The Perks of Being a Wallflower (2012)

3,73 (1986)
1986 stemmen

Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Chbosky
met Logan Lerman, Emma Watson en Ezra Miller

Charlie (Logan Lerman) is een teruggetrokken, impopulaire tiener en zijn sociaal onaangepaste karakter zorgt ervoor dat hij een muurbloempje blijft. Hij probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama’s, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen.

avatar van s_leiN
Een schitterende film met een aangrijpend verhaal, een film die m'n aandacht kreeg van begin tot het einde.

Een welverdiende 4,5 !

avatar van Spetie
The Perks of Being a Wallflower is zeker niet slecht, maar zo goed als hij hier door velen wordt gevonden kan ik het ook niet vinden.

Het is vooral een film, die op sommige momenten wat gekunsteld overkomt. Het verhaal van het muurbloempje, dat gemakkelijk drie jaar oudere vrouwen voor zich weet te winnen, vond ik niet altijd even natuurlijk lopen. Qua regie is het allemaal best wel goed. Sommige momenten zijn visueel erg mooi en daarnaast kijkt het allemaal wel lekker weg. Daarnaast scheelt het dat Lerman en Miller sterk acteren en ik niet al teveel problemen had om Watson eens in een andere rol te zien.

De muziekkeuze was soms wel goed, al heb ik dat nummer van Bowie al in een aantal andere films voorbij zien komen. Hoewel het lekker wegkeek, werd ik er verder niet echt door geraakt. Ik was zelfs even bang dat Charlie nog de homoseksuele kant op zou gaan, wat wel een erg gemakkelijke keuze zou zijn van de regisseur, maar gelukkig gebeurde dat niet.

Het is zeker wel een leuke film, maar daar houdt het voor mij ook wel mee op.

avatar van Montorsi
Een fijne film. Inderdaad niet groots, de film mist iets om het echt tot grote hoogte te blijven, daar is het iets te gewoon voor.
De outsiders in de film zijn dat niet eens zo. Het is wat mij betreft eerder logisch dat je niet bij de quarterbacks en cheerleaders wilt horen en dat de sympathiekere mensen elkaar opzoeken. Ik blijf dat Amerikaanse High School-pest wereldje altijd maar bizar vinden. In mijn schoolperiode zouden van die die-hard pesters op die leeftijd echt enorme losers gevonden worden, in de VS lijken ze (in films althans) altijd ontzettend populair. Ik heb begrepen dat dit ook echt de werkelijkheid weergeeft, maar het blijft toch moeilijk je in die wereld in te leven.

Maar zodra je daar genoegen mee genomen heeft blijft er toch een mooi filmpje staan wat de gevoelige snaar weet te raken. Het is allemaal wat makkelijk en niet bepaald diepgravend, maar voor de rest is het toch wel mooi gedaan. De muziek is verder ook erg fijn (dat ze Heroes niet kennen 'kan', het is immers in het casettebandjestijdperk en niet het internettijdperk, maar het is wel heel toevallig dat ze zo'n bekend nummer van een jaar of 15 oud op dat moment alledrie nog niet eerder hebben gehoord). Tot slot nog extra duimpjes voor de glansrol van wederom Ezra Miller.

Spetie schreef:

Jonge mannen en oudere meiden en omgekeerd... het is in onze samenleving heus niet zo zeldzaam vind ik. Bovendien was er de hele film lang geen sprake van een relatie maar een hechte vriendschap tussen hen die pas op het einde overging in meer .

avatar van JacoBaco
En hoe zit het dan met Sam die na zo'n 50 min ofzo Charlie op de mond kust en vooraf nog zegt: De persoon die jou als eerst zoent, houd van je. Volgens mij is dat een wederzijdse liefdesverklaring. Dat gaat verder dan hechte vriendschap.

JacoBaco schreef:

En waarom papt Sam dan volgens jou verder aan met die andere kerel in de tweede helft van de film? Ik denk niet dat het op dat moment een liefdesverklaring was dan wel een uiting van diepe vrienschappelijke gevoelens. Ze zegt er trouwens ook in een adem bij dat ze zich tot Craig aangetrokken voelt

avatar van JacoBaco
Zo komt het in elk geval wel op mij over. Het kan zijn dat ze het moeilijk vindt omdat 1. Hij jonger is. En 2. Ze raken sowieso eerst bevriend en wellicht wil ze hem eigenlijk liever als vriendschappelijk houden. Is minder gecompliceerd omdat mocht het weer uitgaan, dan is hij nog wel bevriend met Patrick en Patrick is de stiefbroer van Sam en dan wordt het toch gecompliceerd omdat Patrick en Sam tegelijkertijd ook maatjes zijn. Dus blijft ze flikflooien met die andere dude, want dat is minder gecompliceerd en je kunt je best aangetrokken voelen tot meerdere personen. En bovendien vind ik het een beetje ver gaan om iemand op zijn mond te kussen puur vriendschappelijk. Ze zoenen vervolgens nog even uitgebreid verder? Ik vind dit geen gebaar van vriendschap, maar eerder een liefdesverklaring. Dat is mijn theorie.

avatar van Spetie
Filmkriebel schreef:

Nee het is niet zeldzaam, want mijn vrouw is toevallig zelf ook drie jaar ouder dan ik. Maar in die leeftijdscategorie komt het minder vaak voor. Zeker om als 4e-jaars te vallen voor een 1e-jaars is iets wat je niet veel ziet, zeker als het dan ook nog eens twee keer gebeurt. Want het is niet alleen Sam die voor hem viel, maar ook Mary-Elizabeth. Verder verwoord Jaco baco precies hetgeen wat ik ook denk.

avatar van Filmkriebel
@JacoBaco (en Spetie) : Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan hé (mbt Sam en Charlie dan) Misschien interpreteer je het net iets anders maar anderzijds kunnen jullie wel gelijk hebben want worstelen met gevoelens en het maken van afwijkende keuzes komt vaak terug in de film. Zo ook het homovriendje van Patrick die hem kleineert, Charlie en Mary-Elizabeth .

avatar van JacoBaco
Vrouwen kunnen heeeeel moeilijk doen, hè. Maar even serieus,... worstelen met gevoelens en het maken van afwijkende keuzes staan eigenlijk wel centraal ja en ik meen dat dit een boekverfilming is. Wellicht is het boek hier wat duidelijker in wat betreft Sam en Charlie.

avatar van Diederik58
Film die mij meteen bij mijn keel greep.
Toch denk je in eerste instantie in het zoveelste high-schooldrama te zijn terecht te zijn gekomen. Maar dan komen de wendingen. Uiteindelijk komt de trieste waarheid boven tafel.
Juweeltje. Uitstekend geacteerd; et glansrollen van Lerman, Miller en Watson.
Visueel heel goed in beeld gebracht. Mooi tempo in de film. Scenes die je niet snel zult vergeten. Humor maar ook dramatiek.
De moeite waard om nog eens te kijken.

avatar van Insignificance
Wat dit soort films vaak kleurt, is de lichtvoetige wijze waarop min of meer zware onderwerpen worden aangekaart. Chbosky mist echter de spontaniteit en naturelle aanpak om dat voor elkaar te krijgen. Zijn indie sfeertje voelt al snel te gefabriceerd aan en bepaalde momenten die ongetwijfeld innemend zijn bedoeld, komen te vaak bedacht en kleverig over. De Tunnel Song is verdacht en de typemachine met de tip en het antwoord heeft zelfs een averechts effect.

De toost heeft net als de hele film last van iets anders. Er ligt nogal wat drama op de loer dat ook deels een ongemakkelijk plaatsje inneemt. In plaats van Charlie te nemen voor wat hij is, zoals zijn nieuwe vrienden dat doen, lijkt Chbosky een verband te leggen tussen wat er in het verleden is gebeurd en het huidige muurbloempje. Frappant voor iets dat toch al als ballast door deze propvolle en geforceerde film zweeft. Het maakt het er niet bepaald sympathieker op.

avatar van Chris0478
Prachtfilm, als je een beetje verstand hebt van de state of mind van die gozer is het wat beter te plaatsen, en goeie acteurs zeker wel...

avatar van Jan met de pet
Mooie film, drama romantiek en emotie in een goed vlot verhaal: 4,0

Pracht van een film. Deze film deed nou precies wat het hoorde te doen. De sfeer overbrengen die ligt tussen een romantisch drama en een feelgood-movie. En daardoor is het een hele fijne film geworden.

Logan Lerman en Ezra Miller doen het allebei perfect.
Charlie is echt een schatje tot en met. Ik wil hem in een kooitje stoppen en knuffelen.
Patrick is gewoon een verfrissend, leuk personage, en zijn verhaallijn was voor mij de meest boeiende uit de film. Dat greep me absoluut het meest aan.

Toch jammer dat er een hoop delen in de film toch redelijk krapjes uitgewerkt zijn, zoals de zelfmoord van zijn voormalig beste vriend, de relatie/personage van zijn Charlie's zus en het misbruik van Charlie door zijn tante (naar mijn gevoel werd dit wel erg opeens gebracht, en ik wist zelfs nog niet zeker of dit was wat aan de hand was: ik heb het nog na moeten zoeken op internet of hij daadwerkelijk was misbruikt. Maar misschien is dit bij een herkijkbeurt wel helemaal niet het geval). Het zal wel beter voor de chemie van de film zijn, dat hij geen langere speelduur heeft en dat sommige delen niet explicieter zijn uitgewerkt. Het blijft nog steeds een prachtfilm.
Maar om dieper het verhaal in te gaan ga ik maar eens het boek lezen binnenkort.

Ik hou het nu op een *4 met potentie tot een hogere score.

Ontroerende, nostalgische film.

Maar ik vind het onnodig dat er zoveel zware thema's ingezet werden om het gedrag van de tieners te verklaren. Het gaat over een leeftijd waarin veel dingen nieuw zijn en als een groot drama ervaren worden als ze fout lopen.

avatar van Pazmaster
Valt wel een beetje tegen, maar misschien was mijn verwachting te hoog door het hoge cijfer hier. Op zich geen onaardig verhaal en er wordt goed geacteerd maar toch miste ik iets. Het wordt nergens echt heel interessant of dramatisch. Het raakte me gewoon niet genoeg. 3 sterren

avatar van Vinokourov
Alom bejubeld deze Indie-film, maar ik ga dr niet helemaal mee in. Ik snap wel waarom deze film zoveel mensen aanspreekt. Verschillende aansprekende thema's worden aangeroerd en het acteerwerk is over de gehele linie erg sterk. Toch werd ik zelf niet geraakt. Ik weet niet waarom, maar dat hele High School-gebeuren staat te ver van mijn bed en ik vind het telkens ook zo cliché uitgevoerd in films. Waarschijnlijk gaat het er dan echt zo aan toe, maar ja dat sfeertje doet me gewoon helemaal niks. Daarbij kon ik ook geen grootse scene of moment vinden. Van dat soort dingen moet een drama als dit het wel hebben vind ik. Verder was er nog een minpuntje: natuurlijk het korte haar van Hermione maar dat geheel terzijde :s). Nu heb ik alleen veel negatieve punten opgenoemd, misschien iets teveel, want uiteindelijk vond ik het toch wel een aardig filmpje, alleen de topper zie ik er dus niet in .

avatar van milan90
Mooie film, maar als je het tunnel lied niet kent, dan mist er iets in de opvoeding.

Best wel cute, sfeervol en goed geacteerd coming-of-agefilmpje.
Met name Emma Watson is uitstekend in rollen als dit en kan nog een hele grote worden.

Inderdaad wel compleet idioot dat van die zelfverklaard retro-hipsters Heroes van Bowie niet zouden kennen. Was er nou niemand in die hele organisatie van deze film die dat even kon aangeven? jeez.

avatar van JacoBaco
In welke tijd speelt deze film zich af ? De jaren 90? Dat nummer is uit 1977. Ik hou erg van rockmuziek, maar David Bowie heeft mij nooit kunnen boeien. Hij was zeer invloedrijk, maar ik ken dat nummer niet. Heeft Heroes soms 5 jaar lang op nummer 1 gestaan in Amerika? Is het zo'n mega populair bekend nummer? Ik denk dat het helemaal niet zo absurd is dat Charlie, Sam enz, het nummer niet kennen.

Bij kids die The Smiths noemen en dwepen met iets als Rocky Horror lijkt het me volstrekt onmogelijk dat ze niet alleen Heroes niet kennen maar zelfs niet doorhebben dat het David Bowie is.

avatar van JacoBaco
Onmogelijk is overdreven. Ze moesten Bowie gewoon nog even ontdekken. Stephen Chbosky heeft er vast een goede reden voor gehad.

Ja. Of niet natuurlijk.

Doe je best.

Stephen Chbosky (@StephenChbosky) op Twitter

En hier nog iets:

The movie takes place in the early 90's.

Heroes” wasn’t even a very popular song when it was initially released. It failed to make the US Billboard 100 and only reached #24 on the UK chart. It didn’t make a comeback in the US until it was covered by “The Wallflowers” in 1998. Then it did make the top 10 in the US. It’s so easy to figure out who sings a song now with the internet. I always Google words I know are in the song and put lyrics in the search field in order to find songs that I’ve heard and like but don’t know who sings them. These characters didn’t have that. I don’t think it’s a huge stretch that at the time they didn’t know the song “Heroes.” Charlie is just getting into music, and Sam and Patrick recently started getting into “good music.” Sam says she used to listen to the worst top 40 before she heard the song “Pearly Dewdrops’ Drops.” And she is the one who got Patrick into better music. I think people are making way too big a deal out of them not knowing the song “Heroes.”

avatar van Montorsi
Het speelt in de begin jaren 90.. Gezien het feit dat ze het met mixtapes van de vriendjes van de oudere zus moeten doen ben je wat overgeleverd aan willekeur. In theorie is het best mogelijk dat ze Heroes niet kennen, al blijft het erg onwaarschijnlijk voor een nummer wat toen al een tijdje bekend was.

@Jaco: The Smiths is in de VS helemaal nooit bij het grote publiek bekend geworden voor zover ik weet.

Montorsi schreef:

En die kennen ze juist weer wel.

De eerste single, Hand in Glove, deed het goed in de alternatieve lijsten maar haalde de mainstream-lijsten niet; tweede single This Charming Man daarentegen wel, en een hitserie van 17 Top 50-noteringen is begonnen. De band hield er een hoog tempo van zowel toeren als opnemen op na: het was niet ongebruikelijk dat er in een jaar vier singles (met unieke B-kanten) en een LP verschenen, terwijl er intensief werd getoerd in Groot-Brittannië, Ierland en Amerika. Buiten die gebieden brak de band nooit echt door, wat voornamelijk kan worden geweten aan desinteresse van de band zelf, gekoppeld aan het onvermogen van het kleine Rough Trade om internationaal te opereren.

The Smiths - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van mjk87
kos schreef:
Ja. Of niet natuurlijk.

Interview. Helemaal onderaan, laatste twee vragen, daar is het antwoord.

Haha, dank voor de link.

Maar de kwestie dat deze betreffende vent het niet kende maakt het nog steeds niet echt veel logischer dat de kids in de film het niet zouden kennen natuurlijk.

Wel grappig dat zelfs de producers dat dus kennelijk vonden.