachtige gedetailleerde film die je volledig raakt door de zorgvuldig opgebouwde spanning en die ook nog eens perfect werd neergezet door de cast.

1 woord: saaaaaaaaaaaaaaaaaai

avatar van SnakeDoc
Eens met Reinbo. Het einde van de film was een beetje anti-climax. Had spannender gebracht kunnen worden, of misschien iets meer uitgerekt?

Verder wel een toffe film. Die Affleck bewijst wederom dat hij een prima regisseur kan zijn.

Knap!

avatar van Norman Mailer
SnakeDoc schreef:

Ik vond die old school montage binnen de finale van de film juist wel treffend. Switchend tussen de 7 vluchtelingen, de boze douane, het CIA kantoor, de ambassade en de 2 ouwehoeren aan de westkust.

De afloop van deze episode is immers bekend, erg knap om dit tóch zo fascinerend te brengen. Dit nodeloos rekken, zou mijns inziens louter verkeerd kunnen uitpakken.

Die 3 douanegasten met die storyboards, fantastisch.

avatar van Honey Blossom
De spanning bleef er goed in, tot aan het eind van het verhaal. Ik bevond me bijna de hele film in een soort beklemmende sfeer, wat me het gevoel gaf dat ik naar een politieke thriller keek. Ben Affleck zijn baard paste goed in een film van die tijd.

Mooi opgenomen ook met de camera. paste goed bij die tijd. Afgewisseld met de beelden die op tv te zien waren, nicely done.

Het leukste vond ik de eindcredits, waarbij de originele beelden van het waargebeurde verhaal worden vertoont. Bijzonder goed, hoe de zes vluchtelingen zijn nagebootst. Ze konden zo maar voor de echte vluchtelingen door kunnen gaan!

Verder wil ik er eigenlijk weinig over kwijt. Gewoon een puike film die sterk in elkaar zit. Hoe ongeloofwaardig de hele sceme ook klinkt: they pulled it through!

3,5*; a Solid seven.

SnakeDoc schreef:

Knap!

Juist minder uitgerekt. Had de film helemaal niet nodig. In het echt vertrokken ze zonder enig probleem, dat had ook best gepast, als een soort ultieme anti climax. Maar wel een happy end.

avatar van andijvie
Prima film, voor een heerlijk avondje genieten op 't bankie.
Geen actie, wel spannend en goed geacteerd.

avatar van SnakeDoc
Reinbo schreef:

Oke, ik vond het allemaal eigenlijk erg snel gaan.

Een onderhoudende, spannende, smaakvolle, Amerikaans-patriottische, politieke thriller, op basis van een waargebeurde CIA verhaal, in authentieke zeventiger jaren stijl, die uiterst realistisch overkomt. De openingsscène van de bestorming van de Amerikaanse ambassade en de daarop volgende gijzeling hakt er meteen in. De nieuwsbeelden van de, anti-USA leuzen, schreeuwende moslims zien er onheilspellend uit; daartegenover staat evenwel een scène waarin woedende Amerikanen, op straat, een Iranese inwoner een afranseling geven. De vertelstijl van de regisseur is klassiek, zonder versiering en hij heeft oog voor detail. Ben Affleck oogt echter als hoofdrolacteur wat kleurloos.
Vanzelfsprekend werd er geen enkele scène van Argo in Iran opgenomen.

TMP
Zeer onderhoudende politieke thriller over de poging om zes Amerikanen veilig uit Iran te krijgen. Het verhaal is zeer onderhoudend, zowel het eerste deel van de film waarin de toestand in Iran uiteen wordt gezet, als de ontsnappingspoging zijn prima uitgewerkt. Ben Affleck speelt degelijk en ingetogen, leuke bijrollen zijn er voor John Goodman en Alan Arkin.

ja een zeer onderhoudende film .

avatar van Zeus.
Goed te verteren film, met name vanwege zijn authenticiteit. De manier waarop de VS en Iran in 1979/80 werd geschetst met de algehele sfeer was perfect. Die dikke brillen, oude telefoons, snorren en belachelijk gedateerde kapsels.

De beginscène was perfect gekozen. De bestorming van de Amerikaanse ambassade in Teheran. Ideaal om er zo in te gaan. De angstige en onheilspellende sfeer, top. Verhaal was goed te verteren, al was die politieachtervolging op het vliegtuig nogal overact. Onmogelijk voor auto's om zo dichtbij een opstijgend vliegtuig te komen.

Sta er achteraf toch van te kijken dat hij zoveel Golden Globes & Oscar nominaties heeft gekregen. Onderhoudende film die qua situatieschets goed neergezet is, maar geen absolute hoogvlieger.

avatar van WB
WB
Wat een sterke film. Spannend van 't begin tot het eind, een fantastische cast, leuke eind 70s / begin 80s sfeer en ook de speelduur is super. Ik kende dit verhaal niet, maar is wel indrukwekkend. Weinig politiek gezwam, straight to the point.

avatar van WaynesW
Dat 'spannende' is mij geheel ontgaan.
Ik vond het eerder een hele lange aanloop
naar een klein sprongetje.
Het einde kwam ook wat 'eraan vastgeplakt' over.
Overigens was dat einde nou dan nog enigzins 'spannend'.

3/5

Wat moet je hier nu aan toevoegen...inderdaad spannend van begin tot eind.
Vraag me alleen af of de opdracht om te stoppen met het project in het echt ook gegeven is.
Die scene kwam wat 'Amerikaans' en heel erg zoet over. De superheld die het wel even regelt...
(Daarmee verklap ik toch niets? Geen spoiler?)

In ieder geval: must see film.

En geweldig om John Goodman weer eens te zien, maar mijn God. Is die toch oud geworden.
(Ik zelf waarschijnlijk ook, maar goed;-)

Niet zo goed als ik had verwacht.
Het is wel weer een echte 'wat hou ik van m'n vaderland Amerika' film