Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

• Vanaf 4 mei in de bioscoop (re-release)
  • nummer 7 in de top 250

joeri_filmfreak
heb deze met school gezien, prachtige film volgens mij, maar het is heel vervelend om deze film in stukjes van 20 minuten te zien en dan een week later weer 20 minuten etc. ik zou hem wel is helemaal in een keer willen zien

avatar van JohnRyder
Overschatte film, ziet er veel te stylistich uit mooi uitgelicht in zwart wit. Er wordt geen duits ingesproken. Lijkt wel of de geschiedenis door Hollywood gedicteerd wordt, werkelijkheid is naar mijn mening niet te verfilmen.

Ik vind het alleen maar goed dat de holocaust middels films af en toe in beeld wordt gebracht. Mits het goed wordt gedaan! Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Zoals dit bij mij veel harder insloeg dan alle verhalen die ik ervoor had gehoord over de oorlog.

TMP
Mooie oorlogsfilm. Het zwart-wit was opzich prima, al had het ook weer niet enorm veel meerwaarde. Prima geacteerd van Neeson en Kingsley. De film duurde wat erg lang, maar vervelen ging het niet.

Niet de beste WO-II film, maar zeker een die je gezien moet hebben.

Mooi dat gezicht van dat meisje in die rode jas.

avatar van N23
N23
TMP schreef:
Niet de beste WO-II film, maar zeker een die je gezien moet hebben.

Het zwart-witte gaf juist iets... extra.
Het is jammer dat er geen Duits gesproken wordt.

JohnRyder schreef:

Hebben we dezelfde film gezien? Natuurlijk word het ' holywood ' gefilmd maar het is en goed geacteerd, goed verfilmd en het verhaal pakt je echt, je gaat er echt helemaal in zitten. Heb hem nu meerdere keren gezien en blijft goed.. maarja dat is mijn mening

@ JohnRyder:
Dat er geen Duits in wordt gesproken... Nee, natuurlijk niet. Het is toch een Amerikaanse film? In eerste instantie voor de Amerikaanse markt en uiteraard ook voor de internationale markt. Dat er geen Duits in wordt gesproken, haalt de kwaliteit van de film absoluut niet naar beneden.
Hoezo lijkt het wel of Hollywood de geschiedenis dicteert? Ze mogen toch een film maken over de tweede wereldoorlog. Vreemdsoortig moralisme.

avatar van moviemafketel
Amerikanen moeten eens leren ondertitels lezen dan, luie &^**^%^&.
Europeanen pikken dat veel meer en die zijn in het verleden ook niet altijd even netjes behandeld door de Duitsers, dus dat kan ook al geen reden zijn om ze niet ook voor de Amerikaanse markt gewoon Duits te laten spreken. Fiennes had het gekund, ben ik van overtuigd na wat taalcursusjes

avatar van Rogyros
Hollywood blijft natuurlijk wel commercieel, he. Als je een film maakt in Amerika en je wilt een groot publiek bereiken, dan is het logisch dat je dat in het Engels doet. En zoals je al zegt, Amerikanen accepteren ondertitels niet. Dan is het leuk dat wij blij zijn als de film in het Duits was gemaakt, maar die miljoeneninvesteringen worden dan niet terugverdiend.

En in het buitenland worden ondertitels vaak ook niet geaccepteerd. In Duitsland wordt alles nagesynchroniseerd. Dat is veel erger dan in een andere taal praten dan waar de film zich afspeelt.

Nomak
Rogyros schreef:
Dat is een totaal andere en hier irrelevante discussie. Ik kijk geen films in Duitsland of op Duitse zenders. Als ik een film kijk, dan wil ik dat Duitsers Duits praten. Kan de regisseur dat niet bieden, dan heeft hij gefaald. Een kleine regisseur wil ik zoiets best vergeven, maar een regisseur met een naam als Spielberg moet makkelijk ervoor kunnen zorgen dat Duitsers Duits praten.

avatar van moviemafketel
Ja, maar dan moet je dus met Duitse acteurs gaan werken (wat misschien weer niet aanslaat in Amerika) of Amerikaanse acteurs de Duitse taal eigen laten maken met het risico dat dat niet echt goed klinkt.

avatar van AGE-411
Of gewoon dubben? Hebben ze toch ook met spaghettiwesterns gedaan.

Als ik in Duitsland ben ga ik deze toch eens kopen.

avatar van AGE-411
TMP schreef:

Je moet het anders bekijken. Zou het een meerwaarde zijn als de film in kleur was?
Bij welke kleurenfilm biedt dat een meerwaarde?

Nomak schreef:

Juist niet. Spielberg moet een film verkopen. Er zit nogal wat geld in. Als je het in het Duits doet, is het minder toegankelijk en daarmee meer voor een kleinere markt.

Ik hoop toch niet dat je om deze reden 0,5 ster hebt gegeven.

Nomak
Rogyros schreef:
Ik hoop toch niet dat je om deze reden 0,5 ster hebt gegeven.
Neen, zeker niet. Ik vond het een uitermate saaie film. Ik werd emotioneel niet gegrepen en kon er maar erg weinig mee. De Engelse taal pak ik wel mee in mijn beoordeling, maar dat scheelt niet heel veel. Laatste kijkbeurt is ook al lang geleden, ik wacht op het juiste moment voor een herziening, misschien dat mijn cijfer dan wat hoger ligt.

TMP
N23 schreef:

Het zwart-witte gaf juist iets... extra.
Het is jammer dat er geen Duits gesproken wordt.

Ik had liever gezien dat er Duits gesproken werd, dan het zwart-witte, al is dat inderdaad wel onderscheidend.

Had wat moeite met erin te komen,maar heb al een tijdje alleen makkelijke aktiefilms gekeken en daar was het gelijk kaboooeem en takketaketak .Maar na enige tijd kwam ik dan eindelijk in de film en die liet me geen moment meer los,mooi hoe die commandant staat te flippehh als Oskar hem en zijn aanhang verteld de joden in dit kamp vanaf nu met rust moet laten.Anderzz volgen er strafmaatregelen het zwart/wit had van mij niet gehoeven ,maar goed ik kan het de makers niet ook weer niet kwalijk nemen.Ik vond het een hele sterke film die je niet zo maar even vergeet ,herstel:helemaal nooit vergeet Mooi emotioneel einde ook en zodoende kom ik tot 4,5 ster,en nee geen jodenster maar een filmster Er schijnt dit jaar een Auschwitzfilm uit te komen ,die de details laat zien zoals hoe de mensen vergast werden en probeerden te vluchten.Geen softie dus!Een citaat van de regiseur luidt :Het was de hel op aarde en dat zal ik laten ik zien met niets onthullende beelden."Ben benieuwd en we houden het in de gaten,Ciao!

majkos
Erg goede film over een van de grootste misdadigers uit de tweede wereldoorlog. En hij kwam er elke keer gewoon mee weg.Zo zie je maar dat zelfs in het ultra rechtse NAZI regime vriendjespolitiek was.Oskar is goed neergezet een echte stijlvolle crimineel.Hij deed echt veel dingen die in duitsland in die tijd erg verboden waren. Gelukkig weten de realisten onder ons dat die 1100 plaatsen gewoon door anderen werden ingenomen.

avatar van SnakeDoc
Is er al iets bekend over een Blu-Ray release?

Deze kan namelijk niet in het stapeltje met blauwe doosjes ontbreken!
Zie nog niks op bol.com of frs.nl

avatar van martijn011
Het was alweer jaren geleden dat ik Schindler's list gezien had dus vond het tijd voor een herziening.
Had onlangs een 2-disc op de kop getikt voor weinig geld dus zette me schrap voor ruim 3 uur genieten. Een paar scenes en gebeurtenissen uit de film kon ik me nog wel herinneren, maar het merendeel was eigenlijk weer nieuw.

Over de cast niks dan lof.
Liam Neeson is dé perfecte man om Oscar Schindler te spelen, hij heeft de uitstraling van een echte zakenman en is slim en niet bang uitgevallen.
Ralph Fiennes als uitermate, onmenselijke kampcommandant zorgt voor de nodige 'opvreetmomenten' en je wilt hem eigenlijk zo snel mogelijk dood zien. Dat dat pas aan het einde is doet niks af aan de genoegdoening van de kijker..
Ben Kingsley als accountant en Jood was even wennen, maar ook hij levert een topprestatie af met zijn rol.

Het verhaal is fantastisch, ontroerend en keihard, gedragen door een prachtige melodische soundtrack!
Je ziet de zakenman Schindler langzaamaan veranderen in een mens met gevoel, iets wat hij in het begin absoluut niet primair achtte.
De ontruiming van het ghetto is een van de hoogtepunten maar ook tevens een van de verschrikkelijkste scenes uit de film. Joden die behandeld worden als slachtvee en emotieloze Duitsers, wat eigenlijk geen mensen meer zijn, maar gevoelloze robotten..

De verschrikking van WOII vind ik in deze film gigantisch goed weergegeven, van het ontstaan van het ghetto, tot de komst in de kampen, allemaal zeer realistisch.
Ik vind het een goede keuze van Spielberg om de film in zwart/wit weer te geven, zo wordt alles nog grauwer en grijzer dan het al is..
Het meisje met het rode jasje dat op de hoop lijken gegooid wordt was ik natuurlijk niet vergeten, dat blijft je altijd bij..

Kortom, deze film heeft me geraakt en komt hiermee in mijn top tien.
Absoluut meesterwerk en de beste film gemaakt door Steven Spielberg!

avatar van karin5
Een Film die ieder zou moeten zien , is wel in zwart-wit maar juist daarom is deze film bijzonder en wie ziet nu niet het meisje in dat rode jurkje terwijl de rest van de film
zwart-wit blijft . Tragisch verhaal met kleine lichtpuntjes .

Heel mooi hoe hoop en wanhoop zicht gedurende de pogingen van Schindler kruist.

5 sterren van mij .

avatar van karin5
Een film die ieder zou moeten zien , is wel in zwart-wit maar juist daarom is deze film
zwart-wit blijft . Tragisch verhaal met kleine lichtpuntjes .

Heel mooi hoe hoop en wanhoop zich gedurende de pogingen van Schindler kruist.

5 sterren van mij .

avatar van moviemafketel
Zal hem 2 keer gaan kijken.

avatar van Stephan
martijn011 schreef:

Daarom is de scène waarbij Goeth de lijken moet verbranden zo indringend. Daar zie je zo'n emotieloze Duitser het helemaal verliezen... en schiet nog eens zijn pistool leeg op de berg rottende lijken. Dit plaatje is mij het meest bijgebleven... dat ook de ergste mens zich niet voor eeuwig 'groot' kan houden en de waanzin uiteindelijk ook tot hem doordringt.
Geweldig.

Een tijd geleden op tv gezien en op een gegeven moment ben ik begonnen met huilen en kon de rest van de film niet meer stoppen.
Het heeft me ontzettend geraakt, ik was er echt stuk van.
Nog nooit heeft een film zoveel bij me los gemaakt.

De taal stoorde me niet, het zwart/wit vond ik juist een grote toevoeging.

Prachtige film.

Topfilm dat op waarheid gebaseerd is. Mooi om verandering bij iemand te zien in de kijk op het leven!!

Akron777
Mooie film die weer een ander aspect van de oorlog toont. Prachtige sfeer door het zwart-wit. Ook enkele sterke momenten, waaronder:

De Joden moeten hun bagage achterlaten wat vervolgens naar hun wordt toe gestuurd, maar vervolgens nooit aankomt en door de facisten wordt gesorteerd.
Op de piano spelen terwijl Joden in hun huizen worden opgespoord en worden neergeschoten.
Het meisje in de rode jas die we later terugvinden tussen de duizenden lijken op weg naar de brandstapel.
De "vergiffenis" die Ralph Fiennes aan de jongen geeft.
De twee vrij synchroon lopende scenes waarbij Liam Neeson op het feest is en een Joods Meisje kust terwijl Ralph Fiennes een Joods in de kelder aftuigt.
De Joodse vrouwen in de kamer in Auschwitz die bang zijn dat ze vergast worden en het eerdere stuk op de slaapkamers waar ze geloven dat het allemaal flauwekul is

Akron777
En een van de belangrijkste dingen ben ik nog vergeten: deze film toont aan dat lang niet alle Duitsers en zelfs niet alle nazi's zo wreed zijn als vaak wordt veronderstelt.

avatar van hefmak
Akron777 schreef:

"Vaak veronderstelt" wordt vaak veronderstelt maar dat lijkt mij een vooroordeel.