Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 100 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn
Met onder meer: Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston
IMDb beoordeling:
7,8 (755.256)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 november 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CineMember
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Drive
"There are no clean getaways."
In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 755256)
- Trailer (YouTube)
- Drive (BoekMeter)
- Drive (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Driver
Irene
Shannon
Bernie Rose
Standard
Blanche
Nino
Benicio
Tan Suit
Cook
Reviews & comments
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
De gelijkstelling van geweld aan actie is bijzonder vreemd, of vice versa.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Is geweld dan geen vorm van actie. Of beschouw je geweld soms tot romantiek !
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Jawel. Dansen is ook een vorm van actie, is Step Up dan een actiefilm? Lijkt me nu wel duidelijk dat je Driver en 'actie' los van elkaar moet kunnen zien om het optimale eruit te halen. Nu verwar je films met elkaar die in feite niks overeen hebben qua uitwerking.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het geweld hier is behoorlijk aktieloos. Enkel de scene in de hotelkamer zou je nog (Naast de auto achtervolging met Bentley) als actievol kunnen omschrijven, maar de scene in de kleedkamer of lift en zeker die op het eind kennen toch geen enkele actie. Bij een actiescene gebeurt er volgens mij van alles op het zelfde moment en wordt dat meestal vol dynamiek in beeld gebracht. Auto achtervolgingen, massale vechtpartijen of shoot-outs. Dat is actie. Dat je iemand op de grond gooit en een 'm vervolgens bedreigt vind ik geen actie.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Scène tegen het eind bij het strand, dat de Driver tegen die andere oto aanbeukt, is ook redelijk actievol.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat is ook nog een klein moment van actie. Stel ook niet dat er geen actie in zit, maar het voert niet de boventoon. Totaal niet.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Overigens...Ryan Gosling zet een prima Driver neer, maar had iemand anders die rol mogen vertolken (ik heb veel namen voorbij zien komen) dan had Ben Foster het mogen doen. Heeft ook wel iets weg van Gosling. Misschien heeft Foster nog wel scherpere blikken.
Ik had Arnold Schwarzegger wel in deze film in de hoofdrol willen zien. Had je op zijn minst een cult klassieker gekregen 
ChrisD
-
- 83 berichten
- 7 stemmen
Matige film met eigenlijk vooral irritaties
De hoofdrolspeler is een goede acteur maar zijn rol in deze film wekt vooral irritaties bij me op. Dat stille wordt nogal overdreven vind ik.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Jawel. Dansen is ook een vorm van actie, is Step Up dan een actiefilm? Lijkt me nu wel duidelijk dat je Driver en 'actie' los van elkaar moet kunnen zien om het optimale eruit te halen. Nu verwar je films met elkaar die in feite niks overeen hebben qua uitwerking.
Je gaat nu appels met peren vergelijken met "Step Up". Ik zeg trouwens niet dat dit een actie film is (nadruk ligt op misdaad en drama) maar er zit wel degelijk actie in.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Ik vond het wel jammer dat Christina Hendricks niet lang in deze film meespeelt. Wat een lekker ding was dat 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hij geeft er dan nog tenminste 4* aan. En ik citeer:
Well, there are no real high action chase scenes for one.
Daarnaast kan ik ook een stuk schrijven waarin ik Wizard of Oz vergelijk met Texas Chainsaw Massacre. Gaat beide om een meisje dat op een onveilige plek belandt is en graag naar huis wil. 
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er juist om dat er wel degelijk overeenkomsten zijn tussen deze film en The Transporter.
Toegeven is toch wel moeilijk voor sommigen, en maar blijven negeren en toevluchten zoeken 
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Ik had Arnold Schwarzegger wel in deze film in de hoofdrol willen zien. Had je op zijn minst een cult klassieker gekregen
Ik denk niet dat dit een roll voor Arnold zou zijn. Je zou gewoon een heel andere film krijgen. Je moet ook toch een beetje kunnen acteren en dat is nu net zijn zwakte.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nu niet je eigen context vergeten.
Ik vond het ook niet echt een rol voor hem maar meer iets voor Jason Statham, dan had men de film ook gewoon Transporter 4 kunnen noemen want van die films had deze film veel weg.
Als ze Transporter 4 zouden maken met Stratham, maar zonder actie zou iedereen er over vallen dat het geen transporter film mag heten. Ik snap de vergelijking wel en zie de overeenkomsten, maar door de vergelijking op de manier waarop jij het doet te maken, krijg ik in ieder geval erg het idee, dat de crux van Drive aan je voorbij gegaan is.
Verder toon ik toch aan dat her overeenkomsten zijn tussen Wizard of Oz een TCM. Maar om TCM nu Wizard of Oz 2 te gaan noemen. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik denk niet dat dit een roll voor Arnold zou zijn. Je zou gewoon een heel andere film krijgen. Je moet ook toch een beetje kunnen acteren en dat is nu net zijn zwakte.
Arnold kan prima acteren. Kijk maar eens naar zijn rollen in Stay Hungry, True Lies en Twins, dat doet hij erg goed. Hij is een stuk betere comedy acteur dan bijvoorbeeld Stallone, Van Damme en heel veel anderen. Overigens is hij ook groots in Terminator 1 en Commando. Al geef ik wel toe dat je een andere film zou krijgen. Je zou dan veel meer op humor moeten richten.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Laat ik het zo zeggen, ik ben geen fan van the Transporter films (2e deel was best goed en het 3e deel was een drama).
Maar een omschrijving als "Drive Review: The Transporter with less action, but better" vind ik goed passen bij deze film. Over het laatste valt natuurlijk te twisten maar dat is altijd een persoonlijke smaak.
Of de crux van Drive aan me voorbij is gegaan weet ik niet. Ik heb mijn mening er over gegeven. Voor mij was dit niet meer dan een standaard verhaal wat al verschillende keren is verfilmd. Maar slecht vond ik het niet allemaal (misschien komt het wel zo over).
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Je kan niet zeggen dat hij een goeie acteur is, hij is wel een echte actieheld en dat zien we graag maar acteren is toch nog iets anders!! Ik vind bvb dat Sly Stallone een veel beter acteur is en dat al heeft bewezen.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Verder toon ik toch aan dat her overeenkomsten zijn tussen Wizard of Oz een TCM. Maar om TCM nu Wizard of Oz 2 te gaan noemen.
Dan ben je toch die enige die met zo'n vergelijk komt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je kan niet zeggen dat hij een goeie acteur is, hij is wel een echte actieheld en dat zien we graag maar acteren is toch nog iets anders!! Ik vind bvb dat Sly Stallone een veel beter acteur is en dat al heeft bewezen.
Ben ik niet met je eens. Ik vind Arnold een erg sterk acteur. Hij heeft behoorlijk uiteenlopende rollen gespeeld en weet daar bijna altijd in te overtuigen. Ook heeft hij een erg goed gevoel voor timing. Wordt gewoon net als Stallone zwaar onderschat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dan ben je toch die enige die met zo'n vergelijk komt.
Ik ben ook best briljant. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Laat ik het zo zeggen, ik ben geen fan van the Transporter films (2e deel was best goed en het 3e deel was een drama).
Maar een omschrijving als "Drive Review: The Transporter with less action, but better" vind ik goed passen bij deze film. Over het laatste valt natuurlijk te twisten maar dat is altijd een persoonlijke smaak.
Of de crux van Drive aan me voorbij is gegaan weet ik niet. Ik heb mijn mening er over gegeven. Voor mij was dit niet meer dan een standaard verhaal wat al verschillende keren is verfilmd. Maar slecht vond ik het niet allemaal (misschien komt het wel zo over).
Ik vind het dus een onzin omschrijving, want Transporter draait om actie en snel geld verdienen. Drive is een film die in het hart de relatie tussen twee personen in een gewelddadige wereld heeft. Compleet andere insteek.
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Ben ik niet met je eens. Ik vind Arnold een erg sterk acteur. Hij heeft behoorlijk uiteenlopende rollen gespeeld en weet daar bijna altijd in te overtuigen. Ook heeft hij een erg goed gevoel voor timing. Wordt gewoon net als Stallone zwaar onderschat.
Daar ben ik nu niet mee eens! Een rol als Rocky of Copland bvb zie ik hem toch nie echt doen.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Die Transporter vergelijking is zo fout als bv. The New World (2005) en Pocahontas(1995) met elkaar vergelijken. Natuurlijk zijn er gelijkenissen tussen Drive en Transporter, maar beiden films zijn in en met een totaal andere klasse gemaakt, en beiden gericht op bijna het tegenovergestelde doelgroep van elkaar. Transporter is popcorn entertainment dat fun en actievol is. Drive is eerder art house cinema, met zeer veel klasse en stijl dat de voorkeur geeft aan het 'kunstige aspect van film' en niet aan actie en entertainment, wat Transporter is.
Drive staat toch met kop en schouders boven en ver weg van de gewone actiefilmpjes als Transporter. Drive haalt vele einde jaar top 10's en wint momenteel veel prijzen op festivals en criticawards en komt zelfs in aanmerking voor de Oscars. Waarom zou dat toch zijn? Een film als Transporter zie je dat toch nooit, maar ook nooit doen en dat is ook niet zijn bedoeling.
BTW: Carey Mulligan is niet saai, het is een pracht vrouw! 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daar ben ik nu niet mee eens! Een rol als Rocky of Copland bvb zie ik hem toch nie echt doen.
Kijk Stay Hungy zou ik zeggen.
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Zal ik eens moeten doen. Het is waarschijnlijk de enigste film van hem die ik niet gezien heb.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hij heeft gewoon hetzelfde probleem als Stallone dat hij vooral getypecast wordt voor rollen waarbij het vooral om de actie en geweld draait, maar in Stay Hungry en overigens ook die andere films die ik noemde laat hij voor mij duidelijk zien echt goed te kunnen acteren.
Het laatste nieuws

'The Alienist' was toch een Netflix Original, waarom is die verdwenen?

'Outlander'-spin off 'Blood of my Blood' doet het ontzettend goed op HBO Max

'Perfectly Imperfect' met Yolanthe Cabau nu te streamen op Prime Video

Goed beoordeelde misdaadfilm 'Donnie Brasco' van Mike Newell is morgen te bekijken op televisie
Bekijk ook

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Donnie Darko
Mystery / Drama, 2001
4.059 reacties

Prisoners
Thriller, 2013
682 reacties

Warrior
Drama / Sport, 2011
847 reacties

Whiplash
Drama / Muziek, 2014
431 reacties

City Girl
Drama, 1930
11 reacties
Gerelateerde tags
diefstalcar mechanicstuntmanwraakbuurmangeorganiseerde misdaadpolice chasebeaten to deathlos angeles, californiëwreedheidjacket geweldauto achtervolgingscorpion getawaytoothpick getaway drivercrime lordstunt driver existentialismneo-noirsilent protagonisthammer
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








