The Mission (1986)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Avontuur

geregisseerd door Roland Joffé
met Robert De Niro, Jeremy Irons en Aidan Quinn

Slavenhandelaar Mendoza (Robert de Niro) besluit zijn leven te beteren en sluit zich aan in de missie van de Spaanse Jezuïet Gabriel (Jeremy Irons). Dan wordt de kolonie verkocht aan de Portugezen die de hele bevolking als slaven beschouwen. Mendoza breekt zijn gelofte en probeert het verzet te organiseren om de Indianen te beschermen.

avatar van royals
Nou, om nou te zeggen dat God er niet is/was voor de mens gaat iets te ver. De mens is er niet voor God, maar God is zelfs naast ons in het lijden. En mensen hebben God ook vaak ervaren in het lijden als steun. Ik zelf ook. Als wij maar God's hulp vragen en erkennen. De mens is nog steeds schuldig aan het misbruiken van God's naam en van kwade daden in de naam van het geloof en in Zijn naam, niet God zelf. Hij was zo genadig om ons vrije wil te geven maar de mens gebruikt deze al sinds de tuin van Eden op een verkeerde wijze. Maar goed even verder...

Deze film is niet alleen prachtig en aangrijpend, de meesleepende muziek maakt het geheel alleen nog maar sterker en zorgt ervoor dat je werkelijk een brok in je keel krijgt. Luister maar eens naar "Gabriel's Oboe" bijvoorbeeld. In mijn mening één van de mooiste instrumentale stukken ooit.

Ook dit is weer een film waarvan ik de muziek al kende lang voordat ik de film nu eindelijk eens gezien heb. Moet ik er wel bij zeggen dat het onderwerp me niet echt aansprak. Een film over een missie. Hoe in 1700 het geloof werd overgebracht op de indianen van Zuid-Amerika. En hoe het bestaansrecht van de missie wordt bedreigd omdat het Spaanse en Portugese gezag de kerk als een bedreiging van hun eigen macht zien. Het ziet er wel allemaal erg mooi en groots uit met indrukwekkende beelden van de natuur in de jungle. Het einde is dan ook wel mooi en spannend gebracht, hoewel ik ook weer niet op een dergelijk einde zat te wachten. Maar goed, ik heb de film nu eindelijk eens een keer gezien na al die jaren.

Mooie film, indrukwekkend verhaal en fantastische muziek. Een van de meest indrukwekkende films die ooit zag en die me in het hoofd en in het hart raakt(e). Filmtechnisch en historisch valt er wat op aan te merken, maar doet dat er (voor mij) dan nog toe?

avatar van tbouwh
Plaats van handelen in the Mission is het Zuid-Amerikaanse regenwoud van halverwege de zeventiende eeuw. Mendoza (Robert de Niro), een slavenhandelaar en huursoldaat, belandt in het gevang nadat hij zijn broer heeft vermoord. Tijdens zijn boetedoening komt hij in contact met de jezuïtische priester Gabriel (Jeremy Irons), die bezig is aan een missie om de inheemse Guarani-indianen tot het christelijk geloof te bekeren. Mendoza sluit zich aan bij de missie, en ziet zijn militaire aspiraties contrasteren met Gabriels prediking van geweldloosheid. De situatie komt tot een climax als Portugese koloniale troepen hard optreden tegen de lokale Guarani...

Ik had veel van the Mission verwacht, maar helaas zijn mijn verwachtingen niet helemaal ingelost. De verschillende conflicterende partijen (de Portugese kolonialisten, de Kerk, de jezuïeten, de Guarani) werden mij te oppervlakkig in beeld gebracht. De belangen van de kerk en de Portugezen worden verdedigd in een handvol dialogen die context en diepgang missen, terwijl het de vertegenwoordiger van de jezuïeten (Irons) ontbreekt aan charisma en duidelijke motieven. Ook de Niro lijdt aan dat euvel, waardoor je een vrij oppervlakkige film krijgt die minder impact heeft dan het heftige scenario op voorhand deed vermoeden.

Lastiger nog is de rol van de Guarani, die ook hier weer heel eenvoudig bekeerd worden en allemaal even karikaturaal en hysterisch in beeld zijn gebracht. Dat is jammer, want het verhaal van de kerstening van Zuid-Amerika is complex, veelzijdig, intrigerend en bij vlagen heel pijnlijk. In the Mission voelt alles wat genormaliseerd aan, en miste ik oprechte emoties die het verhaal echt konden overbrengen.

Gelukkig hebben we dan Ennio Morricone nog, die voor deze film één van zijn betere scores componeerde. Sterk zijn daarnaast de mooie natuurbeelden en het detailgerichte ontwerp van de decors en de kostuums.

Ergens denk ik dat een geschiedenis als deze zich nauwelijks laat vangen in een film van twee uur. Het is dan ook niet helemaal verwerpelijk dat The Mission een pretentieuze overdosis aan betrokken partijen en verschillende belangen bevat. Desondanks bloedt de film dood in haar pogingen aan die veelkleurige opzet verder vorm te geven.

avatar van Duke Nukem
Een mooie, pakkende film met prachtige muziek van Ennio Morricone. Robert De Niro en Jeremy Irons zijn klasse-acteurs in deze film. En wat kan de mens toch corrupt zijn, het is alleen maar goed dat dit gegeven in films als deze in beeld wordt gebracht, we kunnen er niet genoeg aan herinnerd worden.