The Passion of the Christ (2004)
Genre: Drama
Speelduur: 127 minuten / 120 minuten (cut version)
Alternatieve titel: The Passion Recut
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Jim Caviezel, Maia Morgenstern en Monica Bellucci
IMDb beoordeling:
7,3 (268.792)
Gesproken taal: Hebreeuws en Latijn
Releasedatum: 1 april 2004
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Passion of the Christ
"By his wounds, we were healed."
The Passion of The Christ is een film over de laatste twaalf uren van het leven van Jezus van Nazareth. De film opent in de Olijventuin (Getsemane) waar Jezus naartoe gaat om te bidden na het Laatste Avondmaal. Jezus verzet zich tegen de verlokkingen van Satan. Verraden door Judas Iscariot, wordt Jezus gearresteerd en meegenomen binnen de stadsmuren van Jeruzalem waar de leiders van de Farizeeërs hem confronteren met beschuldigingen van heiligschennis en hem ter dood veroordelen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,3 / 268792)
- Hê Kainê Diathêkê (BoekMeter)
- The Passion of the Christ (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Jesus
Mary
John
Peter
Magdalen
Caiphas
Annas
Judas Iscariot
Pontius Pilate
Claudia Procles
Video's en trailers
Reviews & comments
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Ja, om 0:42 vanavond.
Het viel me trouwens op dat de fragmenten ondertiteld waren. Ik meende dat Gibson dat eerste niet wilde doen.
Ik was overigens niet echt onder de indruk van de fragmenten. Desalnietemin toch een nieuwsgierigmakende film, al is het alleen maar vanwege de controverse.
Ik vind de ophef rond de film tot nu toe niet zo boeiend. In de reportage van 2Vandaag beschuldigde een meneer van het Simon Wiesenthal Center de regisseur Mel Gibson van antisemitisme, maar hij kon dat mijns inziens bepaald niet overtuigend onderbouwen. Daarin schoot overigens de programmamaker ook tekort, die had op dit punt veel scherper moeten doorvragen.
Wel kun je stellen dat godsdienst dezer dagen weer erg actueel is. Veel mensen geloven dat zich een 'clash of cultures' voltrekt, zowel wereldwijd als binnen westerse multi-etnische samenlevingen. Misschien is dat beeld overdreven, maar de spanningen lopen zeker op. Religie speelt daarbij een belangrijke rol. Vooralsnog helaas vooral in negatieve zin.
passion1888
-
- 54 berichten
- 0 stemmen
ja dat hele antsemtische gedoe blijkt later allemaal gehypt jezus was zelf jood daarbij moet je bij stilstaan dat er toen nou toevallig joden in hem ging geloven is een andere verhaal
waarom zou mel gibson joden zo uitbeelden terwijl de hoofdpersoon ook een jood iedereen behalve de romeinen dit is egt absurd met die beschuldigingen waarom wordt met een hitler niet zo gericht?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Zou je je berichten voortaan een beetje leesbaar willen maken? Als je geen zin hebt om een fatsoenlijk berichtje te typen zoek je maar een andere site.
passion1888
-
- 54 berichten
- 0 stemmen
ok moderator ik typ snel ik zal me eraan houden
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Ik vind de ophef rond de film tot nu toe niet zo boeiend. In de reportage van 2Vandaag beschuldigde een meneer van het Simon Wiesenthal Center de regisseur Mel Gibson van antisemitisme, maar hij kon dat mijns inziens bepaald niet overtuigend onderbouwen. Daarin schoot overigens de programmamaker ook tekort, die had op dit punt veel scherper moeten doorvragen.
Daar ben ik het wel mee eens. Al vind ik de contoverse wel interessant.
Ander onderdeel van de controverse is dat ik heb gehoord dat deze film in de VS zelfs aan erg jonge kinderen wordt getoond (in kerken e.d.) en dat vind ik ook een interessant sociologisch aspect, in een land dat meteen op z'n kop staat door de tepel van een zangeres.
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Een ware christen hoeft niet eerst te zien alvorens te geloven. En dus kan hij stemmen op een film die nog niet is uitgebracht. Dat is hier al twee keer gebeurd. 
Zombie McGruder
-
- 353 berichten
- 64 stemmen
De Amerikaanse recensies zijn behoorlijk verdeeld, wat ook wel te verwachten viel... De één vindt 'em briljant (Ebert), de ander bijzonder matig (Moriarty op AICN). Wat mij vooral opvalt is dat de 'ophef' rond deze passie-verfilming nieuwswaardiger aan het worden is dan hetgene waar het volgens mij daadwerkelijk om gaat: de film. Sorry, maar de hele 'hype' rond The Passion of the Christ laat op de één of andere manier toch een beetje een nare smaak na in mijn mond. Het gevoel bekruipt me dat Gibson en kornuiten er van meet af aan op uit waren een zo'n groot mogelijke hype rond de film te creëren - en hee, met een onderwerp als de kruisiging van Jezus Christus kun je al snel een controverse of twee in het leven roepen - zodat duizenden mensen op de openingsdag in de rij zouden gaan staan om de film te zien - dat is dan ook gebeurd vandaag, las ik op Variety.com.
Nu heb ik de film zelf nog niet gezien - en kan ik er dus ook nog geen oordeel over vellen, maar als ik het leeuwendeel van de recensies op Rotten Tomatoes mag geloven, stelt Gibsons Passion in esthetisch opzicht niet zoveel voor. Meer bloed en vilein geweld dan in een gemiddelde horrorfilm, maar het passieverhaal wordt kennelijk gebracht als een nogal groteske 'stripverfilming'. Compleet met een pathetische Pilatus, die Jezus nog wel het, tja, 'voordeel van de twijfel' wilde geven.
Maar goed, het is nou eenmaal het passieverhaal en dat valt misschien op meer manieren te interpreteren dan conservatieve Christenen willen toegeven. Toch jammer dat 'onze' Paul Verhoeven zijn 'historische' Jezusfilm nooit van de grond heeft kunnen krijgen. Kijk DAT zou nog eens een hoogst controversiële film hebben opgeleverd! Nog 'erger' dan die van Mel? Ik denk het wel!
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Daar ben ik het wel mee eens. Al vind ik de contoverse wel interessant.
Ander onderdeel van de controverse is dat ik heb gehoord dat deze film in de VS zelfs aan erg jonge kinderen wordt getoond (in kerken e.d.) en dat vind ik ook een interessant sociologisch aspect, in een land dat meteen op z'n kop staat door de tepel van een zangeres.
Tja, geweld ligt in christelijk Amerika heel wat minder gevoelig dan seks.
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Toch jammer dat 'onze' Paul Verhoeven zijn 'historische' Jezusfilm nooit van de grond heeft kunnen krijgen. Kijk DAT zou nog eens een hoogst controversiële film hebben opgeleverd! Nog 'erger' dan die van Mel? Ik denk het wel!
Wat mij héél spannend lijkt, is een speelfilm op basis van de spraakmakende theorie van Francesco Carotta dat de historische figuur Jezus Christus eigenlijk Julius Caesar was. De controverse die dan ontstaat, zal vermoedelijk alle ophef over The Passion of the Christ, The Last Temptation of Christ, The Life of Brian, Jesus Christ Superstar, Il Vangelo Secondo Matteo e.a. doen verbleken.
Voor informatie over Carotta's theorie, zie: www.carotta.de
Of anders: het levensverhaal van Mohammed, verteld door Ayaan Hirsi Ali. 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Sorry, maar de hele 'hype' rond The Passion of the Christ laat op de één of andere manier toch een beetje een nare smaak na in mijn mond. Het gevoel bekruipt me dat Gibson en kornuiten er van meet af aan op uit waren een zo'n groot mogelijke hype rond de film te creëren - en hee, met een onderwerp als de kruisiging van Jezus Christus
Van wat ik begrepen heb lijkt het meer op horror, zit ik sowieso niet op te wachten.
De Allerbeste verfilming blijft, (ondanks dat deze film erg goed verstopt wordt door allerlei omroepen) Vangelo Secondo Matteo, Il
Als overtuigd Atheist was ik erg onder de indruk van die film.
En moge de pluggers van die Gibson film eens kijken naar de dwarse, eerlijke poetische manier waarop Pasolini met onderwerpen omgaat.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3234 stemmen
Zie nu dat er helemaal geen lengte/duur van de film bij staat.Het verhaal klinkt als een 3 uur durende verveling.
*edit* zie dat er op IMDB ook geen speelduur staat*is dit nog niet bekend?
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
@Passion: Je hebt de film niet gezien, stem dan ook niet. En gebruik aub interpunctie en wat hoofdletters hier en daar. Heb je überhaupt wel ooit een film gezien. Stem daar dan even op, maak een top tien lijstje, gebruik een stemtabel, doe eens leuk.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Een ware christen hoeft niet eerst te zien alvorens te geloven. En dus kan hij stemmen op een film die nog niet is uitgebracht. Dat is hier al twee keer gebeurd. 
Wat streeter betreft klopt dat niet. Streeter woont in de VS en heeft de film blijkbaar al gezien.
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Wat streeter betreft klopt dat niet. Streeter woont in de VS en heeft de film blijkbaar al gezien.
Dat zou interessant zijn! Dan is hij gisteren bij de première geweest en kan hij ons zowel vertellen over de film, met het nodige gebruik van de 'spoiler-knop' uiteraard, als over de sfeer eromheen oftewel de reactie van publiek, pers en eventuele demonstranten.
Op passion1888 is mijn bovenstaande waarneming vermoedelijk wel van toepassing.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Ik vermoed dat bij elke film die uit komt (met niet al te kleine release) wel eens iemand een hartstilstand krijgt in een bioscoop ergens op de wereld. Pure stemmingmakerij.
De zgn. 'controverse' komt me zo stadig aan de strot uit!
streeter
-
- 1436 berichten
- 6799 stemmen
Schitterende, machtige film. Geweld was een beetje overhyped (al is dat niet het goede woord ervoor). Er is heel veel geweld maar niet veel meer dan Saving Private Ryan, bij voorbeeld. Dit is geen flauwe Jezus film zoals The Greatest Story Ever Told.
Ik ging naar de film om Mel Gibson's eerste film in bijna 10 jaar te zien. Het is moeilijk te vergelijken met Braveheart, maar de twee films hebben wel een aantal themas in gemeen.
The Passion heeft mijn opinies over Jezus niet veranderd, en dat probeerde de film niet. Toch word deze film in dezelfde categorie als Left Behind en The Omega Code - onterecht. Dit is geen Christelijke conversion film, net als religieuze schilderijen dat ook niet zijn.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Ik vermoed dat bij elke film die uit komt (met niet al te kleine release) wel eens iemand een hartstilstand krijgt in een bioscoop ergens op de wereld.
Was dat ook niet ooit gebeurd bij Monty Python and the Holy Grail? Ik meen ooit gehoord te hebben dat iemand zich daarbij een hartaanval had gelachen. Hell of a way to go.
passion1888
-
- 54 berichten
- 0 stemmen
je moet het zo zien mensen zullen wel naar deze film gaan vooral als de eerst bezoekers zijn geweest dan is al dat gedoe uit de wereld verdwenen
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Ik kijk wel uit naar deze film, zeker omdat ik nog altijd een beeldvorming heb van de kruisiging en wat er voorafging.
De bijbel heb ik vroeger wel een aantal maal gelezen en ben erg benieuwd naar de verfilming (van Mel Gibson's beleving) hiervan.
passion1888
-
- 54 berichten
- 0 stemmen
geplaatst op 26 februari 2004, 17:15 uur
Ik kijk wel uit naar deze film, zeker omdat ik nog altijd een beeldvorming heb van de kruisiging en wat er voorafging.
De bijbel heb ik vroeger wel een aantal maal gelezen en ben erg benieuwd naar de verfilming (van Mel Gibson's beleving) hiervan.
met jouw kan ik praten
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
passion: Wil je je stem even weghalen? Het is de bedoeling dat je pas stemt als je de film hebt gezien.
RolfWolf
-
- 1016 berichten
- 1230 stemmen
Schitterende, machtige film. Geweld was een beetje overhyped (al is dat niet het goede woord ervoor). Er is heel veel geweld maar niet veel meer dan Saving Private Ryan, bij voorbeeld. Dit is geen flauwe Jezus film zoals The Greatest Story Ever Told.
Ik ging naar de film om Mel Gibson's eerste film in bijna 10 jaar te zien. Het is moeilijk te vergelijken met Braveheart, maar de twee films hebben wel een aantal themas in gemeen.
The Passion heeft mijn opinies over Jezus niet veranderd, en dat probeerde de film niet. Toch word deze film in dezelfde categorie als Left Behind en The Omega Code - onterecht. Dit is geen Christelijke conversion film, net als religieuze schilderijen dat ook niet zijn.
Wat maakt deze film voor jou zo schitterend en machtig?
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
hoe haal ik mijn stem weg?
opnieuw stemmen maar dan (selecteer) selecteren.
Gerelateerd nieuws

Opnames van 'The Passion of the Christ'-vervolg moeten volgend jaar beginnen: 'Het wordt een hele LSD-trip'

Dit is wat we weten over 'The Resurrection of the Christ' van Mel Gibson: 'De grootste film in de wereldgeschiedenis'

'The Passion of the Christ' van Mel Gibson morgenavond op televisie

Alec Baldwin en het schietincident op de set: Dit zijn vijf andere ernstige ongelukken
Bekijk ook

The Song of Bernadette
Drama, 1943
28 reacties

Apocalypto
Avontuur / Actie, 2006
1.874 reacties

Kongen av Bastøy
Drama, 2010
140 reacties

Urga
Drama, 1991
20 reacties

Samsara
Drama / Romantiek, 2001
26 reacties

The Greatest Game Ever Played
Drama, 2005
46 reacties
Gerelateerde tags
christendomjewryromeinse rijksufferingapostlelast supper romanbijbelcrucifixionsatanmissionmartelenwreedheidjesus christgraphic violencechristelijke filmaramaicjesus christ graphic violenceancient language film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









