The Avengers (2012)

Alternatieve titel: Marvel's The Avengers

Actie / Fantasy

geregisseerd door Joss Whedon
met Robert Downey Jr., Samuel L. Jackson en Chris Evans

The Avengers zijn een buitengewoon team van superhelden. Wanneer een onverwachte vijand opduikt die een bedreiging vormt voor de wereldwijde veiligheid heeft Nick Fury (Samuel L. Jackson), directeur van de internationale vredesmacht S.H.I.E.L.D., een team nodig om de wereld te redden van de ondergang. Dit team bestaat uit Iron Man (Robert Downey Jr.), Incredible Hulk (Mark Ruffalo), Black Widow (Scarlett Johansson), Thor (Chris Hemsworth), Hawkeye (Jeremy Renner) en Captain America (Chris Evans).

avatar van blackcat13
Het pak komt in deze film inderdaad totaal niet cool over haha, maar het personage zelf vond ik nog wel aardig eigenlijk. Zijn relatie met Tony Stark vond ik toch wel een van de vermakelijkste dingen in de film.

AC1 schreef:

Ik geloof dat jij de TDK mania en de hoeveelheid mensen die dit de ultieme comic book film vinden te gering inschat. De man heeft maar 2 comic book films op zijn naam staan? So?! Ridley Scott heeft maar 2 sciencefiction films op zijn naam staan en toch zou ik hem daarop niet durven afrekenen.

'm nee. Scott is nu niet bepaald de eerste naam aan wie ik denk bij SF. En er mag dan wel een TDK-mania zijn, Qua percentage van de markt is het nog geen paar % Spider-man heeft hogere bezoekersaantallen en dat is ook een en al onzin. Verder wat OH al aangeeft.

avatar van madmax1
Ondanks ik er genoeg van heb is Marvel met zijn superhelden nooit mijn favorieten
strip geweest, ook de filmen die recent zijn gemaakt waren aan mij niet besteed .
Echter deze The Avengers is voor mij tot nu toe het beste wat ik heb gezien.

AC1 schreef:
Dus je begrijpt niet wat ik wil zeggen? Oké.

Inderdaad niet nee, het bullshit gehalte van een Batman film ligt zo mogelijk nog hoger, al is het maar omdat het veel sterker afsteekt tegen de rest van de film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Metalfist schreef:

Ik blijf het vreemd vinden dat mensen hierover vallen. Vergeet niet dat Captain America voor het eerst verscheen in 1941 (volop in de WO II) en vooral was bedoeld als Amerikaans propaganda tegen Hitler (en de rest van het Duitse regime). Dit is al te blijken uit de cover van het eerste issue waar Cap Hitler even wat rammel geeft.

Misschien dat het voor sommigen nu te nationalistisch overkomt (ik ervaar dat in ieder geval niet op die manier) maar het is en blijft gewoon een Amerikaans icoon.

Inderdaad. Bijna al die comichelden komen uit de jaren 30 en 40. Beetje raar dat mensen dan nu verwijten maken over hun uiterlijk. In die jaren waren zulke propagandahelden hard nodig. Zo heb je bv ook veel Donald Duck cartoons uit die tijd waarbij Donald de nazi's belachelijk maakt.
Ik vind zo'n Captain America wel grappig qua uiterlijk. Als superheld vind ik hem wel met afstand de minste, maar dat boeit ook niet zo.

Reinbo schreef:
Ik zou niet in waarom het vliegdekschip niet kan vliegen en Loki is een halfgod, die kunnen toch best fysiek onschendbaar zijn....

Indien he schip van licht materiaal gemaakt is en millimeters dunne wanden heeft zoals echt vliegtuigen in plaats van centimeters dikke staalwanden zoals boten, zeker militaire boten, dan zou het kunnen ja. Zomaar een echt vliegdekschip de lucht in krijgen is een beetje zonde van de energie en het geld. Daarom heeft ook nog niemand het geprobeerd. Maar het kan misschien wel.

Een boeing 747 weegt +/- 400 ton. De USS Enterprise weegt +/- 89600 ton. Subtiel verschilletje.

avatar van rep_robert
AC1 schreef:
Er zaten best wel wat dingen in die echt niet kunnen: Het vliegend vliegdekschip

Dit zijn natuurlijk geen zelfverzonnen elementen door Whedon. Komt allemaal uit de comics/cartoons.

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Klopt, maar in deze film moet ik zeggen dat hij sympathieker overkomt dan in zijn eigen film.

avatar van Jack Sparrow
Heerlijke film, knap hoe de diverse personages zo goed zijn uitgewerkt. De losse films hadden allemaal een hele eigen aparte stijl. Dit is briljant tot een film bewerkt. De dialogen tussen de superhelden werken erg goed. Met name Iron Man blinkt hierin uit. Ook uitstekende actie scènes, met een erg fijn slot akkoord van een half uur.

avatar van Metalfist
Ajax&Litmanen1 schreef:

Klopt! Ben je bekend met de comics van Captain America? Zoniet, dan raad ik je aan om Brubaker's run van de reeks eens te lezen. Wat je daar in te zien krijgt is geniaal en het is dan ook van de Captain uit de comics dat ik fan ben en niet van degene die in de film zit, al is hij hier al een stuk beter dan in zijn eigen film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Metalfist schreef:

Nee, ik heb sowieso nooit superheldencomics gelezen, op een enkele na. Laat ik het zo zeggen, C.A. maakt nog niet enorm veel indruk in de 2 films waarin hij zit, maar storend is hij ook niet. Beetje alleen een Captain Goodguy, zo'n braverikje.

avatar van Metalfist
Dat effect heeft hij wel in de films (en ook wel wat in de comics) maar zijn personage gaat echt wel serieus verder. Maar bon, als ik hier over wil gaan uitweiden dan ben ik nog wel een paar dagen zoet. En het maakt tenslotte ook niet goed hoe hij op het grote scherm wordt geportretteerd.

avatar van Goodfella_88
Film kwam er traag op gang, de eerste helft van de film mocht wel een half uur ingekort worden. Tweede helft maakte een hoop goed. Vol met actie.

Hulk en Ironman staken erboven uit.

avatar van Minority_Check
The hulk was hier geweldig
waarom kan die niet zo zijn tijdens zijn eigen film
voor de rest geweldige actie

Ik vond de film fantastisch. De beste Marvel film in jaren. Hij komt inderdaad traag op gang. Maar het is knap wat de makers hebben geflikt, geen personage voelt aan als filler en ze hebben ook een goede chemie met elkaar. Hier is waar bijvoorbeeld X3 en Spider Man 3 de mist in gingen.

Captain America moet je liggen of niet. Ik denk dat het pattriotische wat hij uitstraalt in onze cultuur gewoon niet echt overkomt. Maar toch vind ik dat hij goede scenes had, vooral met Iron Man. Het karakter van die 2 is als water en vuur.

De scenes van Hulk stelen de show. Ik vond het een beetje een lange neus naar zijn vorige toch wel teleurstellende verfilmingen.

wat is de leeftijd van de gemiddelde stemmer hier ? 1,5 voor hulk

lordmars
wat een heerlijke film, de actie is geweldig en zo nu en dan lag ik echt in een deuk! echt een film om zo nog een keer te kijken, ik heb de volle 141 minuten zitten smullen!

avatar van blackcat13
RobertKR schreef:

En daar beschrijf je nou precies het hele idee achter Captain America. Hij komt uit een tijd waarin de cultuur natuurlijk heel anders was, veel nationalistischer. Herboren in de moderne wereld is hij dan ook een fish out of water, en dat was wel goed overgebracht. Een product uit de tweede wereldoorlog die nu opeens in onze moderne samenleving belandt, het is een concept dat mij wel boeit en ik hoop ook dat ze dit in Cap 2 meer naar voren brengen. Zijn denkwijze is natuurlijk het tegenovergestelde van dat van Tony Stark, die veel moderner is en juist een product van onze huidige (consumptie)maatschappij. Een fel contrast dus. Het pattriotische voelt idd wat misplaatst hier maar blijkt uiteindelijk toch een voordeel, of zoals Agent Coulson zei: right now people might need a little old fashion. (of iets dergelijks haha)

Dit snapte je ongetwijfeld zelf ook allemaal wel, maar wilde het ff van me afschrijven

Goede film! Natuurlijk veel breinloze, coole actie, maar wel haast letterlijk vertaald uit de stripboeken, wat in mijn ogen een pluspunt is. Het pretendeert niets anders te zijn. Joss Whedon slaagt erin om met een spitsvondig script te jongleren met de cast, waardoor geen enkel belangrijk personage onderbelicht blijft. En zo hoort het ook!

Als blockbuster verdient 'The Avengers' succes (en geld), want ik hou wel van het genre en succes en geld betekenen meer vervolgfilms. Het concept/opbouw dat voorafging aan deze film is ongezien en groots. Pluspunt voor Marvel om met zorg zich te wagen aan het opbouwen van dit steeds groter wordend universum.

Mijn favorieten waren Captain America, Black Widow en Loki. Hulk en Thor waren eveneens verdienstelijk.

Voor mij persoonlijk niet zo goed als X-men First Class, maar toch: 4/5.

avatar van Fikret8
Staat op nummer 33 in de imDb top 250.

Reinbo
Fanboy stemmen. Valt vanzelf weg, is nu niet echt bijzonder deze.

AHWA
Integendeel. Beste superheldenfilm tot nu toe voor mij.

Reinbo
Werkelijk. Vond m nogal langdradig en warrig in de opbouw. Enkel het laatste half uur is fun.

AHWA
Mwah, langdradig vond ik hem niet. Groot actiemoment in het begin, groot actiemoment in het midden, en gigantisch spektakel stuk aan het einde. De stukken ertussenin werden opgevuld met interne spanningen, en plaatsen van de pionnetjes tov vorige films. Ik heb zitten genieten, maar wellicht speelt de bioscoopervaring mee in m'n oordeel, en dat ik gek op marvel-comics ben. En kan de humor van Whedon zeker wel waarderen.

Reinbo
Groot actiemoment in het begin? Wat dan?

Vond de humer verder vrij flauw. Enkel Downey was wel geestig (Iron Man is ook met afstand het leukste personage, zo ook steken die films mijlen uit boven Thor en Captain America) en de drie momenten met de Hulk. Maar voor 141 minuten is 3 keer lachen niet veel.

avatar van arno74
Onderhoudende film vanaf het moment dat Hulk een beetje op gang komt. Helaas is dat pas halverwege. De eerste helft verliep traag, en had een stuk korter gekund. Daarentegen loopt de laatste helft lekker vlot en zit vol met actie. En ondanks dat de film traag begint, miste ik wel een inleiding.

Script en dialogen hadden beter gekund. En helden-clichés zijn er volop. Niet slecht, maar ook niet meesterlijk. Half sterretje extra voor de Hulk.

Lewis-06 schreef:
wat is de leeftijd van de gemiddelde stemmer hier ? 1,5 voor hulk

Ouder dan 6 in ieder geval. De meeste weten inmiddels wel hoe leestekens en hoofdletters werken.

Misschien is Kabouter Plop wat voor jou.

Reinbo schreef:
Fanboy stemmen. Valt vanzelf weg, is nu niet echt bijzonder deze.

Ongetwijfeld een hele hoop fanboy stemmen maar typisch is wel dat hij deze week van een 8.8 weer gestegen is naar de 9.

avatar van SaintOfKillers
astonm schreef:

Ook op RottenTomatoes zelfs terug omhoog gegaan.

Kan nog wel wat zakken (zoals gebeurt bij 99,99 % van alle films), maar zal ongetwijfeld vrij hoog blijven staan en is gewoon een groot succes, zowel commercieel als "kritisch".

Kom net terug van de bios.
Ik heb jaren naar deze film uitgekeken en hij stelt ook niet teleur.
Alle personages kregen voldoende screentijd, maar toch stak Tony stark erboven uit.
Actie is spectaculair in beeld gebracht en men ziet dat Josh whedon echt zijn best heeft gedaan om de fans niet teleur te stellen.
Ook leuk om tussen de aftiteling door weer een glimp op te vangen voor een tweede deel