The Hunger Games (2012)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gary Ross
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Elizabeth Banks

In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...

avatar van Rianneke_Dan
Linn schreef:
Maar ik denk dat ik hem morgenavond maar eens moet gaan kijken dan kan ik pas echt mijn oordeel vellen.

Benieuwd wat je ervan vind! Me wel laten weten hé?! Ik ga ook vanavond, zoveel zin in!

qwertzu schreef:
Ik ga nu eerst het boek maar eens lezen en dan de film kijken, vind ik meestal de beste volgorde.

avatar van Naomi Watts
Jason Gorber is op Twitch ook niet echt positief. Begint er steeds beter uit te zien voor de film.

Gister gezien, geen boek gelezen en ook niet van plan.. maar ....

Wat een vette film. Echt weer een topper in mijn ogen en maakt de hype wel waar. Het is een lang stuk, maar verveelt geen moment. Verhaal is ijzersterk, maar het plot wel een tikkeltje voorspelbaar. Maar ik vond het vooral gaaf dat ondanks het sci fi gehalte de games redelijk rauw van aard zijn zonder hele bijzondere wapens die er in zo'n wereld vast wel zijn.

Enige minpunt in mijn ogen is een beetje de capitol mensen die er echt werkelijk belachelijk uit zien. Had iets minder gemogen. En dat sommige personages iets meer uitgediept mochten worden.

Maar verder een aanrader, ik denk zeker als je het boek nogniet gelezen hebt en niet van plan bent.

ace leader
Naomi Watts schreef:

Boek lezen, zonder twijfel.

Rianneke_Dan schreef:

Eerst het boek lezen!

Pfff...oke, ik volg jullie raad op. Hopelijk lukt het me binnen 2 dagen, want zondag ga ik namelijk naar de film

Elineloves schreef:

Met de PG-13 rating viel het geweld ook wel tegen, het bleef allemaal erg braaf en het meeste gebeurde buiten beeld. Maar ach, ik zat op mijn roze bubbel te genieten van Katniss en Peeta, het grof geweld kon me gestolen worden.
[...]

Misschien het boek maar eens lezen, maar eerst nog even dagdromen over Peeta en Katniss.

Sorry dat ik je quote zo heb aangepast maar dit interesseerde mij nogal. In het boek word je namelijk heel duidelijk dat Katniss doet alsof. Haar zogenaamde liefde voor Peeta is een truc om de harten van de Capitol sponsors te winnen, zodat ze haar zullen helpen in The Games. Peeta zegt dan ook nogal verontwaardigd tegen Katniss: "It was all for the Games?" Katniss is eigelijk niet verliefd op hem. Ik vond wat je zei dus interessant aangezien deze truc dus echt heeft gewerkt en Katniss haar acteerwerk eigelijk goed heeft uitgewerkt. Als ik de waarheid in het boek niet had gelezen dan had ik het ook zo gezien! Maar ik raad je aan om de boeken te lezen. Ze zijn echt heel goed!

Met vrij hoge verwachtingen na de hoge cijfers hier en de vele positieve reacties die ik heb gehoord dan toch maar besloten naar de bios te gaan. Helaas ben ik zojuist de bioscoop uitgelopen met een behoorlijk teleurgesteld gevoel.

De film begint oké met de introductie van het personage katniss, om vervolgens vrij snel naar de selectie door te gaan. Vanaf dat moment zit de film vrij goed in elkaar, meerdere personages worden geïntroduceerd, met uiteraard de "badguy"(het blijft hollywood)
De spanning wordt knap en goed opgebouwd TOT het moment dat the Hunger games daadwerkelijk beginnen. Vanaf dit moment gaat het werkelijk bergafwaarts met de film.
De vecht scènes als die er al zijn, zijn buitengewoon slecht verfilmd en het hele overleven, waar de film toch over gaat, mist jammer genoeg veelal in de film. Het loopt van cliché naar cliché om vervolgens een soort twilight aftreksel te worden,

begrijp me niet verkeerd de film is zeker niet slecht, maar wanneer de personages aan de games beginnen weten ze dat er slechts één persoon levend uit komt. Het lijkt mij dan ook niet meer dan logisch dat je probeert te overleven en de rest zacht gezegd af te maken. Dit gebeurd vervolgens op een zeer aparte manier, het hoofdpersonage moet haar goede status in de film behouden dus alle deelnemers die er schattig uit zien doet ze niets mee. De zogeheten "badguy" groepje gaan vervolgens samenwerken terwijl ook deze weten dat er slechts één overleeft. Oké ze kunnen het als strategie uitvoeren maar als iedereen slaapt zou ik als de hoofd badguy clato toch echt de rest vermoorden in hun slaap.

Al met al dus een voor mij veel te softe film. Als je van twilight houdt vind je dit waarschijnlijk ook prima te pruimen maar voor mij was het hollywood, plus het kinderachtige niveau, toch echt te hoog. De meisjes van rond de 14 die veelal in de zaal zaten waren wel dik tevree dus er is nog hoop voor sommigen onder ons.

avatar van Linn
Veel beter als dat ik verwacht had. De romantiek tussen Katniss en Peeta, waarvan ik verwacht had dat het zwaar overdreven zou worden is uiteindelijk precies zoals in het boek..Fake. In scene gezet door Katniss en Haymitch om zieltjes te winnen Ik snap de vergelijking met Twilight nog altijd niet, om over Harry Potter maar te zwijgen.
Verder erg getrouw aan het boek en Lawrence is perfect gecast voor de rol van Katniss Everdeen. Lenny Kravitz was een rare keuze maar stoorde verder niet. Prachtige scene als de games beginnen, want dat was precies als dat ik het voor me zag toen ik het boek las. Een onverwachte 4,5*

En ik hoop dat deze regisseur de volgende delen ook zal gaan verfilmen, maar ik heb er niet al te veel vertrouwen in..meestal geven ze het stokje al snel door.

avatar van SnakeDoc
Wat een foei lelijke poster. Morgen maar ff naar de bios. Hoge verwachtingen!

Verrassend leuk fimpje. Een beetje een mix tussen The Truman Show, Battle Royale en The Running Man. Gelukkig neemt de film ruim de tijd om het bizarre uitganspunt en de hoofdpersonages te introduceren waardoor je als de actie losbarst het gevecht op leven en dood zowaar serieus neemt en volledig meegaat in de belevenissen van Katniss Everdeen (een uitstekende Jennifer Lawrence).

Het maakt van The Hunger Games een redelijk brave film als je naar het onderwerp kijkt, die echter wel heerlijk wegkijkt en ook voor mensen die tot voor kort nog nooit van de boeken hadden gehoord laat staan er één gelezen hebben (zoals ik) absoluut de moeite waard is.

Matig.

De film is opgedeeld is twee losse delen. Het hielp ook niet dat er ook effectief een pauze tussenzat in de bioscoop (heh?). De introductie duurde in ieder geval redelijk lang. Op zich geen probleem als de tweede helft weet te overtuigen, maar dat deed het niet echt.

Wel een lollige bijrol van Harrelson, ook Lawrence doet het best goed. De toekomstvisie is ietwat karig, al is de Capitol wel een leuke mix van toekomst en verleden. Doordat de intro echter een uur in beslag neemt vond ik de opzet van de film niet geheel overtuigend. Heel zinnig klinkt het idee van de Hunger Games niet en elke keer als er op teruggekomen werd, werd het er niet ook niet overtuigender op.

Tweede deel van de film laat te wensen over. Niet zozeer omdat het meeste geweld off-screen gebeurt, of doormiddel van erg warrig (lelijk warrig) camerawerk verborgen wordt, maar omdat Collins eigenlijk alle hekele punten nogal makkelijk wegschrijft. De brand, de wespen, de hulp van de sponsers, de dood van Rue en het einde zijn allemaal voorbeelden van moeilijke scenes die op een wat flauwe manier opgelost werden. Iets meer durf daar hadden de arena scenes goedgedaan.

Vond het uiteindelijk veel te lang duren, en ondanks de kleurrijke setting toch iets te serieus uitgewerkt.

Beetje matige verfilming van een boek wat niet al te geweldig was. Er is wat leuk acteerwerk en wat interessante concepten, maar die worden voor het grootste gedeelte matig tot niet uitgewerkt. Terwijl de film grotendeels over kinderen gaat die kinderen vermoorden, raakte dit me nooit echt. De hoofdpersonages blijven voor een groot deel buiten schot en het harde werk werd vooral door nevenpersonages verricht. Dat was te verwachten, maar maakte het een beetje een "lite" versie van het concept.

Harrelson en de rest van de seniorcast zetten leuke rollen neer en ik vond het gedeelte van de film ook verreweg het interessantst. De sponsors en de heisa eromheen (hoewel de pruiken en baarden een beetje overdreven waren) waren leuk bedacht en de vergelijking met reality TV was leuk gevonden.

Linn schreef:

Dit soort dingen snap ik niet echt, want de vergelijking met Harry Potter and the Goblet of Fire is natuurlijk snel gemaakt. Het is niet precies hetzelfde, maar het concept en uitwerking lijken best op elkaar. Zelfde geldt natuurlijk voor Battle Royale, maar er zit ook wat Twilight in zover ik weet (heb die boeken en films langs me heen laten gaan, maar heb wel wat basale kennis) met de driehoeksverhouding en natuurlijke ook de hype machine er omheen.

Overall wel okay, vond het geen verspilling van mij tijd, maar ook niet echt vernieuwend ofzo. De film nam bijzonder weinig risico en het was allemaal wel heel gepolijst.

avatar van rep_robert
Ook the Hunger Games is een aardige blockbuster dat ondanks de gigantische lengte een makkelijke zit vormt. De film is als het ware opgedeeld in twee gedeeltes. De aanloop naar de Hongerspelen en de Hongerspelen zelf. Achter de Hongerspelen zelf zit niet echt een sterke gedachte helaas. Wat dat betreft is dit gewoon een Amerikaanse versie van Battle Royale(was the Condemned dit ook niet?) dat gericht is op jonger publiek. Zo origineel is het allemaal niet, raar dat dit een populaire boekenreeks is.

Anyway, vooral het eerste gedeelte weet te imponeren. Mede dankzij sterk spel van de gehele cast leef je wel sterk mee met de personages. Ook ziet het er visueel allemaal wel aardig uit.

De Hongerspelen zelf vallen een klein beetje tegen. De vechtscènes ontzettend slecht gefilmd(warrig) en je hebt niet echt het idee dat het een gigantisch avontuur vormt voor Lawrence. Het gaat haar soms even iets te gemakkelijk af. Hierdoor heb je constant het gevoel dat de film op jonger publiek mikt.
Daarnaast is het einde een beetje een zoethouder en een overduidelijke opzet naar een eventueel vervolg. Een vervolg dat ik overigens niet heel erg zou vinden, ondanks dat dit geen topper is.

p.s. de synopsis op MovieMeter geeft al meer achtergrondinformatie dan de film zelf. Dat Amerika Panem heet komt volgens mij helemaal niet naar voren in de film.

Cazaras
Ik ben hem gisteren gaan kijken. Langs de ene kant vond ik het een schitterende film, maar langs de andere kant vond ik hem ook dan weer wat tegenvallen.

Vooral de inkorting en weglatingsstukjes vond ik een minpunt.

- In het boek loopt Katniss een hele tijd met Rue rond, babbelt ze ermee en zie je langzaamaan een band ontstaan. Daarom raakte het me ook in het boek toen Rue stierf. In de film daarintegen zijn Katniss en Rue maar zo'n 5 à 10 minuten samen, waardoor ik niet echt hetzelfde gevoel als in het boek had toen Rue stierf. Dat was best wel jammer, want het had één van de mooiste scènes kunnen worden.

- In het boek krijgt Katniss de spotgaaienspeld van Madge, de dochter van de burgemeester van District 12. Dit is ook belangrijk, omdat het nodig is om de vervolgen te doen kloppen. In de film vindt Katniss de speld in de As en geeft ze aan Prim, waarna Prim hem later teruggeeft aan Katniss.

- De film was ingekort. Dat moest ik zeggen. Ik vond dat ze van het ene stuk naar het andere stuk sprongen, en veel te snel. Natuurlijk moesten ze dit wel doen, omdat de film anders 3+ uren ging duren, maar ik vond het best jammer dat alles zo ingekort was en van de hak op de tak verliep.

- Ik genoot maar half van de vechtscènes. Het was moeilijk deze te volgen (rommelig en warrig). Ze gebruikten beelden van telkens 2 seconden en plakten die aan elkaar, zodat ik moeilijk kon onderscheiden wie er nu aan het winnen was in een gevecht. Vooral het gevecht met Clove en Katniss tijdens het feestmaal aan de Hoorn des Overvloeds.

- De mutilanten leken op gewone wolven met een ingedrukte, platte snoet.

Maar,, pluspunten!

- De film zat vol spanning. Ik greep steeds mijn armleuning vast, bang wat er ging volgen. De regisseur kon er steeds voor zorgen dat er onverwachtse dingen konden gebeuren waarvan je een meter omhoog sprong (de scène met de mutilanten, bijvoorbeeld).

- Ik kon mijn aandacht steeds bij de film houden. Hoewel hij lang duurt, verveelt hij geen moment en ben je steeds geboeid.

- Zelfs voor mensen die het boek niet hebben gelezen was het absoluut niet moeilijk om de film te volgen en te begrijpen.

- De machinekamer van de Spelmakers vond ik ook telkens heel leuk. Dit werd niet beschreven in de boeken, maar het was leuk om telkens te kunnen zien wat ze van plan waren, zoals het creeëren van een brand, mutilanten en natuur.

Hoewel, ik ben zeer sterk in het geven van kritiek en minpunten, maar laat je daar niet door afschrikken want het is een fantastische film, dat kan ik je verzekeren. Ik ben heel blij dat ik hem ben gaan kijken. Aanrader als je eventjes de wereld om je heen wil vergeten!

avatar van TomaskeX
Wat een verschrikkelijk saaie en slechte film

avatar van SnakeDoc
TomaskeX schreef:
Wat een verschrikkelijk saaie en slechte film

Lekkere recensie

NathanMandjes
Om het kort te houden; je houdt ervan of niet. Ik vond hem geweldig en moet maandag weer naar de film voor de tweede keer, en erg vind ik het niet. Aanrader. Goed acteerwerk, goede productie en de lengte van de film was niet irriterend.

avatar van Gallow
Onderhond schreef:

Stoorde ik me ook aan inderdaad. Van mensen die het boek hebben gelezen hoorde ik ook dat het daar vele malen bloederiger in was, blijkbaar moest de doelgroep weer zo breed mogelijk zijn.

Net terug. Mooie film, een aanvulling haast op het boek. Vreemd dat er bloed wordt getoond bij gruwelijke verwondingen, maar dat het echte gevechten vooral buiten beeld plaatsvinden. Fantastisch geacteerd, vooral Caesar, Seneca, Haymitch en Effie zijn een genot om naar te kijken. Jennifer Lawrence is fenomenaal als Katniss. Prim en Rue zijn in de korte tijd die ze krijgen geloofwaardige personages (dat geschreeuw van Prim is hartverscheurend, evenals de dood van Rue)...

Dat het liefdesverhaal vanuit Katniss' kant is om sponsors te winnen is overduidelijk. Alle hoogtepunten van het boek zitten erin, zelfs Buttercup! De soundtrack is prachtig en passend. De film is trouw aan het boek, soms zijn er dingen weggelaten, soms zijn er dingen bijgekomen. De mutts vielen me trouwens een beetje tegen. Die had ik enger verwacht. Maar ja, dat zal de leeftijdsgrens wel zijn.
Jammer dat het einde op mij nogal afgeraffeld overkwam. De hele film ging snel, soms te snel, en zaken werden half uitgelegd. Hoezo noemde Peeta Foxface ineens Foxface, terwijl ze daarvoor geen naam had? Ik weet niet of het duidelijk was voor de onwetende kijker dat hij haar bedoelde. Ik miste dat lamsgerecht. Er is duidelijk op safe gespeeld, dat is jammer, een film als deze verdient risico's, maar het verhaal grijpt me alsnog vast en de spanning is voelbaar. Hopelijk durven de makers bij Catching Fire de touwtjes wat te laten vieren. Deze film is een solide basis voor de vervolgen, die ik zeker ook ga bekijken (als groot fan van de boeken). Ook het verhaal achter de Games is fantastisch, daar ben ik in het volgende deel heel benieuwd naar. De symboliek tussen Seneca/Seneca uit de Romeinse tijd (moesten allebei zelfmoord plegen) is mooi gevonden.

Komende week ga ik nog een keer. Voor nu 4*, vooral voor het sterke acteerwerk en de extra informatie die de gaten uit het boek opvult. Een ster eraf vanwege het gehaaste, wat met het bij vlagen irritante camerawerk versterkt wordt, en vanwege het feit dat er soms puzzelstukjes misten en de film nogal op safe is gespeeld.

Deze serie wordt iets heel moois als er een stijgende lijn inkomt.

Echt een fantastiche film, van het begin tot het einde spectaculair!
De acteurs spelen geweldig, het is visueel gewoon perfect!
Dit is de beste film die ik in jaren gezien heb. Nu ga ik alleen de boeken nog lezen, misschien wel meerdere keren.
De film is zijn geld driedubbel waard!

zico... schreef:

ja daar dacht ik dus ook aan waarom er groepjes werden gevormd en dat ze samen in de avond en grapjes met elkaar maken X_X en tijdens het trainen ook al zaten ze echt te lachen en grapjes te maken... alsof het een soort gymnastiek game is.

samen in de avond slapen*

Ik heb de boek niet gelezen en ik vond het ook dat er nogal gehaast werd in de film. er werd bijna helemaal niks over de andere personages verteld. en er zijn in totaal 24 tributen. waarvan er maar misschien 10 werden gefilmd? en dan nog erg kort.. je zag niet echt wat er precies met de rest is gebeurt

Op het einde dacht ik waar Peeta, Katnis en Cato waren bij de Hoorn van... huh zijn hun de laatste 3 ???

avatar van Seifer
Hmm zo te lezen is dit een film met een hoog disney gehalte, op zich geen ramp. Maar dan zou het genre familiefilm moeten zijn.

avatar van dulcinea
Ik zou het eerder Avontuur/sci fi/drama noemen voor een vrij jong publiek. Disney is nog iets héél anders. Actie vind ik ook niet echt passend want er zitten bitter weinig actiescènes in.

avatar van dulcinea
sss123 schreef:

Op het einde dacht ik bij de hoorn van, met peeta, katnnis en cato (dacht ik)huh? zijn hun de laatste 3 ???
Ik snap echt niet dat mensen hier blijven moeilijk over doen, een film heeft altijd z'n hoofdpersonages en de film kiest wie wij als kijker gaan volgen en wie we minder in beeld gaan zien. Persoonlijk heb ik liever 1 of 2 echt goeie uitgewerkte personages dan 20 halve, tuurlijk zullen de Spelen op zich meer effect hebben als wij iedereen echt goed kennen maar de film kan geen halve dag duren toch?

Ik heb gisteren alvast de 3 boeken gekocht

dulcinea schreef:

Ik heb gisteren alvast de 3 boeken gekocht

nee ik zeg..... . bij het einde van het verhaal was nog katniss en peeta over en cato.op de HOORN.... . terwijl ik dacht dat de andere 14 wellicht nog levend waren, want hoorde alleen maar 10 schoten ofzo? in totaal ofzo ? ze kunnen heus wel steeds tussendoor de film wat kanonnschoten laten vallen .. want voor mij en mijn vrienden, wij dachten op het eind ? "huh is iedereen al dood dan??" dus snap je

sss123 schreef:

Dat hadden mijn vrienden en ik ook. Ook toen Clove werd vermoord. Ze werd drie keer tegen de muur gebeukt en lag ineens op de grond, zonder stuiptrekkingen of wat, doodstil. In het boek duurt dat wat langer en dat komt daardoor wat minder gehaast en geloofwaardig over. Het boek heeft dat gehaaste ook wel een beetje, maar daar is het logischer omdat je het verhaal vanuit Katniss volgt en met haar emoties meegaat.
Ik vind bijvoorbeeld Katniss/Cinna slecht uitgewerkt. In de film beter dan in het boek, maar de laatste scène tussen die twee komt op mij te intens over, omdat die vriendschap nauwelijks ontwikkeld is. Verder vind ik dat bijvoorbeeld Foxface niet de aandacht krijgt die ze verdient, en Haymitch wordt wel héél snel aardiger. Het gaat niet over de tijd dat ze in beeld zijn, het gaat mij erom dat zulke dingen de geloofwaardigheid niet ten goede komen.

Dit is geen aanval op de film trouwens hoor, ik vind hem nog steeds geweldig.

goede film, maar ook niet meer. Buiten Jennifer vind ik het acteertalent gemiddeld, maar ook niet meer. En ook de uitwerking had meer kunnen zijn.
Bovendien ook een veel te lange zit als je het mij vraagt. De personages worden geleidelijk uitgelegd (wat op zich goed is), maar waarom dan niet kort iedereen aanhalen. Ik had eerijk gezegd ook iets 'mooiere' battles verwacht dan een pijl hier of daar.

Nu, ik moet ook niet alles negatief gaan vinden; want sommige scènes zijn wel bijzonder goed uitgewerkt. Bvb het aftellen (in de trailer nog iets meer dan in de film) zorgt ervoor dat je even je adem inhoudt; en sommige acties worden ook bijzonder mooi in beeld gebracht. Ohja, en Jennifer doet het natuurlijk geweldig goed en overtuigend.

Soit, een nieuwe hype is geboren; zoveel is zeker. En dat is nog niet zo erg. Verrassend is wel dat nu al 3 (!) vervolgdelen zijn aangekondigd, zeker aangezien er blijkbaar maar 3 boeken waren.
Of ik de volgende delen ga kijken weet ik nog niet

killerfreak schreef:

Of ik de volgende delen ga kijken weet ik nog niet

Het laatste boek heeft meer dan genoeg inhoud om twee films te worden. De boeken zijn in de eerste persoon enkelvoud geschreven en daar beleef je de wereld alleen vanuit Katniss - en er gebeurt in dat laatste boek heel veel waar zij niet bij (betrokken) is en wat wel het kijken waard zal zijn. Lees de boeken anders eens, die zijn echt fantastisch en een stuk gewelddadiger.

avatar van KingJ
Voor het eerst sinds lange tijd (tijdens de pauze) weggelopen uit de film!

"You love it or you hate it' zeggen ze: nou ik haat het dus. Ik was duidelijk op het verkeerde been gezet door een lovende recencie in het Parool

Naar mijn idee te Disney, teveel voor een breed publiek (lees: vooral voor jonge vrouwen) gemaakt. Warrig wazig verhaal, matig acteren en hysterische kleding en decors.
De vergelijking met Twillight en Harry Potter series begrijpt ik nu wel.

Om het gemiddelde een beetje naar het realistische te trekken 1*