Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 164 minuten
Alternatieve titel: T.D.K.R.
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Tom Hardy en Anne Hathaway
IMDb beoordeling:
8,4 (1.974.564)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 juli 2012
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight Rises
"A fire will rise."
Het is acht jaar geleden dat Batman (Christian Bale) in de duisternis is verdwenen en van een held in een banneling is veranderd. Hij heeft de schuld van de dood van Harvey Dent op zich genomen en voor het grotere goed alles opgeofferd. Deze leugen heeft een tijd standgehouden, want onder het gewicht van de Dent Act, een antimisdaadwet, zijn de criminele activiteiten in Gotham City verpletterd. Maar alles verandert met de komst van een sluwe inbreekster met een mysterieuze agenda. Veel gevaarlijker echter is de opkomst van Bane (Tom Hardy), een gemaskerde terrorist die meedogenloze plannen heeft voor Gotham en Bruce Wayne dwingt om uit zijn zelfopgelegde ballingschap terug te keren. Maar zelfs als hij zijn cape opnieuw aantrekt, zou Batman wel eens geen partij voor Bane kunnen zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne / Batman
Alfred Pennyworth
James Gordon
Selina Kyle / Catwoman
Bane
Miranda Tate / Talia al Ghul
John Blake
Lucius Fox
Peter Foley
Jen
Reviews & comments
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
En hier nog één:
Heb 'm niet gelezen, enkel rating bekeken.
livius_92
-
- 11 berichten
- 5 stemmen
nu begin ik me toch af te vragen wie gorden speelt robin toch niet want dat zou ik echt stom vinden .
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Christian Bale is het met je eens.
“If Robin crops up in one of the new Batman films, I’ll be chaining myself up somewhere and refusing to go to work.”
Christian Bale has stated that he would not play Batman if Robin appeared anywhere in the trilogy. Christopher Nolan agreed not to include Robin as it would undermine the dark tone of his series.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Ik heb afgelopen weekend The Dark Knight weer is gekeken en zo'n geweldige film vind ik het niet. Dus voor mij zal deze The Dark Knight dik kunnen overtreffen. Deel 1 misschien niet.
livius_92
-
- 11 berichten
- 5 stemmen
Het lijkt er op dat de film niet op kan tegen de eerste 2 delen.
who says that ? enkele stomme reviews see for your self
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Het lijkt er op dat de film niet op kan tegen de eerste 2 delen.
Hoe weet je dat al? Je hebt de film nog niet eens gezien! Dus zeg zulke onzinnige dingen nog niet voordat je hem gezien hebt. 
Gewoon je eigen mening geven en niet luisteren naar de critici.
%%%%%%
-
- 2543 berichten
- 1234 stemmen
Luisteren moet zowiezo lezen zijn en onzinnig tja,ieder zijn mening.
Het is toch wel handig om sommige recensies te lezen, dan weet je ongeveer met wat voor verwachtingen je de film in moet gaan.
Tuurlijk is ieders smaak anders.
Naja, mijn verwachtingen zijn niet eens zo hoog dankzij Nolans cv,maar ik zie de eerste 10's weer voorbij komen....
Starmaster501
-
- 882 berichten
- 174 stemmen
Ik ga geen reviews lezen, ik zie het donderdag-vrijdag wel. Ik weet dat hij TDK niet gaat overtreffen. Dus het kan alleen maar meevallen met verwachtingen.
DiDa
-
- 3650 berichten
- 2802 stemmen
Hoe weet je dat al? Je hebt de film nog niet eens gezien! Dus zeg zulke onzinnige dingen nog niet voordat je hem gezien hebt. 
Gewoon je eigen mening geven en niet luisteren naar de critici.
Sorry hoor, maar ik zeg toch het "lijkt" erop naar aanleiding van de eerste officiele reviews.
Altijd gelijk dat aanvallen over "je hebt hem nog niet gezien". Dat zeg ik toch helemaal niet.
Over lezen gesproken...
Feanatieke
-
- 152 berichten
- 238 stemmen
Spoilers (aangegeven) voor mensen die Batman Begins en The Dark Knight nog niet hebben gezien. Bevat geen spoilers van The Dark Knight Rises.
Waarom is deze Batman-serie fenomenaal? Wat zien de fans in de aanpak van Nolan? Is het de realiteit? De duisternis? Beide, maar het is vooral de psychologische invulling van het karakter Batman. Valt dat even tegen! Want vrijwel iedereen roemt de rol van Heath Ledger in The Dark Knight, waarbij Batman een grijze muis zou zijn. Maar vooral Batman wordt fantastisch neergezet. Batman doet wat geen held doet. Hij brengt mensen om. Hij vemoord mensen niet om ze te straffen, maar hij doodt ze om te voorkomen dat ze andere personen doden. Is dit tegen zijn eigen persoonlijke codes? Ja, dat is het. Maar hij moet zijn eigen codes breken als er geen andere keuzemogelijkheden meer zijn. Hij waarschuwde Ra’s, maar Ra’s negeerde hem en toen moest Batman voorkomen dat de trein The Wayne Tower zou raken (Batman Begins). Ra’s stierf omdat hij in een trein zat die veel doden kon veroorzaken en Batman moest hem stoppen. Batman vermoordde The Joker niet (The Dark Knight), want hij kon op het moment dat hij gepakt was geen leed meer veroorzaken. Batman zal doden als dat noodzakelijk is. Hiermee wordt er afgeweken van de standaard zoetsappige en brave Hollywood-aanpak. Spider-Man heeft The Green Goblin en Venom niet gedood. Zij stierven puur vanwege stomme toevallige ongelukjes. Dat is te belachelijk in de sterke serie van Nolan. Het maakt de films duisterder en dramatischer als we Batman mensen zien doden die ooit vrienden van hem waren (Rha’s en Dent).
Is Batman dan een moordenaar? Het bewust niet redden van een leven (Rha’s) kan als moord beschouwd worden. Het is een grijs gebied. Voor het karakter Batman is het een enorm moeilijke keuze om te maken en zijn acties te rechtvaardigen, eenmaal in deze omstandigheden beland. Ik wil alleen niet geloven dat Ra’s zelf geen uitweg kon vinden uit de trein. Hij accepteerde zijn lot. Ra’s koos er voor om niet gered te worden. Hij wilde niet gered worden. Als Batman hem gered had, zou het een vernedering zijn. Batman moet dit geweten hebben.
Morele dilemma’s spelen een belangrijke rol in de serie van Nolan. Batman doodde Harvey Dent. Batman was in een extreme situatie beland. Hij moest een keus maken om een leven te redden (het kind). Hij deed slechts wat hij kon. Het was niet zijn intentie geweest om Harvey te doden. Als hij de kracht had gehad om beide te redden had hij dat gedaan. De realiteit is hard en dat toont Nolan. De gebrokenheid en innerlijke strijd van The Dark Knight. Heel wat anders dan een Spider-Man die een keus moet maken tussen kinderen redden of zijn vriendin redden, met de scene van The Green Goblin op de brug. Uiteraard redt Spider-Man ze allemaal, wat een held…
Aan het einde van The Dark Knight is Batman niet verslagen, maar bijna volledig gevormd. Door zich schuldig te claimen voor de misdaden van Dent, heeft hij 'overwonnen'. Hij koos voor de consequenties van zijn bestaan als duistere ridder. Batman groeit door de serie. Hij maakt een reis door, een heel menselijke reis. Batman doet ons herinneren aan hoe snel we kunnen vallen, maar hij is een voorbeeld van hoe we kunnen leren van onze fouten, hoe we opnieuw kunnen opstaan (The Dark Knight Rises!). Zelfs in de diepste duisternis blijft er hoop. Een vuur zal laaien. Een storm zal komen. Gotham zal schudden. Er zullen doden vallen. The Dark Knight zal zijn innerlijke reis voltooien en opstaan.
Hij begint (Batman Begins), hij valt (The Dark Knight) en hij staat op (The Dark Knight Rises). En niet heldendom en patriottisme (Spider-Man slingerend voor de Amerikaanse vlag, joelend publiek en een klaarkomende verslaggeefster) staan centraal, maar alles draait om angst (BB), chaos (TDK) en pijn (TDKR).
Dit alles toont aan dat Batman het superheldengenre is ontstegen en ook het niveau van de doorsnee Hollywood-film. Nolan durft buiten de lijntjes te tekenen en maakt van Batman een discutabele duistere gebroken ridder. Een ridder die een innerlijke reis doormaakt. Een reis die ten einde loopt. Ik ben blij dat ik die reis heb mogen aanschouwen. En ik ben blij dat ik het einde van die reis mag aanschouwen binnenkort. Zeer binnenkort.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Lang verhaal
Ben jij soms ingehuurd door de uitgever van de film om deze te promoten ofzo? Vind je berichten bij deze film wel heel erg richting het totaal aanprijzen van de 3 Batman films gaan.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Mooi stuk Feanatieke, vind ook dat Bruce Wayne/Batman en zijn development onderschat wordt. Al dicht je wel veel te veel toe aan Nolan, aangezien die veelzijdigheid in deep character development jaren geleden gecreëerd is. Die credit lijkt me dan vooral voor Frank Miller en zijn collega's.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ben jij soms ingehuurd door de uitgever van de film om deze te promoten ofzo? Vind je berichten bij deze film wel heel erg richting het totaal aanprijzen van de 3 Batman films gaan.
Zoiets heet obsessie
.
Feanatieke
-
- 152 berichten
- 238 stemmen
Ben jij soms ingehuurd door de uitgever van de film om deze te promoten ofzo? Vind je berichten bij deze film wel heel erg richting het totaal aanprijzen van de 3 Batman films gaan.
Haha!
Was het maar waar dat ik hier geld voor kreeg, leuke bijverdienste. Absoluut niet. Wel eens op fanfora gekeken? Daar vind je nog veel langere verhalen, maar dan van de ultieme fanboys. Heeft niets met promoten te maken.
Ik hou van de aanpak van Nolan en ik leg uit waarom. Als ik straks weer een andere film zie die me ook overtuigd, kan ik net zo goed met een betoogje komen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Haha!
Was het maar waar dat ik hier geld voor kreeg, leuke bijverdienste. Absoluut niet. Wel eens op fanfora gekeken? Daar vind je nog veel langere verhalen, maar dan van de ultieme fanboys. Heeft niets met promoten te maken.
Ik hou van de aanpak van Nolan en ik leg uit waarom. Als ik straks weer een andere film zie die me ook overtuigd, kan ik net zo goed met een betoogje komen.
Nja, het valt me wat op hoe extreem lovend je bent. Doet me wat denken aan een user ''Avatar'' bij de film Avatar 2 jaar terug, duidelijk ingehuurd. Dus ik dacht, vraag het effe 
Ook omdat ik je geloof ik op FilmTotaal ook veel positieve dingen zag posten (ik lees de berichten onder de nieuwtjes daar nog wel eens).
Anyway, was het maar snel vrijdag!
Feanatieke
-
- 152 berichten
- 238 stemmen
Nja, het valt me wat op hoe extreem lovend je bent. Doet me wat denken aan een user ''Avatar'' bij de film Avatar 2 jaar terug, duidelijk ingehuurd. Dus ik dacht, vraag het effe 
Ook omdat ik je geloof ik op FilmTotaal ook veel positieve dingen zag posten (ik lees de berichten onder de nieuwtjes daar nog wel eens).
Anyway, was het maar snel vrijdag!
Ik ben inderdaad wel een tikkeltje extreem. Komt omdat ik echt moe werd van die vele heldenfilms waarbij de held het vrouwtje redt, er nog een man netjes met de ambulance wordt weggevoerd en de wereld weer gered is. Een held zijn is ook een vloek. Wat ik altijd al wilde zien in heldenfilms, heeft de nieuwe Batman-serie gebracht. Vandaar mijn ietwat enorme enthousiasme.
Haha is dat serieus? Dat is wel echt belachelijk als daar serieus mensen voor worden ingehuurd!
Ik heb me overigens nog ingehouden. Wilde ook nog linken leggen met de thema's egocentrisme, kapitalisme en terrorisme, maar dat ging iets te diep. 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
@ Feanatieke,
Ik heb je stuk gelezen, maar ben het niet met je eens. Je beweert dat Batman mensen gedood heeft, maar welke dan? Je voorbeeld Ra's al Gul heeft hij niet gedood, maar dood laten gaan door hem niet te redden. Dat is toch wat anders. Idem met Dent. Batman heeft Dent zelfs nog gered van de explosie. Dat hij op het einde toch dood ging was zijn eigen schuld, omdat hij het gezin van Gordon moest beschermen tegen Dent. Batman verschilt niet zo heel veel van de andere comichelden in mijn ogen.
Feanatieke
-
- 152 berichten
- 238 stemmen
@ Feanatieke,
Ik heb je stuk gelezen, maar ben het niet met je eens. Je beweert dat Batman mensen gedood heeft, maar welke dan? Je voorbeeld Ra's al Gul heeft hij niet gedood, maar dood laten gaan door hem niet te redden. Dat is toch wat anders. Idem met Dent. Batman heeft Dent zelfs nog gered van de explosie. Dat hij op het einde toch dood ging was zijn eigen schuld, omdat hij het gezin van Gordon moest beschermen tegen Dent. Batman verschilt niet zo heel veel van de andere comichelden in mijn ogen.
Het was niet Dent zijn eigen schuld dat hij geduwd werd door Batman. Batman moet kiezen en in die zin is het een soort 'self-defense', maar Batman moet om mensen te redden ook mensen doden. Dat zie je heel duidelijk terug bij de tragische dood van Dent. Ik vind Batman absoluut geen moordenaar, maar hij ontkomt er niet aan om mensen het leven te ontnemen als dat noodzakelijk is. Die grauwe werkelijkheid kom je niet in elke superhelden film tegen.
Overigens heb ik dat van het doden misschien teveel uitgelicht. Ik doelde vooral op de reis die hij doormaakt en waar we allen getuige van zijn. Dat vind ik veel sterker uitgewerkt dan bij bijvoorbeeld Spider-Man die eventjes ontslag neemt en na twintig minuutjes weer terugkeert als superheld bijvoorbeeld.
blackcat13
-
- 660 berichten
- 136 stemmen
Helemaal mee eens Feanatieke, jij beschrijft hier precies waarom ik Batman in de Nolan series ook zo een goed personage vind en daarmee de films zo geweldig vind. Maar mijn betoog over de serie, het grauwe realise door het tonen van de consequenties van zijn daden en de donkere keiharde kant van het zijn van een "superheld", heb ik een tijdje terug al gegeven dus daar zal ik jullie niet nogmaals mee lastig vallen. 
Overigens lees ik in de vele reviews die ik al heb gelezen maar bar weinig over Bane. Helaas, ik vrees dat Bane toch een minder indrukwekkend en overheersend personage is dan ik altijd had verwacht en op had gehoopt.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Helaas, ik vrees dat Bane toch een minder indrukwekkend en overheersend personage is dan ik altijd had verwacht en op had gehoopt.
Ach, na TDK is het ook wel eens goed dat Wayne/Batman meer aandacht krijgen. In TDK leek het wel of Batman een bijrol had in de grote Joker show. Was op zich niet erg, maar meer aandacht voor onze vleermuis (met Alfred, Fox etc) zou ik prima vinden. Neem aan dat Bane sowieso nog wel een bepalend karakter zal hebben in de film.
avdj
-
- 225 berichten
- 1306 stemmen
Mooi verhaal Feanatieke! Dekt grotendeels mijn mening over Nolan en zijn Batman serie in het bijzonder. Wat mij betreft halen maar heel weinig actiefilms een dergelijk niveau. Buiten goede actie zijn de quotes, dialogen en acteerprestaties om je vingers bij af te likken.
Als ik op de bovenstaande recensies af ga lijkt de film toch een stap terug te moeten doen. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Stuk van Feanatieke is grote onzin. Zat helden die mensen doden. Rambo, Punisher, Hulk,, etc. Dus zijn hele verhaal gaat niet op. En tja, dat het in vergelijking met Spider-man allemaal een stuk complexer is, ligt dan ook vooral aan Spiderman..... Kinder serie.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Reinbo heeft wel gelijk: er zijn 'helden' die moorden plegen. Maar op het gebied van The Dark Knight ben ik volledig eens met Feanatieke.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Stuk van Feanatieke is grote onzin. Zat helden die mensen doden. Rambo, Punisher, Hulk,, etc. Dus zijn hele verhaal gaat niet op. En tja, dat het in vergelijking met Spider-man allemaal een stuk complexer is, ligt dan ook vooral aan Spiderman..... Kinder serie.
Rambo, Punisher zijn natuurlijk geen superhelden. Hulk eigenlijk ook niet, da's een mutant die niet meer weet wat hij doet als ie groen wordt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, Batman is dan ook geen superheld, want dat is gewoon een weeskind met ninja training in een vleermuizenpak. 
Kortom wat een kul.
avdj
-
- 225 berichten
- 1306 stemmen
Hulk is een actiefenomeen, zeker geen held! Je vergeet dit onderscheid te maken. Als we het hebben over actiehelden die mensen redden vind ik de Batman van Nolan zonder twijfel één van de best uitgewerkte.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ja, Batman is dan ook geen superheld, want dat is gewoon een weeskind met ninja training in een vleermuizenpak. 
Kortom wat een kul.
Wat doe je weer raar.
Je snapt ook wel dat Batman in het groepje van Spiderman, Superman etc past. Gemaskerde mannen die mensen helpen of de misdaad bestrijden.
Je snapt ook wel dat Rambo en de Hulk hier niet bij passen.
Pre- en sequels

The Dark Knight
2008
7.908 reacties

Batman Begins
2005
1.813 reacties
Gerelateerd nieuws

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

'The Dark Knight Rises' komt morgenavond (27 januari) op televisie: 'Het had geen betere afsluiting kunnen hebben'

Glen Powell dankt carrière aan piepklein rolletje in Christopher Nolan film: 'Dankbaar dat hij me een kans gaf'

Christopher Nolan reageert op vermeend stoelenverbod op set
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.908 reacties

Fight Club
Komedie / Thriller, 1999
4.201 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.350 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fighterterroristgeheime identiteitburglargijzelaarstrijdhostage dramatime bombburgerwachtcover-upsuperheldgebaseerd op stripvillainesstragic heromobile terrorismedestructionstadvechtencriminal underworldcatwoman cat burglarimaxfloodcuriousdc extended universe (dceu)batmobile
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








