The Shining (1980)
Genre: Horror
Speelduur: 115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Jack Nicholson, Shelley Duvall en Scatman Crothers
IMDb beoordeling:
8,4 (1.212.657)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 30 oktober 1980
Beleef deze film nu bij Pathé! (re-release) TIPOn Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 99 bioscopen (re-release)
Plot The Shining
"A masterpiece of modern horror."
Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 1212657)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- The Shining (BoekMeter)
- The Shining (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Jack Torrance
Wendy Torrance
Danny
Hallorann
Ullman
Grady
Lloyd
Doctor
Durkin
Young Woman in Bath
Reviews & comments
Illum Sphere
-
- 538 berichten
- 904 stemmen
Klopt niet echt wat je zegt. Het kan namelijk niet echt een hallucinatie zijn, Jack staat op het einde immers op een foto uit de jaren '20. Dus sprake van complete hallucinatie kan gewoon niet. Er word immers ook in de film gezegt dat het Overlook hotel op een Indiaanse begraafplaats is gebouwd. Ook de informatie die Jack over Grady krijgt is TE gedetallieerd om een hallucinatie te zijn. De helderziende Danny die al de info door krijgt over boze geesten in het hotel. Dus van hallucinatie is gewoon geen sprake. Kubrick heeft zich wel degelijk in de grootste lijnen aan King's verhaal gehouden. Of je dat nou leuk vind of niet.
De discussie ging in eerste instantie niet over het verhaal, of dat Kubrick er zich aanhoudt of niet, maar wel over de visie annex ideologie van Kubrick in de film. En verhaal en visie zijn twee verschillende dingen. Het is inderdaad een twijfelachtige redenering dat het hallucinaties zouden kunnen zijn, maar dat betekent niet dat die gedachtegang verkeerd is. Ik zou trouwens niet zomaar iets aannemen, en het slaat nu op die laatste scène, want tot op de dag van vandaag bestaan en lopen er nog steeds discussies over die scène.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Ik heb ook nergens gezegt dat je gedachtengang verkeerd was, en je begon zelf over het hallucinatie idee en dat het Kubrick's visie was. Het verhaal wat Kubrick en King vertellen komen op het zelfde neer. Het hele Shining idee is gewoon puur King, door de ogen van Kubrick, daar heb je dan wel gelijk in. Feit, voor mij althans, blijft dat het een meesterlijke film is en dat Kubrick het issolament en de krankzinnigheid meesterlijk overbrengt. Maar het verhaal is meesterlijk geschreven door King. King is gewoon op zijn gebied een van de beste schrijvers die er is.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Kubrick heeft Kings verhaal als raamwerk gebruikt, maar hij brengt veel thema's naar voren waar King niets mee te maken heeft gehad hoor. De interpretatie dat The Shining eigenlijk over de Amerikaanse genocide op de indianen gaat, is redelijk algemeen geaccepteerd. Ook zitten er verwijzingen naar seksueel misbruik van kinderen in, waar Kings boek, voor zover ik me kan herinneren, ook niet over gaat. Ik heb zelfs interpretaties gelezen die beweerden dat The Shining over monetaire systemen gaat, maar ik geef toe: die vond ik wel érg vergezocht. Waar het om gaat: King mag dan wel een paar leuke ideeën gehad hebben, Kubrick heeft er iets compléét anders van gemaakt. De overeenkomsten zijn hooguit oppervlakkig. Wat mij betreft verdient King alle eer voor het boek, maar het overgrote deel wat betreft de film gaat naar Kubrick.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Maar ik meende dat de Indianen begraafplaats ook in het boek zat.
Kijk metaforen is wat anders dan de feitelijkheden die je in de film zelf ziet. Metaforen is zoiets als een moraal van het verhaal die je al dan wel al dan niet ziet. Dit verhaal is in de eerste plaats een horrorfilm over een spookhuis/hotel. Ja met spoken en zo... je kan gewoon aannemen dat die er echt waren want het zou gek zijn als 3 personen dezelfde hallucinaties hebben. Je kan de gebeurtenissen wel overhevelen naar een andere (sociale) studie: Amerika tegen de Indianen, teleurgesteld zijn in de American Dream, alcoholmisbruik, vaders die gezinnen in de steek laten, Monetaire stelsels etc... wat het ook moge zijn. Cabin Feber als je van psychologie houdt, flatangst, space madness, psychoses, paranoia...
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
seksueel misbruik van kinderen .
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Het is lang geleden dat ik het boek heb gelezen, maar ik heb verschillende documentaires gezien waarin werd beweerd dat Kubrick de regel over de indianenbegraafplaats er zelf in heeft geschreven, dus daar ga ik dan maar van uit.
Verder heb je gelijk dat deze film aan de oppervlakte een horrorfilm is. Maar juist dat toont hoe groot Kubricks invloed was. Ondanks dat het verhaal veel gelijkenissen vertoont met dat van King, zegt deze film iets heel anders. En dat is Kubricks verdienste.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Kubrick heeft Kings verhaal als raamwerk gebruikt, maar hij brengt veel thema's naar voren waar King niets mee te maken heeft gehad hoor. De interpretatie dat The Shining eigenlijk over de Amerikaanse genocide op de indianen gaat, is redelijk algemeen geaccepteerd. Ook zitten er verwijzingen naar seksueel misbruik van kinderen in, waar Kings boek, voor zover ik me kan herinneren, ook niet over gaat. Ik heb zelfs interpretaties gelezen die beweerden dat The Shining over monetaire systemen gaat, maar ik geef toe: die vond ik wel érg vergezocht. Waar het om gaat: King mag dan wel een paar leuke ideeën gehad hebben, Kubrick heeft er iets compléét anders van gemaakt. De overeenkomsten zijn hooguit oppervlakkig. Wat mij betreft verdient King alle eer voor het boek, maar het overgrote deel wat betreft de film gaat naar Kubrick.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Ik ben het vergeten maar als je docu's erover hebt gezien, ga ik daar van uit. Indianenbegraafplaatsen was een veel voorkomend thema in griezels in de J80.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Het is lang geleden dat ik het boek heb gelezen, maar ik heb verschillende documentaires gezien waarin werd beweerd dat Kubrick de regel over de indianenbegraafplaats er zelf in heeft geschreven, dus daar ga ik dan maar van uit.
Verder heb je gelijk dat deze film aan de oppervlakte een horrorfilm is. Maar juist dat toont hoe groot Kubricks invloed was. Ondanks dat het verhaal veel gelijkenissen vertoont met dat van King, zegt deze film iets heel anders. En dat is Kubricks verdienste.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Danny zat op een kleuterschool voordat ze naar het hotel verhuisden. In sommige staten is het niet verplicht voor kinderen om die te attenderen.
Kuck-x
-
- 441 berichten
- 755 stemmen
Voor mijn part, maar dat een kind voor maanden in zo'n totaal isolement wordt ondergebracht vond ik het griezeligst van de hele film.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Met de gedachte in je achterhoofd dat dit een horrorfilm moet zijn. Vond ik hem bijzonder slecht. Bedroeft zelfs. Jack speelt prima, maar hij weet niet de adrenaline door mijn lichaam te laten gieren. sterker nog: Ik vond het wel humor. Het enige spannende wat ik aan de film vond was als Danny die twee kleine meiden plots zag.
Ook blijft de film grotendeels vaag. Misschien komt dat omdat ik het boek niet ken. Maar de gebeurtenissen in Room 237 en in de Golden Room vind ik raar. Het kind loopt ineens met striemen in zijn nek, terwijl het allemaal verbeelding was volgens mij. Ook het einde met die foto, ik heb mijn ideeën daar over maar ik weet het niet zeker. Misschien dat ik de film nog een keer moet zien voordat ik hem helemaal begrijp, maar dat komt dan wel. Wel een voldoende.
3*
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Met de gedachte in je achterhoofd dat dit een horrorfilm moet zijn.
Daarom moet je sommige films meer dan eens zien (liefst op andere momenten in je leven) om ze te kunnen appreciëren. Soms zit verwachtingen in de weg. The Shining is net zoals Barry Lyndon vooral een Kubrick film en overstijgen het genre.
timburton
-
- 1296 berichten
- 632 stemmen
In het algemeen heb ik een gruwelijke hekel gecreëerd voor Amerikaanse horrorfilms. Maar soms zit er eentje tussen die niet oppervlakkig en clichématig is. Een film die het moet hebben van de muziek, de geweldige acteerprestaties, de beklemmende sfeer en het gruwelijke onbekende. The Shining is zo één. Waren er maar meer horrorfilms van dit genre.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Daarom moet je sommige films meer dan eens zien (liefst op andere momenten in je leven) om ze te kunnen appreciëren. Soms zit verwachtingen in de weg. The Shining is net zoals Barry Lyndon vooral een Kubrick film en overstijgen het genre.
Dan huur ik hem over een jaartje of 20 nog een keer en dan hoop ik dat mijn tijd ervoor gekomen is 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
poster is inderdaad jammer: Ik vind de vhs covers uit mijn golden days natuurlijk het mooist.
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1741 stemmen
Wat is dit voor cover? Die andere is veel mooier, hangt ook boven m'n bureau.
Illum Sphere
-
- 538 berichten
- 904 stemmen
Wat maakt de cover in hemelsnaam uit ? Het gaat om de inhoud en in tegenstelling tot velen vind ik dit wel een mooie cover. Het heeft iets meer weg van een horrorfilm.
wapner
-
- 86 berichten
- 0 stemmen
Een briljante film.
En een absolute klassieker die deze titel absoluut mag dragen!
Jack Nicholson speelt gruwelijk goed en er wordt een geweldige, nare en sterke opbouw gegeven aan hoe zijn personage langzaam de weg kwijtraakt. De sterke opbouw die wordt gegeven en de enge gezichtsuitdrukkingen. Het werkt helemaal!
Shelley Duvall speelt een erg leuke rol als bange en schreeuwende echtgenote en verder speelde het kottertje Danny ook zeer goed.
The Shining zit vol met memorabele en zeer naargeestige scènes die allemaal wel een vorm van klassieke waarde met zich meebrengen. De indrukwekkende opening-panorma-scène, de in-focus gefilmde steadycam sequenties door de hotelgangen, de visies van de dode tweeling, het bloed dat uit de lift komt, die oude vrouw in die badkuip en de achtervolging-scène in het doolhof.
Destijds waren er gemengde gevoelens over maar Stanley Kubrick is een legendarische cineast. De manier hoe hij op artistieke wijze de spanning weet op te bouwen met zeer lichte felle kleuren. Ook de beruchtheid van Kubrick over zijn compulsieve en duizenden re-takes komen weer terug bij deze film. Ook de soundtrack is zeer sterk en beangstigend. Zowel de muziek als de rare kras-geluidjes maken deel uit van de suspenseful sfeer die wordt gecreëerd.
Het einde is natuurlijk een beetje suggestief voor elke kijker. Het laatste shot met die zwart-wit foto is inderdaad bizar en mysterieus. Zorgt voor een bizar einde waar je over nadenkt.
knusse stoel
-
- 3288 berichten
- 4326 stemmen
Net als "One flew over the cuckoo's nest" een van de beste films die ik in mijn leven gezien heb.
Fantastisch, briljant en nog veel meer mooie uitdrukkingen kan je gebruiken, maar ik adviseer een ieder die van griezelfilms houdt, gewoon kijken! Kan eigenlijk niet, maar 6 sterren voor deze film!
Het boek is (als je fantasie bezit en van lezen houdt) nog iets beter. En duurt ook langer.
Justinvdk
-
- 264 berichten
- 2204 stemmen
Wat maakt de cover in hemelsnaam uit ? Het gaat om de inhoud en in tegenstelling tot velen vind ik dit wel een mooie cover. Het heeft iets meer weg van een horrorfilm.
Het maakt niet veel uit, maar mensen zien nou eenmaal graag de mooiste cover.
mr_erp
-
- 163 berichten
- 1756 stemmen
Spannend is de film wel.. Maar verder spreekt deze film me maar weinig aan.
Te nep en te overdreven.
Colombo
-
- 234 berichten
- 537 stemmen
Tjaa. Een film die eeuwig lang doet om op gang te komen. Tevens was het verhaal standaard en veel open stukjes (zal wel even research doen). Meer een mystery genre voor mij dan een horror.
Verder vond ik de film veel te 'lief' overkomen. Mocht wel meer hardcore, maarja ik weet niet of ze die term kenden in die tijd..
Acteerprestaties waren wel ijzersterk maar toch snap ik de hype en de rating niet echt. Ik hou het bij 3*
Off:
Ik moest lachen bij de poster waar staat 'A masterpiece of modern horror'. In bijna alle opzichten doet de film (vooral in horror genre) onder van films zoals saw, martyrs, À l'Intérieur en [rec] bijvoorbeeld.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Saw?! Kom op, dat zijn sfeerloze goedkope aaneenschakelingen van vergezochte sadistische technische snufjes zonder enig greintje wat je onder de noemer horror kunt plaatsen.. eerder saaie afleveringen van "klussen voor sadistische hobbyisten" 
Deze film biedt toch wel oneindig veel meer sfeer en gekte dan de filmpjes die je verder noemt hoor, alleen op audiovisueel vlak al het masterpiece in dit genre.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
En de nummer 1 in de Top 25 beste Horrorfilms van de jaren '80 is The Shining van Stanley Kubrick geworden. Bekijk de video hier en voor meer video's onze website Midnight Movie Review.
Iedereen een prettig Halloween!
wapner
-
- 86 berichten
- 0 stemmen
En de nummer 1 in de Top 25 beste Horrorfilms van de jaren '80 is The Shining van Stanley Kubrick geworden. Bekijk de video hier en voor meer video's onze website Midnight Movie Review.
Iedereen een prettig Halloween!
Helemaal terecht! Jij ook een prettig Halloween! 
Pre- en sequels

Doctor Sleep
2019
329 reacties
Gerelateerd nieuws

Legendarische horrorfilm 'The Shining' van Stanley Kubrick vanavond te zien op televisie

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Geen enkele nominatie: vijf klassiekers die ooit volledig werden genegeerd bij de Oscars

'The Shining' is net op tijd voor Halloween weer te streamen: 'Voel nog de rillingen over mijn rug'
Bekijk ook

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties

The Silence of the Lambs
Thriller / Misdaad, 1991
1.252 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties
Gerelateerde tags
kindermishandelinghoteloudjaarsavondmontanagebaseerd op boektelepathyisolatiehotelier oregon, usacoloradomazegravehalloweensnowstormbartenderseclusionaxdelusionalcoholismepsychic powersurrealismeeenzaamheidpremonitioncaretakervisionsneeuwhuiselijk geweldpostmodern psychologische thrillerauteurtweelingenlabyrinthalcoholischcultfilmblizzardpsychological horrormutilationbloody body of childextrasensory perceptionuxoricide motherhoodfilicidesnowed inburial ground hypothermiahaunted hoteloff seasonpsychological disintegration detachedparanoidvexedafi franticpediatricianrepetition moeder zoon relatiemalicioussupernatural poweranxiousnew year supernatural horrorghost childpsychotronic filmdrearyaxwriters-blockcabin fever psychological horrornegativedeal with the devilnuclear family avant gardeyosemite national park suspensefulegotisticalnew year's partytwin sistersidentical twins arrogantassertivedemeaningenraged frustratedharshmean spiritedsardonic
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









