Drive (2011)

3,64

Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

3244 BERICHTEN 179 MENINGEN
geplaatst: 24 januari 2014, 19:07 uur [permalink]
De kracht achter deze film zit 'm in de setting, sfeer, stilering, muziek en natuurlijk de rol van Gosling. Het verhaal is niet erg sterk en gaat wellicht iets te veel richting actiefilm. Door de knappe regie en cinematografie desondanks zeker een aanrader.

avatar van Daan258
geplaatst: 29 januari 2014, 14:09 uur [permalink]
Het was een leuk filmpje en heb me er ook prima mee vermaakt, maar waarom de film zo'n hoge score krijgt snap ik echt niet.
Had door score echt iets heel spectaculairs of aparts verwacht, maar dat viel reuze mee.
Prima filmpje, maar voor mij geen topper.

avatar van ZenZin
geplaatst: 6 februari 2014, 14:22 uur [permalink]
De zoveelste misplaatste maffia-gebiologeerde , oppervlakkige, sadistische, nihilistische rot film .

avatar van horizons
geplaatst: 6 februari 2014, 14:26 uur [permalink]

😄

avatar van Miami Heat
geplaatst: 9 februari 2014, 12:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisterenavond even Netflix aangezet en zo ben ik bij deze film beland. Moet zeggen dat ik wel positief verrast werd. Na de openingsscene en de intro van Nightcall had ik het idee dat het een soort van Fast & Furious-achtige film zou worden maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn.

Ik snap het gezeur ook niet van sommige mensen dat een trage film gelijk staat aan saai. Gelukkig dat er nog steeds regisseurs zijn die (een poging wagen om) van een film ook echt een kunstwerk te maken. Filmmakers met liefde voor hun vak. Geen simpele blockbusters die strak staat van de special effects en enkel als doel hebben om zo veel mogelijk te kunnen cashen.

Het enige wat me stoorde was eigenlijk het einde.
Het was in mijn ogen mooier geweest als het was geeindigd met de schaduwen. Had je als kijker zelf in kunnen vullen wie het nou overleeft of niet.
Al met al 4 sterren, beste film van 2011? Zonder enige twijfel..

geplaatst: 9 februari 2014, 17:17 uur [permalink]
Daan258 schreef:
Prima filmpje, maar voor mij geen topper.

Ik kan me hier prima in vinden. Prima film, ik heb geboeid zitten kijken, maar het behoort mijns inziens niet tot een buitencategorie. Had ik stiekem wel verwacht met alle lovende reacties.

avatar van sinterklaas
geplaatst: 12 februari 2014, 11:37 uur [permalink]

😜

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 18 februari 2014, 21:24 uur [permalink]
Net effe vermaakt op Netflix met deze film.
Wat een film zeg!

Was het kijken wel waard 🙂!

avatar van mr. Prizzi
geplaatst: 3 maart 2014, 15:43 uur [permalink]
'‘Drive’' bleef bij herziening nog even goed zoals ik hem in herinnering had;
een liefdesverhaal verpakt in een ijzersterk misdaaddrama dat verbeeld en gefilmd wordt in een soort van Amerikaans realisme dat doet denken aan werk van Edward hopper. De regisseur Nicolas Winding Refn weet dezelfde desolate en gespannen sfeer op te roepen en tesamen met de onwerkelijke maar prachtige stiltes die Gosling in zijn spel verwerkt maakt het van Drive een mysterieus geladen film.

De overeenkomsten met de onderkoelde stijl van Michael Mann zijn er qua sfeer en camerawerk
natuurlijk ook in te vinden, maar Refn heeft met een geweldige cast een uiterst originele misdaadfilm weten te maken. Gosling speelt zijn karakter uitmuntend en onbewust moest ik denken aan Ryan O’'neal in ‘the Driver’ (1978) van Walter Hill, maar dat was slechts een gedachte.
Prima film.

avatar van JeroenFR08
geplaatst: 12 maart 2014, 15:32 uur [permalink]
Kondoro0614 schreef:
Net effe vermaakt op Netflix met deze film.
Wat een film zeg!

Was het kijken wel waard 🙂!

Precies precies precies. Thriller/kunstwerk in mijn optiek.

geplaatst: 3 april 2014, 10:41 uur [permalink]
Toen in de bioscoop gezien en ik was minder onder de indruk dan klasgenoot F. Wél vond ik de soundtrack zo mooi dat ik 'm kocht en grijs begon te draaien. Gister de film een tweede kans gaan geven en aanvankelijk dacht ik toch meer onder de indruk te zijn dan de eerste keer, maar uiteindelijk heb ik 'm na ongeveer een uur toch weer uitgezet. Prachtige muziek nog steeds, maar de film doet me niets. Die drie sterren zijn omdat ik wel degelijk begrijp waarom iedereen hier zo lovend over is - camera en licht zijn prachtig, en niet te vergeten de muziek - maar het doet mij gewoon nog steeds niets.

geplaatst: 13 april 2014, 03:41 uur [permalink]
Ongelofelijk slechte film. Saaie eentonige acteurs. Saaie voorspelbare actie. Rotslechte muziek. Het is een klein wonder dat ik hem heb kunnen uitkijken nadat ik een keer in slaap gevallen ben.

avatar van MichaelMovie
geplaatst: 27 april 2014, 13:15 uur [permalink]
Aardig filmpje, maar niet de topper die ik verwachtte.
De film begon sterk, maar nadien zijn er wat clichés aanwezig die er voor zorgen dat dit toch een 'gewoon' filmpje blijft.
Ryan Gosling past helemaal niet in de rol van 'held'. Ik vind het maar flauw dat hij opeens alles regelt en de touwtjes in handen wil krijgen.
Met de buurvrouw kreeg ik ook geen enkele voeling.
Het verhaal zelf is niet het meest originele en bevat ook geen scènes die je zouden kunnen bijblijven. Dat is spijtig, omdat dat de film naar een hoger niveau(tje) zou kunnen getild hebben.

De sfeer die de film uitstraalt is wel zeer goed gedaan, net als het camerawerk.
Dit kan de film voor mij niet redden.

avatar van synec
geplaatst: 27 april 2014, 14:22 uur [permalink]
MichaelMovie schreef:
bevat ook geen scènes die je zouden kunnen bijblijven.

Zelfs niet die in de lift?

Als geen andere film van de voorbije jaren had Drive voor mij de ene memorabele scène na de andere. De openings heist, de rit, de overval, het motel, de stripclub, het strand...
Misschien niet bepaald origineel allemaal, maar imo zijn die scènes toch volstrekt uniek in uitvoering en sfeer, en staan elk als een eigen huis. Merkwaardig zijn ze ook totaal verschillend van elkaar, maar toch zo consistent in hun geheel.

De film is dan ook puur stijl, en het camerawerk, sfeer en soundtrack is net wat de film heeft gemaakt tot wat het is. Je moet er inderdaad wel voor zijn, maar we mogen niet vergeten dat film nog steeds ook een audiovisueel medium is. En daar blinkt Drive enorm in uit.

avatar van MichaelMovie
geplaatst: 27 april 2014, 18:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
synec schreef:

Zelfs niet die in de lift?

Als ik uw argumentatie lees, dan begrijp ik zeker en vast wat je bedoelt en heb ik me misschien een beetje te negatief verwoord.
Toen ik schreef over een sterk begin bedoelde ik dus de eerste 10 minuten met die overval. Dit deed mij uitkijken naar de rest van de film.
De film verzwakte voor mij doordat Ryan Gosling het buurmeisje leert kennen (met veel toevaligheden) en 'op 5 minuten tijd' al bijna de nieuw papa wordt van haar kind. Daardoor ben ik uit mijn goed gevoel geraakt.
Ook Ryan Gosling vind ik geen acteur om de keiharde kerel te spelen die het opneemt tegen de onderwereld. Deze dingen zorgen ervoor dat ik de film niet zo serieus meer ga bekijken.

Ik ben in mijn vorige reactie eigenlijk vergeten zeggen dat ik het geweld wel uitstekend vond. Zoals de liftscène die me inderdaad zal bijblijven en ook de scène in het motel was de moeite. Maar ik kan de film dan opnieuw niet serieus nemen als ik zie dat 'onze held' in de arm geschoten wordt en dan nog 2 man vermoord. Waaronder 1 met een stang die als onderdeel dient voor de douche.
De scènes in de stripclub en op het strand waren voor mij eigenlijk niet echt de moeite.

Ik vind het echt jammer dat film me niet 100% kon bekoren, want het is uiteindelijk wel een goede film met een apart sfeertje die me wel ligt. Ik kon me niet over de negatieve punten zetten, waardoor ik jammer genoeg maar 3 sterren kan geven. Met een andere hoofdrolspeler en een clichétje minder zouden er zeker 4 sterren ingezeten hebben.

avatar van horizons
geplaatst: 27 april 2014, 19:30 uur [permalink]
Bekijk de film eens als volgt:
Als modern sprookje.
Als superheldenfilm.

Dat was het idee van Refn, vooral het sprookje.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 3 mei 2014, 19:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterk misdaaddrama, waarin Ryan Gosling een overtuigende rol vertolkt en waarin het verhaal enigszins rustig opgebouwd wordt. Daarna bevat de film toch behoorlijk harde scenes zoals bijvoorbeeld het moment in dat motel dat de dame bruut wordt neergeschoten met een shotgun die goed in beeld worden gebracht. Er heerst een fijn sfeertje wat de film zeker zeer ten goede komt.

avatar van cucciolo
geplaatst: 16 mei 2014, 23:40 uur [permalink]
Denk nog nooit eerder een flm gezien waar acie/thriller en sfeer zo mooi samensmelten (behalve misschien zijn opvolger Only God Forgives). Dit is het soort films waarom het voor mij de moeite waard is om een actiefilm op te zetten. Echt formidabel dit. Tevens het bewijs dat er wel degelijk regisseurs in Hollywood rondlopen die ondanks de druk om een kaskraker te scoren wel risico's durven nemen gebaseerd op hun persoonlijke/eigenzinnige creatieve visie. 4*

avatar van Sid-the-gekste
geplaatst: 8 juni 2014, 13:28 uur [permalink]
Heerlijke actie film.. Vanaf het begin tot het eind blijft er spanning inzitten..
4.0 waard

geplaatst: 9 juni 2014, 19:22 uur [permalink]
Oh ja : de synthesizer deuntjes zijn ook slecht.
heb je deze film eigenlijk wel gezien? Persoonlijk vind ik het 1 van de mooiste arthouse - films

avatar van de grunt

Dan weet ik genoeg
serieus?

avatar van ZenZin
geplaatst: 10 juni 2014, 00:40 uur [permalink]
Het clubje drive fanatici is wel erg fanatiek zeg .. het zal wel cult en hype wezen. Veel plezier ermee hoor, pff ! Ik vind het een sick mind movie maar dat was al duidelijk.

geplaatst: 10 juni 2014, 17:16 uur [permalink]
Oh ja : de synthesizer deuntjes zijn ook slecht.
Trouwens ik ben een hevige thrash-metal fan en dit is toch 1 van mijn persoonlijk mooiste soundtracks dat ik toch wel heb gehoord en youtube zegt ook iets anders de song werd over de 44miljoen keer beluisterd dus ja

geplaatst: 4 juli 2014, 12:17 uur [permalink]
ZenZin schreef:
Niet elke film kan een oppervlakkige hollywoodfilm zijn.

avatar van NYSe
geplaatst: 4 juli 2014, 13:40 uur [permalink]
djordy von trier schreef:
Niet elke film kan een oppervlakkige hollywoodfilm zijn.

Nu lijkt ZenZin me eigenlijk niet bepaald de meest grote liefhebber van oppervlakkige Hollywoodcinema...

geplaatst: 4 juli 2014, 14:01 uur [permalink]
Ja ik heb pas achteraf mijn reactie naar zijn profiel gekeken, mijn excuses ZenZin

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 4 juli 2014, 17:16 uur [permalink]
Is Drive dan niet oppervlakkig? Zo diepzinnig zijn de films van Refn toch niet? En dat hoeft toch ook niet, of wel? Als ik zijn werk zie of de regisseur hoor praten dan denk ik dat hij vooral is geinteresseerd in stijl.

geplaatst: 4 juli 2014, 18:07 uur [permalink]
AC1 schreef:
Refn's films zijn alles behalve oppervlakkig Bronson misschien wel maar bijna al zijn films bevatten dubbele bodems

avatar van NYSe
geplaatst: 4 juli 2014, 22:36 uur [permalink]
Oppervlakkigheid kan ik ook in stijl opmerken: wanneer een film na één kijkbeurt al meteen al zijn esthetische kwaliteiten heeft verspeeld, vind ik dat oppervlakkig. Drive kan ik daarentegen keer op keer kijken en ik blijf nieuwe dingen ontdekken. Maar dat is wellicht eerder een eigen gebruik van de term.