Genre: Komedie / Oorlog
Speelduur: 116 minuten
Alternatieve titel: Life Is Beautiful
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Roberto Benigni
Met onder meer: Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giorgio Cantarini
IMDb beoordeling:
8,6 (805.101)
Gesproken taal: Duits, Tsjechisch, Engels en Italiaans
Releasedatum: 3 december 1998
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot La Vita È Bella
"An unforgettable fable that proves love, family and imagination conquer all."
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 805101)
- Trailer (YouTube)
- La Vita è Bella (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
Social Media
Acteurs en actrices
Guido
Dora
Giosué
Zio
Ferruccio
Madre di Dora
Dottore Lessing
Signora Guicciardini
Direttrice Didattica
Rodolfo
Video's en trailers
Reviews & comments
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Kan het nog kinderachtiger? 'Had ik het tegen jou?!'
Laat ik dan dit stuk quoten:
De sprookjesachtige sfeer van het geheel wordt mooi doorgevoerd tot het einde
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Kan het nog kinderachtiger? 'Had ik het tegen jou?!'
Laat ik dan dit stuk quoten:
Ik stel een nette vraag aan een user over specifieke uitleg van een stem. Dan kan jij wel voor die gene willen gaan denken, maar dat schiet dus niet op. Dat jij dat vervolgens weer als een aanval opneemt en mij kinderachtig noemt; het zal wel. Vat het op zoals je dat graag wilt, maar daar is het mij niet om te doen.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Waarom eindig je dan met zo'n sarcastische opmerking als je een nette vraag wilt stellen? of krijgen de indringende ogen zoveel bonuspunten?
En ik ken je inmiddels lang genoeg om te weten dat je kinderachtig bent hoor
. Dat weet je zelf hopelijk ook wel, maar dat is het punt hier niet. Ik zal me er wel niet meer mee bemoeien.
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Wederom: Jij vat dingen op zoals jij het wilt. Dat zegt niets over wat mijn insteek is van mijn vraag aan james_cameron en daar kun jij ook niets over weten, dus grof gezegd moet je je daar dan ook niet tegenaan bemoeien.
Mijn insteek is een normale vraag aan een mede user en wat jij als sarcasme ziet, is hooguit gericht op de film zelf, die ik vind zoeken naar goedkoop sentiment en makkelijk scoren (wat gezien de gemiddelde waardering nog lukt ook).
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Gemaakte sentimenten en makkelijk scoren? Zou best kunnen.
Maar in mijn ogen heb je het dan toch echt over de Schindler Listjes en andere brave inkop-oorlogsfilms.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Als jij niet wilt dat iemand anders reageert op een vraag die jij openbaar neerzet, moet je maar een PM sturen.
Goedkoop sentiment? Het is gewoon een keertje wat anders dan al dat dood en verderf in elke andere oorlogsfilm. Bovendien vind ik het sentimentgehalte echt wel meevallen. Het komediegehalte is veel hoger.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Maar in mijn ogen heb je het dan toch echt over de Schindler Listjes en andere brave inkop-oorlogsfilms.
Is dit niet 'braaf' dan?
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Als jij niet wilt dat iemand anders reageert op een vraag die jij openbaar neerzet, moet je maar een PM sturen.
Gelukkig staat het me vrij om dat helemaal zelf te bepalen. En dat een pubertje met lange tenen me kinderachtig noemt omdat hij voor een ander wenst te denken en voor mij wil bepalen hoe ik een vraag aan een mede user heb bedoeld? Het zij zo, het laat me koud en het zegt meer over dat pubertje zelf.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Is dit niet 'braaf' dan?
@wavanbuuren Volwassene nummer #518712 die zich beter voelt, vanwege zijn leeftijd. Toch blijft het altijd lachen en nooit vervelen. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik zou graag willen weten om welke kritiek dit gaat. Ik kan me niet herinneren dat dit controversieel werd ontvangen ofzo.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Er was natuurlijk altijd wel ergens een Joodse lobbyclub te vinden die wat aandacht wilde.....
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
@wavanbuuren Volwassene nummer #518712 die zich beter voelt, vanwege zijn leeftijd. Toch blijft het altijd lachen en nooit vervelen.
Ah, chevy mist het punt maar weereens. Ik voel me niet beter op basis van mijn leeftijd; ik voel me beter vanwege het feit dat jij je geroepen voelt om te bepalen hoe een mede user een vraag aan een derde bedoelt. Het lijkt me toch dat de gene die de vraag stelt het beste weet wat ie bedoelt. En ik voel me beter omdat ik prima kan hebben dat iemand een andere mening heeft over films die ik wel waardeer, dit in tegenstelling tot de heer chevy.
Maar goed, nu ga ik me weer in de inhoudelijke discussie mengen, want jij wil toch altijd het laatste woord hebben.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Waarom refereer je dan naar mij als 'pubertje'. Ik zou niet weten waar dat op kan slaan, behalve de leeftijd.
Ik ben toch echt degene die bepaalt of ik me geroepen voel om op die vraag te reageren. Leuk hè? Die cirkelredenatie. 
En ik voel me beter omdat ik prima kan hebben dat iemand een andere mening heeft over films die ik wel waardeer, dit in tegenstelling tot de heer chevy.
Ik snap ook eerlijk gezegd op basis van wat jij een uitspraak als deze doet.
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Gemaakte sentimenten en makkelijk scoren? Zou best kunnen.
Maar in mijn ogen heb je het dan toch echt over de Schindler Listjes en andere brave inkop-oorlogsfilms.
Als je het dan hebt over de scene met het meisje met het rode jasje, dan kan ik daar inderdaad prima in meegaan.
Toch raakte Schindler me wel, waar voor mij Vita de plank volledig mis slaat.
Couch Potato
-
- 411 berichten
- 0 stemmen
Er was natuurlijk altijd wel ergens een Joodse lobbyclub te vinden die wat aandacht wilde.....
Nog zo'n film met niets dan OVERACTING, ik vond er ook niet echt veel aan, die Italiaanse hoofdacteur, ik vind hem een regelrechte ramp!
Couch Potato
-
- 411 berichten
- 0 stemmen
Cliché humor
Echt vreselijk, echt niets aan, pure tijdverspilling.
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Ik kan het prima hebben dat iemand anders een andere mening heeft dan ik, maar dan moet die persoon wel goed kunnen beredeneren wat hij/zij er dan niet goed aan vind (of juist wel).
Dat hebben de diverse laagstemmers hier toch voldoende gedaan denk ik, of vind je de argumenten van "ons" onvoldoende duidelijk?
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Nee hoor, ik kan me er prima in vinden. Het blijft toch vooral een subjectieve film. Het enige waar ik me niet ik kan vinden is dat mensen het 'te sentimenteel' vinden. Voor zover ik mij de film kan herinneren, springt de komedie er toch voor het grootste deel uit.
Als dit niet zo is, vergeef mij, want het is een tijd geleden.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Is dit niet 'braaf' dan?
Velen schijnen het niet smakelijk te vinden om humor (humor is persoonlijk, dat weet ik) in film als deze te brengen, om de bekende redenen. Iets wat ik ook wel snap. Maar voor mij gewoon niet opgaat.
Enfin, vandaar dat deze film niet als braaf wordt gezien. (denk ik) En zo ja, dan vind ik het weer raar, want waarom zijn er dan velen die vinden dat humor in een film als deze onsmakelijk is? Dan zou het geen brave film zijn immers.
Nou ja, hoe het ook zij; ik vond het een leuke en vermakelijke film.
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Nee hoor, ik kan me er prima in vinden. Het blijft toch vooral een subjectieve film. Het enige waar ik me niet ik kan vinden is dat mensen het 'te sentimenteel' vinden. Voor zover ik mij de film kan herinneren, springt de komedie er toch voor het grootste deel uit.
Als dit niet zo is, vergeef mij, want het is een tijd geleden.
Mooiste voorbeeld daarvan is het slot. Pa laat zich doodschieten om zoon te redden (terwijl zoon natuurlijk al 3000 keer ontdekt had moeten zijn) en het eindigt met dat Ma en zoon elkaar "toevallig" tussen duizenden mensen weer terugvinden en elkaar in de armen vallen. Persoonlijk zag ik dat van verre aankomen en vind ik zoiets het toppunt van clichematig sentiment.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Daar heb je gelijk in wavanbuuren. Maar ik denk wel dat zulke scenes -of gelijkwaardig- in meer films voorkomen.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ja, het slot weet ik. En het slot was voor mij ook de reden om geen 5,0* te geven. Maar veel mensen bestempele de gehele film als te sentimenteel.
De enige andere sentimentele scène die ik me kan herinneren was toen hij die muziek over de speakers afspeelde.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Kritiek van laagstemmers, zoals jij.
Dacht dat je op kritiek op het thema doelde. Kritiek van de laagstemmers heeft volgens mij niets te maken met enige controverse o.i.d. Allesbehalve zelfs..
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Daar heb je gelijk in wavanbuuren. Maar ik denk wel dat zulke scenes -of gelijkwaardig- in meer films voorkomen.
Maar dat is toch geen excuss om het hier goed te moeten praten? Overigens reken ik de meeste andere films daar ook wel op af hoor.
(en is dit niet de enige reden waarom ik Vita laag beoordeel. Slechte humor en een irritante hoofdpersoon, maar dat heb ik eerder al eens uitgelegd).
wavanbuuren
-
- 4228 berichten
- 1334 stemmen
Ja, het slot weet ik. En het slot was voor mij ook de reden om geen 5,0* te geven. Maar veel mensen bestempele de gehele film als te sentimenteel.
De enige andere sentimentele scène die ik me kan herinneren was toen hij die muziek over de speakers afspeelde.
Persoonlijk beoordeel ik vrijwel de hele film als sentimenteel, maar ik realiseer me dat ik op dat gebied andere grenzen heb dan de gemiddelde persoon.
De hele vader-zoon relatie en de "verovering van pricipessa" van de slechte verloofde. Voor mij was dat allemaal clichematig sentiment.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Mooiste voorbeeld daarvan is het slot. Pa laat zich doodschieten om zoon te redden (terwijl zoon natuurlijk al 3000 keer ontdekt had moeten zijn) en het eindigt met dat Ma en zoon elkaar "toevallig" tussen duizenden mensen weer terugvinden en elkaar in de armen vallen. Persoonlijk zag ik dat van verre aankomen en vind ik zoiets het toppunt van clichematig sentiment.
En dan vergeet je nog dat hele gedoe met die tank
echt te zoetsappig voor woorden!
barns
-
- 478 berichten
- 775 stemmen
Komop zeg, wat voor label word er hier op deze filmgeplakt?
La Vita È Bella is niet bedoeld om een of ander realistisch & humoristisch portretje te bieden over de oorlog. Volgensmij benaderen velen deze film totaal verkeerd.
Het is juist de poging om een sinister feit om te toveren tot iets vrolijks, iets prettigs. Het was toch wel een erg gedurfde zet van Benigni om dit te doen, of je hem nou kan waarderen of niet.
Zie dit niet als een oorlogsfilm die totaal flopt omdat de humor en de zoetsappigheid niet erin past.
Maar juist als een humoristische film met dat sinistere ondertoontje, dat eigenlijk teveel naar de achtergrond gedrukt door het zoetsappige, waardoor het maar net de voldoende haalt bij mij.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Persoonlijk beoordeel ik vrijwel de hele film als sentimenteel, maar ik realiseer me dat ik op dat gebied andere grenzen heb dan de gemiddelde persoon.
Nou, dat vind ik meevallen. Zo heeft Shawshank Redemption als zelfs Memento van die sentimentele cliché-scenes. (even naar je top-10 kijkend)
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Zo is dat Don! Dit is inderdaad helemaal niet sentimenteel! Dit is een aangrijpende tragedie! Hoe vaak moet ik dat nog uitleggen?
Gerelateerd nieuws

Drie goed beoordeelde oorlogsfilms die je alleen op SkyShowtime kunt bekijken

Klassieke Italiaanse WOII-film 'La Vita È Bella' vanavond op televisie
Bekijk ook

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties
Gerelateerde tags
italiëriddleverlies van geliefdebookshopself sacrificemass murderconcentratiekampholocaust (shoah)fascismetweede wereldoorlogliefde voor iemands levendeportationjew persecutionnazinational socialismcharade riding a bicyclestory teller concentration camp prisonersterven en doodromantische komediedonkere komedietragicomedytragicomedyreflectivedarkwarnazi germanyadmiring
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








