Genre: Drama / Avontuur
Speelduur: 103 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Gus Van Sant
Met onder meer: Casey Affleck en Matt Damon
IMDb beoordeling:
6,0 (20.568)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 1 mei 2003
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Gerry
"The desert can be a silent World"
Twee vrienden, beiden genaamd Gerry, reizen per auto door de woestijn. Midden in de woestijn besluiten ze af te wijken van het pad, waarna ze verdwalen.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Heh. 
Overigens zei ik
saai
Ik wil mijn quote dus graag veranderen in:
niet saai
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Even voor de duidelijkheid, je moet deze film zien als een soort van meditatie
Klopt en daarom is het noodzakelijk om je volledig aan de film over te geven.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
i.Ron S.
-
- 255 berichten
- 2735 stemmen
Als ik nog eens niet kan slapen zet ik deze film op. Ik heb 3 keer nodig gehad om hem uit te zien en de laatste keer was het weer nipt.
Niet slecht voor wat het is, mooi landschap, je kan het gevoel van verlorenheid zelf voelen.
Het sfeertje tussen beide vrienden vind ik al vanaf het begin wat vreemd, nogal vlak. Ik vermoed dat je zelf moet filosoferen.
Het 'werkt' wel maar daarom moet ik het nog niet interessant vinden, ik zou deze film aan niemand aanraden.
Ik moest nogal aan 'Live at Pompei' denken van Pink Floyd, al bevalt die me beter met de muziek. Maar het is ook nogal filosofisch en de manier van filmen heeft ook nogal wat overeenkomsten.
v2000
-
- 132 berichten
- 206 stemmen
De prachtige zweverige beginscène doet me denken aan de Japanse autoscène in Solyaris van Tarkovsky.
Filmkriebel
-
- 9967 berichten
- 4654 stemmen
Best een moeilijke film om door te komen. Vooral het laatste half uur begon het erg langdradig te worden. Verloren lopen in de wijdse natuur, zonder te weten waar je bent en daarna doelloos rondlopen... het moet verschrikkelijk zijn want de dood is in het directe vooruitzicht. Van Sant is een man die graag met rake beelden een gevoel overbrengt. Het aftakelingsproces van reddeloosheid, sluimerende waanzin en uitputting komen als een mokerslag over. De mooie landschappen in het begin worden steeds lelijker en dreigender naarmate de film vordert. Groene heuvels (het leven) maken plaats voor steeds dorrer wordende landschappen zoals woestijn (dood) en die hele laatste lege vlakte, waar de twee pechvogels als zombies hun laatste krachten verbruiken. Jammer dat van Sant 100 minuten wilde uittrekken voor iets dat al na een uur voltooid kon zijn als hij wat zuiniger geweest was met zijn ellenlange shots.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
De prachtige natuurshots(leken soms haast wel levende schilderijen), het mooie camerawerk en de natuurlijke gezichtsuitdrukkingen van Affleck en Damon kunnen niet verhinderen dat Gerry uiteindelijk ook een behoorlijk langdradige, tempododende en bij vlagen ook een saaie film is.
4* voor de beelden, 2* voor het verhaal.
3*
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Gus van Sant heeft net als met Elephant weer een uniek werkje afgeleverd. Er zijn weer een aantal zeer lange shots terug te vinden (close-up van beide Gerry's die aan het wandelen zijn, de grote steen waar Gerry op staat, de langzame wandeling...). Hiermee creeërt Gus een portret waarbij de kijker zelf moet gaan nadenken want als je zo lang naar hetzelfde beeld zit te kijken ga je je toch afvragen of dat je niets hebt gemist en of er wellicht meer is dan je denkt. En dat is er, de twee vrienden zijn immers verdwaald en raken uitgeput en dat mag je niet zomaar vergeten. Als ik naar The Way Back(2010) kijk heb ik totaal niet het idee dat de makers ook maar een beetje moeite hebben gedaan om je in de bizarre situatie van de personages in te laten leven maar dat gebeurt hier wel en dat kan ik zeker waarderen. De scène waarin Casey Affleck zogenaamd tegen Matt Damon aan het praten is en vertelt dat hij water heeft gevonden is ook leuk gevonden. Heel erg spannend of schokkend wordt het nergens maar het is teniminste geen circus-achtig spektakel met allerlei clichématige fratsen.
jikamajoja
-
- 234 berichten
- 536 stemmen
Voor Gerry staan de toeschouwers ook niet direct in de rij. Het is een filmervaring die maar moeilijk te verkopen is en dat terwijl het idee zo simpel is: Matt Damon en Casey Affleck verdwalen in de woestijn. Verder gebeurt er niet zo heel veel, maar dat geeft des te meer reden en tijd om er eens flink op los te filosoferen. In Gerry komt de minimal music van Arvo Part en de meesterlijke cinematografie van Harris Savide (The Game) samen op een manier die verlichtend werkt.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Leuke film met mooie beelden, maar ik had er wel meer van verwacht. Ik hoopt dat de 2 tijdens hun tocht leuke gesprekken gingen voeren, maar ik kreeg die gesprekken totaal niet. Geen van beide had blijkbaar iets te zeggen.
Dus moest ik het maar met de beelden doen, wat zeker niet saai is, maar toch heb ik het meer voor dialoog.
Goede film. niets meer, niets minder 3*
Pirmais
-
- 802 berichten
- 0 stemmen
Gerry 
Natuurlijk gaat deze film geen oscar winnen of ooit in de top 250 staan, daarvoor is hij veel te apart. Met erg lange (mooie naar mijn zin) en heel erg lange (nog mooier) scènes. Sommige mensen zouden van die dingen niet kunnen genieten, zoals mijn ouders die alleen eerste 2.5 minuut hebben gezien. Maar voor mij was het een hele ervaring, waarvan ik heb genoten en nog van ga genieten.
Om te beginnen was ik al blij dat het geen : 'Gerry, waar zijn we' -'Weet ik niet, Gerry' geworden is, maar daar is Van Sant veel te goed voor denk ik na Elephant, en ja hij is daar te goed voor.
Hele mooie scènes vind ik zeker de scène in de wind en de beginscène, die zijn zo sfeervol en herkenbaar in het echte leven zodat je er gewoon kippenvel van krijgt (hetzelfde gevoel had ik met Elephant, waar de sfeer van de school zo fel aanwezig; Van Sant
)
Vele mensen zeggen natuurlijk ook dat het verhaal bar slecht is, maar nee.... nee. Ik vind dat dit verhaal veel beter is dan bijvoorbeeld een film als Memento of Inception. Bij die films kun je vind ik niet 100 procent van het mooie camerawerk genieten.
Besluit : een film voor te koesteren omdat hij veel durf en kwaliteit heeft. Voor de mensen die de film nog niet hebben gezien : Geniet ervan!!
5*
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Vele mensen zeggen natuurlijk ook dat het verhaal bar slecht is, maar nee.... nee. Ik vind dat dit verhaal veel beter is dan bijvoorbeeld een film als Memento of Inception. Bij die films kun je vind ik niet 100 procent van het mooie camerawerk genieten.
Twee films van Nolan ... Ik neem aan dat je geen fan bent? Ik hield echt niet van Inception (van Memento eigenlijk ook niet) maar op visueel vlak heeft The Prestige een diepe indruk gelaten. Anyway, ik vraag me af of Van Sant een statement will maken met films zoals Gerry. Misschien wil hij ons zeggen dat de visuele ervaring intenser wordt als de beelden langer op je netvlies blijven branden. Als we kijken naar de films die bekend staan als visuele krachttoeren merken we dat ze de kijker toch meer tijd gunnen om alles goed op te nemen. Met Inception is alles zodanig ondergeschikt aan het verhaaltje en het tempo dat alles vluchtig en oppervlakkig wordt. Maar nogmaals, The Prestige ging ook best snel maar daar kon ik de sfeer wel proeven en zijn vele visuele taferelen permanent in mijn geheugen opgeslagen. Misschien is het toch een kwestie van goeie production design en compositie? Ik ben er nog niet helemaal uit.
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Ik vond Memento en Inception lang niet niet verkeerd, maar Nolans Insomnia en zijn debuut Following ook niet.
Alleen de vergelijking begrijp ik niet helemaal, misschien is het voor Pirmais erg persoonlijk.
Ik vergelijk Gerry liever, in positieve zin, met Russische meesterwerken als Stalker of The Second circle - die hoge filmische concentratie van poëzie. Dat sterk 'meditatieve' en 'ingetogene' en zeker ook dat 'raadselachtige'....
Pirmais
-
- 802 berichten
- 0 stemmen
Ik vergelijk Gerry niet met die films, ik zeg gewoon dat ik het simpele verhaal van Gerry veel beter vind dan het ingewikkelde verhaal van bv. Memento.
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Dan vergelijk je dus wel, maar om een tegenstelling aan te geven. is goed. ik begrijp precies wat je bedoelt: een simpel verhaal kan soms effectiever zijn dat een complex plot. mee eens.
maar dan gaat mijn vergelijking ook wel op, aangezien Stalker en The Second circle in wezen ook een zeer eenvoudig verhaal hebben en daarin nu juist hun zeggingskracht hebben zitten, net als Gerry.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Kijk ook vooral naar Béla Tarr zijn films, een belangrijke inspiratiebron voor van Sant. Tarr lijkt het patent te hebben op statige longtakes van lopende mensen in het landschap. De structuur van Elephant(dezelfde gebeurtenis vanuit verschillende perspectieven) vind je terug in Satan's Tango. 
Pirmais
-
- 802 berichten
- 0 stemmen
Heb je nog zo films die kijken uit verschillende perspectieven?
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Eerlijk gezegd kan ik geen andere films bedenken die dat ook hebben.
Enigszins vergelijkbaar zijn films met zogenaamde netwerknarratieven, dat is een veel voorkomende narratieve structuur in arthouse films. Daarin worden verschillende verhalen/karakters ineen geweven. Maar dat is eigenlijk iets anders, want er zijn juist verschillende gebeurtenissen (die zich gelijktijdig afspelen). Films met netwerknarratieven zijn 21 grams of Short cuts.
De overeenkomst met Elephant is soms dat de filmduur(hoeveel tijd het duurt om het verhaal te vertellen) langer is dan de verhaalduur(de duur van hetgeen zich in het verhaal afspeelt). In veel Hollywood films is de filmduur juist korter dan de verhaalduur, doordat er veel wordt weggelaten(elliptical editting).
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Ik kan het beamen.
Short cuts en 21 grams - erg goed.
Andere films met dezelfde narratieve strekking zijn Amores perros en Magnolia.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
De overeenkomst met Elephant is soms dat de filmduur(hoeveel tijd het duurt om het verhaal te vertellen) langer is dan de verhaalduur(de duur van hetgeen zich in het verhaal afspeelt). In veel Hollywood films is de filmduur juist korter dan de verhaalduur, doordat er veel wordt weggelaten(elliptical editting).
morris_rednalooz
-
- 123 berichten
- 815 stemmen
"I conquered Thebes."
"When?"
"Two weeks ago."
"How did you do it?"

MatthijsGr00t
-
- 14031 berichten
- 1342 stemmen
Tja, dit is toch wel erg moeilijk te beoordelen. Enerzijds is dit erg sterk gemaakt, wordt er sterk gefilmd, zien we schitterende beelden en erg fijne lange shots. Anderzijds duurt het te lang en is het weinig boeiend. Het begint allemaal interessant en het is wachten op onverwachte, boeiende gebeurtenissen… maar die komen niet. Ze lopen maar en ze lopen maar en dat is eigenlijk de gehele film. Daardoor wordt het op den duur best saai en kan ik niet meer dan twee sterren geven voor dit werkje. 2,0*
The Joker
-
- 2 berichten
- 29 stemmen
Slecht!
Van Sant heeft een van de mooiste films gemaakt en dan dit: Slechtste film ooit.
Misschien was het beter om als korte film uit te brengen.
Mijn excuus:
Smaken verschillen.
Een experiment wat mislukt is toch geslaagd.
Een mening is net als een aars, iedereen heeft er 1.
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Ach ja, dit soort meningen heeft een meesterwerkje als Gerry zo nu en dan nodig om de controverse hoog te houden.
We lopen opgewekt verder...
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Gerry is alleen maar "slecht" als je het als een normale film bekijkt of wanneer je weigert jezelf aan te passen aan een andere vertelwijze.
v2000
-
- 132 berichten
- 206 stemmen
Gerry is alleen maar "slecht" als je het als een normale film bekijkt of wanneer je weigert jezelf aan te passen aan een andere vertelwijze.
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Ik ga vanavond de film herzien, ik verheug me er nu al op.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Of als je je gewoonweg stierlijk verveelt met 2 mannetjes die 103 minuten door de woestijn kuieren natuurlijk 
Het laatste nieuws

Nederlandse serie 'Rampvlucht' is een kijktip op NPO Start Plus

Krijg jij geen genoeg van 'The Materialists'? Deze films zijn minstens even goed

Deense film 'Sorg og Glaede' doet het goed op MovieMeter: 'Als therapie voor de regisseur'

Netflix neemt binnenkort afscheid van de horrorfilm 'The Watchers'
Bekijk ook

Adams Æbler
Komedie / Drama, 2005
279 reacties

Vals im Bashir
Animatie / Oorlog, 2008
147 reacties

L'Événement
Drama, 2021
24 reacties

Playtime
Komedie / Drama, 1967
156 reacties

Elephant
Drama / Misdaad, 2003
1.142 reacties

The Princess
Documentaire / Biografie, 2022
4 reacties
Gerelateerde tags
desperationhighwaywildernishikinggetting lost vriendschapvriendenbeste vriendinwoestijndeath valley
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.











