Drive (2011)

3,64

Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.

3243 BERICHTEN 178 MENINGEN
avatar van milan90

geplaatst: 21 augustus 2014, 14:02 uur [permalink]
Een van de betere films van 2011. Met een goed acterende Ryan Gosling. Prima soundtrack, soms het idee dat je na een lange videoclip zat te kijken, dan weer op het puntje van mijn stoel omdat er wel heftige scenes inzitten. Nergens verveeld bij deze film.

masterton
geplaatst: 23 augustus 2014, 12:17 uur [permalink]
Wat een meesterlijke actie/thriller film, geen moment werd het saai in de film!

avatar van N811
geplaatst: 24 augustus 2014, 08:49 uur [permalink]
leuke film is dit

avatar van Gerlof1378

geplaatst: 24 augustus 2014, 11:08 uur [permalink]
Hele sterke film, verwacht geen actie spektakel maar een sterke misdaad/drama film die met een sterk verhaal, sterke spelers met name dus Ryan Gosling. Sommige scenes zijn erg geweldadig, vooral de liftscene maar dat maakt samen met de coole soundtrack de film erg sterk. Vind je deze film mooi bekijk dan ook eens Nicolas Winding Refn andere films Valhalla Rising en Bronson deze 2 films zijn ook meer dan de moeite waard. 👍

avatar van riefenstahl
geplaatst: 24 augustus 2014, 23:57 uur [permalink]
Sterke thriller.
Mooie soundtrack ook.

avatar van Saving Pvt. Pyle

geplaatst: 24 augustus 2014, 23:59 uur [permalink]
De feel van de film doet me denken aan Michael Mann. Iemand anders ook dat gevoel? Zal vast wel besproken zijn in de 104 eerdere pagina's maar had geen zin om te zoeken.

yorgos.dalman
geplaatst: 26 augustus 2014, 22:40 uur [permalink]
Vergeet het ondergewaardeerde stiefkindje Fear X niet - qua droomachtige sfeer past deze zeker wel tussen Valhalla Rising en Drive...

avatar van Jesusthesecond
geplaatst: 11 oktober 2014, 23:16 uur [permalink]
Het ligt ongetwijfeld aan mij gezien de hoge scores (niet alleen hier), goeie recensies, nominaties en prijzen, maar ik vond hier werkelijk niks aan.

Een langgerekte geeuw waarbij ik blij was dat ik het 100 min heb kunnen trekken

avatar van skinny_tie
geplaatst: 21 oktober 2014, 08:32 uur [permalink]
30 oktober is op BBC3 een versie te zien met nieuwe soundtrack. http://www.pitchfork.com/news/57149-chvrches-jon-hopkin...

avatar van Valii
geplaatst: 21 oktober 2014, 08:53 uur [permalink]
skinny_tie schreef:

Gewaagd.. wel erg benieuwd naar Hopkins zijn bijdrage!

avatar van peterjohn
geplaatst: 26 oktober 2014, 22:10 uur [permalink]
Voor de derde keer gezien en ik blijf de film geweldig vinden.

avatar van Jesper187
geplaatst: 31 oktober 2014, 00:40 uur [permalink]
Vrij onnodig natuurlijk, die rescore zojuist op de BBC, maar zeker niet minder interessant; en bij vlagen toch aardig geslaagd, ondanks dat het origineel onmogelijk te overtreffen is.

avatar van Glacius
geplaatst: 31 oktober 2014, 08:39 uur [permalink]
Interessant, een rescore. Ben benieuwd. Is dit nog ergens te zien?

avatar van Jesper187
geplaatst: 3 november 2014, 01:46 uur [permalink]
Glacius schreef:
Interessant, een rescore. Ben benieuwd. Is dit nog ergens te zien?
Er staat volgens mij geen herhaling ingepland; zelf heb ik 'm opgenomen. Hij is wel te pindakazen zie ik nu, als je zoekt op Drive 2011 BBC Radio 1 Rescores dan kom je er wel. 😉 Op Youtube staat de making-off, om je een impressie te geven.

geplaatst: 12 november 2014, 10:02 uur [permalink]
Hmm. Gisteren wat scenes met de nieuwe score gezien, maar ik vind het echt helemaal niet passen. Het mist echt de vibe die de originele score wel heeft. Ik vind het geen uitgesproken muziek.
Ik snap ook echt de waarde er niet van. Waarom het wiel opnieuw uitvinden en werk erin steken?

Ga dan aan de muziek van een nieuwe film meewerken.

avatar van horizons
geplaatst: 12 november 2014, 11:16 uur [permalink]
Maarten0402 schreef:

Ga dan aan een nieuwe film meewerken aan de muziek.

Het is dan ook gewoon een experimenteel iets. Moet toch kunnen voor een keertje.

geplaatst: 12 november 2014, 11:25 uur [permalink]
horizons schreef:

Op die manier kan je alle films wel een nieuwe score geven. Wil je dat dan ook?
De muziek van Mozart in Amadeus vervangen door muziek van Franz Schubert?
Refn heeft toch niet voor niets die originele soundtrack gekozen.

avatar van horizons
geplaatst: 12 november 2014, 12:34 uur [permalink]
Maarten0402 schreef:

Op die manier kan je alle films wel een nieuwe score geven. Wil je dat dan ook?
De muziek van Mozart in Amadeus vervangen door muziek van Franz Schubert?
Refn heeft toch niet voor niets die originele soundtrack gekozen.

Refn zelf vind dit project een leuk idee toen hij ervan hoorde.

geplaatst: 12 november 2014, 12:51 uur [permalink]
Ja dat weet ik. Alleen zie ik er zelf het nut niet van in.

geplaatst: 12 november 2014, 13:50 uur [permalink]
Zit ook geen 'nut' achter, slechts een artistiek experiment. De makers raakten geïnspireerd om de beelden van Drive met een andere soundtrack te combineren, net zoals sommige mensen meteen de hele film opnieuw willen maken en een remake creëren...

avatar van Glacius
geplaatst: 13 november 2014, 12:29 uur [permalink]
Maarten0402 schreef:
Ja dat weet ik. Alleen zie ik er zelf het nut niet van in.

Als onderzoeksobject is het best interessant hoe verschillende muziek invloed heeft op betekenis en ervaringen.

avatar van fritsje
geplaatst: 18 november 2014, 18:05 uur [permalink]
Aardig ,niet veel meer of je moet helemaal weg zijn van die slome Gosling,die aartslelijkerd Ron Perlman had nog de leukste rol met zijn enge gegrijns. 😐

geplaatst: 20 november 2014, 20:14 uur [permalink]
Dit was het?

Ik had van tevoren van iedereen gehoord dat Drive zo'n fantastische film was, waarbij ik in het begin vooral continu met iedereen eens was totdat ik begreep dat men het niet over Steve Wang's martial arts/actie meesterwerk had, maar over Refn's laatste film. Goed, ik kende Refn's werk toen nog niet, maar ik ben alsnog een groot fan geworden van Valhalla Rising en de vrij rauwe en brute stijl die deze regisseur verspreid. Nu dan eindelijk het moment is geweest dat ik deze film heb gezien vraag ik me vooral af waarom deze film zo ongelooflijk hoog gewaardeerd wordt. Oh, ik begrijp het ergens best wel: Bryan Cranston is fantastisch, de jaren '80-achtige soundtrack is kitscherig maar ook erg sfeervol, de regie is erg goed en het geweld is naar en in your face zoals ik het graag zie.

Maar verder... Wat is Ryan Gosling ongelooflijk duf! Ik vind hem doorgaans best een aardig acteur, maar de 'stille tough guy' look die ze hem hebben geprobeerd te geven werkt echt voor geen meter. Zijn relatie met de jonge moeder, haar criminele vriend en hun kind was eveneens een situatie die ik maar moeilijk geloofwaardig over vond komen. Het script is verder... gewoontjes. Geen spectaculaire twists of echt bijzondere gebeurtenissen. Het lijkt er vooral op alsof men arthouse voor een groot publiek heeft getracht te maken, zonder daarbij echt gebruik te maken van interessante personages of gedachtes. Het verveelde allemaal niet, maar had buiten een mooie verpakking weinig inhoud. Ik zet Valhalla Rising nog wel een keer op.

geplaatst: 20 november 2014, 23:52 uur [permalink]
Lennert schreef:
Goed, ik kende Refn's werk toen nog niet, maar ik ben alsnog een groot fan geworden van Valhalla Rising en de vrij rauwe en brute stijl die deze regisseur verspreid. [...] Ik zet Valhalla Rising nog wel een keer op.

Misschien dat je Only God Forgives dan ook wel iets vindt; de film wordt om zijn esthetiek vaak met Drive vergeleken, maar qua thema en sfeer vind ik het veel dichter tegen Valhalla Rising aanschuren.

geplaatst: 21 november 2014, 23:40 uur [permalink]
Concept van die film spreekt me voorlopig ook wat meer aan, ik hoop alleen dat Gosling zich iets intenser neer kan zetten dan hier het geval was.

geplaatst: 22 november 2014, 00:17 uur [permalink]
Naaaaaaah, weet ik niet. Hij is minder een personage dan een archetype in OGF...

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 22 november 2014, 10:26 uur [permalink]
Het personage in OGF is precies hetzelfde. De zwijgzame tough boy waar alle vrouwen in zwijm voor vallen.

avatar van leatherhead
geplaatst: 22 november 2014, 11:32 uur [permalink]
Alleen heeft ie daar mogelijk nog minder tekst 😛.

avatar van Wuotanaan
geplaatst: 23 november 2014, 01:02 uur [permalink]
Film noir. Synthpop. Trage cinema. Ultraviolence.

Drive is moeilijk te duiden. De bovenstaande elementen zijn op papier niet met elkaar overeenkomstig. Toch hebben regisseur Nicolas Winding Refn en hoofdrolspeler Ryan Gosling hier synergie in kunnen aanbrengen. Echt een prestatie van formaat.

Zeker wanneer je bedenkt dat het plot en de karakters weinig uitgediept zijn. Het verhaal wordt systematisch doorlopen en je weet ver voor het einde waar het allemaal naar toe gaat. Toch zat ik meerdere malen met ingehouden adem en ogen wijd open aan de buis gekluisterd. Één ding is dan ook zeker wél te duiden: dit is geen film om bij na te denken. Je moet hem simpelweg beleven.

Eigenlijk heb ik maar één puntje van kritiek; het geweld wat zich hier voordoet. Het gegeven is het probleem niet, maar het een en ander had wat mij betreft wat minder grafisch in beeld gebracht mogen worden; de suggestie was in sommige gevallen voldoende geweest.

Voor mij persoonlijk de moeilijkste film om te recenseren tot nu toe. Gelukkig heb ik daarom wel een excuus om Drive nog meerdere malen te herzien ^^

avatar van Karl van H.
geplaatst: 23 november 2014, 08:49 uur [permalink]
AC1 schreef:

Volgens mij weet je best dat dat niet waar is. In Drive is Gosling een held, in Only God Forgives een zwakkeling die zijn hele leven lang klein is gehouden en zelfs in de simpelste taken faalt. Ze zijn wel allebei zwijgzaam, ja, dat klopt.