The Shining (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

Mhr, PV
orbit schreef:

Bedoel je die beelden die dat jongetje ziet in dat hotel? die tweelingzusjes en redrum? Tsja, wel effectief en zeker bijdragend aan de sfeer, maar wat Nicholson ziet in zijn gekte vind ik minstens zo verontrustend. Verder ben je misschien gewoon geen Nicholson fan, dat kan..

Ik denk dat het allemaal bijdraagt bij het geheel van de film.

avatar van RuudC
Geen genre is grootmeester Kubrick te gek. Voor iemand die vooral wisselde tussen film noir, drama en oorlogsfilms, houdt hij zich eenvoudig staande in het horrorgenre. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht, al is dat makkelijk praten als je ziet wat voor status The Shining Heeft. Wat ik in elk geval mooi vind om te zien is dat je vanaf de eerste scene ziet dat je met Kubrick te maken hebt. De manier van filmen, de muziek, het is allemaal op en top Kubrick.

Hoewel de locatie in de winterse stilte zelf al luguber is, komt de sfeerbepaling voor een groot deel te staan op naam van Jack Nicholson. Maniakale karakters zijn hem op het lijf geschreven. Kubrick pakt de zaken ongelooflijk slim aan door de hoofdpersoon tergend langzaam te laten doordraaien met prachtige scenes waarin de vorige huismeester aan bod komt. Ook de effecten op het kind zijn sterk, al is dat niet zo goed als dat van Jack. Zo’n kind kan het ook moeilijk kwalijk genomen worden. Dit is toch wel heel anders dat de goedkope(re) horror die ik doorgaans zie. Camerawerk en dergelijke zijn fenomenaal. Lange shots waarin dat jochie op zijn fietsje door het halve complex gevolgd wordt, zijn prachtig! Een magische en heerlijk mysterieuze film.

avatar van Bob Gray
Toch maar verhoogd naar de volle mep, verdiend deze klassieker toch zeker.

Dra. Pouke
Meesterlijke film!
Een mijlpaal van 'n klassieker in het horror genre.
Jack Nicholson speelt eigenlijk weer de rol die hij altijd speelt in z'n films, maar toch speelt hij zijn rol op ijzingwekkende wijze. De manier hoe je hem in deze film langzaam krankzinnig ziet worden is erg goed neergezet.
Shelley Duvall speelt de definitie van een horror queen. Geweldige rol , erg leuk en ze heeft er ook echt het gezicht voor.
Danny sPEelt ook erg goed!

De thema's in het horror verhaal zijn geweldig. Ik moet dan bijvoorbeeld denken aan communicatie en isolement: hoe dit wordt bijgestaan door de klassieke horror elementjes zoals de doodenge tweeling, de kleurrijke gangen, kamer 237, het doolhof en de redrum scene.

De regie is gewoon ongeloofelijk. Gewoon ook raar dat Stanley Kubrick destijds als een slechte regisseur werd beschouwd, want de sfeer die hij hier creëert met zijn camera-technieken, ijzingwekkende geluidjes op de achtergrond is doodeng. Ook de camerastandpunten zijn "out of this world"; die geweldige luchtopnames, of de manier hoe die scene is gefilmd met Danny's wagentje. Ik heb het echt zelden zo mooi gezien.

Het einde is ook heel bijzonder. Geen einde waarvan je denkt: hehehehe, was wel leuk of van zo, een goed einde. Nee, Kubrick zorgt ervoor dat je blijft nadenken: hoe zat het nou eigenlijk? Het is dan ook een einde wat open staat voor interpretatie.

avatar van FilmProduction
Ik weet niet of het aan mij lag of aan de film, maar ik heb zo'n 10 minuten gemist omdat ik in slaap was gevallen. Ik werd wakker door de schreeuw van de zwarte man die wordt vermoord door Jack vanaf dat moment begon de film mij eigenlijk wel te boeien en het verhaal lijkt heel ver gezocht ook wel een beetje op dat van The Amityville Horror.
Ik zat enigzins te tijfelen tussen 3 en 3.5 ster, maar dankzij het spannende einde heb ik besloten om na twee keer gewisseld te hebben er toch maar 3.5 van te maken.

BBC
Wauw.

Op een blauwe maandag had ik het boek wel eens gelezen, maar ik kon me zelf niet echt voorstellen hoe ze het boek zouden vertalen naar het witte doek zonder extreem eng te zijn. Dit komt vooral omdat in het boek veelal wordt geschreven over Danny en zijn gave, waar ik toch wel wat huiverig voor was.

Maar niets was minder waar, het is echt een meesterwerk geworden. In mijn optiek soms zelfs beter dan het boek, een groter compliment kan ik haast niet geven

Maar wat maakt The Shining nou ijzersterk? Allereerst zijn dat Danny Lloyd en Jack Nicholson die voor mij de show stelen. Je zou het doordraaien van Jack bijna geloven doordat hij het echt subliem weet neer te zetten. Danny zorgt voor de nodige creepy momenten met zijn visioenen en de desbetreffende kamer. Echt wow. Vooral de scène dat hij de deurknop betast en dan als de malle wegrijdt op zijn fietsje was ontzettend creepy
Maar we hebben natuurlijk ook een dame nodig die het verhaal aanvult, en dat deed Shelly Duvall prima. Alleen al wat betreft de gezichtsuitdrukkingen verdient deze film al de volle score.

Qua verhaal vind ik het ook formidabel. Ik houd wel van isolementverhaaltjes waar mensen gek in dreigen te worden, en daar vormt The Shining geen uitzondering op. Ook het feit dat dit wordt aangevuld door een duister verleden en geesten werkt prima, en zorgt ook voor de nodige spanning.

Wat betreft de sfeer, wauw. Ikzelf houd niet echt van horrorfilms waar je wordt doodgegooid met schrikmomenten, omdat ik daar gewoon niet goed tegenkan. Een schrikmoment en het nachtlampje mag bij wijze van spreken weer uit de la. Maar The Shining heeft dat ook niet, maar weet toch een griezelig en beklemmend gevoel te creëren. Knap, en bijzonder doeltreffend.

5*.

avatar van TomPSV
Echt een geweldige film. Veel goede verhalen over The Shining gehoord en de verwachtingen waren dus enorm hoog, maar die zijn ook meer dan waargemaakt. Wat een topper zeg.

Vanaf het begin is het eigenlijk al enorm goed, wanneer je die auto ziet rijden in de bergen van Colorado en ondertussen de geweldige soundtrack hoort. Ik kreeg toen alleen maar meer en meer zin in de film. Het beste aan de film is misschien wel de sfeer. Die is echt fenomenaal. Een hotel helemaal afgelegen in de bergen waar je in de barre winter totaal afgesloten bent van de rest van de wereld. Ook het hotel zelf met de lange gangen was sfeerverhogend, maar aan de andere kant ook best eng. Het is zeker niet vreemd dat je daar op een gegeven moment helemaal doordraait.

Maar wat wellicht nog beter is dan de uitstekende sfeer is het acteerwerk van Jack Nicholson. Wat was dat ontzettend goed zeg. Dat kan ik bijna met geen woorden beschrijven. Je ziet het hele proces waarin hij steeds gekker en gekker wordt. Medelijden met hem had ik zeker niet, want hij werd er natuurlijk niet bepaald sympathieker op. Echt een prachtige rol zet hij hiermee neer. Shelley Duvall en Danny Lloyd doen het als zijn vrouw en kind ook goed, maar het is Jack Nicholson die de show steelt en niemand anders. Wel knap overigens dat dat kind op zo'n jonge leeftijd al zo overtuigend kon acteren.

Het verhaal zelf vond ik ook erg leuk. Complimenten weer voor Stephen King, al heb ik begrepen uit de reacties hierboven dat het boek wat anders is dan de film. Stanley Kubrick heeft er zijn eigen draai aan gegeven en daar is hij zeer goed in geslaagd. Naar het einde toe werd de film nog spannender dan hij al was en was ik echt benieuwd hoe het af zou lopen. Het laatste shot was ook lekker mysterieus. Ik kan geen minpunten bedenken en daarom krijgt deze film de volle score van mij. Genoten!

één van de betere verfilmingen van stephen king's boeken

avatar van m1chel
Daar dacht Stephen King zelf anders wel wat anders over, hihihi. Maar ik ben het zeker wel met je eens hoor.

avatar van jensiscool
Op zich wel een goede film alleen jammer dat er geen echt einde is dat alles helemaal verklaard. Daarom een 4,5 en geen 5 sterren.

avatar van NYSe
Ik vind juist het sterke van deze film dat alles mysterieus blijft. Een ambigue einde zorgt er meestal voor dat een film langer door het hoofd blijft spoken: Kubrick is een regisseur die zijn publiek niet onderschat.

avatar van Angelo2
Het is lang geleden dat ik een film 5 sterren heb gegeven maar deze verdiend het. Wat een geweldige film. Dit is horror zoals ik ze het liefst zie. De hele film draait op sfeer en niet op voorspelbare schrikmomentjes die je al mijlenver ziet aankomen. De beklemmende soms claustrofobische sfeer, ondersteund door de beste muziek die ik ooit in een horror heb mogen aanschouwen, is werkelijk meesterlijk gedaan. Het acteerwerk van Jack Nicholson is geweldig, zijn transformatie tot krankzinnig is beangstigend en verdiend alle lof. Ook de rest van de cast doet het verder prima. Het afgelegen hotel is met die jaren 70 bekleding een prachtige setting.Ik las wel ergens dat een aantal kamers in de studio waren gebouwd en het er vol met felle lampen stond om zo het idee te geven dat er buiten veel sneeuw lag. Ik heb genoten van het camerawerk, de gekozen kaders, de cinematografie, het is allemaal om van te smullen. En het is al door vele gezegd maar de shots dat de camera achter het jongetje het hotel door gaan en later door het doolhof zijn prachtig. Mooi gebruik van een steadycam en een groothoeklens. En dan natuurlijk nog het einde waarbij iedereen zijn eigen interpretatie kan geven. Denk persoonlijk dat het te maken heeft met de indianen die vochten tegen het hotel. Heb meerdere theorieen in me hoofd zitten maar ben nog aan het puzzelen. Het is duidelijk dat we te maken hebben met een meesterwerk waar aan alles klopt. Wel erg dat ik deze film nu pas gezien heb maar aan de andere kant...zou ik hem misschien minder waarderen als ik hem 15 jaar geleden had gezien. Geen genre lijkt Kubrick te gek. Een 10

avatar van AC1
AC1

Zo is dat!

Deze film is echt perfect in beeld gebracht, en waar Jack Nicholson de show steelt. Kubrick was echt een top regisseur !

Prachtige film. Vooral de manier van filmen en de dreigende sfeer in het hotel zijn fantastisch. De gangen waar Danny doorrijdt met zijn gocart, de grote hal van het Overlook-hotel, de lift waar het bloed uitgulpt natuurlijk... Alles is zo perfect in beeld gebracht dat je het gevoel hebt dat je 2 uur naar een kunstwerk zit te kijken. Een horror die het moet hebben van sfeer, dreiging en drama en dat zijn nu net de beste horrorfilms!

Het mooie aan kubricks films is dat hij op elke type soort film zijn stempel weet te drukken.
Of het nu een sciencefiction, oorlogs, romantische, kostuumdrama of horrorfilm is, hij weet
al zijn films te doordrenken met de voor hem zo typische stijl. Strakke shots gecombineerd met geweldige geluiden en muziek. Zo ook in deze film waar Jack Nicholson echt de sterren van de hemel speelt en je als kijker wordt opgezogen door de opbouwende dreiging waar Jack aan ten onder gaat. Wat ik ook mooi vond was hoe die dreiging de kok van het hotel bereikte ondanks de fysieke afstand die tussen hem en het hotel bestond.

avatar van Curriculum
Wendy? Darling? Light, of my life. I'm not gonna hurt ya. You didn't let me finish my sentence. I said, I'm not gonna hurt ya. I'm just going to bash your brains in.

De verandering die Torrance ondergaat is gewoon ongelooflijk goed neergezet! Soms had ik de indruk dat Jack Nickolson niet acteerde, geweldige acteur.

4.5

avatar van jumpstylemovie
Curriculum schreef:

I'm gonna bash 'em right the fuck in

avatar van %%%%%%
Kent toevallig iemand deze analyse al ?

Zeer interessant en zeker een aanrader om eens te bekijken.

avatar van FillumGek
Geweldige klassieker is dit toch. Alles aan deze film klopt gewoon, en vooral de manier van filmen is echt fenomenaal.

Het begint al met de opening - dreigende soundtrack ook - waarin je een mooi overhead shot krijgt vanuit een helikopter. Maar vooral het Overlook Hotel komt echt tot leven met talloze sfeervolle en dreigende shots. Vaak wordt er met een steadycam achter en voor de personages gefilmd waardoor je er middenin zit. Beste voorbeeld is meteen één van de beste scenes; Danny op zijn driewieler die de vertrekken van het hotel verkent. Spannend, dreigend en groots. Ook door het gemis van geluid wanneer hij over een tapijt rijdt, het is perfect.

Jack Nicholson zet wat mij betreft zijn beste rol ooit neer als de schrijver Jack Torrance die langzaamaan een mentale inzinking krijgt. Zijn mimiek is geweldig en er gaat zo enorm veel dreiging van hem uit. De transformatie die hij ondergaat is met overtuiging gedaan, maar jammer dat hij wordt bijgestaan door Duvall, die toch best wel irritant is in deze film. Vroeger had ik ook een hekel aan Danny, maar dat viel dit keer gelukkig mee.

Het verhaal is interessant en laat ruimte voor eigen invulling. De typische horror ontbreekt grotendeels. Er zijn geen enge geesten - behalve de badkamerscene die vroeger behoorlijk indruk maakte - en er is niet veel bloed te bespeuren, buiten een enkele scene om. Dat is geen knelpunt dit keer, werp een blik op een maniakele Nicholson en daar heb je je horror. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Kubrick was een geweldige regisseur.

Duister en sinister meesterwerk over de in scene gezette Apollo 11 'landing'. Wel jammer voor de fans van het boek en Stephen King zelf, die kwamen beiden bedrogen uit.

Kubrick blijft de beste regisseur ter wereld.

1. Stanley Kubrick
2. John Carpenter
3. Sam Peckinpah
4. Martin Scorcese
5. Tim Burton

Ik zie in Darren Aronofsky de beoogde opvolger van Kubrick. Ook zijn films blijven je je hele leven lang achtervolgen.

avatar van dreambrotherjb
Kan iemand me in een paar zinnen/alinea's overtuigen van de genialiteit van deze film (liefst zo concreet mogelijk:)?

avatar van NYSe
The Shining is een horrorfilm die zich voornamelijk richt op sfeer in plaats van schrikmomenten. De film voelt daardoor niet zozeer "eng" aan, als wel onvoorstelbaar naargeestig. Een film die langzaam onder de huid kruipt en zich daar lekker nestelt.
De voortschrijdende steadicam zorgt voor een "dreigende" cameravoering: langzaam, doelgericht en achtervolgend. Samen met de onheilspellende soundtrack en de onvoorspelbaarheid van Jack Torrance/Nicholson is dit de grootste troef van de film.
Alles speelt zich af in daglicht, in een immens hotel. Desalniettemin weet Kubrick de ruimte van het Overlook per minuut steeds claustrofobischer te maken.

avatar van dreambrotherjb
NYSe schreef:

Was The Shining eigenlijk de eerste horrorfilm die zich voornamelijk richtte op sfeer in plaats van 'schrikmomenten' (en daarmee dus een mijlpaal in het genre?)

avatar van NYSe
Niet echt, Murnau, Dreyer en Lynch gingen hem o.a. voor. Een mijlpaal is het vooral door de manier waarop die sfeer is neergezet, zoals dat bij bovenstaande ook het geval is geweest.

Wat Kubrick wel als één van de eersten deed (en wat de film aanvankelijk niet erg goed deed ontvangen) was een horrorfilm maken die zich vooral in vol daglicht afspeelde, en waarin de "horror" geen bovennatuurlijk monster, spook of buitenaards wezen was, maar een familieman die zijn verstand verliest. Geestverschijningen worden haast synoniem met geestesziekten in deze film, waardoor de horror een stuk concreter, dichterbij en daarmee misschien wel angstaanjagender wordt.

avatar van VincentL
NYSe schreef:

Daarbij komt natuurlijk wel dat The Shining ook een boekversie van Stephen King heeft, en Kubrick dus niet 100% kon doen en laten wat hij wilde.

Ik denk trouwens dat ik hem maar eens ga herzien. Even met wat meer informatie kijken of ik de film met een andere invalshoek kan bekijken. Hopen dat ik van mijn 1.5 ster af kan komen

avatar van mikey
Mensen die hiervan houden, probeer eens burnt offerings te zien. Misschien wel te vinden op youtube. Niet zo sterk geacteerd, gefilmd maar qua sfeer en spanning in mijn ogen gelijkwaardig. Heeft best veel weg van de shining. Met name de onderhuidse spanningen in het daglicht aspect.

avatar van VincentL
mikey schreef: