• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.645 acteurs
  • 199.107 gebruikers
  • 9.378.047 stemmen
Avatar
 
banner banner

La Vita È Bella (1997)

Komedie / Oorlog | 116 minuten
3,97 5.056 stemmen

Genre: Komedie / Oorlog

Speelduur: 116 minuten

Alternatieve titel: Life Is Beautiful

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Roberto Benigni

Met onder meer: Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giorgio Cantarini

IMDb beoordeling: 8,6 (804.944)

Gesproken taal: Duits, Tsjechisch, Engels en Italiaans

Releasedatum: 3 december 1998

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot La Vita È Bella

"An unforgettable fable that proves love, family and imagination conquer all."

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Wat is daar een slap excuus aan? Je schreeuwt een hoop, maar er komt eigenlijk niet veel meer uit dan; goedkoop sentiment. Je hecht te veel waarde aan de achtergrond van deze film. Je zegt dat je een sprookje wel weet te waarderen, maar klaagt over ongeloofwaardigheid dat dat mannetje niet gevonden wordt. Tja.

Mensen kijken naar deze film met een serieusheid alsof het Schindler's List betreft. En das denk ik wel een beetje de oorzaak van het niet goedvinden van de film.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Dat is inderdaad een bijzonder goed excuus voor twee uur ongeloofwaardigheid. En dat bedoel ik niet sarcastisch.


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

mister blonde schreef:
Wat is daar een slap excuus aan? Je schreeuwt een hoop, maar er komt eigenlijk niet veel meer uit dan; goedkoop sentiment. Je hecht te veel waarde aan de achtergrond van deze film. Je zegt dat je een sprookje wel weet te waarderen, maar klaagt over ongeloofwaardigheid dat dat mannetje niet gevonden wordt. Tja.

Mensen kijken naar deze film met een serieusheid alsof het Schindler's List betreft. En das denk ik wel een beetje de oorzaak van het niet goedvinden van de film.


Nee hoor. Buiten het ongeloofwaardige verhaal is de hoofdrolspeler 2 uur lang irritant, was de humor in de jaren 50 al achterhaald en wordt er slecht geacteerd.
En zoals gezegd: De film zit boordevol cliche's.
Dat zijn een stuk meer argumenten die de gemiddelde hoogstemmer aanvoert. Die komen vaak niet verder dan een sprookje.

Niks mis mee, ik gun iedereen een hoge beoordeling, maar ga niet lopen zeuren dat ik maar wat schreeuw. Geef mij assepoester maar.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Ik geef gewoon een valide argument en jij noemt dat gemakshalve maar een slap excuus. Vind ik flauw. Ik heb uitvoeriger dan jij uitgelegd wat ik van de film vind.

Assepoester is wel een heel duidelijk sprookje. Maar je hebt ze in alle soorten en maten. Niet alleen over boze heksen, glazen muiltjes of prinsessen. Maar moderne sprookjes, zoals deze over de onvoorwaardelijke positieve van een man.


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Deze man die als de duitsers neergezet waren zoals de duitsers echt waren het leven van zichzelf, zijn kind en zijn vrouw zou hebben verspeeld vond ik meer een erg domme (en irritante) . Maar goed, een sprookje moet nou eenmaal goed aflopen, dus kind en vrouw moeten het zo nodig overleven. Ook al is dat totaal ongeloofwaardig.


avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

  • 506 berichten
  • 412 stemmen

Reinbo schreef:

Als inderdaad iets makkelijk (lees goedkoop) scoren is, is het wel een kindje in een concentratiekamp.....

Wat een onzin. Ik HAAT films over kinderen in concentratiekampen... Dat is bij mij net zo goedkoop scoren als Ricky van den Bergh een vrije trap laten nemen.


avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

  • 506 berichten
  • 412 stemmen

wavanbuuren schreef:
Deze man die als de duitsers neergezet waren zoals de duitsers echt waren het leven van zichzelf, zijn kind en zijn vrouw zou hebben verspeeld vond ik meer een erg domme (en irritante) . Maar goed, een sprookje moet nou eenmaal goed aflopen, dus kind en vrouw moeten het zo nodig overleven. Ook al is dat totaal ongeloofwaardig.


Mag ik jou erop wijzen dat het halve concentratiekamp levend wegloopt aan het einde van de film? De kans dat de hoofdpersonen daartussen zaten is dus redelijk groot. Er zijn ook mensen die deze kampen hebben overleefd in het echie. Helemaal niet ongeloofwaardig dus.


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

De manier waarop de film ging zou het kind alleen niet ontdekt kunnen zijn als de bewakers blind en doofstom waren geweest. Kijk bijvoorbeeld de aambeeldscene nog eens. Puur belachelijk. Of de eetscene. Jij denkt echt dat dat in een echt concentratiekamp ook had kunnen gebeuren? Laat me niet lachen. Als iemand het niet had moeten overleven was die kleine het wel.


avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

  • 506 berichten
  • 412 stemmen

Nou goed, als je over dergelijke dingen struikelt bij het kijken van deze film, dan kan ik geen discussie met je voeren. Dan kan je net zo goed een krokodil en een meeuw in een kooi zetten en wachten tot ze elkaars naam hebben geraden. Wij hebben de film met een totaal andere instelling bekeken.

Jij had het in je vorige quote over de afloop die je niet beviel, daar reageerde ik op. De punten die jij nu noemt zijn midden in de film. Natuurlijk, ze zijn zeker ongeloofwaardig. Maar het feit dat roodkapje niet doorhad dat de wolf in het bed haar oma niet was, is ook ongeloofwaardig. Daarom heeft het verhaal van roodkapje niet meteen zijn waarde verloren.


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

De afloop is nou eenmaal de ultime consequentie van twee uur ongeloofwaardigheid, vandaar dat ik dat noemde.

De discussie begon met dat jij vond dat de film niet inspeelde op goedkoop sentiment en ik blijf dat nogal onbegrijpelijk vinden.

Dat van die meeuw en die krokodil is een leuke vergelijking, maar dat kan je dan bij 80% van de discussies tussen voor- en tegenstanders van films roepen.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Je blijft hameren op het feit dat de film niet realistisch is, terwijl we al vaak hebben gezegt dat je daar niet naar moet kijken.


avatar van AjaxRulezzz

AjaxRulezzz

  • 2085 berichten
  • 569 stemmen

wavanbuuren schreef:
De manier waarop de film ging zou het kind alleen niet ontdekt kunnen zijn als de bewakers blind en doofstom waren geweest. Kijk bijvoorbeeld de aambeeldscene nog eens. Puur belachelijk. Of de eetscene. Jij denkt echt dat dat in een echt concentratiekamp ook had kunnen gebeuren? Laat me niet lachen. Als iemand het niet had moeten overleven was die kleine het wel.

Dat je een film leuk vind omdat het ongeloofwaardig is oké, maar dan zie ik Donnie Darko in je top-10. Alsof Donnie Darko zo geloofwaardig is


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Dat is wel Sci Fi he.


avatar van AjaxRulezzz

AjaxRulezzz

  • 2085 berichten
  • 569 stemmen

Dit is ook komedie, dan kan je ook wel verwachten dat het niet al te geloofwaardig zal zijn


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

AjaxRulezzz schreef:

(quote)

Dat je een film leuk vind omdat het ongeloofwaardig is oké, maar dan zie ik Donnie Darko in je top-10. Alsof Donnie Darko zo geloofwaardig is

Beetje goedkoop altijd om naar andere films te wijzen uit iemands top 10, maar ik ga toch een poging wagen serieus te reageren.

Binnen de context en het genre vond ik DD inderdaad best geloofwaardig. Bovendien reageren de personages in Donnie Darko een stuk menselijker en logischer dan de hoofdpersonen in Vita.


avatar van AjaxRulezzz

AjaxRulezzz

  • 2085 berichten
  • 569 stemmen

Je zit de film af te kraken omdat het zo ongeloofwaardig is en nu zeg je dat hij binnen zijn genre best geloofwaardig is. Dan vraag ik me toch echt af waarom je hem zo'n lage beoordeling geeft. Dat je de film een lage beoordeling geeft prima, maar de film is niet geloofwaardig bedoelt dus als je dat had verwacht kon je hem beter niet kijken.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

leidsehoodie schreef:

(quote)

Wat een onzin. Ik HAAT films over kinderen in concentratiekampen... Dat is bij mij net zo goedkoop scoren als Ricky van den Bergh een vrije trap laten nemen.

Blijkbaar niet gezien je score voor deze film. Maar wellicht ligt de flauwe humor van Begnini je.


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Leer eerst eens lezen asjeblieft voordat je onzin verkoopt. Jij vraagt toch naar Donnie Darko?Dan reageer ik daar dus op. Maar om het nog duidelijker te maken heb ik speciaal voor jou mijn post aangepast.


avatar van AjaxRulezzz

AjaxRulezzz

  • 2085 berichten
  • 569 stemmen

Van komedie verwacht je toch niet iets serieus, iets geloofwaardigs? Als ik naar komedie kijk verwacht ik veel onzin en ongeloofwaardige dingen.


avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Zoals ik al een paar keer geschreven heb vind ik Vita ook verre van grappig. Een komedie die niet grappig is mag nog blij zijn met 1,5*


avatar van mariasebastian

mariasebastian

  • 10 berichten
  • 87 stemmen

Mooiste film ooit!!!


avatar van dave

dave

  • 1079 berichten
  • 885 stemmen

Verrassend luchtige oorlogsfilm die op geen enkel moment verveling oproept.

La Vita È Bella brengt twee aspecten van WO II in kaart. Het begin en het einde. In het eerste deel is het niet echt duidelijk dat het land zo dicht tegen een totale kentering aanleunt. Er wordt vooral aandacht besteed aan de immer vrolijke babbelkous Guido, en hoe hij bij zijn intrede in een nieuwe stad voor veel rumoer zorgt. De ene lollige dialoog volgt de andere op en de grappen stromen aan een hels tempo voorbij. Er valt veel te lachen, mede dankzij Benigni zelf. Hij straalt zoveel enthousiasme en levensvreugde uit dat het je als kijker niet ongevoelig laat.

Op bepaalde momenten wordt er wel specifiek acht geslagen op het oprukkende Nationaal-Socialistische bewind door het hier en daar een clownskostuum aan te doen. Erg spitsvondige humor zoals de inspectie in de school ("Kijk naar mijn perfecte oorschelp!") en de ietwat corpulente gordijnenmaker die zijn twee kinderen Benito en Adolf genoemd heeft.

Alles valt ook mooi in zijn plooi en details zoals Maria, een vrouw die de gewoonte heeft haar sleutel door het raam te keilen, komen fraai aansluiten bij een andere verhaallijn.

Opeens wordt er een grote sprong in de tijd gemaakt - zo'n zes jaar schat ik - en is de oorlog in feite op zijn laatste benen aan het lopen. Toch is het net nu dat Guido, samen met zijn zoon naar een werkkamp wordt gestuurd. Zijn vrouw is vastbesloten haar man en kind te volgen en staat er op in dezelfde trein mee te reizen, ook al liep ze geen enkel gevaar.

In dit deel vind de film zijn grootste troef. Guido tovert op schitterende wijze de donkere, harde omgeving om in een amusant speelterrein waar aan zaklopen, kaarten en andere sporten wordt gedaan. Enkel en alleen om zijn zoon de beestachtige werkelijkheid te besparen. Hoe hij in dergelijke omstandigheden steeds een glimlach kan kweken, het is niet te bevatten.

Er zitten echter een aantal scènes in die wat mij betreft weg mochten blijven. Guido neemt namelijk vaak enorm grote risico's waarbij hij zichzelf en zijn zoontje in gevaar brengt. Zo verbergt hij hem in een kruiwagen onder een deken, rijdt er mee naar buiten en gebruikt op de koop toe een microfoon om zijn vrouw te begroeten. Allemaal erg charmant, maar des te vreemder.

Al bij al een film met een ongelooflijke aantrekkingskracht en vlotte manier van vertellen. Goed acteerwerk, passende muziek, realistische setting en een sterk einde.

3,50 (3,75)


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Vorige week voor het eerst gezien (een beetje laat ja ). Kon er makkelijk doorheen komen, maar waar deze film haar status vandaan haalt is mij een groot raadsel.

Vond het echt nergens bijzonder. Het eerste deel van de film duurt gewoon (onnodig) lang. Veel te lang. Dat jochie is leuk en heeft iets aandoenlijks, maar - zoals ook eerder gezegd - is het nogal makkelijk punten pakken met zo'n kind in dit verhaal en deze setting. De film kent best een paar grappige momenten, maar Benigni is ook geregeld érg niet leuk. Het verhaal is ook nogal ongeloofwaardig en werkte voor mij niet echt.

Toch kent deze La Vita É Bella best wat mooie momenten en de tolk-scéne vond ik bijvoorbeeld best grappig. Echt meegesleept en ontroerd werd ik echter nergens.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

AjaxRulezzz schreef:

Van komedie verwacht je toch niet iets serieus, iets geloofwaardigs? Als ik naar komedie kijk verwacht ik veel onzin en ongeloofwaardige dingen.

Van een komedie verwacht ik iets grapigs, niet iets irritants.


avatar van 83Utreg!

83Utreg!

  • 827 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Van een komedie verwacht ik iets grapigs, niet iets irritants.

Irritant is een subjectief begrip in dit geval. Ik snap wel dat het geen hoogstaande humor is, maar in de romantisch komedie-sfeer van deze film kan je het ook als aandoenlijk ervaren.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Ik denk dat Reinbo zich dat ook wel beseft, maar dat doet volgens mij niets af aan het feit dat hij het anders ervaart.


avatar van 83Utreg!

83Utreg!

  • 827 berichten
  • 0 stemmen

Karl van H. schreef:

Ik denk dat Reinbo zich dat ook wel beseft, maar dat doet volgens mij niets af aan het feit dat hij het anders ervaart.

Dat hij het anders ervaart is wel duidelijk, ik zei ook alleen maar hoe ik het ervaar.


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Is Reinbo op weg naar een nieuwe mijlpaal? Heeft hij zijn punt nog steeds niet kunnen maken dat dit met afstand de slechtste film aller tijden is?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het is in ieder geval de film die ik beschouw als de meest afschuwelijke film ooit gemaakt. Zelden zo blij geweest met het eind.


avatar van DES-Niels

DES-Niels

  • 448 berichten
  • 732 stemmen

De mensen die aankomende avond op Net 5 willen zien.

Ik raad deze film niet aan! Zonde van je tijd.