• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.229 series
  • 34.011 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.659 stemmen
Avatar
 
banner banner

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Fantasy / Avontuur | 143 minuten
3,89 8.567 stemmen

Genre: Fantasy / Avontuur

Speelduur: 143 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Gore Verbinski

Met onder meer: Johnny Depp, Geoffrey Rush en Orlando Bloom

IMDb beoordeling: 8,1 (1.309.407)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 augustus 2003

Plot Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

"Prepare to be blown out of the water."

Jack Sparrow, de afgedankte kapitein van het beroemde spookschip The Black Pearl, wil zijn schip terug. De nieuwe kapitein, Barbossa, ontvoert Elizabeth Swann tijdens één van hun veroveringen, omdat Elizabeth de enige lijkt die er voor kan zorgen dat de vloek van Cortez, die op Barbossa en zijn crew rust, wordt opgeheven. De ware persoon die de vloek kan opheffen is echter Will Turner, die smoorverliefd is op Elizabeth. En dus schakelt Will, om Elizabeth te redden, de enige in die de thuishaven van The Black Pearl kent: Kapitein Jack Sparrow.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Kevin13 schreef:
Barbossa is volgens mij geen figurant.
Nee, maar die komt in het volgende deel weer terug. Op een heel irritante manier, nog wel.
Kevin13 schreef:
Irritant? Elk personage in deze film brengt de nodige humor mee, de een wat meer als de ander.
Humor, OK. Betekent dat dat het zo universeel is dat ik het grappig MOET vinden? ÍK vind veel karakters enorm irritant. Afzonderlijk zijn ze misschien grappig, gemixt vind ik ze in ieder geval niet werken.
Kevin13 schreef:
Ja natuurlijk. In deze film gebeurt helemaal niets!
Dat hoor/lees je mij ook niet zeggen. Maar WÁT er gebeurt, interesseert me gewoon geen ene reet.
Kevin13 schreef:
De film komt toch heel realistisch over. Jij zegt juist het omgekeerde van wat deze film is!
Fout. Ik zeg het omgekeerde van wat JIJ van de film VÍNDT, D'r is een verschil. Ik vind de film helemaal niet realistisch overkomen, veel te gemaakt. Nog een punt van kritiek, trouwens; de soundtrack is veel te bombastisch. Ik vind die theme -die daarna nog 's gruwelijk anaal door Tiësto verkracht is- vreselijk. Ook zonder de film erbij. Veel te opgeblazen en pompeus, deed voor mij de film als meer willen doen overkomen dan ie daadwerkelijk is. Gebakken lucht, zeg maar. Vind ík dan, hè?
Albus Dumbledore schreef:
Ik bedoel te zeggen dat een 0,5 echt het allerlaagste is wat je kunt geven. In mijn standpunt betekent dat dat er echt helemaal absoluut niets goed is in de film, terwijl je zegt dat Johnny Depp's personage erg goed is. Dat vond ik een beetje vreemd. Maar de score van een 0,5 (en ook voor de andere scores) is voor iedereen anders natuurlijk. Begrijp ik ook wel.
Allereerst Albus, sorry dat ik wellicht zo vijandig overkwam. Dat was niet juist. Ik voelde me een beetje aangevallen en weet ook wel dat dat niet zo bedoeld was . En ik snap je punt heel goed, hoor. Maar kijk, als ik een film kijk waarvan ik iets slecht vind, dan kan het zijn dat er andere facetten zijn die het kijken van de film draaglijker voor me maken. Ik heb mijn kritiek geuit, zoals je nu wel doorhebt . Waren er ook pluspunten aan de film? Ja, die waren er. Maar konden die de film voor mij ook draaglijker maken? Nee, absoluut niet. In een dergelijk geval geef ik een 0,5. Snap je ?

Ook al gebeurt het bij elke film weer, ik blijf die discussies over stemgedrag verslavend interessant vinden. Zowel om te volgen als om te participeren .


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Flipman schreef:
(quote)
Nee, maar die komt in het volgende deel weer terug. Op een heel irritante manier, nog wel.
(quote)
Humor, OK. Betekent dat dat het zo universeel is dat ik het grappig MOET vinden? ÍK vind veel karakters enorm irritant. Afzonderlijk zijn ze misschien grappig, gemixt vind ik ze in ieder geval niet werken.
(quote)
Dat hoor/lees je mij ook niet zeggen. Maar WÁT er gebeurt, interesseert me gewoon geen ene reet.
(quote)
Fout. Ik zeg het omgekeerde van wat JIJ van de film VÍNDT, D'r is een verschil. Ik vind de film helemaal niet realistisch overkomen, veel te gemaakt. Nog een punt van kritiek, trouwens; de soundtrack is veel te bombastisch. Ik vind die theme -die daarna nog 's gruwelijk anaal door Tiësto verkracht is- vreselijk. Ook zonder de film erbij. Veel te opgeblazen en pompeus, deed voor mij de film als meer willen doen overkomen dan ie daadwerkelijk is. Gebakken lucht, zeg maar. Vind ík dan, hè?
(quote)
Allereerst Albus, sorry dat ik wellicht zo vijandig overkwam. Dat was niet juist. Ik voelde me een beetje aangevallen en weet ook wel dat dat niet zo bedoeld was . En ik snap je punt heel goed, hoor. Maar kijk, als ik een film kijk waarvan ik iets slecht vind, dan kan het zijn dat er andere facetten zijn die het kijken van de film draaglijker voor me maken. Ik heb mijn kritiek geuit, zoals je nu wel doorhebt . Waren er ook pluspunten aan de film? Ja, die waren er. Maar konden die de film voor mij ook draaglijker maken? Nee, absoluut niet. In een dergelijk geval geef ik een 0,5. Snap je ?

Ook al gebeurt het bij elke film weer, ik blijf die discussies over stemgedrag verslavend interessant vinden. Zowel om te volgen als om te participeren .


Snap ik. Ik zei op het eind van mijn bericht ook dat de score voor iedereen anders is. Daar had ik eigenlijk aan moeten denken voordat ik postte dat een 0,5 onzin is.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Voor sommige films schrijf ik graag een uitgebreide recensie, en ook voor deze film geldt dat. Ik heb hem pas nog gezien, dus de film zit nog goed in mijn geheugen.

Ik zeg alvast dat ik Pirates of the Caribbean een geweldige film vind. Ook het vervolg (Dead Man’s Chest) vond ik geweldig, alleen het derde deel vond ik lichtelijk tegevallend. Maar daar hebben we het nu niet over. Ik zal beginnen met de minpunten van deze film.

Minpunten.
Tja, die heb ik voor deze film niet echt veel. Maar helaas toch wel een paar kleine. Het verhaal is heerlijk, maar er ontbreekt helaas één ding... iets wat ik hier al eerder gemeld heb. Waarom precies hebben de piraten Will Turners’ oftewel Bill Turners’ bloed nodig? Dat is nooit duidelijk gemaakt in de film. Dat is opzich wel jammer. Verder heb ik eigenlijk niets aan te merken op de film en kan ik dus door naar de pluspunten.

Pluspunten.
Ja, ja, die zijn er dan weer wel genoeg. En laat ik dan maar beginnen met de acteerprestaties. Niet één prestatie was slecht. De een wat beter dan de ander, maar geen een was slecht. Sommigen vinden Orlando Bloom niet goed, maar daar kan ik niet over mee praten. Ik vind dat hij de held prima neerzet. Ook Keira Knightley doet het geweldig als Elizabeth Swann en ook de rest van de cast is prima. Nu ben ik inmiddels aangeland bij de piraten. Te beginnen bij de ongelooflijke Geoffrey Rush als Barbossa. Wat deed hij het goed zeg, en dan die lach ook, er is maar één acteur die het beter doet dan Rush en dat is natuurlijk Johnny Depp. Jack Sparrow is niet alleen een geweldig personage, hij word ook geweldig vertolkt door Depp.

Verder zijn er natuurlijk nog de geweldige special effects, die zagen er ook echt goed uit. En ook het verhaal was goed. Behalve dan het bovenstaande wat ik genoemd heb. Ik vond het ook heerlijk om te zien hoe de cliché held die achter zijn liefje aangaat word bijgestaan door iemand die precies het tegenovergestelde is.
En ook de muziek verzorgd door Klaus Badelt kan ik heel ver prijzen. Zijn inmiddels beroemd geworden nummer: He’s a Pirate is super. Maar ook de andere muziek past geweldig bij de film. Maar ik moet toch wel zeggen dat ik Hans Zimmer (die de muziek verzorgd van Pirates 2 en 3) iets beter vind.

Conclusie:
Geweldige film, waar ik maar één ding op heb aan te merken. Belandt op een 7e plek in mijn top 10.
Cijfer van een schaal van 1 op 10: 9.1
Hier op moviemeter: 4,5 sterren.


avatar van Denden 100 Piek

Denden 100 Piek

  • 397 berichten
  • 121 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
Het verhaal is heerlijk, maar er ontbreekt helaas één ding... iets wat ik hier al eerder gemeld heb. Waarom precies hebben de piraten Will Turners’ oftewel Bill Turners’ bloed nodig? Dat is nooit duidelijk gemaakt in de film.
Alle goudstukken moeten terug de kist in en iedereen die een goudstuk of meerdere heeft gebruikt moet een offer doen met zijn eigen bloed. Bootstrap Bill Turner is naar de zeebodem gezonken door toedoen van de andere piraten op het schip, en pas later kwamen ze erachter dat ze een bloedoffer moesten maken. Will turner heeft het bloed van zijn vader, Bootstrap. Dus als de piraten zijn bloed nemen als offer in plaats van die van Bootstrap, dan wordt de vloek eindelijk opgeheven.


avatar van 83Utreg!

83Utreg!

  • 827 berichten
  • 0 stemmen

kimberlyVD schreef:

(quote)

volges mij heb je niet goed gekeken...

dat je de film slecht vind, tot daar aan toe, das ieder zijn smaak... maar om nu te zegge da hij nergens over gaat... komaan

Volgens mij heb ik heel goed gekeken...

En sorry dat ik zei dat hij nergens over gaat, het is namelijk een ongeromantiseerd, historisch drama. Geen uit de lucht gegrepen kinderlijk sprookje.


avatar van 83Utreg!

83Utreg!

  • 827 berichten
  • 0 stemmen

het was sarcastisch bedoeld...


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

83Utreg! schreef:

het was sarcastisch bedoeld...

Sorry, ik interpreteerde jouw woorden verkeerd .


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Denden 100 Piek schreef:
(quote)
Alle goudstukken moeten terug de kist in en iedereen die een goudstuk of meerdere heeft gebruikt moet een offer doen met zijn eigen bloed. Bootstrap Bill Turner is naar de zeebodem gezonken door toedoen van de andere piraten op het schip, en pas later kwamen ze erachter dat ze een bloedoffer moesten maken. Will turner heeft het bloed van zijn vader, Bootstrap. Dus als de piraten zijn bloed nemen als offer in plaats van die van Bootstrap, dan wordt de vloek eindelijk opgeheven.


Zat ik ook al aan te denken, maar waarom hoefde Jack dan geen bloed te gebruiken toen hij zijn munt weer terug de kist in deed?


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
(quote)


Zat ik ook al aan te denken, maar waarom hoefde Jack dan geen bloed te gebruiken toen hij zijn munt weer terug de kist in deed?


Is er wel eens een scene waarin jack hem terug in de kist stopt?
(vast wel , ben het even vergeten)


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

@ Albus Dumbledore

@jumpstylemovie

tijd voor herziening dan maar!


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

combi schreef:

@ Albus Dumbledore

@jumpstylemovie

tijd voor herziening dan maar!

Hihi , ik heb ook nog een Movie-Mistake :

In het begin van de film word jack geboeid.

Hoe kan hij nou ooit (met die vaste handboeien) zijn handen over dat touw heen gooien om daarna naar beneden te glijden en er ook nog eens afspringen?

Als dit verwarrend is moet je even Herzien


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

omdat ie het dubbel slaat!


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

jumpstylemovie schreef:

(quote)

Hihi , ik heb ook nog een Movie-Mistake :

In het begin van de film word jack geboeid.

Hoe kan hij nou ooit (met die vaste handboeien) zijn handen over dat touw heen gooien om daarna naar beneden te glijden en er ook nog eens afspringen?

Als dit verwarrend is moet je even Herzien

Het is toch zo klaar als een klontje dat dat gewoon mogelijk is? Mijn broertje wil het ook maar niet snappen.

Zoals combi zegt, kwestie van dubbel slaan, over het touw gooien en de lus aan de andere kant vastpakken.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
(quote)


Zat ik ook al aan te denken, maar waarom hoefde Jack dan geen bloed te gebruiken toen hij zijn munt weer terug de kist in deed?


Hij snijdt in zijn hand en gooit dan de medaillon naar Will ?


avatar van Denden 100 Piek

Denden 100 Piek

  • 397 berichten
  • 121 stemmen

Kevin13 schreef:
(quote)


Hij snijdt in zijn hand en gooit dan de medaillon naar Will ?
Klopt, veel mensen missen dat stuk, want het is maar heel erg kort in beeld. Maar hij doet het wel.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Denden 100 Piek schreef:

(quote)
Klopt, veel mensen missen dat stuk, want het is maar heel erg kort in beeld. Maar hij doet het wel.

Oké, dan klopt het. Ik heb trouwens volgens mij nu echt een moviemistake gevonden in dat youtube filmpje. Op een gegeven moment wanneer Jack aan dat ding zwaait, komt hij op een of ander balk hoog in de lucht te staan. Dan wankelt hij en zwaait hij met zijn armen, maar ik kan zijn boeien niet vinden... Ik hoop dat jullie het snappen.

EDIT:

Kijk naar de 41ste tot de 44ste sedonde van het filmpje. Hij staat dan op zo'n balk hoog in de lucht en zwaait even met zijn armen, maar er zitten dan geen boeien meer tussen zijn armen .


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Waarom zoeken jullie steeds fouten in de film, in elke film zit er wel een fout hoor...


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

ja zoals honderden kogels die op iemand afgevuurd worden en allemaal mis zijn


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Kevin13 schreef:

Waarom zoeken jullie steeds fouten in de film, in elke film zit er wel een fout hoor...

Precies. Ik zoek ook niet de fout in de film, maar de film in de fout .


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Flipman schreef:

(quote)
Precies. Ik zoek ook niet de fout in de film, maar de film in de fout .

Ik ben ook niet iemand die continu naar fouten zoekt in de film, maar op youtube staan vaak die moviemistakes, die vind ik dan wel weer grappig om te kijken. Maar ik ben niet iemand die er in de film naar gaat zoeken.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Kijk ook op de goofs pagina van de film in kwestie op IMDb als je in dit soort dingen geïnteresseerd bent.


avatar van G to the J

G to the J

  • 288 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond het een leuke film om naar t ekijken..

Johnny depp in een fantastische rol


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Lekkere wegkijk film, die mij kwa concept helemaal niet aanspreekt maar dat word grotendeels goedgemaakt door lekkere aktie en leuke humor.

3.5*


avatar van erkin17

erkin17

  • 213 berichten
  • 1315 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

(quote)

Oké, dan klopt het. Ik heb trouwens volgens mij nu echt een moviemistake gevonden in dat youtube filmpje. Op een gegeven moment wanneer Jack aan dat ding zwaait, komt hij op een of ander balk hoog in de lucht te staan. Dan wankelt hij en zwaait hij met zijn armen, maar ik kan zijn boeien niet vinden... Ik hoop dat jullie het snappen.

EDIT:

Kijk naar de 41ste tot de 44ste sedonde van het filmpje. Hij staat dan op zo'n balk hoog in de lucht en zwaait even met zijn armen, maar er zitten dan geen boeien meer tussen zijn armen .

hee ja je hebt gelijk ik zie het


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

erkin17 schreef:

(quote)

hee ja je hebt gelijk ik zie het

tja, met handboeien was ie naar beneden geflikkerd, mooie stunt gewoon!


avatar van DiTati

DiTati

  • 25 berichten
  • 73 stemmen

Vermakelijk, maar wel meer voor een jong publiek.


avatar van Soeperman87

Soeperman87

  • 567 berichten
  • 479 stemmen

Blijft leuk, maar mijn 4,5 was toch enigszins overtrokken, achteraf.

4,0* is deze film dan weer wel dubbel en dwars waard.


avatar van schram101

schram101

  • 16684 berichten
  • 2293 stemmen

Na de herziening mn stem maar met een halfje verhoogd. De beste van de 3 nog steeds, hoewel ik de volgende delen ook nog een ga zien. Sparrow acteerd geweldig, wat mogen we toch blij zijn dat de rol van kapitein Jack Sparrow niet naar Jim Carrey ging, voor wie hij eerst bedoeld was. Ook de muziek is top! Het verhaal leuk en ook de locaties zijn mooi!

4*


avatar van Movie Jim

Movie Jim

  • 641 berichten
  • 359 stemmen

Leuk deel maar geen topper vond ik.