

Genre: Drama / Horror
Speelduur: 123 minuten
Alternatieve titel: Mary Shelley's Frankenstein
Oorsprong:
Verenigde Staten / Japan / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Kenneth Branagh
Met onder meer: Kenneth Branagh, Robert De Niro en Helena Bonham Carter
IMDb beoordeling:
6,3 (57.163)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 19 januari 1995
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Frankenstein
"Be warned."
Eind 18e eeuw. Victor Frankenstein raakt geobsedeerd door de theorie van professor Waldman; de mogelijkheid om zelf een mens te creëren! Frankenstein is vastbesloten om deze uit te werken. Zijn missie lijkt geslaagd als hij op een nacht zijn surrogaat mens tot leven heeft gewekt. Al snel realiseert Frankenstein zich de verschrikking die hij teweeg heeft gebracht; hij wordt achtervolgd door zijn eigen creatie.
Externe links
Acteurs en actrices
The Creature / Sharp Featured Man
Victor Frankenstein
Henry Clerval
Elizabeth
Cap. Robert Walton
Baron Frankenstein
Grandfather
Prof. Waldman
Prof. Krempe
Caroline Beaufort Frankenstein
Reviews & comments

Tzus Frivøl
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
[quote]Tzus Frivøl schreef:
Dit kan gewoon niet waar zijn, dit noem je een z film, ik denk, dat dit de slechte film, ooit is. Ga hem wel af zien, met tegenzin. Als ik dit heb gezien, kan ik andere films, beter waarderen. Alles is slecht, maar dan ook alles. Succes iedereen

Tzus Frivøl
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
Hier zie je maar weer, dat acteurs, alles doen voor centjes, lijkt we Nicolas Cage.

Boneka
-
- 2251 berichten
- 1211 stemmen
Mary Shelley's Frankenstein is zo'n slechte film nog niet. Het manuscript uit 1818 is zoveel mogelijk overgenomen en dat is sowieso een goede zaak. De film mag dan wat rommelig overkomen, zeker in het begin heb je het idee, waar zit ik naar te kijken. De film is best wel haastig in elkaar gezet en daar doet de muziek nog een schepje bovenop. Alle tijd zou je zeggen in deze twee uur durende film, maar van rust is weinig sprake. En Beethoven zit kennelijk op de eerste rij en was zeker knap doof met dit materiaal. Dit terzijde want ik heb geen flauw idee wie deze muziek heeft oorspronkelijk heeft gecomponeerd. Afgezien van Patrick Doyle die deze muziek heeft uitgezocht. Maar de film gaat in een hoog tempo en verspringt nog al vaak van frame. Daarnaast lijken de acteurs rechtstreeks van Shakespeare te komen en hebben we vooral te maken van overacting. Beetje serieuzer had de film veel meer boost spanning en horror gevoel gegeven. Nu voelt het een beetje aan als een klucht, maar wel een goede zonder gelachen te hebben dat wel. Mary Shelley's Frankenstein moet het vooral hebben van het tweede deel en vond het "monster" best wel mooi gemaakt.
Het plot is verder wel goed beelden zijn prima zeker voor die tijd. Zat te twijfelen tussen 3 en 3,5 ster maar heb 'm toch naar boven afgerond, omdat ie naar mijn gevoel toch wel wat had.
Het is een luchtige Frankenstein geworden die je niet al te serieus moet nemen. De overacting en vluchtige overheersende concertmuziek ten spijt (het miste zo de echte spanning) zijn voor mij de grootste minpunten en ja het monster Frankenstein liet hier toch een andere kant zien van het verhaal en dat is zeker een pluspunt waardig.

Vidi well
-
- 429 berichten
- 583 stemmen
Als groot horrorfan heb ik vroeger alle klassiekers gelezen, en Frankenstein was veruit mijn favoriet. Als kind was het vooral de gruwel van het feit dat een dood lichaam tot leven gewekt wordt wat het verhaal zo boeiend voor mij maakte. Het tragische verhaal van de man die voor God wil spelen, en de ethische kwesties die daarbij komen kijken kan ik echter nog steeds waarderen. Dit verhaal is horror op zijn best: gruwelijk, en met een onmiskenbare doem. We zien de mens in al zijn tekortkomingen die dapper probeert, maar ten onder gaat aan zijn eigen succes, en rampen creëert die hij nooit had kunnen voorzien.
Er zijn tig films gemaakt naar aanleiding van dit verhaal, en meerdere heb ik er ondertussen gezien. De beroemde Karloff versie echter staat nog op mijn to-watch lijstje, maar ik weet dat deze versie vrij ver afstaat van het oorspronkelijke boek, dus die film wil ik gewoon als film an sich bekijken, en niet perse als verfilming.
Dat gezegd hebbende, vind ik deze film dus goed, vooral omdat het zo trouw blijft aan de oorspronkelijke verhaallijn. Frankenstein is hier geen gestoorde maniak, en woont al helemaal niet in een gotisch kasteel waar het voortdurend onweert. Hoe mooi dat soort beelden ook zijn voor een film, het is hier allemaal wat oorspronkelijker aangepakt, en deze setting maakt het verhaal realistischer. We zien hoe Victor van een briljante student verwordt tot een bezeten wetenschapper. Kampend met zijn trauma’s omtrent overleden geliefden zoekt hij naar een weg om het lijden op te heffen, maar gaat hier voorbij elke ethische grens.
Wanneer hij dit beseft is het echter al te laat, en rijst een nieuwe kwestie waar hij niet over nagedacht heeft: Het zelfbewustzijn van zijn schepping, en diens hang naar affectie.
Deze film leunt erg weinig op de standaard horrorelementen, en meer op de gruwel eronder. Dus er wordt relatief weinig bloed vergoten (hoewel de film een aantal vrij heftige scenes bevat; de terugkeer uit de dood van zijn vrouw vind ikzelf één van de meest nare scenes die ik ooit zag, de gruwel als ze ontdekt tot leven gewekt te zijn is prachtig verbeeld), en richt zich vooral op de dramatiek die deze gebeurtenissen veroorzaakt heeft: het niet kunnen accepteren van leven en dood, en het daaropvolgende schenden van natuurwetten om het leven te kunnen beheersen.
Qua acteerwerk is het allemaal wat minder, en regelmatig erg over de top. Maar de decors en de algehele sfeer zijn prachtig. Een prima verfilming, en eindelijk eentje die het oorspronkelijke menselijke (en monsterlijke) drama dat zich hier voltrekt echt recht doet.

knusse stoel
-
- 3020 berichten
- 3424 stemmen
Dit is echt "geen draak van een film" zoals eerder iemand beweerde.
Het verhaal op zich is redelijk goed, de verfilming ook en de spanning is redelijk gedoseerd.
Wij hebben ons in elk geval met deze "Frankenstein" vermaakt en dat schijnt de bedoeling toch te zijn van een film? Het verhaal gaat over de student Victor Frankenstein die niet kan accepteren dat aan een mensenleven uiteindelijk een einde komt en gaat daarom aan de slag met een, volgens hem, unieke manier om na de dood iemand in leven te houden.
Deze "Frankenstein" was heel anders dan degene die wij hiervoor hebben gezien. Hier maken we kennis met een "creatie" die kan voelen en spreken. Een noviteit in de films over Frankenstein.
Uiteindelijk hebben we de film afgesloten met een tevreden gevoel en daarvoor een 7.

Shadowed
-
- 6787 berichten
- 4479 stemmen
Niet best.
Branagh vind zichzelf goed genoeg om zichzelf gelijk de hoofdrol te geven (iets wat hij wel vaker doet als hij in de stoel zit) maar hij is echt nog niet zo bijzonder. Alhoewel hij in recentere jaren misschien beter is geworden, was hij vroeger vooral een beetje een stuntel, en dat blijkt hier volop.
Het is uiteindelijk een film geworden die heel erg zijn best doet zo klassiek mogelijk te zijn. Zo ouderwets mogelijk voelt het wel degelijk aan, maar dat betekend niet gelijk dat de film ook gelijk goed is daardoor. Deze film wordt er vooral saaier op.
Branagh weet weinig vernieuwend materiaal te brengen. In het begin is de film vooral heel erg haastig terwijl hij later juist weer trager wordt. Er is veel aan het tempo geknoeid en dat komt de film zeker niet altijd helemaal ten goede.
De overacting is weer terug, maar het is nooit overtuigend. Je moet helemaal in je rol zitten of je moet er half voor gaan, en Branagh lijkt het tweede te doen, resulterend in een wat awkward prestatie die absoluut nergens van de bodem komt.
Voor de rest is het nergens spannend of romantisch. Enkele momenten zijn bijvoorbeeld de kille executie van McDowell en alle scenes op het ijs. Voor de rest maakt De Niro weinig indruk als de iconische Frankstein, ondanks best knappe make-up. Hij mag dan wel een echte Frankenstein houding hebben, het acteren zelf lijkt moeizamer te gaan.
Film duurt voor de rest veel te lang en weet niks nieuws te bieden. Op een gegeven moment heb je het echt wel gezien en dan moet je je door wat saaie drama-achtige horror heen worstelen. Eigenlijk hoort het niet eens horror te zijn, maar een romantisch drama met enkele monsterelementen.

frans123
-
- 3360 berichten
- 856 stemmen
Ik vind het net een "'rare operette..Dat De Niro zijn naam er aan geeft. Man , man wat heeft die vent aan veel slechte B films mee gedaan. Ach voor 20 miljoen dollar zou ik het script ook niet lezen.

Boneka
-
- 2251 berichten
- 1211 stemmen
Kennelijk wordt deze film erg weinig bekeken, want mijn review uit 2017 staat nog op dit blad. Opnieuw bekeken maar nu in 4K helaas wel met Engelse subs maar dat is toch wel goed te doen. Mijn review van hierboven blijft staan. Het is een Hans Klok film geworden met ziekelijk ideeën. Vooral het einde is monsterlijk ziek. Een draak van een film, maar toch blijf ik hem 3,5 sterren geven.
Film 3,5
Beeld (4K) 4,5
Geluid 4,5

cantforgetyou
-
- 1589 berichten
- 1414 stemmen
Ooit deze film in de bioscoop gezien in 1994. Jeetje wat een tijd geleden. Toen vond ik de film niks.
Nu vind ik hem best aardig, vooral omdat het ook een stukje geschiedenis laat zien, hoe de mensen toen leefde.
De film wordt nergens echt eng of spannend. Het monster is eerder sneu en zielig dan gevaarlijk. Het is zelfs begrijpelijk dat het monster boos wordt en gaat vechten/moorden.
Verder leuk als horror fan om eens gezien te hebben, maar heb geen hoge verwachtingen.

Basto
-
- 9501 berichten
- 6663 stemmen
Shocktober #4
Ik had deze twee keer eerder gezien. De eerste keer in de bioscoop tijdens de oorspronkelijke release. Vervolgens een paar jaar later op laserdisc. Die eerste keer maakte de film een behoorlijke indruk, waar ik me bij herziening wat stoorde aan het hoge theatrale gehalte. Ik snap beide.
Want het is een ontzettend theatrale verfilming die teruggrijpt naar de oorspronkelijke roman. De gigantische trap in het ouderlijk huis, laat daar ook geen misverstand over bestaan. Soms leidt het tot wat overdreven drama en tenenkrommende dialogen. Maar veel vaker geeft het ruimte aan prachtig vormgegeven sequenties zoals de creatie van het monster, zijn vlucht en vlammende scene met de bruid. De art direction is ook om door een ringetje te halen, daarbij aantekenend dat realisme niet bovenaan het wensenlijstje stond. DeNiro zet trouwens ook een prima rol neer en ziet er indrukwekkend uit als het getormenteerde monster.
Nu ken ik het boek niet en ook de oorspronkelijke films over Frankenstein staan me niet meer scherp voor ogen, maar deze film volgt een voor mij onbekend, maar wel boeiend pad.
Zo is Keneth Branagh’s Frankenstein een prachtig klassiek brok cinema in lijn met Coppola’s Dracula, die hier ook de producent van was. Het is jammer dat er niet meer klassieke monsterfilms in deze lijn zijn uitgekomen.
De 4k disc van Arrow ziet er ook schitterend uit.
Al met al een fijne herziening.
4*

Het laatste nieuws

Arnold Schwarzenegger zegt ja tegen Marvel-film: 'Als de rol goed is', 'Alias Grace'-actrice Samantha Weinstein (28) overleden | MovieMeter Recap

Martin Scorsese kondigt nieuwe film over Jezus aan na ontmoeting met Paus Franciscus

'The Last of Us'-ster Bella Ramsey pleit voor meer erkenning van non-binaire acteurs bij prijsuitreikingen: "Dat is echt belangrijk"

Psychologische thriller 'Shutter Island' van Martin Scorsese verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

Rurôni Kenshin: Seisô Hen
Animatie / Actie, 2001
4 reacties

Once Were Warriors
Drama, 1994
221 reacties

Radio Flyer
Drama, 1992
14 reacties

Dracula
Horror / Romantiek, 1992
328 reacties

The Mission
Drama / Avontuur, 1986
106 reacties

Strange Days
Sciencefiction / Thriller, 1995
72 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.