The Adventures of Tintin (2011)

Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met de stemmen van Jamie Bell, Andy Serkis en Daniel Craig

De nieuwsgierige reporter Kuifje en zijn trouwe hondje Bobbie ontdekken dat een model van het prachtige oude zeilschip 'De Eenhoorn' een geheim met zich meedraagt. Meegevoerd in een eeuwenoud mysterie, krijgt hij het aan de stok met de boosaardige Sacharin, die weet dat Kuifje een belangrijke aanwijzing bezit naar de grote schat van de snode piraat Scharlaken Rackham. Geholpen door de moedige Bobbie, de onstuimige kapitein Haddock en de stuntelige detectives Jansen en Janssen, reist Kuifje de halve wereld af, constant op de hielen gezeten door de vijand. Hij moet slimmer en sneller zijn dan de rest om het Geheim van de Eenhoorn te ontrafelen...

top film

_Casper_ schreef:
is deze film nou gebaseerd op de stripboeken of een apart verhaaLL??

Volgens bepalingen in het testament van tekenaar Hergé mag er nooit nog een nieuw verhaal van Kuifje gemaakt worden, door wie dan ook.
Het is al verbazend dat men de verhalen voor de film a.h.w. in een andere vorm heeft mogen gieten.

Dick2008
ibendb schreef:
Maar er zijn niet veel kinderen meer die Kufje kennen.

Is dat zo?

avatar van legian
ik denk dat ongeveer de helft van de zaal vol zat met kinderen, en het was aardig druk.
kuifje is bekender dan je denkt.

Ik heb nooit de strips van Kuifje gelezen, al ken ik dan weer wel de overbekende personages zoals kapitein Haddock, Jansen&Jansen en het leuke hondje Bobbie. Het verhaal was me totaal onbekend en op deze manier ging ik deze film beginnen...
Wauw! Gisteravond in 3D gezien en ik heb werkelijk genoten. Visueel is deze film zó prachtig en er is ook heel goed op de details gelet. Het verhaal vond ik leuk, spannend en boeiend en de manier waarop het verteld werd, vooral ook de flashbacks(die overigens heel origineel verteld werden) zorgden voor deze fantastische filmervaring. De humor was ook grappig, hoewel soms wel wat voorspelbaar.
Ik moet wel zeggen dat ik deze hoge score misschien niet had toegekend als ik deze niet in de (3D) bios had gezien. Ik vind de bioscoop toch altijd veel toevoegen aan zo'n soort film als TinTin(zelfde geldt voor bijvoorbeeld Avatar)
Ik hoorde dat hier een vervolg op komt? I can't wait!

avatar van Rmie
Leuke film met leuke visuele vondsten. Kuifje was en is een van mijn striphelden, de film doet daar niets aan af.

Wat ik wel had is dat ik soms naar een bewegende pop-up boek zat te kijken. Ik vind de 3d niet zo overtuigend als in Avantar. Is er voor Avatar een andere 3d techniek gebruikt? Ik weet het niet.

hoewel de film me niet helemaal het kuifje gevoel gaf vond ik het een hele coole avontuurlijke animatiefilm. echt prachtig gemaakt en tof verhaal!
zeker een aanrader om te zien 3.5*!

avatar van krizziz
gisteren gezien. vond het erg goed gemaakt.
goed verhaal ook. normaal ben ik niet zo vd animatie-films. maar deze heeft me aangenaam verrast.

avatar van Joy4ever
Voegt 3D heel veel toe bij deze film? Ik ben zelf niet zo een liefhebber van 3D, vandaar.

Walkure
Mijns inziens niet. Ik vond het geen meerwaarde hebben.

avatar van legian
vind 3D soweiso weinig toevoegen, maar ik had hier niet echt het idee dat het 3D was.
maar dat had ik ook bij avatar.

avatar van Montorsi
Wel oke.

Had er tot uitbrengen niet erg veel vertrouwen in dat dit iets zou worden, maar veel positieve reacties maken wel nieuwsgierig. De trailer viel ook niet echt mee dus echt goed wist ik niet wat ik moest verwachten.

Het begin is in ieder geval best leuk, met de optitieling en de eerste scenes op de markt. De motion-capture is super gedetailleerd en erg vloeiend, op de scenes na waarin te voet achtervolgd werd (in het begin in het huis bijvoorbeeld zag het er wat houterig uit). De grote achtervolging op het einde in het stadje was echt wel leuk gedaan. Daar tegenover staat dat ik de stijl wat te slick en klinisch vond.

Het verhaaltje is niet zo boeiend. Veel speurwerk, maar het gaat allemaal zo rap en zoveel is binnen een kleine 2 uur gepropt dat je onmogelijk zelf mee kunt puzzelen. De hint is nog niet gevonden of de volgende stap in de zoektocht is al gezet. Verder wat cliché-scenes zo tegen het eind, en een nogal gehaast slot, maar het is toch redelijk vermakelijk allemaal.

Paar leuke scenes, Haddock is af en toe wel geinig, maar de beeldgrapjes zijn zonder uitzondering duf, en de techniek (motion-capture) is inmiddels wel echt een meerwaarde voor dit soort films. Zeker geen film die je snel afraadt, maar braaf en wat cliché voor echt een bijzondere ervaring voor mij althans.

Kleine 3*

avatar van The One Ring
Ik was zacht uitgedrukt nogal sceptisch over deze Tintinverfilming, zoals ik al eerder aangaf in het forum. Ik was al geen fan van de strips en de trailer zag er vreselijk uit. De goede recensies kwamen dan ook uit het niets. Toch blijken ze gelijk te hebben. The Adventures of Tintin blijkt een heerlijke avonturenfilm te zijn, die zelfs iemand die weinig met de reporter heeft - zoals ik - met gemak mee kreeg.

Goed, er valt genoeg op aan te merken. Zo moet de film met uitzondering van de fijne openingscredits en de charmante eerste scène in de markt een beetje op gang komen, iets wat pas gebeurt zodra Haddock geïntroduceerd wordt (en Kuifje praktisch verandert in een bijrol). Sommige momenten waren me net iets te over-the-top, vooral het moment dat het ene schip over de andere heen vliegt of het zwaardgevecht met hijskranen. Tevens had een rustpunt geen kwaad gekund. Dat is nog best een waslijst, maar ze wegen niet zwaar mee als je zou denken. Dit komt omdat Tintin vooral een perfecte rollercoasterfilm is geworden, iets wat juist bij een avonturenfilm ook zo moet zijn. Je valt gewoon van het ene avontuur in het andere. Tijd voor pauze is er niet. Het raast door. Dat kan saai worden en zoals gezegd had een rustpunt misschien geen kwaad kunnen doen, maar feit is dat het hier gewoon werkte.

Misschien komt het omdat Spielberg in lange tijd niet meer zo gemotiveerd lijkt te zijn geweest. Hij heeft wat mij betreft in de laatste tien jaar geen slechte film gemaakt, maar tegelijkertijd ook geen uitschieters. Hier lijkt hij er weer echt zin in te hebben. Wellicht omdat hij zich nu mocht uitleven op technieken waarmee hij niet eerder werkte, zoals motion-capture, animatie en 3D. En het is vooral animatie dat het hem lijkt te doen. Spielberg werd zo enthousiast van de camera die er voor deze vorm van animatie gebruikt werd dat hij hem vaak zelf bediende. Wellicht dat de camera daardoor vrijwel nooit stilstaat. Het ding zwiert de ene naar de andere kant in. Zelden een film gezien met zoveel camerabeweging. Het is niet altijd even mooi, maar het heeft toch iets aanstekelijks, een filmmaker die zich met zichtbaar plezier uitleeft met nieuwe technieken. In combinatie met 3D zorgt de nieuwe camera ook voor meer spel met diepte. Het is een eindeloze aaneenschakeling van close-ups in combinatie met vergezichten of anders wel camerabewegingen die eindeloos door grote omgevingen zweven. Ik zag het in 2D, daar heb ik geen spijt fan, maar Spielberg leefde zich uit met diepte hier. En dit is precies de film om dat mee te doen: een rollercoaster-avonturenfilm. Dat ellenlange shot waarin in Marokko een vogel achtervolgd wordt is volslagen gestoord eigenlijk, maar veel meeslepender zie je actiescènes niet en het is gewoon een virtuoos staaltje filmmaken.

Het tempo is misschien niet helemaal Hergé en de humor soms ook niet (gelukkig maar, want wat mij betreft was humor niet bepaald Hergé's beste kant), maar er straalt ook veel liefde van Spielbergs kant voor Tintin vanaf. Veel leuke verwijzingen naar andere verhaallijnen en een eervolle behandeling van de personages. Dit zorgt ervoor dat Kuifje zelf wat saai is, maar dat is hij bij Hergé ook. Haddock is echter zo goed gedaan als je je kunt voorstellen, hij zorgt ervoor dat de film een hart krijgt. Geweldig stemmenwerk van Serkis. Ook de cameo van Bianca Castafiore is perfect en de manier waarop ze in het plot gebruikt wordt is een van de knapste elementen uit het scenario. Sowieso was de adaptatie op scriptniveau bijzonder goed gedaan. De manier waarop De Krab Met de Gulden Scharen verweven werd met Het Geheim van de Eenhoorn (ik had de albums van te voren nog even gelezen) is vrij briljant, waarbij met name het starten van de centrale flashback tijdens een hallucinatie in de woestijn een knappe vondst is.

Geen perfecte film misschien, maar de imperfecties zitten hem praktisch in het aard van het beestje en het is gemakkelijk te vergeven als je er een van de meest bezielde blockbusters van de afgelopen jaren voor terugkrijgt. Ik kijk zowaar uit naar een vervolg door Peter Jackson.

P.S.: Het blijft me wat onduidelijk hoe goed de film nu draait in Europa. Ik ken de cijfers van zowel Nederland als Europa, maar ze zeggen me weinig. In de VS gaat men er nog steeds vanuit dat het enorm gaat floppen. Het zou me toch te bizar zijn als je ziet wat voor een ongeïnspireerde blockbusters er miljoenen verdienen door simpelweg niets te doen.

avatar van LimeLou
Goede review, TOR

Fantastische bewerking van de originele strips.
Kon ook niet anders met Steven Spielberg en Peter Jackson aan het roer...
Haddock steelt de show maar dat vond ik in de strips ook altijd.
Enige minpuntje vond ik dat ie zo kort was
Duizend Bommen en granaten!! Wat smaakt die film naar meer!!!

avatar van Arnforpresident
Leuke en mooie film over een van de helden uit mijn jeugd. Het verhaal wijkt wel enorm sterk af van de albums, maar ik vond het allesbehalve storend. Wat mij wel stoorde was de 3D animatie bij deze film. Het was mijn eerste ervaring met 3D en ik heb mij echt zitten afvragen wat de meerwaarde daarvan nu eigenlijk is. De kleuren werden enorm donker, en bij snelle bewegingen werd het beeld nogal wazig. Neen, voor mij hoeft 3D echt niet. Ik had hem veel liever in 2D gezien.

4/5 voor de film, een punt eraf voor de 3D. Elke zichzelf respecterende regisseur zou zich moeten afvragen of hij een nieuwe techniek toepast omdat hij er van overtuigd is dat het een meerwaarde vormt, of puur omdat het commercieel aantrekkelijk kan zijn.

avatar van brymj
Het had absoluut geen meerwaarde idd, die scene in de woestijn zag er veel mooier uit zonder 3d bril op

avatar van Elineloves
Duizend bommen en granaten.

Daar zat ik dan. Zaterdagmiddag, in een vrij volle zaal met bijna uitsluitend kleine, drukke jongetjes. Ik was allang blij dat het niet 'Bennie Stout' was geworden maar dat het jongetje van mijn werk liever naar Kuifje ging, want dat was, ik citeer: 'Een hele coole jongensfilm'.

Vroeger, toen ik nog een klein Elineke was, vond ik Kuifje geweldig. Ik kon zijn naam nooit uitspreken, zei altijd 'Kuivsje'. Tegenwoordig lukt me dat gelukkig wel.

Ik vond de film vanaf het begin al leuk. Het zat zich in de kleine dingetjes. Bijvoorbeeld die grote hond die helemaal onderdanig werd van het kleine witte pluizenbolletje. God, wat vind ik dat een schattig ding zeg. Ook omdat ik door hem natuurlijk telkens aan mijn eigen gekke hondje moest denken.

Op visueel gebied is het natuurlijk ook prachtig te noemen. De regenachtige straatjes, de personages, het appartement van Kuifje, de actiescenes, de woestijn.. Alles is tot in detail verzorgd. Het was zelfs zo leuk, dat ik zelfs toen ik ontzettend moest plassen niet wou gaan. En dat voor een film waarvan ik riep dat ik wel zou wachten op de DVD release. Nooit gedacht dat ik 'm zo leuk zou gaan vinden, ookal was hij in het Vlaams.

''Ik ken deze wateren beter dan de wratten op het gezicht van mijn moeder.''

Jansen en Jansen zijn ook schitterend.
''Het is een kleptomaan!''
- ''Hij is bang voor open ruimtes! Daarom bewaard hij zijn portemonnee's binnen.''

De eerste helft was beter dan de tweede helft, en de speelduur was net iets te lang, maar verder een leuke film voor jong en oud.

avatar van JohnWilliams
brymj schreef:

Daarom heb ik deze film ook bekeken in 2D!
Dat is me uitstekend bevallen

avatar van tal1b
werkelijk een traktatie om deze in 3d te kijken in de bios. 't Was al verbluffend mooi in 't Frans dorpje. Schitterend, tot op 't kleinste detail.En nog niet te spreken over de achtervolgings scene v die Havik, echt tof gedaan.

Het geleuter hier over dat 3d niets toevoegt, vind ik nergens op slaan.

avatar van Brix
Voor een Kuifje fan tot in den treure (ikke) heeft het nog erg lang geduurd voor ik de film kon gaan zien.
Dat was te wijten aan het ziek worden van een vriendin met wie ik afgesproken had om er samen naar toe te gaan.
Vanmiddag was het dan toch eindelijk zover.
Buiten ons tweetjes zaten er nog twee volwassenen met ieder twee kinderen in de zaal.

We hadden gekozen voor de 2D versie, met Nederlandse nasynchronisatie.
De Engelse versie zie ik later nog wel, wanneer de DVD er is, maar Kuifje hoor ik zelf liever in het Nederlands (nog liever met Vlaamse tongval, maar die optie was er hier niet)
Van die keuze hadden we achteraf zeker geen spijt.

Er is al veel geschreven over de film hier, dus iets nieuws valt er niet echt te melden, maar we hebben geweldig genoten.
Fantastisch in elkaar gezet, en zeker een eerbetoon aan Hergé.

Het eerste gedeelte, inclusief de openingscredits, vond ik zelf het meest sfeervol.
Prachtig hoe de Brusselse sfeer daarin neergezet werd.

Mijn favoriete personage is, zoals ik vooraf al gedacht had, het hondje Bobbie.
Dat is in de stripverhalen van Kuifje eveneens zo.
Jammer dat de uitspraken van Bobbie in de film ontbreken, want die zijn in de strips altijd erg grappig (al kunnen Kuifje en andere personages niet verstaan wat hij zegt)
Ik begrijp wel waarom ze het in de film weggelaten hebben, maar toch...
Net zoals Eline aan haar hondje moest denken bij het zien van Bobbie, had ik beelden van mijn eigen (wijlen) Foxterriërtje erbij.
Heel goed getroffen die gedragingen en bewegingen.

Zo flauw als de meesten Kuifje zelf blijkbaar vinden vind ik hem niet.
Hij is een brave borst, oké, niks mis mee toch m.i.
Haddock is natuurlijk veel uitbundiger, mooi contrast.
Prima team, dat het zonder de interventies en hulp van Bobbie trouwens wel vaak moeilijker gehad zou hebben.

Het viel mij wel op dat er veel "live" werk aanwezig was, en de animatie beperkter was dan ik gedacht had. Maar dat "beperkter" dan tussen aanhalingstekens, want het moet een enorme klus geweest zijn.
De lichamen van de acteurs zijn bijvoorbeeld "gewoon" in 't echt gefilmd (valt 't meest op wanneer je de handen bekijkt)maar voorzien van een "fake"hoofd.
Helaas kloppen de verhoudingen van hoofd tot lichaam ook vaak niet, de hoofden zijn te groot, en de halzen te dik.
Alleen bij Kuifje zelf viel me dat niet op.
Tijdens het concert dat Castafiore geeft vallen die te grote hoofden erg op vond ik.
Het lijkt een beetje alsof de personages die als publiek dienen carnavalskoppen opgezet hebben.
Maar verder werkt het allemaal wel verbazingwekkend goed.

Met Kuifjes's uiterlijk, en dan bedoel ik het gezicht, had ik wat meer moeite.
Het is verre van zo goed gelijkend op het strippersonage als dat van acteur Jean Pierre Talbot, in de film 'Kuifje en het Geheim van het Gulden Vlies'.
Die was perfect, in zoverre eens mens op een stripfiguur kan lijken dan.

De mix van verhalen uit de Kuifje albums was behoorlijk goed gedaan.
De strips blijven voor mij superieur, maar ik wil heel graag nog meer Kuifje films van deze kwaliteit zien.
Het leek ook of de film korter was dan hij in werkelijkheid is, de tijd vloog voorbij...

De muziek was ook dik in orde.
Bij de eindcredits kreeg ik heel even het gevoel dat ik er iets van de TV tekenfilmserie in herkende, al was die score sterker.
Hopelijk brengt de film genoeg geld op om een vervolg te rechtvaardigen.

Dick2008
@ Brix.

Interessant bericht. Behalve posters delen we toch ook redelijk onze smaak over Kuifje. In de trailer vind ik Bobbie ook al opvallend grappig. Ik vind wel dat je hoog stemt. Leuk dat hij je goed is bevallen.

Het voordeel van dvd's is dat je vaak ook keuze kunt maken tussen Nederlandse en Engelse versies en dat kan per film flink schelen. Ik zit vooral met het drukke karakter van de film.

@Dick:

Tja, dat drukke "achtbaan"gedeelte is natuurlijk zeer Spielberg eigen, alles wat in de Indiana Jones films aan actie zat komt hier samen

avatar van cordiacovens
nogmaals gezien in 3D, hiervoor in IMAX3D. het viel mij op dat de film er helemaal niet sop inlevert en ik had nu nog meer oog voor details en vind dit werkelijk een fantistisch gemaakte film, misschien had hij 15-20 min langer gekund en er dan iets minder actie in gooien, dat zou hem denk ik perfect gemaakt hebben maar dat is puut mijn smaak. halfje erbij.

disneystore
Visueel mooie film en 3D oogt ok.
Heb deze film juist in Vlaamse versie gezien en stoorde me er helemaal niet aan (wat ik normaal wel doe.)
Het verhaal is natuurlijk niet zo geweldig, het blijft gewoon een stripverfilming.

avatar van Toontje35
Prima vermaakt met deze film in de 3D bios
Vroeger alle boeken gelezen van Kuifje. Benieuwd naar deze film en daarom naar de bios.

Tsja, fantastisch gemaakt, prachtige details. Er zit lekker vaart in de film. Grappig verhaal, dit is gewoon een heel leuke film!

avatar van Aragorn
tal1b schreef:

Het geleuter hier over dat 3d niets toevoegt, vind ik nergens op slaan.

Frans dorpje? Ik had eerder de indruk dat dit Brussel moest voorstellen (kan ook verkeerd zijn hoor).

avatar van madmax1
Dat is Brussel in de volksmond de Vlooienmarkt van de Marollen

avatar van Brix
Ja, het Vossenplein (Place du jeu de balle) om precies te zijn

avatar van AGE-411
Ik verwachtte eigenlijk niet veel van deze film. Vaak zorgen lage verwachtingen er voor, dat de film niet helemaal ‘crasht’, en toch nog een gemiddeld cijfer toegekend kan worden. En zelfs dat heeft bij deze film niet geholpen.

Het eerste wat je concludeert is dat het een slechte en een bovendien ongeïnspireerde film is. Was het wel een Tintin-film? Het eerst half uur heeft het wel de typische Tintin-sfeer en was ik voorzichtig positief; Mysterie, en terughoudende actie. … maar van zodra men op de boot zit, laat men alle remmen los en is het absolute prut.

Onwaarschijnlijke wendingen (een boer in een vliegtuigtank laten om die verder te laten vliegen? ), lachwekkende actiescène’s (die achtervolging door dat stadje, het kranengevecht) zorgen er voor dat de film al snel alle gevoel met de werkelijkheid verliest, en je als kijker je niet meer verbonden voelt met Tintin. En dat is net waarom de boekjes en de tekenfilmserie zo goed zijn: Als je ze leest dan ben je ook Tintin. Na een uur had ik de neiging om toch maar eens na te vragen of we niet op een gaming-beurs waren, of op een verfilming van een spelconsole-spel zaten te kijken.

Reken daarbij nog eens het sausje van clichématige zeemzoetigheid. Dat kan toch niet voor een potentiële top 250iger? Het lijkt op bepaalde momenten wel een goedkope Disneyfilm te zijn.

En waarom is de film in het Engels? Tintin hoort gewoon en français!

Veel meer andere puntjes zijn er eigenlijk niet te bespreken (de beelden, dialogen, …). Ik verkies gewone filmbeelden boven animatiefilmpjes, aangezien animatie nogal ‘gemaakt’ is.

Neen, dit kan geen Tintin zijn.
Ongetwijfeld vinden kinderen tot 12 jaar die nog nooit Tintin gelezen hebben deze film wel de max. Omdat ik niet tot die categorie behoor, enkel wat puntjes voor het eerst half uur.