Dances with Wolves (1990)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Western
181 minuten / 236 minuten (director's cut)

geregisseerd door Kevin Costner
met Kevin Costner, Mary McDonnell en Graham Greene

Lt. John Dunbar wordt als held onthaald nadat hij per ongeluk de troepen van de Unie naar een overwinning leidt in de Amerikaanse burgeroorlog. Hij vraagt om een positie in het westen, maar hij vindt een verlaten plek. Al snel komt hij er achter dat hij daar niet alleen is: hij ontmoet een wolf en een indiaanse stam. Hij raakt bevriend met de indianen, en ontmoet een blanke vrouw die opgegroeid is bij de indianen.

avatar van tristanrc1
Toch kan het altijd erger; kijk maar naar 'Pearl Harbor' of 'Australia'. Dat is al helemaal niet serieus te nemen. Maar dat is mijn mening. Ik kan ook begrijpen dat jij dit te zoetsappig vond.

avatar van ExToR
@yeyo, ik respecteer je mening, maar ben het er niet mee eens. waarom zou alles per se ironisch en vol diepgang moeten zitten? de 'diepgang' van dit verhaal zit hem in de meeslependheid ervan. Het is een 'verstand op nul en 3.5 uur genieten geblazen' verhaal. ik kan begrijpen als mensen vinden dat er daadwerkelijke diepgang ontbreekt, maar maakt dit de film nou echt zo erg dat je hem als ondergemiddeld betiteld? wat je zegt over de indianen klopt naar mijn mening ook niet helemaal. er zijn meer dan genoeg conflictsituaties in de film waaronder een oorlog om niets (niet bepaald wijs zullen de meeste vinden) en de twijfel of ze de blanke zullen aanvallen of niet. Ironie is inderdaad slechts matig aanwezig, maar ik vraag me af waarom jij dit als criterium rekent (daarnaast; gestationeerd worden om indianen te bevechten en vervolgens in het sioux roepen tegen de amerikanen dat ze de figuurlijke pot opkunnen..? niet ironisch genoeg?)? Daarnaast is het beeld van de yankees van wat ik uit mijn geschiedenislessen kan herinneren ook niet bepaald onrealisitisch nagespeeld. was het niet zo dat ze als een stel domme zoutzakken een spoorbaantje door het land trokken en deze 'frontier' zeer veel slachtingen van indianen tot gevolg hadden? het lijkt me dan ook sterk dat een groepje van een aantal jonge soldaten niet op een wolf zouden schieten (ook al lijkt het wellicht allemaal erg oppervlakkig, sommige mensen zijn simpeler/dommer dan je zal verwachten), je ziet dat soldaten tegenwoordig al hondjes van bruggen aan het gooien zijn...

ik ben overigens wel benieuwd naar de film die je noemt, zal deze ook binnenkort eens gaan kijken.

wat je in je tweede reactie zegt vind ik raar.. als je een reactie plaatst op een film die niet het doel heeft documentaire realiteiten te onthullen, maar gewoon bedoelt is als fictief verhaal. een circus kan ook een maatschappelijk verhaal bevatten, maar dat maakt dombo ook geen 'slechte' film.

ieder zijn mening, maar je hebt het wel over een film van 3 en half uur, die fictief bedoeld is...

bierbak
Verdienstelijke poging om een episch verhaal te vertellen, maar Costner brengt het nogal zoutloos. Een krijger die van kamp verwisselt en daarbij ook nog eens een mokkel opscharrelt is ook niet bepaald het meest vernieuwende of rijke gegeven om daar een slow paced praatfilm van te maken. Costner doet het toch, en slaagt erin een herkauwde formule tot meer dan 3 uur uit te rekken. Saai.
* 1/2

Liep met alle oscars weg ,waarom weet ik nie .The godfather 3 kon mij meer bekoren.Beste western ooit is Heavens gate van Cimino

avatar van mar007
wat is dit nu voor bericht?
wat heeft dit te maken met dances with wolves?
beste western is....nee dat is jouw mening.
je beoordeeld de film dus met 0,5 omdat je niet begrijpt waarom deze film
zoveel oscars heeft en omdat the godfather 3 je meer kon bekoren.
goed argument hoor.

avatar van Spetie
Een erg knappe film van Kevin Costner, waarin hij tevens de hoofdrol voor zijn rekening neemt. Het begint allemaal wat traag en het is even inkomen, maar als Costner eenmaal in contact is gekomen met de Indianen, wordt het allemaal een stuk boeiender en interessanter. Ondanks dat het script niet eens zo heel bijzonder is, weet Costner er vrijwel het maximale uit te halen.

Wat ik zo mooi vind hieraan, is de manier, waarop Costner steeds vertrouwder begint te raken met de Indianen. In het begin is hij enigszins bevreesd en vormt de taalbarrière ook een probleem, maar langzaam maar zeker groeit Costner naar de Indianen toe en andersom trouwens ook. Ik vond het erg mooi om te zien dat er van beide kanten een sterk wederzijds respect naar elkaar was. De vertaalster, die het makkelijker moest maken voor Costner om met de indianen te communiceren was noodzakelijk, maar niet een bijster interessant personage.

Naast de relatie met de indianen, wordt er ook stil gestaan bij de natuur. Hieruit ontstaat een relatie tussen Costner en de wolf, en die is werkelijk waar schitterend om te zien. Prachtig hoe Costner die scènes gemaakt heeft. Daarom was het best jammer dat de wolf op het einde doodgeschoten werd. Daar kreeg ik toch wel een behoorlijke brok in mijn keel van.

Overigens is het acteerwerk erg goed. Ik lees wel eens dat men Costner een matige acteur vindt, maar hier doet hij het voortreffelijk. Ook de regie van hem is meer dan goed. Vooral de manier waarop hij de geweldige mooie landschappen hier in beeld brengt is echt schitterend. Dat draagt trouwens bij aan het respect voor de natuur dat het hoofdpersonage heeft. Costner laat op deze manier namelijk zien, dat hij dat als regisseur ook heeft. De prima ondersteunde muziek, versterkt de prachtige beelden nog meer.

Al met al een erg mooie film dus, met prachtige beelden, mooie muziek en een prachtig uitgewerkte relatie tussen mens en natuur.

vervelende pretentieuze film,met costner die absoluut nooit weet te boeien.....ooit een goede film met hem gezien?
na een half uur gestopt.

avatar van Spetie
Ja deze dus, the Untouchables, JFK, Mr. Brooks, Open Range, om er maar een paar te noemen....

SENGOK
Sfeervolle en rustgevende western met prachtige scenes.

avatar van roeman
frans123 schreef:
na een half uur gestopt.

Wow ik dacht dat ik de enige was die het nog geen 30 min kon volhouden, maar gelukkig zijn er meer. Vreselijke film (is mijn mening) die veels te veel aandacht en hulde heeft gekregen.
De enige film met Costner die ik wel kon volhouden was Mr. Brooks.

avatar van Dogie_Hogan
roeman schreef:
De enige film met Costner die ik wel kon volhouden was Mr. Brooks.

avatar van roeman
Misschien wil je het uitleggen Dogie_Hogan

avatar van Aazhyd
Prima vermakelijke film, maar er had best een uurtje af gekund.

De film ziet er fraai uit en een heleboel scenes zijn best fascinerend om naar te kijken.
De scenes met uitsluitend Indianen (kleding, make-up, traag gesproken vreemde taal) vond ik heel mooi en ook wel authentiek overkomen. De scenes met de blanke man erbij waren dan weer geforceerd grappig (de Indianen die zich opeens als zg dombo's gedragen).
De muziek bestaat uit traditionele westernmuziek.
In totaliteit is het een klassiek mooi uitgevoerde film.
Ikzelf vond het acteren echter niet altijd even overtuigend. De blanke vrouw (Mary Mconnel) deed alles overdreven en zichtbaar te (in)gespannen en daarom niet naturel. Storend.
Deze grote hoofdrol vind ik te hoog gegrepen voor haar.
Voor mij is dit niet de topper die velen erin zien, ik werd er niet zo door gegrepen.
En dan duurt de film erg lang

avatar van nakada
Dreiecke schreef:
Ik dacht dat dat juist de bedoeling was. Ze is immers de vreemde eend in de bijt en zal het daar aanvankelijk niet gemakkelijk hebben gehad. Ik nam aan dat daar die gespannen ( of ongemakkelijke ) houding vandaan kwam.

Het kan ook aan de regie of aan andere omstandigheden hebben gelegen, ik vond haar niet natuurlijk overkomen. De gespannenheid was niet die van haar rol.

PS: de 'D' vergeten zie ik, moet natuurlijk McDonnel zijn

avatar van m1701
Wauw wat een geweldige film!!!
Met een brok in mn keel zitten kijken.
Acteerwerk was zeer overtuigend en die indianen
waren helemaal geweldig! Zo realistisch neergezet.
Heerlijke film!
Aanrader!!!!

avatar van RuudC
Grappig dat ondanks dat Dances With Wolves zich in de tweede helft van de negentiende eeuw afspeelt, dat het in verder alles de jaren negentig uitademt. Het beeldkwaliteit, de dramatische (emotioneel dramatisch, het is geen rommel) muziek en natuurlijk ninetiesheld Kevin Costner. Qua sfeer is Dances With Wolves een fantastische film. Ik kan nog altijd erg genieten van van de prachtige landschappen en de overtuigende indianen. Kevin Costner zet ook een erg interessante Lieutenant Dunbar neer. Zijn soloscenes doen het hier ook goed.

Het is wel jammer dat ik weinig weet over dit stukje Amerikaanse geschiedenis, maar ik snap de gevoelens van weemoed wel. Dances With Wolves gaat gewoon over het einde van een tijdperk. Je ziet het in de zorgen van de indianen, in de problematiek rondom de buffalo’s en de kortzichtigheid en egoïsme van de Amerikanen (al waren de Europeanen toen geen haar beter). Het verhaal staat toch op de tweede plaats, al boeit deze van begin tot (het tragische) eind. Zo ben ik inmiddels toch wel benieuwd naar de directors cut. Toch leuk dat ze het verhaal naar vier uur hebben weten te rekken.

De omgang tussen Dunbar en de Sioux indianen ziet er realistisch uit, maar wanneer de eerste toenadering gedaan wordt, weet je eigenlijk wel hoe het af gaat lopen. De cultuurclashes zijn (zoals vaak) best grappig. Het is verder gewoon een erg mooie, sfeervolle film. Ik snap best dat er mensen zijn die zouden willen dat (een deel van) de wereld nog ongerept was.

Toen Kevin Costner, regisseur én hoofdrolspeler, indertijd kwam aandraven met een soort lyrisch indianenepos, nam hij een groot risico en fronsten velen hun wenkbrauwen. De western was namelijk op dat moment het minst succesvolle genre in Hollywood. Bovendien duurt de film drie uur, wat veel te lang is voor het hedendaagse bioscooppubliek. Dat op de koop toe de Indianen in de film hun eigen taal spraken, waardoor ondertitels aan te pas kwamen (wat zoveel betekent als commerciële zelfmoord) stemde de producenten allerminst gerust. Maar om hen toch te overtuigen stak hij zelf 3 miljoen dollar van zijn salaris in het project. Toen de film uiteindelijk in de bioscopen belande, werd hij tegen alle verwachtingen in een enorm succes. Het verhaal van de moedeloze Luitenant John Dunbar (Costner) die ten tijde van de Secessie-oorlog op een verlaten militaire post de manier van leven van de Sioux Indianen leert kennen en appreciëren, op een moment dat alles voor altijd zou veranderen, weet dankzij de ijzersterke vertolkingen, de magistrale cinematografie en het trage maar meeslepende scenario zonder problemen drie uur te boeien. De schitterende locaties en prachtige beelden van de bizons en de ongerepte natuur in de immense prairie van Zuid-Dakota zorgden er mede voor dat de film werd bekroond met maar liefst zeven oscars.

mooie film, mooie plekken met een betekenis. ik ben 14 jaar en ik heb de hele film uit mezelf helemaal uitgekeken en vind zelfs dat het wel wat langer mocht duren. en dan lees ik wat de oudere trouwe filmkijkers zeggen over dat het te lang duurt en dat ze ongeduldig zijn. ik heb genoten van elke seconde van deze film.

Erg mooie film. Ik heb spijtig genoeg de lange versie gezien waardoor ik soms vond dat hij langdradige stukken had.
Maar toch is het erg goed. Verhaal is goed. Acteurs doen het goed.
Muziek in de film is ook wel heel mooi.

avatar van knusse stoel
En dat had ik ook Skipy05, de langere uitvoering die inderdaad soms iets te langdraderig is.
Toch een aardige film die wel te volgen is en ook nog een goed verhaal heeft.
Soms vraag ik mij af of Kevin Costner zich zelf nog wel eens op de hoogten heeft begeven qua acteren. Veel van zijn latere films zijn gemiddeld en dat had ik toen niet verwacht na het zien van deze film.

De film behoort in het rijtje van de klassiekers!

avatar van VincentL
Ik snap niet dat mensen een goede film niet kunnen onderscheiden van een slechte film ook al is het hun genre niet. Een prima film om naar te kijken. The Untouchables is misschien beter naar mijn mening, maar puur objectief gezien is dit een film die daar bovenuit stijgt.
Op een gegeven moment denk je misschien : Schiet nou eens op, maar dan weten ze je aandacht direct weer te trekken door een verrassende wending in de film (De troepen van de Uni keren zich tegen Kevin en nemen hem gevangen. Ook dat de wolf wordt doodgeschoten is een van de meest ontroerende scènes uit de film, ondanks de minimale rol van de wolf. Dat getuigt niet van een slappe geest van mij, maar van de volmaaktheid en professionaliteit van de film.
Dus een aandachtpuntje aan iedereen: Leer een goede film van een slechte film te onderscheiden, ook al is het je eigen genre niet. Iedereen doet dat namelijk (als het goed is!)

Geweldige film waarin een blanke luitenant bevriend raakt met een stam Sioux-indianen als hij een afgelegen legerpost betrekt. Een mooi verhaal in alle rust verteld. Boeiend om te zien hoe de twee verschillende culturen elkaar aftasten en taalbarrières overbrugd worden. Veel mooie plaatjes van het prachtige landschap begeleid door de eveneens prachtige muziek van John Barry. De scene met de bizonjacht is indrukwekkend. Een sterk regiedebuut van Kevin Costner die hij nog niet heeft weten te evenaren.

Het is een flinke zit, maar de director's cut geniet mijn voorkeur.

laundromat
Zaterdag op tv. Combi van verhaal en Costner trekken me al jaren niet. Maar toch benieuwd waarom-ie zo goed aangeschreven staat, incluis de 7 verzilverde Oscars. Toch maar es opnemen. Wellicht (RTL8 is zo irritant met reclame's en piepjes en banners).

avatar van panax
prima film ,niks mis met !!!!

juhnzun
Blijft gewoon een Pracht fim

Btw
The Holy Road Trailer, News, Videos, and Reviews | ComingSoon.net
Weeniet of het nou zo'n goed idee is

avatar van Brix
Hmm, met Simon Wincer aan het roer zie ik het wel zitten, die weet hoe een western gemaakt moet worden.
Vigo Mortensen i.p.v. Kostner zou ook niet mis zijn.
Laat maar komen zou ik zeggen.

avatar van mwoeb.
Stukje op tv opgevangen, wat mij opviel (en stoorde) was het perfecte gebit van de Indianen. Lijkt me aannemelijker dat ze kunnen vliegen dan dat hun tanden stralen.

avatar van VincentL
mwoeb. schreef:

In 9 van de 10 film zijn alle gebitten perfect. Daar kan je een film niet op afkraken want dan kan je bijna geen enkele film zien.