Wolf (1994)

Horror / Drama

geregisseerd door Mike Nichols (I)
met Jack Nicholson, Michelle Pfeiffer en James Spader

Will Randall staat op het punt weggepromoveerd te worden ten gunste van zijn jonge collega Stewart. Op weg naar huis over een donkere gladde weg rijdt hij een reusachtig dier aan. Als Will het beest aan de kant wil slepen, bijt het hem. Nadien merkt Will dat hij beter kan zien, ruiken en horen. Hij ontmoet Laura Alden, de dochter van zijn baas. Het is volle maan als Will toevallig bij haar blijft slapen. Als hij 's morgens wakker wordt, ligt er bloed naast hem...

movie-edje
bagger, slecht, waardeloos.

de film kakte voor mij al in de eerste 20 min al in.
niks is spannend of gruwlijk!

verhaal is erg slap, dat het gewoon verveeld eigenlijk.

jackie doet het nog goed, maar voor de rest steekt er heel wat tegen aan deze film. Van acties tot transformaties tot plot(wending); het komt allemaal een beetje ongeloofwaardig over.
Logisch natuurlijk, gezien het topic van de film, maar toch... In die tijd waren er heel wat betere van dit soort films gebracht, dus met het kransje acteurs dat hierbij meespeelt had er ook wel een (klein) meesterwerk ingezeten. Helaas...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Weerwolven in films, het wil niet altijd lukken. Vooral om dat je bij die transformatie al een heel overtuigend kostuum of deftige effecten moet hebben. En als de maker het 'weerwolf worden' als grote troef wil uitspelen zonder iets bij loopt het ook veel mis. Wolfman was ook zo'n film die niet wou werken. Dit genre mag je niet al te au serieux nemen. Wat wel lukt zijn bvb Cursed, Dog Soldiers, Ginger Snaps of An American werewolf in London.

Wolf dus, de film met Jack Nicholson is een doorsnee hollywoodfilm zonder buiten de lijntjes te kleuren. Gelukkig heeft de film nog enkele goeie acteurs bij die wat van de film kunnen maken. Maar echt uitblinken doet het nooit. Nicholson is in elk geval een betere weerwolf dan bvb Benicio Del Toro (Wolfman). En het klikt wel met Pfeiffer.

avatar van Spetie
Een vermakelijke weerwolvenfilm, die mij een beetje aan "The fly" deed denken, omdat ook in deze film een dier (insect) de oorzaak is van de verandering bij een mens, die eerst goed lijkt, maar uiteindelijk rampzalig blijkt te zijn.

Jack Nicholson zet een uitstekende rol neer en bewijst maar eens een uitstekend acteur te zijn. Vooral door zijn sterke spel is alles vrij geloofwaardig. Daarnaast blijkt, dat er niet altijd veel actie of special effects nodig zijn, om iets als dit toch redelijk overtuigend neer te zetten. Michelle pfeiffer heeft ook nog een aardige rol als dochter van de baas en liefde van Will. Het is dan vooral ook aan deze twee karakters te danken, dat de film toch nog zo weet te boeien, want qua verhaal en originaliteit schiet de film toch wel enigszins te kort. De muziek van Ennio Morricone is overigens wel erg mooi.

Niet heel goed, maar het prima acteerwerk en de fijne muzikale score maken in ieder geval voldoende goed en zorgen voor een redelijk leuke twee uur.

niet slecht niet erg wat je verwacht want je kunt geen horror film van maken en ook geen thriller daar voor is ei de flauw er zitten goed stukken in maar je kunt niet alles hebben een leuke film om gewoon gelieg te kijken

Het verhaal was in de eerste helft het sterkst en de metamorfose van Jack Nicholson mocht er zijn. Maar na verloop van tijd nam de film een wending die geen verrassing of spanning meer in petto had. Van de cast speelde James Spader vrij blasé. Michelle Pfeiffer was wonderschoon en Jack Nicholson geloofwaardig, alhoewel de romantiek tussen beiden op mij te geforceerd overkwam. Alles bij elkaar bleef de productie onder de mogelijkheden en kwam te plichtmatig over.

avatar van dvdfreak123
Ok filmpje om eens het gezien te hebben. In het begin vond ik het boeiend maar na een tijdje zakte de film een beetje in vond ik. Nicholsen speelt wel goed vond ik.Pfeiffer daar in tegen vond ik niet zo speciaal en zoals hierboven al beschreven de liefdesromance kwam een beetje geforceerd over.Muziek van Morricone was zoals gewoonlijk goed. Effecten zijn ook niet zo fantastisch maar ja is natuurlijk al van 94 maar bv an american werewolf in londen is al van 1981terwijl die er veel beter uitzag. Vind die trouwens nog altijd 1 van de beste weerwolf films. Er zijn niet veel goede weerwolf films vind ik dan ook en deze is ook niet echt fantastisch gewoon goed om een keer te zien maar zou hem zeker niet meer herzien. 6/10

avatar van Roger Thornhill
Ik moet bekennen dat ik deze film nooit "begrepen" heb, in 1994 niet en nu weer (of nog steeds) niet. Toen ik er aan begon vreesde ik voor een simplistische parabel over "Greed is good"-achtige executives die in figuurlijke zin al zó bloeddorstig zijn dat de stap naar letterlijk wolvengedrag snel gezet is, maar in plaats daarvan gaat de film zich steeds meer bezighouden met de transformaties en de gevolgen daarvan, inclusief alle cliché's zoals dieren die instinctief bang voor je zijn, verscherpte zintuigen, snuivende neusgaten en midden in het bos wakker worden met andermans bloed op je kleren zonder je iets te kunnen herinneren, en uiteindelijk is dit allemaal vlees noch vis. Plotontwikkeling, details, setting, cinematografie en acteerwerk zijn allemaal prima in orde, maar het verhaal is gewoon niet zo erg boeiend, en de extreme bakkebaarden en acrobatische salto's van Nicholson en Spader (allebei toch zeer favoriete acteurs) werken bij mij voornamelijk op de lachspieren. Volgens de IMDb-trivia-pagina zijn Nicholson en scriptschrijver Jim Harrison twaalf jaar bezig geweest om deze film van de grond te krijgen, en daar hebben ze dan ook nog Mike Nichols voor weten te strikken – zoals gezegd, ik begrijp er niets van.

avatar van Insignificance
Nicholson en Pfeiffer, toe maar. Wat dat bij elkaar in bed moet, is een ander verhaal. Zo zijn er wel meer zaken in het script waar de film weinig baat bij heeft. Misschien dat het destijds anders lag, maar anno nu zie je een finale als deze van verre aankomen. Het is wat te geschreven van karakter, deze Wolf. Hoe Will met zijn wolvenprikkels omgaat is eigenlijk veel leuker dan wanneer hij in volle beharing de boel op stelten zet. Morricone's bijdrage is te klassiek getint om op te vallen, de actie slomo's zijn niet bepaald denderend en met zo'n finale kan ik dus niks, maar desondanks is het, door wat bijna verborgen zwarte humor, nog redelijk onderhoudend . Jack huilend in Central Park!

Ik vond deze film wel redelijk goed.
Jack Nicholson is goed op dreef, terwijl dat andere leden van de cast dat duidelijk minder zijn.
Maar zeg nu zelf, wie kijkt er niet graag naar Michelle Pfeiffer
Ook het scenario is redelijk goed.
Kortom: heb me met deze prent vooral geamuseerd.
En, wie herkent in deze James Spader de latere hoofdrolspeler uit The Blacklist ?

avatar van pfan
Maar zeg nu zelf, wie kijkt er niet graag naar Michelle Pfeiffer

Sterk punt!

avatar van BlueJudaskiss
De horror was erg zwak, de rest - bijvoorbeeld de verwikkelingen rond het machtsspel bij de uitgeverij - vond ik fantastisch. Lekkere a-typische griezelfilm waarbij ik pas na verloop van tijd een idee kreeg hoe de vork in de steel zat, leuk om hier een keer geen tieners of twintigers bij te zien rondlopen. Scenario niet altijd even consequent. Jammer dat Michelle Pfeiffer weinig meer te doen heeft dan 'the damsel in distress'. Jack Nicholson heerlijk, idem David Hyde Pierce.

avatar van cantforgetyou
Prachtige subtiele horror film. Jack speelt voortreffelijk. Michelle ziet er geweldig uit. Goede muziek. Sterke special effects. Gewoon een klassieker in zijn genre.