Genre: Film noir / Thriller
Speelduur: 114 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd
IMDb beoordeling:
8,2 (1.014.462)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 1 juli 1976
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Taxi Driver
"On every street in every city, there's a nobody who dreams of being a somebody."
De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 1014462)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Taxi Driver (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Travis Bickle
Iris
Betsy
Sport
Wizard
Charles Palantine
Tom
Concession Girl
Angry Black Man
Melio
Reviews & comments
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Volgens mij klopt die theorie toch niet
Travis is in zijn nek en zijn arm geschoten. Hij verliest wel veel bloed, maar de politie is vrij snel ter plaatse (als hij nog bij bewustzijn dat piefpaf doet met zijn hand). Je hoort later dat hij in coma heeft gelegen. Dus het is erg aannemelijk dat hij de schietpartij overleefd heeft
Mark86
-
- 268 berichten
- 521 stemmen
Volgens mij klopt die theorie toch niet
Travis is in zijn nek en zijn arm geschoten. Hij verliest wel veel bloed, maar de politie is vrij snel ter plaatse (als hij nog bij bewustzijn dat piefpaf doet met zijn hand). Je hoort later dat hij in coma heeft gelegen. Dus het is erg aannemelijk dat hij de schietpartij overleefd heeft
Dat ie in een coma lag is juist deel van zijn eigen verbeelding... Hij hoort dat via de stem van Iris' vader. Als het allemaal echt zou zijn, waarom zou iedereen hem, een moordenaar, een held vinden? Dan zouden die krantenknipsels ook nergens op slaan, daar stond in de koppen steeds het woord HERO. En dan dat ritje met Betsy er nog bij, dat leek ook iets te normaal na al die omstadigheden toch? Een normaal mens zou dan doodsbang zijn om bij hem in de taxi te stappen, zeker zij omdat ze hem al kende.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Hij is een held omdat hij een minderjarig meisje uit de handen van drie gewetenloze gasten heeft gered. Hij is natuurlijk begonnen met schieten, maar wie is degene die dat weet? Alleen hij... Dus het verhaal in de kranten klopt niet helemaal, maar ik vind zelf ook wel dat hij een toch een held is.
Die mannen zijn natuurlijk zo vuil als het maar kan, en daarnaast moest hij toch wel schieten om zijn hachje te redden
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Pwoah, dat was een slecht idee. Nu was ik alleen, in het donker, 's nachts, maar de film maakte nog minder indruk dan de eerste keer. Ik ergerde me nóg meer aan die afschuwelijke muziek, het lage tempo van de film (normaal zelden een probleem, maar dan moet er wel wat moois te zien zijn), de tot vervelens toe herhaalde scènes waarin Travis door de stad rijdt. Ik snap best dat die scènes vitaal zijn voor het verhaal, dat ze de sfeer scheppen (hoewel dat bij mij niet lukte), maar ik heb ze al veel mooier gezien (Ghost Dog, Collateral) en daardoor worden ze vervelend. Dit alles wordt aan elkaar gepraat door een zeer matige voice-over, die, net als Travis in de film, de gedachte achter de film zo expliciet in je gezicht beukt dat ik me een beetje betuttelt voelde.
Misschien komt het doordat ik pas ongeveer de tegenpool van deze film (Dead Leaves) zag, dat het daardoor wat moeizaam ging, maar het kan geen toeval zijn dat ik hem twee keer gewoon saai vond. De climax vond ik ook nog steeds zwaar teleurstellend.
Op de kop toe ben ik door het laat naar bed gaan gister nu doodop, en heb ik een knallende koppijn.
Vrees dat ik naar 2* moet afwaarderen, waarvan De Niro de meeste van in de wacht sleept. Zonde, had er zo graag wat bij gedaan.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Ik vond het juist een geweldige films !
Hoe de Niro van Leuke taxichauffeur verandert in een gehersenspoelde wapengek. Maar natuurlijk toch ook weer in een held.
Ik vond vooral schietscene of de scene daarna dat hij met zijn eigen bloedende hand tegen zijn hoofd aan schiet heel mooi.
Verder liet de film prachtig zien hoe het leven als taxichauffeur was in die jaren met la het tuig wat er rondliep.
5*
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Ik zag op IMDB dat Scorsese een van Travis' passagiers is. Is hij die man die zijn vrouw wil neerschieten? Vond dat btw een tikje irritant stukje... 
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
.Huuuh, die koperblazers... Het leek wel porno-muziek.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Misschien komt het doordat ik pas ongeveer de tegenpool van deze film (Dead Leaves) zag, dat het daardoor wat moeizaam ging,
Gebrainwashed 
Jurruh
-
- 25 berichten
- 263 stemmen
Ik vond het ook geen geweldige film. Het tempo lag erg laag en er gebeurde weinig indrukwekkends. De film geeft de kijker een raadsel wat er nu werkelijk gebeurd is, dat is positief, maar voor mij is dat niet genoeg om de film een hoge waardering te geven. Voorlopig **1/2
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Gebrainwashed 
Hehe, de bijwerkingen zijn duidelijk
.
Nee, betekent natuurlijk niet dat ik niet van trage films kan genieten. Maar bij deze film was er naast de traagheid, nog veel meer mis. De traagheid verdubbelt de ergernis dan alleen maar.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik kan het begrijpen als je deze film niet zo aangrijpend vind maar om te zeggen dat de muziek afschuwelijk is en dat er veel mis mee is vind ik onbegrijpelijk. Taxi Driver vind ik in alle aspecten SUBLIEM. Voor mij de perfecte film. En dat zeg ik al meer dan 10 jaar.5*
Mark86
-
- 268 berichten
- 521 stemmen
Hij is een held omdat hij een minderjarig meisje uit de handen van drie gewetenloze gasten heeft gered. Hij is natuurlijk begonnen met schieten, maar wie is degene die dat weet? Alleen hij... Dus het verhaal in de kranten klopt niet helemaal, maar ik vind zelf ook wel dat hij een toch een held is.
Die mannen zijn natuurlijk zo vuil als het maar kan, en daarnaast moest hij toch wel schieten om zijn hachje te redden
Dat zou ik echt jammer vinden, als het echt zo in elkaar zou zitten.
Iemand die vier mensen koelbloedig afschiet zou nooit als een held gezien worden, ZEKER niet daar in New York waar dat in die tijd iedere dag wel dat soort dingen gebeurde. En dan heb je nog die scene met Betsy, die toch ineens iets te rustig deed naar mijn mening. Waarom zou zij nu ineens wel wat zien in Travis? Omdat hij een stel pooiers heeft doodgeschoten?
Taxi Driver-Experts, help!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Jouw theorie dat het Travis' verbeelding zou zijn is zeer geloofwaardig. Het lijkt mij inderdaad ongeloofwaardig dat je 4 gasten neerknalt en dan de held van de dag wordt en ook nog eens op vrije voeten komt. Hij wordt echt als n held gezien. Door de kranten, door Iris' vader, door Betsy die doodleuk weer in z'n taxi stapt. Alles loopt precies zoals Travis het had gewild. Het lijkt mij ook On-Scorsese om het zo happy en ongeloofwaardig te laten eindigen. Ook dit is een aspect dat deze film meesterlijk maakt, het einde dat verschillende theorieen mogelijk maakt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach het eind staat open voor verschillende interpretaties. Ik hou het op het hiernamaals.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
En dan heb je nog die scene met Betsy, die mij toch ineens iets te rustig deed naar mijn mening. Waarom zou zij nu ineens wel wat zien in Travis? Omdat hij een stel pooiers heeft doodgeschoten?
Omdat hij een meisje gered heeft uit een vreselijk leven, iets wat haar 'baas' Palantine hoogstwaarschijnlijk ook voor ogen heeft, waardoor ze veel respect voor Travis zijn daad heeft. En in de krant stond waarschijnlijk iets als dat het een uit de hand gelopen vuurgevecht is geweest waarbij Travis als gelukkige overlevende overbleef
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2865 stemmen
Het klinkt natuurlijk niet als zo'n geweldige reden, maar hij heeft op het einde zijn oude kapsel weer terug, dus ik denk dat het eind toch echt niet echt gebeurd.
En Iris was helemaal overspannen trouwens en ze had toch ruzie met haar ouders? Ik denk dat ze haast een trauma zou hebben opgelopen en ze had haast geen ruzie had met die mensen die werden neergeschoten.
Ik had er toen ik de film keek niet aan gedacht, maar nu begin ik het einde zeer raar te vinden.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Je weet niet hoe lang hij in coma heeft gelegen, dus waarschijnlijk heeft zijn haar weer tijd genoeg gehad om te groeien
Daarnaast was zijn doel (het 'bevrijden' van Iris) gehaald, dus hij kon zijn oude kapsel wel nemen
Iris was niet zo depri als bijvoorbeeld Lilya (4 Ever), maar zo'n jong meisje heeft natuurlijk ook weinig keus: die foute mannen zorgen er wel voor dat ze te eten heeft en ergens kan slapen. Maar uiteindelijk wil ze er wel uit, denk ik. Ze had het tegenover Travis over die commune (kan t me niet helemaal meer herinneren). Ze komt op mij over als een meisje dat gevlucht is uit haar beschermde wereldje en in de grote stad in een fout milieu is beland
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Het klinkt natuurlijk niet als zo'n geweldige reden, maar hij heeft op het einde zijn oude kapsel weer terug, dus ik denk dat het eind toch echt niet echt gebeurd.
Pardon? In filmtaal heet het gewoon dat het een paar maanden verder is. Dat is toch niet zo moeilijk om te denken? Hij is zwaargewond uit het vuurgevecht gekomen. Daar is sowieso enige tijd overheen gegaan.
Ja tuurlijk, op je 13e in de prostitutie is te prefereren boven een ruzie met je ouders.

Het lijkt mij inderdaad ongeloofwaardig dat je 4 gasten neerknalt en dan de held van de dag wordt en ook nog eens op vrije voeten komt. Hij wordt echt als n held gezien. Door de kranten, door Iris' vader, door Betsy die doodleuk weer in z'n taxi stapt.
Dat is juist het punt van deze film.Dat dat juist WEL geloofwaardig is. Zie ook de overdrijving van dit principe in 15 Minutes.
Wat mij betreft wijst helemaal niets er op dat de moorden zich in de verbeelding van Travis afspelen. De hele film werkt zorgvuldig toe naar dat moment en maakt juist zijn waanzin inzichtelijk. Gedurende de hele film radicaliseert Travis stap voor stap steeds meer en meer. De actie op het einde is dus een heel logisch gevolg van al het voorgaande.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik doel ook niet op de moorden maar wat er daarna volgt. De Happy End zeg maar. Alles is realiteit tot en met het moment dat ie die gasten neerknalt en dat die kamer draaiend vanaf het plafond wordt gefilmd (wat een geniaal shot btw). Wat er daarna gebeurt zou best de verbeelding van Travis kunnen zijn. De dingen lopen zoals hij het graag had willen zien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Oeps, iets te snel gelezen waarschijnlijk.
Maar ik blijf bij de 15 minutes insteek. Een gek die na enkele moorden als held wordt ontvangen. Zo debiel zitten de massamedia daar wel in elkaar.
Mark86
-
- 268 berichten
- 521 stemmen
Ik doel ook niet op de moorden maar wat er daarna volgt. De Happy End zeg maar. Alles is realiteit tot en met het moment dat ie die gasten neerknalt en dat die kamer draaiend vanaf het plafond wordt gefilmd (wat een geniaal shot btw). Wat er daarna gebeurt zou best de verbeelding van Travis kunnen zijn. De dingen lopen zoals hij het graag had willen zien.
Juist dat bedoel ik dus ook. Volgens mij is het vanaf het moment dat ie half doodlbloedend dat "Pow Pow" op zijn hoofd doet. Vanaf dat moment is ie dus helemaal de weg kwijt en daarna wordt het ook vaag.
Nog iets, waarom zou diee politieagent hem niet helpen als ie niet dood was??
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Die scene van dat schietgebaartje met zijn hand is misschien 30 seconden. Ik denk dat die agent gewoon wacht op het ziekenpersoneel
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik heb echt niets aan de 15 minutes vergelijking. De media daar is misschien wel gek maar daar draait Taxi Driver totaal niet om. 15 minutes daarentegen (matige film) is een film die helemaal is gebaseerd op dat gegeven.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Daar draait het dus wel om als je die krantenknipsels in beeld ziet. Als je denkt dat dat in z'n hoofd afspeelt, mis je dus het statement dat de film hier overduidelijk maakt.
Mark86
-
- 268 berichten
- 521 stemmen
Daar draait het dus wel om als je die krantenknipsels in beeld ziet. Als je denkt dat dat in z'n hoofd afspeelt, mis jet het punt dat de film hier opzettelijk maakt.
Of jij mist het punt, dat kan natuurlijk ook

Na wat gegoogle zie ik dat er genoeg mensen zijn die er net zo over denken als ik en dutchtuga. Maar waarschijnlijk weet Scorcese het zelf ook niet, dat is het briljante van dit soort films.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De statement van deze film is niet het duidelijk maken van het feit dat amerika mediageil is. De statement van de film is hoe een samenleving personen tot waanzin toe kan isoleren. Waar de hele film om draait is eenzaamheid en het zoeken naar rechtvaardigheid en liefde.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
De statement van deze film is niet het duidelijk maken van het feit dat amerika mediageil is. De statement van de film is hoe een samenleving personen tot waanzin toe kan isoleren. Waar de hele film om draait is eenzaamheid en het zoeken naar rechtvaardigheid en liefde.
Dat ontken ik ook helemaal niet. We hebben het over het einde waarover we van mening verschillen. Ik zeg niet dat dat het statement is waar de hele film om draait.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Inderdaad Mark86. Alhoewel de flim principieel niet draait om surrealisme wordt het aan t eind toch een belangrijk deel van de film.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Dat ontken ik ook helemaal niet. We hebben het over het einde waarover we van mening verschillen.
Ok dat kan. Het staat ook open tot verschillende interpretaties. Dat is het leuke eraan.
Gerelateerd nieuws

Martin Scorsese betreurt het feit dat er steeds meer mensen als Travis Bickle uit 'Taxi Driver' zijn: "Tragisch genoeg de norm"

Voor de fans: topfilms met bijna dezelfde cast als 'The Irishman'
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties
Gerelateerde tags
new york cityvietnam veteraantaxipornografieobsessiepooiertaxi chauffeurdrugsdealerpoliticusfirearmburgerwachtjunk foodalienationmisanthrophygeweldcynicalillegal prostitutioncharacter studylonermanhattan, new york citymeditativeneo-noirchild prostitutioncomplexnew hollywood drearycautionarydrives provocativeantagonisticaudaciouscallous
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








