The Shining (1980)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Jack Nicholson, Shelley Duvall en Danny Lloyd

Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.

avatar van VincentL
The Shining

Stephen King weet als griezel schrijver mij niet echt te boeien als ik eerlijk ben. Hij weet nooit echt klassiek werk neer te zetten. Misschien mogen we hem daarom ook niet lezen voor de Engels boekenlijst...
Mijn eerste beurt van deze film beviel mij zeer slecht. Hoger dan een 1.5 kon ik niet komen en ik begreep niet wat deze zo hoog in de Top250 deed. Nu na een tijd maar eens herzien. Deze keer beviel het mij zowaar zeer goed!

Kubrik heeft een aantrekkelijke portfolio. Er zaten wat jaren tussen sommige film, maar hij heeft aardig wat bij elkaar weten te sprokkelen. The Shining is misschien we de kroon op zijn werk?
Het verhaal is geschreven door Stephen King, met een uitwerking van Kubrik. Waar het verhaal van King zich vooral concentreert op The Shining van Danny heeft Kubrik voor een uitdieping van het doordraaien van Jack Torrence gekozen. Die keuze vind ik nog steeds minder. De uitwerking daarentegen is wel heel sterk. De acteurs en de manier van filmen maken het niet eng. De muziek deed dat vond ik. Kubrik zorgt voor een continue spanning die vanaf minuut 1 op je scherm te zien is. Erg sterk. Waar zat ik de vorige keer?

Jack Nicholson is geknipt voor deze rol, althans: dat zou je zeggen. Hij speelde ook al een gek in One Flew Over The Cuckoo's nest dus dit zou een eitje moeten zijn. Ik vond hem met vlagen goed. In het café/de Gold-room was hij erg sterk, maar daarbuiten vond ik hem minder. Uiteindelijk geeft hij het proces dat in een man die doordraait perfect weer. Van de kleine irritaties, tot de uiteindelijke complete geschiftheid is goed gedaan.
Shelley Duvall is misschien als persoon al eng genoeg. Grote ogen, rare mond. Niet ons ideale beeld van schoonheid. Misschien maakt haar dat juist zo mooi. Ze weet precies de juiste sfeer te creëren. Haar acteerwerk in combinatie met haar overkomen en uiterlijk zet een sterke rol neer.
Dany Lloyd is afwisselend. In het begin vond ik hem nogal magertjes. Hij kwam niet overtuigd over als hij bang was. Grote ogen en een enge blik waren niet overtuigend genoeg. Helemaal op zijn fietsje met de zusjes was hij zwak, ook al waren de momenten erg spannend! Naarmate het einde vordert en Tony komt wordt hij sterker; "Redrum, Redrum, Redrum, Redrum."

De sfeer in de film is perfect. The Overlook Hotel is groots en immens. Hetgeen wat je bij zo'n film verwacht. Ietwat cliché, maar perfect toegepast in deze film. Je ziet geen eindeloze hoeveelheden ruimtes. Het wordt slechts tot een paar beperkt, wat er goed is. In zijn eenvoud blikt hij uit. De muziek deed het hem al zei ik. Dat maakte de scènes echt spannend om naar te kijken. Hij is precies goed toegepast. Zowel als de muziek er wel als niet is.

Ik ga flink omhoog in mijn waardering. Misschien dat ik de volgende keer nog verder stijg, maar dan zullen we een jaar verder zijn denk ik.

avatar van Jellesteeg
En dan duimen dat het boek-vervolg op The Shining van Stephen King (dat in september uitkomt) ook een film-vervolg krijgt.

avatar van VincentL
Jellesteeg schreef:

Ik weet niet hoezeer je daar voor moet duimen. Het verhaal zelf moet wel heel sterk in de schoenen staan want de sfeer van deze The Shining die, geniaal, in het daglicht gecreëerd wordt is lastig te evenaren. Hopen dat het geen slap aftreksel van dit deel wordt of even makkelijk cashen en meevaren of het succes van deze film.

Ik heb dus mijn twijfels over een eventueel vervolg. Er zijn jammer genoeg zoveel series waarin je ziet dat het misgaat in de vervolgen. Gelukkig zijn er ook weer de tegenvoorbeelden daarvan.

VincentL schreef:

Wat je zelf al zegt: gelukkig zijn er ook weer de tegenvoorbeelden daarvan. Daar ga ik, mits het boek steengoed is (waar ik vanuit ga want welk boek van Stephen King is geen goed boek?), wel vanuit.

Het is alleen de vraag ''Welke regisseur durft het aan?'' Ik denk weinigen aangezien het succes bijna niet te overtreffen is van deel 1. Ik hoop dat er iemand opstaat die het daadwerkelijk top kan maken. En daarmee bedoel ik dus: duimen ervoor.

avatar van m1chel
Dan ligt het er ook aan op welke versie word het een vervolg. Ik weet 100 % zeker dat het een vervolg op de 1997 miniserie gaat worden, aangezien de 1980 versie erg afwijkt van King's boek. King was ook niet tevreden wat Kubrick met zijn verhaal had gedaan, en daarom kwam King's eigen versie in miniserie formaat in 1997. Maar die kon toch niet tippen aan deze Shining hoor.

avatar van JeroenFR08
Heel erg goede film. Inmiddels 3x gezien en wat vind ik het een goed verhaal en wat speelt Nicholson goed. Heel erg goede en beangstigende sfeer in de film. Wat een eng hotel is dat zeg. Je hebt echt het idee dat het helemaal buitengesloten is van de mensen en beschaving.

Mooi om te zien hoe Jack Torrance steeds gekker wordt, er zitten een paar verschrikkelijk goede scenes tussen met als hoogtepunt: here's Johnny!

Prachtig.

avatar van jumpstylemovie
Wat een vreselijk lelijke poster blijft het toch. Doe gewoon die oude weer a.u.b.

avatar van 24-7moviestar

Het grappige is dat Kubrick dit dus niets kon schelen. In het boek begint de rit naar het Overlook hotel in een rode auto. In de film is dit echter een gele. Later in de film zien we precies dezelfde rode auto, maar ligt in de kreukels, doordat ie is aangereden door een vrachtwagen. Hiermee bedoelde Kubrick hoogstwaarschijnlijk te zeggen dat dit zijn werk was, en niet dat van King (hij moet zich er niet mee bemoeien).

avatar van DBTim
24-7moviestar schreef:

Dat wist ik niet! Haha, wel een erg leuke steek onder water

avatar van 24-7moviestar
DBTim schreef:

Dat wist ik niet! Haha, wel een erg leuke steek onder water

Zeker weten. Kubrick gebruikte overigens heel erg veel van dit soort geheime boodschappen in zijn films. Hij wist als de beste hoe je visuele beelden kunt benutten om een interessant verhaal over te brengen.

avatar van GrobbekuikenXL
Wil toch de lange versie weer zien dus blu ray is onderweg. Heb lange versie alleen op video gezien vroeger. Blijft een prachtige film boordevol sfeer en geweldige muziek. Enigste minpuntje is dat Jack Nicholson nu zo Jack Nicholson is. Korte Europese versie mist iets. (Behalve 30 min)

avatar van tommykonijn
The Shining zag ik voor het eerst in 2007, omdat mijn vader het altijd heeft beschreven als één van zijn favoriete films. Destijds heeft de film best wel indruk gemaakt, omdat ik het ook best wel eng vond. Ik heb er daarna niet echt meer naar omgekeken, totdat de titel mij laatst weer te binnen schoot.

Gisteravond maar meteen herzien en ik moet toch wel concluderen dat dit mijn favoriete film binnen het genre is. De film is eng, maar wel op een heel unieke manier. Niet door zoveel mogelijk schrikmomenten in de film te stoppen, of door een aantal tieners rond te laten gillen in een spookhuis, maar door een hele sterke opbouw en een fantastische, angstaanjagende sfeer. De muziek draagt hier ook absoluut zijn steentje aan bij. Het Overlook Hotel is ook prima geschikt als locatie. Maar zelfs buiten die locatie blijft de broeierige sfeer goed aanwezig. Die begint eigenlijk al bij de openingsscène: een gele auto, moederziel alleen op de weg, een mooie locatie en spannende muziek. Meer heeft Kubrick niet nodig om je interesse te wekken.

De film kent natuurlijk enkele legendarische momenten. Die waarop Danny door het hotel fietst zijn behoorlijk sfeervol en onvoorspelbaar, en de mysterieuze tweeling is een factor die constant aanwezig blijft. Dat speelt zelfs zo zeer met je, dat je ze gewoon overal verwacht. Jack in kamer 237 is ook een subliem moment, maar het is natuurlijk vooral de grote finale, waar alles bij elkaar komt, waar de film haar toppunt bereikt. Jack Nicholson is ronduit perfect gecast voor zijn rol en maakt er een behoorlijk interessant personage van. Shelley Duvall is ook goed in haar rol als panikerend slachtoffer. Danny Lloyd zet daarnaast misschien wel een van de betere kinderrollen neer die ik ben tegengekomen in welke film dan ook.

Ik heb vernomen dat Stephen King zelf niet erg blij was met deze verfilming. Op zich is dat wel jammer natuurlijk. Ik vind namelijk dat Stanley Kubrick er een erg sterke film heeft weten uit te maken. Het is met name de sfeer die overal in de film aanwezig is, die ik ronduit fantastisch vind. Die is zo anders dan bij alle andere horrorfilms. Sterk acteerwerk, een uitstekend verhaal en een zeer goede uitwerking: The Shining is een prachtige film vol illusies en spanning.

Van 4* naar 4,5* (Wellicht nog hoger in de toekomst).

avatar van weide1
Als de bedrijvigheid uit het hotel verdwijnt, en het gezin alleen achterblijft. Die beklemmende sfeer is goed in deze film neergezet.
Mijn vrouw en ik hebben weleens overnacht in hotel Zuiderduin in Egmond, ergens in februari.
Buiten koud en grijs. Binnen stil.
Moest aan The Shining denken toen we door die verlaten gangen liepen.

avatar van Ste*
Inmiddels vaker gezien, maar de eerste keer was ik doodsbang. Hoewel ik het eigenlijk nu nog steeds ben tijdens sommige stukjes, terwijl ik al weet wat er gaat gebeuren. Ik heb het dan vooral over de iconische scènes waarin Danny de gangen doorfietst, en alles rondom room 237. Ook in de rest van de eerste helft wordt er zoveel gedaan met (vooral) muziek, geluiden en beelden, dat de film een heel eigen creepy sfeertje heeft, die ik (hoewel ik weinig horror gezien heb) best uniek vind. Zo wordt er eigenlijk zelden tot nooit gebruik gemaakt van donkere ruimtes of echte schrikmomenten. Alle scènes spelen zich af in verlichte ruimtes, maar de sfeer is door de geluiden, het camerawerk en het decor zo goed neergezet dat er niet veel horrorclichés nodig zijn.

In die zin is de eerste helft wat beter, want als het eenmaal gaat escaleren dan is de spanning er wat uit. Vlak voor de hele escalatie van Jack zit de film even op een dood punt, als het allemaal wel erg traag gaat, en vanaf dan is het eigenlijk wel over z'n hoogtepunt heen wat mij betreft.

Ik twijfel daarom of ik hem verhoog naar 4,5 of laat staan op 4*. Overigens laat ik de hele diepere betekenis en symboliek even voor wat het is. Ook zonder een diepere laag is het wat mij betreft een prima film.

Nou vooruit, omdat ik 'm al vaker terug heb willen zien verhoog ik hem met een halve ster.

avatar van jeroentjuhhhhh
De grootmeester heeft gesproken . Beetje flauw, maar ben het er in principe wel mee eens in de zin van dat de 'Shining' geen grootse horror(!) is.

The Shining

Here’s johnny!

Als kind vond ik de horrorfilm The Shining echt geweldig.
Het is en blijft natuurlijk ook een echte horror klassieker.
Stanley Kubrick heeft van Stephen King’s roman “the shining” een knap gemaakte film gemaakt. Jack Nicholson heeft als acteur echt iets charismatisch, maar zijn rol in The Shining doet hij meesterlijk. Hij is niet voor niets zo’n geweldige acteur, en gaat zelfs steeds meer lijken op de rollen die hij speelt. Langzaam maar zeker zien hem steeds vreemder gedragen en uiteindelijk wordt hij krankzinnig. Hoewel het onmogelijk is, denk ik dat Shelley Duvall portret heeft gestaan voor kunstenaar Edvard Munch want haar personage moet wel gewoon uit zijn kunstwerken komen. Tenslotte hebben we ook nog Danny, het enge jongetje met z'n 'redrumredrumredrum' die geweldig speelt. Hij ziet dingen die er niet zijn en die geslotenheid die hij tegenover zijn moeder Wendy heeft, heeft ook wel iets eng-igs. Geweldig!

De spanning is ijzingwekkend, maar het scenario is ook briljant uitgewerkt. In het boek ging het al over communicatie en deels ook het isoleren. Maar Diane Johnson, de scenario schrijfster, doet er nog een schepje bovenop door er een bepaalde symbolische achterliggende gedachte in te verwerken en dat zorgt dat er veel mysterie hangt.

Maar het is vooral de regie die geweldig is. Kubrick laat zien dat hij een meesterlijke filmmaker is. De sfeer die er hangt is dreigend, dankzij zijn briljante camerawerk en het gebruik van de achtergrond. Bijv. die indrukwekkende luchtopnames, de opmerkelijke kleuren die door het camerawerk bijna gloeiend zijn, het gebruik van bijna doolhofachtige ruimtes, de soundtrack die een erg akelig gevoel mee brengt leidt tot een aantal erg nare, surrealistische momenten. Dit is horror, doodenge horror en Kubrick weet het briljant te regisseren.

Dit is en blijft een geweldige horrorfilm. Film is hier perfect, maar eng. Zo eng!
Een meesterwerk.

avatar van Gang_Star
Na al die jaren is The Shining nog altijd een zeer terechte klassieker. Het acteerwerk is van hoog niveau, de sfeer is net als de setting top en de spanning wordt goed opgebouwd.

avatar van Ebenezer Scrooge
S. Kubrick is een genie, de Einstein of M.C. Escher onder de regisseurs, zo op het eerste gezicht lijken zijn films eenvoudig maar zitten ingenieus in elkaar, als een Rubik's Cube.

Zoals het doorbreken van het verwachtingspatroon bij de kijker, het verrassingselement, een goed voorbeeld hiervan in The Shining is Scatman Crothers, de oude zwarte man die in het hotel werkt en dezelfde gave bezit als het jongetje Danny. Je weet meteen: dit is een man met een hart van goud. Maar een poos later krijgt Crothers iets door van Danny en besluit hij terug te gaan naar het hotel. Maar zodra hij het hotel binnenkomt springt Jack Nicholson achter een pilaar vandaan en plant met een ferme zwaai een hakbijl in Crothers' borst. Scatman Crothers is dood.
Dat verwacht je dus niet, die lieve oude man. Zeer gedurfd vind ik dat, voor die tijd (1980).

De laatste scene in het besneeuwde doolhof is ook weer zo'n knap staaltje werk; Danny die zich door dat piepkleine raampje weet te wurmen (hoe symbolisch!), over een dik pak sneeuw naar beneden glijdt en wegvlucht in het grote doolhof achter het hotel. Dat doolhof zou symbool kunnen staan voor de gekte van Jack Nicholson. Danny rent weg, links, rechts, links... Hij kan elk moment tegen zijn eigen vader opbotsen, Jack Nicholson die met zijn been sleept en oogt als een wolf. Goed versus kwaad, voetsporen in de sneeuw, Danny die zijn gevaarlijke vader om de tuin leidt..
Deze schitterende scene doet mij trouwens sterk denken aan een van de laatste scenes in The Silence Of The Lambs, de scene dat Jodie Foster in die labyrintachtige ondergrondse ruimte Buffalo Bill probeert te grijpen, ook al zo'n claustrofobisch en angstaanjagend einde.

avatar van -LvB-
jeroentjuhhhhh schreef:

Vind deze film puur wat betreft de sfeer die een goed horror moet hebben films als Alien en The Thing wel benaderen of misschien wel evenaren.
Alleen raakt deze film mij voor de rest minder, mis ik dingen die Kubrick duidelijk wil maken en kan ik er zelf ook weinig invulling aan geven

Films die ik eerder zag van Kubrick konden mij nimmer bekoren; de verfilmingen die ik zag van King ontstegen de middelmaat nochtans moeizaam, een enkele uitzondering daargelaten. De verwachtingen waren dus niet erg hooggespannen en dat bleek een zegen. Want als ik die wel had gehad was The Shining zo mogelijk op een nog grotere teleurstelling uitgelopen. Het verhaal deed me niets, de spanning - of beter gezegd de broeierige sfeer - vond ik alleen terug in scenes an sich, maar nooit als coherent geheel. Het voelde nooit natuurlijk, geloofwaardig. Losse flodders maakten het voor mij bij vlagen weldegelijk tot een meesterlijke film. Een handvol geweldige scenes passeren de revue, waarvan de monoloog/dialoog in de toiletten van de Gold Room toch wel het meest in het oog springt. Erg goed geacteerd ook van Nicholson, die ik overigens niet altijd even sterk vond, wat weer te maken had met een stukje geloofwaardigheid. Nee, Kubrick was nooit aan mij besteed, is met deze prent niet aan mij besteed en zal ook nooit aan mij besteed worden: 2,5*

avatar van Jellesteeg
Zojuist het vervolg op The Shining van King uitgelezen: Dr. Sleep. Wederom een ijzersterk boek dat het leven van Danny Torrance, de zoon van Jack en Wendy, voortzet.

Dan staat in het boek beter bekend als Dokter Sleep. Dit is omdat hij in een hospice werkt en daar mensen 'helpt' bij het sterven. Tevens is hij, net zoals zijn vader, een alcoholist. Het licht is na zijn tienerjaren zwakker geworden maar nog steeds sterk. Ondertussen volg je een groep rondtrekkende mensen die zichzelf 'De Ware Knoop' noemen. Zij bezitten allen het licht en vermoorden kinderen om hun licht te 'jatten'. Hier wordt hun eigen licht sterker van. Daarnaast volg je ook nog het verhaal van Abra, een meisje dat het licht heeft. En niet zomaar het licht: het meest sterke licht dat iemand ooit heeft gekend.

Wat ik hierboven als spoiler heb neergezet is een kleine samenvatting van het boek. Heel klein want het boek verteld ongelooflijk veel in dik 500 pagina's. De echte rode draad van het boek heb ik eruit gelaten, dit moet je echt zelf lezen om het te snappen.

Ik hoop echt op een verfilming want ik ben ervan overtuigd dat je hier iets fantastisch van kunt maken. Maar dan ook echt iets fantastisch.

JvB Lucas
Als Dr. Sleep sowieso al wordt verfilmd, dan zou hij waarschijnlijk niet geproduceerd worden als een vervolg op The Shining van Stanley Kubrick. Stephen King was helemaal niet tevreden over Kubrick's verfilming van zijn boek en heeft om die reden zelfs in 1997 een remake gemaakt in de vorm van een miniserie die het boek als een trouwe viervoeter volgt.

avatar van royals
Ik vindt de gelijknamige miniserie eigenlijk bijna net zo goed, en op sommige momenten beter. Die laat de tranformatie van gefrustreerde man naar maniak veel langzamer en beter zien. En de spanning wordt ook soms beter opgedbouwd. Ook Stephen King zei ooit dat hij meer tevreden was over die verfilming. Maar deze film is nu net beter door de rol van Jack Nicholson.

avatar van AC1
AC1
JvB Lucas schreef:

Naar het schijnt is King daar van teruggekomen. Misschien had het bekijken van die (banale) miniserie daar iets mee te maken.

JvB Lucas
Ik weet het niet precies hoe hij nu denkt over deze film, maar ik weet wel dat hij er zwaar ontevreden over was. Als je naar de miniserie kijkt uit 1997 zie je precies waar het probleem ligt bij die verfilming. Stephen King wil op alles een antwoord geven. Vergelijkbaar met een onrustig kind in de auto op weg naar vakantie. Alles wordt meteen uitgelegd waardoor er nergens mysterie of spanning hangt. King verkiest beroerde dialogen die vergelijkbaar zijn met het scenario Onderweg naar Morgen, terwijl Kubrick origineel camerawerk, getimede spanning en mysterie prefereert. Dat maakt dit ook zo'n voortreffelijk meesterwerk binnen de horror cinema.

avatar van royals
Het is al bekend dat King de mini-serie veel beter vond. Hij zei over Kubrick's versie al zoveel:
"With Kubrick's 'The Shining' I felt that it was very cold, very 'We're looking at these people, but they're like ants in an anthill, aren't they doing interesting things, these little insects".

"Jack Torrance in the movie, seems crazy from the jump. Jack Nicholson, I'd seen all his biker pictures in the '50s and '60s and I thought, he's just channeling 'The Wild Angels' here"

"Shelley Duvall as Wendy is really one of the most misogynistic characters ever put on film, she's basically just there to scream and be stupid and that's not the woman that I wrote about"

Er is een reden waarom hij de mini-series ui 1997 heeft mede geproduceerd.

JvB Lucas
Er is een reden waarom hij de mini-series ui 1997 heeft mede geproduceerd.

Stephen King heeft inderdaad qua script en regie niks met die miniserie te maken gehad, maar het voelt toch wel alsof hij veel invloed heeft gehad. De remake volgt bijna tot op de letter het boek waarop het gebaseerd is.

avatar van Owen
Gisteren maar weer eens bekeken
Ik vind het nogsteeds jammer dat er aan het begin al zo veel wordt uigelegd, maar dit ligt waarschijnlijk aan het boek? (die heb ik niet gelezen, dus ik weet niet of daar ook zo veel wordt uigelegd)