Genre: Animatie / Avontuur
Speelduur: 107 minuten
Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn
Oorsprong:
Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Australië
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig
IMDb beoordeling:
7,3 (253.447)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 26 oktober 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Adventures of Tintin
"This year, discover how far adventure will take you."
De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...
Externe links
Acteurs en actrices
Tintin (stemrol)
Captain Haddock / Sir Francis Haddock (stemrol)
Sakharine / Red Rackham (stemrol)
Thomson (stemrol)
Thompson (stemrol)
Allan / Pirate Flunky #1 (stemrol)
Ben Salaad (stemrol)
Silk (stemrol)
Nestor / Mr. Crabtree (stemrol)
Tom / Pirate Flunky #2 (stemrol)
Reviews & comments
K. V.
-
- 4366 berichten
- 3771 stemmen
Dit was weer een toppertje. Eerst en vooral was het een erg leuke film, met een verhaal die me kon boeien van begin tot einde. Ook visueel was dit een erg straffe film. Hij zag er erg goed uit. Vooral Haddock vond 'k erg goed uitgewerkt. Kuifje zelf vond 'k iets minder, hij leek me toch iets te jeugdig, maar ook de achtergronden en dergelijke zagen er erg goed uit. Ook de achtervolgscène met die valk was erg knap gedaan. Een spannende actiescène!
'k heb me deze film absoluut niet beklaagd en 'k vond het een uitstekende avonturenfilm. Op naar deel 2.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Ben benieuwd wanneer deel 2 er komt, er staat nog niets van aangeven.
Dat wordt misschien wel 5 jaar wachten.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Eens de basic technieken van de kaart zijn zal het wel sneller zal gaan. Alhoewel Avatar 2 blijkt pas in 2014 uit te komen. Maar daar denken ze lang over het verhaal misschien.
bawimeko
-
- 178 berichten
- 145 stemmen
Eerst maar eens 4 sterren, ga hem zaterdag weer zien.
Visueel perfect en ik vond de 'gecomputeriseerde' striphelden mooi geanimeerd en de decors waren prachtig! Wat ik een beetje miste was de sterke humor die ik qua cast verwacht had, maar gek genoeg zijn de Kuifje-albums zelf ook nooit echt humoristisch (vind ik).
Het deed me overigens (geen wonder) vooral erg denken aan de Indiana Jones-films (die op hun beurt weer geinspireerd waren door de Kuifje-strips: Steven Spielberg was een fan!)
Brix
-
- 19685 berichten
- 5122 stemmen
Het deed me overigens (geen wonder) vooral erg denken aan de Indiana Jones-films (die op hun beurt weer geinspireerd waren door de Kuifje-strips: Steven Spielberg was een fan!)
Klopt niet helemaal, want Spielberg leerde Kuifje pas kennen nadat hij Raiders of the Lost Ark al had gemaakt.
Hij vertelde dat onlangs nog eens tijdens de interviews die hij in Brussel gaf.
Hij zag wel een gelijkenis tussen zijn film en de Kuifje strips.
'Raiders' is een ode aan de Amerikaanse film 'serials' uit de jaren dertig van de vorige eeuw.
AmazingPP
-
- 2524 berichten
- 1859 stemmen
Klopt niet helemaal, want Spielberg leerde Kuifje pas kennen nadat hij Raiders of the Lost Ark al had gemaakt.
Hij vertelde dat onlangs nog eens tijdens de interviews die hij in Brussel gaf.
Hij zag wel een gelijkenis tussen zijn film en de Kuifje strips.
'Raiders' is een ode aan de Amerikaanse film 'serials' uit de jaren dertig van de vorige eeuw.
Spielberg las in Franse recencies van "Raiders" dat zijn film deed denken aan de verhalen van TinTin. Daarna is Spielberg gaan uitzoeken wat of wie dat was en kwam zo bij onze vertrouwde stripheld. Zo is het begonnen.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Ik meen me te herinneren dat in de jaren 80,dat Hergé met een ontmoeting van Spielberg
in die tijd het al had voor een verfilming van Tintin (Panorama)
Na het overlijden van Hergé in 1983 kwamen de rechten in het bezit van de nagelaten en
kwam de verfilming op een laag pitje,.maar neemt niet weg dat Spielberg wel degelijk
zo’n 40 jaar Tintin heeft gekend.
Brix
-
- 19685 berichten
- 5122 stemmen
Hergé en Spielberg hebben alleen telefonisch contact gehad.
Een afspraak voor een ontmoeting (in Brussel) werd gemaakt, maar voordat die plaats kon vinden stierf Hergé helaas.
maurice32
-
- 1194 berichten
- 1681 stemmen
Geweldig gemaakte film , heb de making of gezien en als je het eindresultaat ziet moet het wel zeer veel werk geweest zijn .... 5 sterren 
blauwe pikachu
-
- 46 berichten
- 125 stemmen
Toch een tegenvaller.
Heb voor ik de film bekeek uiteraard eerst het Kuifje-album gelezen, en dat had ik misschien beter niet gedaan. Ieder detail dat veranderd was, merkte ik meteen op. Niet dat het compleet moest hetzelfde zijn, maar heel die verhaallijn rond Sacharin en die familievete(desbetreffend personage heeft maar een heel kleine rol in het 'boek') vond ik behoorlijk cliché en storend. Blijkbaar kraait geen haan hier naar, maar ik vond het behoorlijk 'blasphemy'. Ook raar dat men daar Bianca Castafiore met de haren er bij sleurt, om ze toch maar in de film verwerkt te krijgen. Origineel gezien, dat wel, maar dat is geen Kuifjeverfilming voor mij. Als men op zo'n manier Harry Potter zou verfilmen zou iedereen moord en brand schreeuwen.
De 3D voegde ook NIKS toe. De caption motion techniek was dan weer schitterend uitgevoerd, al snap ik niet goed waarom dit nodig was. Waarom zo moeilijk doen, als men ook in een compleet realistische wereld kan werken? 
Er waren ook nog positieve elementen. Haddock, de Jans(s)ens en Bobbie waren allemaal in orde, maar Kuifje zelf vond ik iets te opgewonden en jongensachtig. Ik kan me ook nog enkele grappige momenten voor de geest halen. Dat kranengevecht vond ik dan weer enorm over the top
Het mag raar klinken, maar ik denk dat ik de tekenfilmserie prefereer boven deze film.
Dat is tenminste echt Kuifje 
2,5*
jipt
-
- 3461 berichten
- 3476 stemmen
maar heel die verhaallijn rond Sacharin en die familievete(desbetreffend personage heeft maar een heel kleine rol in het 'boek')
Ook raar dat men daar Bianca Castafiore met de haren er bij sleurt, om ze toch maar in de film verwerkt te krijgen. Origineel gezien, dat wel, maar dat is geen Kuifjeverfilming voor mij. Als men op zo'n manier Harry Potter zou verfilmen zou iedereen moord en brand schreeuwen.
De 3D voegde ook NIKS toe.
De caption motion techniek was dan weer schitterend uitgevoerd, al snap ik niet goed waarom dit nodig was. Waarom zo moeilijk doen, als men ook in een compleet realistische wereld kan werken?
Snap niet dat je kan vallen over het verhaal, maar het niet uitmaakt of het motion capture was gedaan of niet. Als de techniek niet was toegepast was de hele cartooneske look weggeweest.Dat kranengevecht vond ik dan weer enorm over the top
J. Clouseau
-
- 976 berichten
- 1077 stemmen
Enkele kritiekpunten die ik her en der in recensies lees en als diehard-Kuifjefan toch even wil weerleggen:
- de over the top-actie zou niet thuishoren in een Kuifjefilm: onzin. lees er nog eens 'Cokes in voorraad' (de torpedo's!), 'Kuifje in het Land van de Sovjets' (alle ontploffende voertuigen!), 'De Zonnetempel' (de losgeslagen treinwagon!) en zeker 'De Zaak Zonnebloem' (de wilde achtervolgingen, in het bijzonder die met de Italiaanse chauffeur!) op na, en je zult ontdekken waar die Franse filmrecensent de vergelijking Kuifje-Indiana Jones vandaan haalde waar dit allemaal mee begonnen is.
- de politieke satire die Hergé in zijn verhalen injecteerde is hier zoek: eveneens onzin, want de drie albums waar de film op gebaseerd is, maakte Hergé toen België bezet werd door de Duitsers. Om ambras met de Nazi's te vermijden, stopte hij de voorpublicatie van het zwaar politiek geladen 'Het Zwarte Goud' en begon aan verhalen zonder politieke inslag, waaronder dus deze drie en het tweeluik Zeven Kristallen Bollen-Zonnetempel.
Toch is het politieke randje een beetje aanwezig in de film, althans voor wie goed oplet: terwijl de bevolking van Baghar arm is en water gerantsoeneerd wordt, woont hun sjeik in een gigantisch luxueus paleis volgestouwd met kunst. Net zoals vroegere Noord-Afrikaanse dictators als Bourguiba deden.
- en dan uiteraard het door elkaar husselen van de verhalen: alles is gedaan met een groot hart voor de originele geest van de verhalen, dus is er niks mis met het functioneel door elkaar haspelen van verschillende albums. Bovendien liep Hergé in de jaren '70 zelf rond met het idee voor een verhaal waarin Kuifje en Haddock in de luchthaven zitten te wachten en zowat alle personages uit de voorgaande avonturen ontmoeten. Dit album ('Een Winterdag, in een Luchthaven') kwam er nooit (het bleef bij schetsen en ideeën), maar je ziet dat Hergé zelf met het idee speelde.
bobke90
-
- 71 berichten
- 223 stemmen
Prachtige visuele film. De gevechten etc waren prachtig geanimeerd. Het enige wat de film ontbrak om één van de beste animatiefilms ooit te worden was de humor en dat vond ik wel jammer. In zo'n films kun je perfect enkele echt goeie grappen insteken.
wwelover
-
- 2606 berichten
- 3968 stemmen
Zeer leuke verfilming van de leuke stripboeken van Kuifje. Het is wel een typische Spielberg film, maar ja dan als animatie, en het is hem zeer goed gelukt. Nou is het natuurlijk een ander soort animatie als de meesten, maar het is zo onwijs knap gemaakt, niet normaal meer. En daarbij vond ik het 3D ook eindelijk weer eens geslaagd. De opening op de markt waarin je al die striptekeningen ziet is wel erg sterk. Het verhaal is natuurlijk van zichzelf al boeiend genoeg en de film heeft dat ook niet tekort gedaan. Daarbij is de casting uitstekend, Craig als badguy is even wennen maar hij doet het goed en net als de rest. Vooral de keuze voor Pegg en Frost als Thompson en Thomson is subliem. En de muziek van Williams maakte hem goed af. Ook de humor is leuk voor jong en oud, het is sowieso niet kinderachtig te noemen. Genoeg actie, ook al zie je natuurlijk geen bloed ofzo.
4*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31157 berichten
- 5452 stemmen
Er waren enkele zaken die me tegenhielden om de film te gaan zien. Spielberg heeft al een tijd geen goeie film meer gemaakt en de tekenstijl die me deed denken aanThe Polar Express is niet bepaald mijn favoriete stijl. Bovendien vraag ik me af hoe je überhaupt met een film de strips van Hergé kan weergeven. En dan nog door een Amerikaan?
Maar net de aantrekkingskracht van Kuifje en de indrukwekkende trailer deden me toch overstag gaan. En ik heb er zeker geen spijt van. De tekenstijl is prachtig met een combinatie van moderne effecten en respect voor de strips. Enkel Kuifje ziet er vrij emotieloos uit, alsof hij behandeld is met botox.
De film is een ode aan Kuifje geworden, waarbij ik meteen moest denken aan The Smurfs. Alleen is bij Kuifje het script beter en authentieker, wat natuurlijk komt omdat ze daar de originele strips hebben verfilmd. Het verhaal is een grote knipoog naar Indiana Jones, al zal Mr. Jones denkelijk net zijn inspiratie bij Kuifje hebben gehaald. Zet Indiana Jones in de hoofdrol en heb je hebt meteen een geweldige film waar het laatste gedrocht met de crystal skulls jaloers op mag zijn.
Toch een minpuntje dan? Niet veel eigenlijk, al is het met momenten te perfect en te proper. Bovendien is er ook weinig meerwaarde aan de strips (buiten het visualiseren natuurlijk) en de personages tonen weinig emoties. Puntjes die positief en negatief zijn omdat Spielberg op die manier dicht bij de strips blijft. Slecht is de film absoluut niet, ik ben zeer benieuwd naar het volgende deel. Laten we zeggen dat het boek beter is. 
theonering
-
- 264 berichten
- 0 stemmen
De caption motion techniek was dan weer schitterend uitgevoerd, al snap ik niet goed waarom dit nodig was. Waarom zo moeilijk doen, als men ook in een compleet realistische wereld kan werken?
Steven Spielberg wou een live action film gaan maken, maar Peter Jackson vond dat een animatie (motion capture) beter zou passen dus hebben ze dat ook gedaan. Als de motion capture techniek niet was toe gepast was het idd een cartoon achtig iets geworden.
SunChaser
-
- 671 berichten
- 750 stemmen
Vond de animatie mooi, al is Kuifje te jong en zijn de bewegingen van de personages soms erg houterig. Sommige scenes en personages leken gewoon live action en geen animatie. Bianca Castifore leek een actrice met een opgeplakte neus. Verhaal Scharlacken Rackham hebben ze helemaal weggegooid op t einde na. Climax is door Spielberg verzonnen. Dus wel een afgerond verhaal qua eenhoorn/.rackham.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Als ik mij niet vergis, is die climax helemaal niet door Spielberg verzonnen, maar is dat einde ook het einde van de strip "Het geheim van de Eenhoorn", waarna "De schat van Scharlaken Rackham" begint.
Ik moet er wel bij zeggen dat het al lang geleden is dat ik de strips gelezen heb, en dat ik ze ook niet meer in mijn bezit heb
.
EDIT: ik had het dus helemaal fout. Het einde van de film is het einde van de strip "De schat van Scharlaken Rackham". Desalniettemin een passend einde dat dus niet verzonnen is.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Bovendien vraag ik me af hoe je überhaupt met een film de strips van Hergé kan weergeven.
Of bedoel je dat je alleen strips hebt gelezen en verder nog nooit een verfilming daarvan hebt gezien, want die berichten lees ik hier wel vaker.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31157 berichten
- 5452 stemmen
Strips naar het grote scherm blijven is altijd moeilijk, net als boekverfilmingen. Strips zeker omdat die met hun prentjes nog visueler zijn. De animatiefilms die eerder gemaakt werden waren niet slecht, maar moeten toch onderdoen aan de strips. Daarom is het nog altijd de vraag hoe je de charme van de Kuifjestrips kan bewaren in een film. Ik ben opgegroeid met de Kuifjestrips en ik wil dit toch grotendeels herkennen in de film wat een ander medium is dan strips.
underground
-
- 132 berichten
- 54 stemmen
Als ik de recenties hier lees lijkt het me een super mooie film.
Ga hem zometeen kijken.
Ben benieuwd
nicoot
-
- 63 berichten
- 67 stemmen
Beter Tintin dan Koy-fya
Of zoals ik het enkele dagen geleden hoorde in de Franstalige pers: "kwiefzj"
legian
-
- 777 berichten
- 0 stemmen
afgelopen zaterdag gezien.
een van de weinige films dit jaar waar ik me echt op verheugde.
het begint al fantastisch met de opening, prachtig gedaan en met geweldige muziek.
Williams heeft hier een geweldige soundtrack afgeleverd.
dan de film.
het is erg mooi vormgegeven, hoewel ik me wel kan vinden in de verschillende reacties dat er niet veel emotie e.d. in zit, hoewel ik me er zeker niet aan stoorde.
het verhaal is goed en tijdens de film toch een aantal flashbacks gehad naar de boeken, en hoewel ik veel dingen waarshijnlijk gemist heb was het toch een feest van herkenning.
ook is de animatie erg mooi gedaan, en op momenten heb ik me toch weer zitten verbazen over hoe fantastisch het eruit zag.
het is een van de favorieten dit jaar, en ik ben dan ook zeker benieuwd naar het vervolg.
4*
swaggerjagger
-
- 2 berichten
- 2 stemmen
leuke avontuurlijke film. met mijn dochter van 8 wezen kijken. dacht in eerste instantie dat het een lange zit zou gaan worden, maar dit is niet zo gebleken. top film!
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Of zoals ik het enkele dagen geleden hoorde in de Franstalige pers: "kwiefzj"
Nochtans niet zo moeilijk: hor's d'OEUvre, jEUne, etc... = kUIfje 
underground
-
- 132 berichten
- 54 stemmen
Heb de film gezien had er best wel veel van verwacht dat wat ik verwacht had was ook uitgekomen nog beter zelfs.
Er zat een mooi verhaal in.
Mooie actie scènes.
Grappige humor.
Mooi eind.
Minpunten heb ik niet.
Mijn cijfer : *** 5.0. ***
_Casper_
-
- 1244 berichten
- 1692 stemmen
is deze film nou gebaseerd op de stripboeken of een apart verhaaLL??
ibendb
-
- 5038 berichten
- 3226 stemmen
Een Kuifje-film,...
Deze film is volgens de critici een familiefilm. En zo vaak hoor ik van mensen dat ze naar Kuifje willen. Maar er zijn niet veel kinderen meer die Kufje kennen. Ikzelf heb een paar strips gelezen, dus ik ben wel bekend met de jonge journalist.
The Adventures Of Tintin is een aangename, spannende en boeiende animatiefilm. De film was wel niet voor kleintjes, want er kwamen nogal wat erge stukjes in voor. Denk maar aan die krant. De animatie was werkelijk fantastisch. Zo gedetailleerd, allemaal. Ook de stemmen pasten goed bij het personage. Jamie Bell als Tintin, Simon Pegg (
) en Nick Frost als Tompson en Tomson...
Een boeiende animatiefilm. 4*.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
is deze film nou gebaseerd op de stripboeken of een apart verhaaLL??
Op 3 stripboeken van Hergé.
Pre- en sequels

Tintin et le Lac aux Requins
1972
39 reacties

Tintin et les Oranges Bleues
1964
30 reacties

Tintin et le Mystère de la Toison d'Or
1961
31 reacties
Het laatste nieuws

Netflix-documentaire 'Jeffrey Epstein: Filthy Rich' wordt na zes jaar weer goed bekeken

'The Investigation of Lucy Letby' goed bekeken op Netflix: Top 10 van dit moment

Netflix onthult eerste beelden van 'The Adventures of Cliff Booth' met Brad Pitt

Misdaadserie 'The Lincoln Lawyer' haalt 'Bridgerton' in op Netflix
Bekijk ook

Mary and Max
Animatie / Drama, 2009
395 reacties

Dances with Wolves
Western, 1990
708 reacties

Loft
Thriller / Mystery, 2008
851 reacties

Edward Scissorhands
Drama / Fantasy, 1990
595 reacties

Ernest et Célestine
Animatie, 2012
45 reacties

Rundskop
Misdaad / Drama, 2011
490 reacties
Gerelateerde tags
riddlecaptainschatmoroccoliquorschattenjachtgebaseerd op stripsunken treasure plotverslaggevertintinjaren 503d
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








