• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.147 gebruikers
  • 9.380.985 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Dark Knight Rises (2012)

Actie / Misdaad | 164 minuten
3,76 4.148 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 164 minuten

Alternatieve titel: T.D.K.R.

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Tom Hardy en Anne Hathaway

IMDb beoordeling: 8,4 (1.974.380)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 juli 2012

Plot The Dark Knight Rises

"A fire will rise."

Het is acht jaar geleden dat Batman (Christian Bale) in de duisternis is verdwenen en van een held in een banneling is veranderd. Hij heeft de schuld van de dood van Harvey Dent op zich genomen en voor het grotere goed alles opgeofferd. Deze leugen heeft een tijd standgehouden, want onder het gewicht van de Dent Act, een antimisdaadwet, zijn de criminele activiteiten in Gotham City verpletterd. Maar alles verandert met de komst van een sluwe inbreekster met een mysterieuze agenda. Veel gevaarlijker echter is de opkomst van Bane (Tom Hardy), een gemaskerde terrorist die meedogenloze plannen heeft voor Gotham en Bruce Wayne dwingt om uit zijn zelfopgelegde ballingschap terug te keren. Maar zelfs als hij zijn cape opnieuw aantrekt, zou Batman wel eens geen partij voor Bane kunnen zijn.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Bruce Wayne / Batman

Alfred Pennyworth

James Gordon

Selina Kyle / Catwoman

Miranda Tate / Talia al Ghul

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Allemachtig, wat is er al veel over deze film geschreven; het voelt een beetje als mosterd na de maaltijd.

Een indrukwekkend, reusachtig, spectaculair, zinderend en overdonderend slotstuk van de Batmantriologie van Christopher Nolang. Een bijna drie uur durende marathonloop, die je qua uitvoering episch kan noemen. Een verhaal over wraak, trouw, opoffering en de zorgelijke staat van de wereld (conform de huidige tijd is de film ernstiger en koeler dan voorheen) en Batman zelf is intens en menselijk: de superheld is bij regelmaat helemaal niet zo super. Ook de soundtrack, tenslotte, is indrukwekkend.


avatar van sportfan27

sportfan27

  • 386 berichten
  • 295 stemmen

korenbloem02 schreef:
beviel mij toch een stuk beter als The Dark Night. Meer mensen die dit hebben?


De algemene opinie is toch meer andersom, TDK word beter gewaardeerd door de fenomenale rol van the Joker gespeelt door Ledger, de Joker heeft meer charisma in zijn linker pink dan Bane in zijn hele lijf.
Ik begrijp niet hoe Nolan na de 2 ijzersterke eerste delen zo,n matig 3e deel heeft kunnen afleveren.

Saaie personages : De rol van catwoman is overbodig, Bane is cool maar zijn plotselinge en simpele dood slaat nergens op.

Matig verhaal : Alweer een atoombom in een film ? .... kom op zeg...

....om over de laatste 15 min nog maar te zwijgen.

Krijg het idee dat Nolan is gaan geloven in zijn eigen recensies...


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Och, zuurheid op een rij, haha, ieder z'n mening.

Maar ook ik vind tdkr beter dan tdk.

Het verhaal van tdk heeft veel minder om het lijf, eigenlijk enige karakter ontwikkeling vind plaats in laatste vijf minuten.

Daarnaast is Heath Ledger als the Joker goed maar wel sterk overgewaardeerd. Nicholson als the Joker vond ik anders maar zeker niet minder, misschien wel beter!


avatar van korenbloem02

korenbloem02

  • 708 berichten
  • 1781 stemmen

sportfan27 schreef:

(quote)

De algemene opinie is toch meer andersom, TDK word beter gewaardeerd door de fenomenale rol van the Joker gespeelt door Ledger, de Joker heeft meer charisma in zijn linker pink dan Bane in zijn hele lijf.

Ik begrijp niet hoe Nolan na de 2 ijzersterke eerste delen zo,n matig 3e deel heeft kunnen afleveren.

Saaie personages : De rol van catwoman is overbodig.

: Bane is cool maar zijn einde slaat nergens op.

Matig verhaal : Alweer een atoombom in een film ? .... kom op zeg...

....om over de laatste 15 min nog maar te zwijgen.

Krijg sterk het idee dat Nolan is gaan geloven in zijn eigen recensies, alles wat ik doe is toch wel goed, zo iets....

Eh kijk even naar mijn top 10 en stemlijst en je zult zien: "ik heb niet veel met de algemene opinie". Ten eerste: the Joker is een standaard (over hyped) psycho bad guy. Vind meer de toespeling en scenes die Nolan het karakter geeft spreken, dan het acteren van Leather zelf.

Iedereen heeft het over slecht acteerwerk in DKR. Maar ik zie niet veel verschil tussen DK en TDR (vond de laatste vooral visueel een stuk sterker). Ik heb het gevoel dat veel mensen een 'Joker-feeling' missen in DKR.


avatar van sportfan27

sportfan27

  • 386 berichten
  • 295 stemmen

korenbloem02 schreef:

(quote)

Eh kijk even naar mijn top 10 en stemlijst en je zult zien: "ik heb niet veel met de algemene opinie". Ten eerste: the Joker is een standaard (over hyped) psycho bad guy. Vind meer de toespeling en scenes die Nolan het karakter geeft spreken, dan het acteren van Leather zelf.

Iedereen heeft het over slecht acteerwerk in DKR. Maar ik zie niet veel verschil tussen DK en TDR (vond de laatste vooral visueel een stuk sterker). Ik heb het gevoel dat veel mensen een 'Joker-feeling' missen in DKR.

Sorry, heb ik niet naar gekeken...wat betreft The Joker kan ik mij ook wel vinden in jou visie, het personage vond ik zo geweldig dat ik hoopte (en verwacht had) dat Nolan dat niveau ook in TDKR zou halen.

In TDK zat nog (zieke Joker) humor, (potlood scene bijv)... zo iets miste ik totaal in deze 3e film, nu is Bane een totaal andere schurk dat begrijp ik, maar zorg dan dat je zijn personage ook vol benut en niet plotsklaps uit de film laat verdwijnen op de manier zoals dat nu gebeurde.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Ledger en Hardy zijn beide goede acteurs, en TDK en TDKR lijden beiden aan vele plotgaten, belabberde dialogen en rommelige verhaalconstructie. Zo simpel is het.

Maar de Joker is gewoon interessanter neergezet (o.a. door Ledger's acteerprestatie en o.a. omdat de realistische aanpak van Nolan beter bij de Joker past) dan Bane waardoor onze aandacht op al die mankementen in TDK afgeleid wordt, terwijl die in TDKR in het oog blijven springen.

Ik denk daarom niet dat er zozeer een "Joker-feeling" gemist wordt in TDKR, maar dat er in tegenstelling tot in TDK gewoon weinig elementen zijn die de slordigheden van de film verbloemen.

In plaats dat de bad guy beter uitgewerkt had mogen worden zoals velen roepen (en de slordigheden zo wel degelijk gecamoufleerd zouden worden) zie ik liever dat TDKR gewoon wat beter in elkaar zou steken en dat er zo niks tot minder gecamoufleerd hoeft te worden.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

korenbloem02 schreef:

beviel mij toch een stuk beter als The Dark Night. Meer mensen die dit hebben?

Ja. Ik vond TDK een Joker one-man show, een Batmanfilm waar Batman verkiest om van het toneel te verdwijnen. Ik vroeg me voortdurend af waar hij was. De derde film sprak me aan omdat we daar de grenzen zien van een held. Hij wou wel meespelen (op het toneel) maar zijn talent was niet toereikend genoeg. Een boeiende emotie, zeker voor een superheldenfilm.


avatar van korenbloem02

korenbloem02

  • 708 berichten
  • 1781 stemmen

sportfan27 schreef:

(quote)

Sorry, heb ik niet naar gekeken...wat betreft The Joker kan ik mij ook wel vinden in jou visie, het personage vond ik zo geweldig dat ik hoopte (en verwacht had) dat Nolan dat niveau ook in TDKR zou halen.

In TDK zat nog (zieke Joker) humor, (potlood scene bijv)... zo iets miste ik totaal in deze 3e film, nu is Bane een totaal andere schurk dat begrijp ik, maar zorg dan dat je zijn personage ook vol benut en niet plotsklaps uit de film laat verdwijnen op de manier zoals dat nu gebeurde.

Klopt, in TDKR zat geen potlood-scene, maar dat is nu precies wat ik bedoel: alle credits in die scene gaan naar Nolan en Legder is geen extra aanvulling op het geheel. Hoe Jack Nickelson de Joker neer zette met de ingrediënten van Nolan, had je ook voor vele een ultieme psycho badguy gehad. Was Nickselson ook overleden vlak na de release en de hype was compleet!

ik zal binnenkort eens TDK gaan herzien... misschien veranderd mijn visie er wat op. Het is immers al weer 4 jaar geleden


avatar van Mister_Movie

Mister_Movie

  • 493 berichten
  • 299 stemmen

Heb net de Batman-film van 1966 nog eens bekeken.

Ik raad het iedereen aan !


avatar van sportfan27

sportfan27

  • 386 berichten
  • 295 stemmen

NYSe schreef:

Ledger en Hardy zijn beide goede acteurs, en TDK en TDKR lijden beiden aan vele plotgaten, belabberde dialogen en rommelige verhaalconstructie. Zo simpel is het.

Maar de Joker is gewoon interessanter neergezet (o.a. door Ledger's acteerprestatie en o.a. omdat de realistische aanpak van Nolan beter bij de Joker past) dan Bane waardoor onze aandacht op al die mankementen in TDK afgeleid wordt, terwijl die in TDKR in het oog blijven springen.

Ik denk daarom niet dat er zozeer een "Joker-feeling" gemist wordt in TDKR, maar dat er in tegenstelling tot in TDK gewoon weinig elementen zijn die de slordigheden van de film verbloemen.

In plaats dat de bad guy beter uitgewerkt had mogen worden zoals velen roepen (en de slordigheden zo wel degelijk gecamoufleerd zouden worden) zie ik liever dat TDKR gewoon wat beter in elkaar zou steken en dat er zo niks tot minder gecamoufleerd hoeft te worden.

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen...

Gekke is dat ik eigenlijk nooit op fouten let in films, boeit mij ook niet, maar bij TDKN viel het mij gewoon op, waarschijnlijk omdat de film mij zo tegen viel.

Verwachtingspatroon was helaas te hoog, ik hoop niet dat het met Skyfall ook zo is, daar verwacht ik ook veel van.

Het is ook een beetje mijn eigen schuld, ik ga mee in de hype, films waar ik weinig van verwacht zijn meestal geweldig (The Avengers bijv) en films waar ik al maanden naar uit kijk vallen vaak tegen.


avatar van Lefgozer

Lefgozer

  • 3491 berichten
  • 2256 stemmen

De fouten vallen op omdat Nolan een realistische feel heeft willen geven aan de Batman reeks waardoor je ook streng naar alles ga kijken. Bij de Burton Batman films is het minder erg als er dingen niet kloppen (zo denk ik erover tenminste).

En mensen, denk om de spoilers!


avatar van sportfan27

sportfan27

  • 386 berichten
  • 295 stemmen

Mister_Movie schreef:

Heb net de Batman-film van 1966 nog eens bekeken.

Ik raad het iedereen aan !

Zit ineens aan die vreselijke foute serie te denken...met die kreten in beeld...POW !!! SOCK!!!

En dat klimmen tegen gebouwen....geweldig!

Met Burd Ward en Adam West....vreselijk fout maar oh zo leuk.

edit: dat is dezelfde natuurlijk.... my bad....


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

korenbloem02 schreef:

(quote)

Eh kijk even naar mijn top 10 en stemlijst en je zult zien: "ik heb niet veel met de algemene opinie".

Sorry hoor, maar praktisch je hele top 10 staat in de top 250 of net erbuiten. Veel dichter bij de algemene opinie komt het niet. Daarbij stel je zelf de vraag of meer mensen dit vervolg beter vinden dan z'n voorganger en daar wordt gewoon antwoord op gegeven.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Lefgozer schreef:

De fouten vallen op omdat Nolan een realistische feel heeft willen geven aan de Batman reeks waardoor je ook streng naar alles ga kijken. Bij de Burton Batman films is het minder erg als er dingen niet kloppen (zo denk ik erover tenminste).

Ben ik met je eens. Een tijdje terug postte ik nog deze quote van David Mazzucchelli, de tekenaar van het briljante Batman: Year One:

"Once a depiction veers toward realism, each new detail releases a torrent of questions that exposes the absurdity at the heart of the genre."


avatar van speedy007

speedy007

  • 110 berichten
  • 40 stemmen

Ik vond het een pracht film! Mooi scene's en deze keer zie je ook de menselijke zwakheden van 'The Batman'...Er zit meer verhaal in als normaal, bij de vorige films was Batman onverslaanbaar en altijd in actie...Hier werd ook naar zijn menselijke kant gekeken! Heb er zeker van genoten, en wat zet die 'Alfred' toch altijd enorm goede acteerprestatie's neer!


avatar van Starmaster501

Starmaster501

  • 882 berichten
  • 174 stemmen

Het wachten op de Blu-Ray is net zo erg als toen het wachten tot hij in de bios uit kwam!...


avatar van elvisvis

elvisvis

  • 6 berichten
  • 3 stemmen

uhm ik heb gister de film gezien, wel een beetje jammer dat batman maar een paar keer zijn pakje aan trekt, en dat hij steeds een pak slaag krijgt van bane, hij kan hem gewoon niet aan .

bane met blote handjes en batman een strak pakkie vol hightech.

Beetje jammer. ik zag batman als de Hero


avatar van boemboem27

boemboem27

  • 1541 berichten
  • 1367 stemmen

hij duurde lang tergend lang.

zaten leuke stukjes bij maar vond de voorgaande batmans wat beter.

wel een leuke actie film.

lekker typical englisch van Alfred de butler gespeeld door Michael Caine.

deze rol is hen op het lijf geschreven.

buiten de extreem lange duur was ie niet onaardig


avatar van blackcat13

blackcat13

  • 660 berichten
  • 136 stemmen

elvisvis schreef:
uhm ik heb gister de film gezien, wel een beetje jammer dat batman maar een paar keer zijn pakje aan trekt, en dat hij steeds een pak slaag krijgt van bane, hij kan hem gewoon niet aan .
bane met blote handjes en batman een strak pakkie vol hightech.

Beetje jammer. ik zag batman als de Hero


Wat een onzinnige reactie. Omdat Batman in elkaar gestompt wordt is het ineens geen held meer?
En trouwens uiteindelijk hervindt hij zichzelf en beukt hij Bane toch gewoon alsnog? Na het eindgevecht ligt Bane kreupel en tergend van de pijn voor Batman's voeten, lijkt mij een behoorlijke overwinning.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Helemaal mee eens, de echte helden hebben ook momenten van zwaktes
Dat Batman in elkaar wordt gebeukt vind ik alleen maar geloofwaardiger + dat zorgt er ook voor dat je meer met hem mee leeft als hij voor de 2e keer op Baine afstapt.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 23462 berichten
  • 76959 stemmen

Standaard Batman film die zelfs voor me persoonlijk aan de lange kant was ik vind het ook geen echte Badman film en blijf erbij dat de eerste uit deze trilogie de beste was. De cast van de film was wel zeer indrukwekkend en zelfs Anne Hathaway zag er redelijk uit maar als ik mag kiezen ga ik voor Marion Cotillard . Tom Hardy als Bane was echt onherkenbaar verder leuke bijrollen van Gary Oldman , Joseph Gordon-Levitt ( De nieuwe Robin) , Morgan Freeman , Michael Caine en Matthew Modine. Conclusie : Goed maar geen hoogvlieger een zeven dus 3.5*


avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

  • 13471 berichten
  • 1309 stemmen

Ik vind het erg jammer om te melden dat ik de The Dark Knight Rises (2012) langdradig en saai vind/vond,ben eigenlijk ook wel klaar met Christian Bale als Batman.(Jammer,jammer).


avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

  • 13471 berichten
  • 1309 stemmen

Mister_Movie schreef:

Heb net de Batman-film van 1966 nog eens bekeken.

Ik raad het iedereen aan !

Ik ook,de scene met de helikopter,touwladder en haai is helemaal fantastisch

(Robin throw me the anti-shark spray) .


avatar van Mister_Movie

Mister_Movie

  • 493 berichten
  • 299 stemmen

HALVE TAMME. schreef:

(quote)

Ik ook,de scene met de helikopter,touwladder en haai is helemaal fantastisch

(Robin throw me the anti-shark spray) .

Onvergetelijk scène !!!

Vergeet ook niet de scène waarin Batman de bom niet kwijtraakt !

"Some days you just can't get rid of a bomb."


avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

  • 13471 berichten
  • 1309 stemmen

" ".

De hele film zal ik nooit vergeten,al zo vaak gezien en ik blijf er van genieten,het is gewoon pure nostalgie.

Zou ook graag de120 originele afleveringen van serie willen hebben(1966 t/m1968),lijkt mij fantastisch om weer eens terug te zien.


avatar van blackcat13

blackcat13

  • 660 berichten
  • 136 stemmen

JohnWilliams schreef:
Helemaal mee eens, de echte helden hebben ook momenten van zwaktes
Dat Batman in elkaar wordt gebeukt vind ik alleen maar geloofwaardiger + dat zorgt er ook voor dat je meer met hem mee leeft als hij voor de 2e keer op Baine afstapt.


Ja precies

En wat is er nu heldhaftiger dan de diepste dieptes overwinnen en uiteindelijk na een gigantische nederlaag alsnog "oprijzen" om een gigantisch kwaad te verslaan?


avatar van patjuh86

patjuh86

  • 31 berichten
  • 41 stemmen

het vorige deel met de joker was gewoon weg geweldig het is daarom moeilijk die te evenaren en helemaal niet om hem nog beter te maken

maar deze dark knight is wel na mijn mening goed geslaagd als afsluiter al met al leuk om te kijken maar verglijk hem dus niet met het vorige deel dan valt ie tegen


avatar van mrwhite

mrwhite

  • 1521 berichten
  • 3499 stemmen

The dark knight fails

Ik denk dat het tijd wordt dat Christopher Nolan wat minder hooi op zijn vork neemt hij wil het allemaal veel te groots maken en de film moet daar zwaar onder lijden.

Hier een paar voorbeelden die echt te dom zijn voor woorden.

(1) De stem van bane klink toch wel erg vreemd en dat komt vooral omdat ze zelf eigenlijk nie echt goed wisten wat voor stem ze moesten gebruiken.

(2) Bane neemt Batman gevangen met de hoop dat hij zal sterven na dat hij ziet wat er met Gotham aan het gebeuren is en steekt hem in een gevangenis waar hij nog kan ontsnappen en bij mensen die hem daarmee kunnen helpen om nog maar te zwijgen over zijn gebroken rug die met een slag en wat oefenigen weer helemaal in orde is.

(3) Het verhaal draait helemaal rond Bane maar naar het einde toe wordt hij wel heel simpel en droog uit de film gezet door er nog een enorm belachelijke twist in te steken.

(4) En dan het verhaal rond de bom !! De bom heeft zogezegt 5 maanden de tijd nodig om op te laden of zoiets maar ze hebben wel een afstandbediening om hem kernbom te laten afgaan. Bane zegt trouwens duidelijk dat het 5 maanden ging duren maar naar het einde van de film is er nog maar 4 maanden gepasseerd.

Ik kan er zo nog heel wat opnoemen maar dit lijkt me voldoende.

Catwoman is dan wat mij betreft echt het dieptepunt zo zwak gespeeld zeg! En heb ik iets gemist [i] sinds wanneer helpt ze Batman en worden ze een team?[/ nee het is vere van een goeie film en dan moet ik ook metéén zeggen dat dit een zeer zwake trilogie is het enige hoogtepunt is The Joker in deel 2.

0,5* 3* 1,5* is toch wel heel zwak voor een trilogie die enorm veel records brak in de boxoffice en bij het grote publiek goed scoorde. Bij mij dus duidelijk niet en ze mogen wat mij betreft zeker een nieuwe reboot maken dat viel me bij Spiderman ook duidelijk in de smaak.

Ajax&Litmanen1 zei me voor de film uitkwam dat hij al zeker was van een 4,5* maar hij kwam niet verder dan 4* ok het verschil is nu zo groot niet maar voor mij was het toch al een indicatie.

Ik wil toch nog éénmaal zeggen dat ik het toch heel vreemd vind dat een film met zo'n slecht verhaal en waar zoveel domme dingen in gebeuren zo hoog scoort !!!

1,5*


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

Ben het op enkele punten met je eens, maar andere elementen die aankaart zijn misschien wat ongenuanceerd geformuleerd.

mrwhite schreef:


(1) De stem van bane klink toch wel erg vreemd en dat komt vooral omdat ze zelf eigenlijk nie echt goed wisten wat voor stem ze moesten gebruiken.


Ik denk eigenlijk dat ze hier wel goed over nagedacht hebben: of je het wat vind is natuurlijk een ander verhaal, maar dat een perfectionist als Nolan maar wat deed lijkt me wat kortzichtig gedacht.

(4) En dan het verhaal rond de bom !! De bom heeft zogezegt 5 maanden de tijd nodig om op te laden of zoiets maar ze hebben wel een afstandbediening om hem kernbom te laten afgaan. Bane zegt trouwens duidelijk dat het 5 maanden ging duren maar naar het einde van de film is er nog maar 4 maanden gepasseerd.


Het verhaal rondom de afstandsbediening is één grote leugen van Bane en zijn groep om de inwoners van Gotham valse hoop te geven. Dat van dat aantal maanden is me niet opgevallen.

Catwoman is dan wat mij betreft echt het dieptepunt zo zwak gespeeld zeg! En heb ik iets gemist [i] sinds wanneer helpt ze Batman en worden ze een team?[/


Catwoman is al sinds decennia een dubieuze "sidekick" met dubbele agenda. Sla Batman: Year One; The Long Halloween en Dark Victory er maar op na. Maar dat wil niet zeggen dat ik ook niet zo'n groot fan ben van haar overbodige aanwezigheid in deze film.

0,5* 3* 1,5* is toch wel heel zwak voor een trilogie die enorm veel records brak in de boxoffice en bij het grote publiek goed scoorde. Bij mij dus duidelijk niet en ze mogen wat mij betreft zeker een nieuwe reboot maken dat viel me bij Spiderman ook duidelijk in de smaak.


Dit ís de reboot.


avatar van mrwhite

mrwhite

  • 1521 berichten
  • 3499 stemmen

@NYSe

De stem van bane klink in de trailer anders dus het lijkt me duidelijk dat ze het nog niet wisten en als ik me niet vergis heeft Nolan dat zelf toegegeven.

Ja dat is juist hij wilde ze idd valse hoop geven en dat vind ik nu net belachelijk waarom moet hij dat doen !?!

OK dat van Catwoman wist ik niet daarom dat ik het ook in een vraag zij.

En dat dit een reboot weet ik wel ik ben nu éénmaal fan van de Tim Burton films. Maar er wordt al gesproken van een nieuwe reboot of spinoffs The ‘Dark Knight’ Returns? How Warner Bros. Will Reboot the Batman Franchise - screencrush.com